Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

matramurena wrote:Maar je hebt het ook in mat-rood natuurlijk! :D
Stonewashed dan wel met witte vlekken graag.

Ik ben blij dat ik toch maar een gebruikt rempistons voor de voorzijde heb gehaald bij Laszlo, seekparts24.de kon deze niet meer leveren.
Merkwaardig genoeg hebben ze wel 2 voor de achterzijde verstuurd.
Ook de Visa/104 rempistons waren niet te verkrijgen.

De kleppendekselpakking was ook niet meer bijde onderdelenhandel te leveren.
Sommige onderdelen worden moeilijker te krijgen.
Niet zo gek na 30 jaar Murena. :wink:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Heb zelf ook een voorkeur voor blinkende lak. Hoe meer glans hoe liever.

Gelukkig dat je die nippels nog los kreeg, breken graag af.

Herman, zouden de remzuigers van een Opel rekord 1900 van bwj 1982 passen op de murena voor??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

GODFRIED wrote:Herman, zouden de remzuigers van een Opel rekord 1900 van bwj 1982 passen op de murena voor??
Is wel 48mm maar kan geen gegevens vinden over de hoogte van de zuiger.
Als ik naar het remzadel kijk dan lijkt die me wat te kort.
Grote kans dat die dan wel op de Bagheera voorzijde past.
Zal nog is verder snuffelen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Bagheera heeft een remklauw met twee korte zuigers, murena met 1 lange. Is niet uitwisselbaar.
Vorig jaar heb ik 2 nieuwe remzuigers gekocht bij mijn lokale onderdelenboer. Die heeft ze laten komen van budwig. Prijs weet ik niet meer, maar was iets van 10 -15 euro.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

bart_heemskerk wrote:Bagheera heeft een remklauw met twee korte zuigers, murena met 1 lange. Is niet uitwisselbaar.
Vorig jaar heb ik 2 nieuwe remzuigers gekocht bij mijn lokale onderdelenboer. Die heeft ze laten komen van budwig. Prijs weet ik niet meer, maar was iets van 10 -15 euro.
Dat was bij die Opel rekord ook zo. Twee zuigers per remklauw. Zullen dan wel te kort zijn. Ik zal de maten van die Opel remzuigers eens nemen. Heb inderdtijd een Opel rekort afgebroken om de motor in een Opel GT te leggen. De remzuigers heb ik nog ergens liggen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja meet maar is op dan vergelijk ik hier wel Godfried.
De duitse zending was er ook.
Laatste anti rammelveertjes die ze hadden en 2 achterste rempistons.
Geen voorpistons meer daar.
Image

Vandaag met de pook in de Mur bezig geweest.
Die van Richard tijdelijk gemonteerd.
Image

Ik hield wat over wat niet nodig is.
Image

Ook onder het nodige vervangen.
Deze overbrenging was ook gaar.
Image

Deze had ik nog een goede liggen.
Image

Ook de achterste kogel was bagger.
Image

Daar maar een nieuwe opgezet.
Image

De kleine koppelingen hebben ook wel iets speling.
Gaan we later nog vervangen.
Voorlopig wat nagesteld om de pook in het midden te krijgen.
Image

De schakeling is redelijk trefzeker maar de slag nogal groot zoals we van onze Matra's wel gewend zijn.
We gaan nog de modificatie doorvoeren om deze slag kleiner te maken.
Voorlopig blijft het nog even "stiring the pot" zoals de engelsen zeggen.

De koppeling blijft lucht zuigen.
We vonden eeen lekje bij de plastic leiding op de gever.
Image
Uurtje bezig geweest om de bout te lossen.
Het lukte niet.
Ik wil dan niet teveel geweld toepassen.
Peter heeft zijn ervaring even in de strijd gegooid en toen lukte het uiteindelijk wel.

Rubberseal daarin vervangen en dat is nu dicht, maar er zijn meer lekjes waarschijnlijk.
Beste is denk ik maar de hele bende te vervangen/reviseren.
Zijn die rubbertjes nog in de clubstock ?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toch nog enkele achterste remcilinders kunnen vinden. Zijn niet overal meer leverbaar.

Ja, de rubbertjes voor dichting van de koppelingspompen zijn nog in stock.
Totaal 18 stuks.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Godfried, neem er maar 2 mee naar de meeting voor me.

Ik lees nog wel is het verhaal van afbrekende startmotoren of scheuren in de bellhousing van de bak van de 1.6.
Vermoedelijk gebeurd dit als de achterste bevestiging van de startmotor weg is.
Aangezien er al een paar keer aan de startmotor gewerkt is door een autobedrijf niet bekend met Matra hier ook maar is even naar gekeken.
Image
Niet gemonteerd dus.
Iemand dit nog liggen?, anders moeten we zelf maar wat maken.

Voor de beschermplaat afgehaald.
Dat was zeer roestig.
Maar 1 boutje afgebroken.
Gaan we wat anders voor maken.
Image
Image

In het verleden hebben de 2.2 de slag van de pook korter gemaakt en er zijn ook initiatieven geweest voor de 1.6.
Hier te lezen.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1646

Zelf wil ik de stabilisatorstang hier niet voor gebruiken.
Ideaal punt om dat te doen is de bevestiging voor de handremkabel te gebruiken en daar bussen op te zetten zodat je onder de stabilisatorstang uitkomt.
Image
Image
Peter had nog een stuk hoeklijn liggen.
Kan daar mooi gemonteerd worden.
Image
Image

Daar komt zo'n beugel op.
Image
Pic Graham GP
Dat zal zeker wat verbetering brengen in de slag van de pook.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Godfried, neem er maar 2 mee naar de meeting voor me.
Doe ik.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ohhhh wat is het toch fijn dat Oeter nu een 1.6 heeft !, wat voor een beugel zit daar nu om de schakelstang heen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:
GODFRIED wrote:Herman, zouden de remzuigers van een Opel rekord 1900 van bwj 1982 passen op de murena voor??
Is wel 48mm maar kan geen gegevens vinden over de hoogte van de zuiger.
Als ik naar het remzadel kijk dan lijkt die me wat te kort.
Grote kans dat die dan wel op de Bagheera voorzijde past.
Zal nog is verder snuffelen.

Groet Herman
Inderdaad Herman,

De remcilinders passen niet zijn te laag.
Attachments
remzuiger Opel Rekord [800x600 test tekening 2].JPG
remzuiger Opel Rekord [800x600 test tekening 2].JPG (151.16 KiB) Viewed 8327 times
remzuiger Opel rekord 2 [800x600 test tekening 2].JPG
remzuiger Opel rekord 2 [800x600 test tekening 2].JPG (127.82 KiB) Viewed 8327 times
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote:Image
Dit is mijns inziens fout.
De schakelstang is ontworpen om heen en weer te slingeren.
Door de schakelpook zijdelings te bewegen, gaat de schakelstang ook zijdelings bewegen. Als je nu de stang in het midden fixeerd, kan het niet meer zijdelings bewegen. Maar het wordt wel zijdelings geduwd door de schakelpook. Er zal dan buiging/stress komen te staan op de stang. En er zal dan ook continu spanning staan op de hevels van de bak.

Wat mijns inziens het enigste juiste is, is om de speling weg te nemen in alle kogels. Vooral de kogel van de schakelpook, en het oog onderaan de pook.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Bart
Dit is mijns inziens fout.
-----------------------------------------

Als je het gat een fractie ovaal (1mm) maakt dan kan de stang aan de voorkant stressvrij bewegen.
Immers door de hefboom is die 1mm aande voorkant cm's.
Het gaat om de draai die de pook aan de stang maakt.
Het is inmiddels getest met een losse beugel vastgezet met een lijmtang, en werkt perfect.
De foto is de Murena van Graham.
Bij mijn 2.2 zit het net iets anders, ook met het ovale gat.

@ Godfried.
Lijkt wel een Bagheera zuiger.

@ Richard.
Dat is een beugel die om pneumatische leidingen zit.
Heb ze ook wel eens op schepen gezien.
Ik weet niet of de ijzerwinkels ze heeft, maar op Ebay UK wel te vinden.

http://www.ebay.co.uk/itm/Tube-Clamp-25 ... 6rk%3D1%26
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, maar die moet ik dan dus iets ovaal maken voor montage begrijp ik
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zoveel dat de stang aan de voorzijde stressvrij is.
Als de beugel strak om de pijp zit dan kan het wat wringen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Die groene beugels heb ik op mijn werk.
Welke diameter?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

25mm
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

zoiets hebben we nodig voor de schakelstang
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

:cry: heb ze alleen in 18, 22, en 32mm :cry:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jammer, maar 25 is ook een wat afwijkende maat.
bij 28 mm heb je meer keuzes wan dan val je in de fietszadelmaat.
De telescoophouder van het geweer moest ik ook nogal bewerken om pas te maken.
De beugels zijn wel aan de prijs, maar heb hem toch maar besteld.

Iemand een foto van wat hier precies komt?
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:Jammer, maar 25 is ook een wat afwijkende maat.
bij 28 mm heb je meer keuzes wan dan val je in de fietszadelmaat.
De telescoophouder van het geweer moest ik ook nogal bewerken om pas te maken.
De beugels zijn wel aan de prijs, maar heb hem toch maar besteld.

Iemand een foto van wat hier precies komt?
Image
Hier moet gewoon een hoekje van plat ijzer.
Maar zover als ik het kan zien is het bevestigingspunt op de carter afgebroken???
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

matrafan wrote:
Hier moet gewoon een hoekje van plat ijzer.
Maar zover als ik het kan zien is het bevestigingspunt op de carter afgebroken???
Dat is vuil in het bevestigingsgat.
Kan nergens in het WPH of onderdelenboek vinden wat daar exact gezeten heeft, maar zal inderdaad een soort hoekje zijn.

Iemand op het Franse forum heeft het zo zitten sinds 2000.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Foto gevonden.
Zie de gescheurde bak ontstaan doordat het frame wat achter de startmotor zit niet gemonteerd is.
Dit frame zit gemonteerd op dat hoekje.
Image
Foto Murena Turbo Rdam
Het frame zit bij mij wel op de startmotor, maar het hoekje is er niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, ik heb bij mij eens gekeken en het is gewoon een hoekje van plat ijzer en 5mm dik.





grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Foto gevonden.
Zie de gescheurde bak ontstaan doordat het frame wat achter de startmotor zit niet gemonteerd is.
Blijkbaar dan toch een kwaal van de Matra/Talbot/Simca dat die koppelinghuizen scheuren bij de startermotor... de Rancho, Horizon, 1100, 1308/9 hebben hier ook snel last van. :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het blokje voor de schakelstang was ook binnen.
Gelijk maar werk van gemaakt.
Image
Image

Nou hadden we deze vast kunnen bouten, maar we waren wat lui dus maar gelast door peter.
Image
Image
Het leven is een stuk aangenamer als je wat spullen voor handen hebt.
Image
Bij de bouten wat ringen tussengezet om het stressvrij er in te hangen.
Image
Image
Schakelt prima.
De slag van links naar rechts is heel wat kleiner geworden.
Voor naar achter gaan we ook nog wat aan doen in een later stadium.

De wagen rook wat op toeren dus de bougies er maar is uit gehaald.
Nou dat heeft even wat tijd gekost.
Die dingen zaten muurvast en wilden moeilijk lossen.
We zijn er toch wel even mee bezig geweest, maar toch wel gelukt.
De Bougies zagen er niet slecht uit.
Een beetje roetaanslag van de korte stukjes en de hangende choke. 8)
We hebeen 4 nieuwe originele Champions ingezet (N7YC).
Compressiemeting was ook niet echt slecht.
Image
tussen de 140-150 psi voor alle 4 de cilinders, wat neer komt op ruim 10 Bar.
Dat is volgens mij niet slecht.
Gelijk maar een nieuwe verdeelkap, rotor en filter.
Image
Image
Weer een stapje verder.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo te zien ga je die nog klaar krijgen voor de rondrit.
Je hebt al veel gedaan en wat je doet doe je goed.
Zoals we van je van gewoon zijn met duidelijke uitleg en prachtige foto's. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

ja het begint goed te komen met de tielse rat
we zijn er ook druk mee bezig om het technisch weer in orde te krijgen
en een aantal modificatie`s erop uit te voeren
zoals die bus voor het schakelgedeelte is een hele goed oplossing voor een roerpook .
maar als ik de rekeningen zie wat er allemaal aan is gedaan vraag ik me af of de vorige eigenaar niet belazerd is want ik kan het aan de auto niet terug zien
ondertussen rijdt herman al een paar dagen in zijn RAT gezien zijn andere murena weer klaargemaakt moet worden door de toegebrachte schade van zijn buurman die zijn kamelen rijbewijs heeft gehaald in de woestijn
zaterdag met veel pijn en moeite de bougie`s eruit kunnen halen gezien ze niet op de juiste spanning waren vastgezet ( 25 nm)
maar de nieuwe bougie`s ingespoten met titaniumvet zodat ze nooit meer moeilijk los gaan
ik wil vd week nog zijn motor onder handen gaan nemen omdat ik vindt dat ik de motor nog mooier stationair kan laten lopen
dus kleppen stellen en de carburateur afstellen en een busje 5 in 1 erbij gaan doen voor betere afdichting en hogere prestatie`s
ik heb wel van herman vernomen dat hij twijfelt welke murena hij mee zou nemen naar de meeting ik zou gaan voor de tielse rat
kwa uiterlijk moet er nog het 1 en ander aan gedaan worden dus het is nog niet moeders mooiste !!!!!!
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Benzineklepje was afgebroken (hing aan 1 schanier).
Urbain heeft me een andere gestuurd.
Ik vroeg me af waarom het afgebroken was, maar er komt nogal wat roest aan de draaipunten waardoor de boel zwaar gaat lopen en uiteindelijk breekt.
Image
Vervangende klep dus maar even aangepakt en loopt soepel.
Image
Links en rechts mankeert er nogal wat aan de bumperophanging.
Nodige geweld toegepast.
Image
Linker beugel hebben we een stuk ingelast en die kant staat weer redelijk recht.
Image
Rechterkant mist een deel van de bumperophanging.
Daar moet ook nog wat aandacht naar toe.
Oh ja, stuurtje vervangen.
Zag er net iets te 70s uit.
Image
Beetje aangepast naar 80s look.
Mooi wah :wink:
Image
Morgen even een nieuwe chokekabel binnen en buiten opzoeken.
Deze blijft namelijk hangen.
De ratquest gaat door.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ruit opnieuw ingekit voor waterdichtheid en oude afwerkstrip terug geplaatst.
Image
Image
Image
Banden balanceren.
De adapter van Peter komt goed van pas.
Image
Lag nog een setje 15"Alfa velgen 4x98 op zolder.
Image
Ze zijn echter 7.5 J met ET35.
Dat is teveel van het goede voor een Murena.
Is met adapters wel op te lossen denk ik, maar ze zijn gewoon te breed.

Groet Herman
Last edited by oetker on Mon Sep 24, 2012 11:27 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply