Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by JV »

Goed bezig!
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Urbain »

Herman,

Dat gaat in orde komen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by matrafan »

Goe bezig Herman.

Het volgende gaat een filmpje zijn met "MATRA GELUIDEN"!!!!
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Kop er opgezet en aangetrokken met 70 Nm.
Dat is naar mijn mening vrij weinig maar het staat in het boekje.
Daarna kleppen gesteld.
Image
Image

Hij doet t


Klinkt stationair weer goed maar loopt verder bagger.
Ontsteking laat zich slecht stellen.
Na de vakantie zal ik is stoeien met de ontsteking die ik van pete heb gekregen.
Die moet ik eerst even nalopen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by pete speed »

Hallo Herman,
heb een koppakking van Payen gekocht, maar als ik de gaten voor het koelwater bekijk, dan zit de helft helemaal, en de ander helft voor de helft dicht! Geen wonder dat die koppen zo heet worden dat ze scheuren.
Iemand ervaring met het flowen van de koppakking op de 1.6?

Had dit fenomeen ook bij de koppakking van de -S-, maar die heb ik zo gemonteerd en dat gaat tot nu toe al Zo'n 3000 km goed.

Hoor graag jullie mening,
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Volgens mij zijn dat berekende gaten en mag je daar niets aan veranderen.
Wel even opletten welke kant je boven zet. ( staat top op in wisselende talen).
Ik heb zelf ook de Payen DF106/107gezet.
Ik heb wel de thermostaat vervangen door een Gates TH10981G1
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... ostaat.htm
Deze werkt perfect in de Murena en opent 81 graden.
Zit ook automatissche ontluchting op en het koelsysteem is er op vooruit gegaan.
Zie ook dit stukje uit het topic van Urbain waar ook gerept word over de kleinere gaten.
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... &start=120

Ik heb hier nog 2 pakkingen van 2 merken.
Ik heb helaas geen tijd meer om foto's te maken en te posten.
Ga zo naar Schiphol.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Muddy Bandit »

pete speed wrote: .... maar als ik de gaten voor het koelwater bekijk, dan zit de helft helemaal, en de ander helft voor de helft dicht! Geen wonder dat die koppen zo heet worden dat ze scheuren....

Het is net wat Herman zegt: Dit is allemaal berekend en daar moet je dan ook helemaal niets in gaan veranderen.

Dit is puur om met het geleverde debiet van de waterpomp bij elke cilinder een gelijk volume aan doorstroom van koelvloeistof te kunnen krijgen, dus een gelijke koeling bij elke cilinder.
Zouden de gaten allemaal exact overeen komen dan zou de cilinder die het dichtst bij de pomp zit ook de meeste koeling krijgen en de meest afgelegen cilinder al bijna geen koeling meer, want stromende vloeistoffen zoeken namelijk altijd de weg van de minste weerstand.
Door wat weerstand in de gemakkelijkste weg te plaatsen dwingt men een deel van de vloeistof om de moeilijkere weg te nemen, en dat wordt dus geregeld door enkele koelkanalen wat af te knijpen... en dat gaat nu eenmaal gemakkelijker (en goedkoper) met een koppakking als door precisieboringen van de koelkanalen in het blok zelf.
De gaten die helemaal afgedicht zijn zorgen er trouwens voor dat de koelvloeistof wat beter door de kop circuleert zodat de warmte ook beter tussen de binnenste en buitenste cilinders verdeeld wordt.

Dat de koppen scheuren heeft wel puur te maken met een gebrek aan koeling, maar dat is meestal ook volledig te herleiden aan een defecte thermostaat, een versleten waterpomp (lager debiet) en/of een verkalkt koelsysteem (ketelsteen of roest in de koelkanalen/radiateur).
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by pete speed »

Thnx Muddy, heldere uitleg, ga hem zo monteren.
Vandaag de ontbrekende slang besteld en een nieuwe luchtfilter. Nog even en ze kan weer bollen, maar dankzij ambtenaar Weekers mag ze eerst een winterslaap houden.
Heb je overigens bij Steyl Promotion en de Borderline Meeting gemist.
The Pete
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Prachtig werk verzet. Vakkundige uitleg met mooie foto's. Daar heb je wat aan. Kunnen we van leren. :wink:

Die scheurtjes in de cilinderkop zijn blijkbaar een veel voorkomend probleem. Hoe komen jullie tot deze vaststelling? Geeft dit problemen met de motor?
Verliest die druk water of zo? Of alleen vaststelbaar bij demontage?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

De scheurtjes bij de bougiegaten zijn klein en leiden niet direct tot problemen.
De scheurtjes worden langzaam groter maar hoeft dan nog steeds niet tot problemen te leiden.

De scheurtjes tussen de kleppen zullen als ze miniem zijn ook nog niet direct tot problemen leiden volgens het revisiebedrijf waar ik ze bracht.
Deze scheurtjes gaan wel breder worden en uiteindelijk zullen de klepzetels er uitvallen met alle gevolgen van dien. (bvb klep door de zuiger).
De scheurtjes kunnen a raison van ongeveer €500.- hersteld worden.(globale prijsopgaaf van 1 van de koppen).

Het is natuurlijk verstandig om bij revisie we l te gaan voor een kop zonder die scheurtjes.
Dat is dankzij Jos gelukt en heb inmiddels nog een scheurvrije kop bij gekocht voor de reservemotor die ik op wil bouwen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by pete speed »

Heb alles weer netjes gemonteerd, spoelolie er in en ze bolt weer als nieuw.
Spoelolie afgelaten en nu maar even wachten, want ik lag alweer 1 week op de IC in het ziekenhuis in Roermond.
2e aneurisma overleeft, zij het dat het weinig scheelde of ik had over de wolken kunnen bollen.
De Murena krijgt haar winterjas aan en mag tot maart gaan slapen. Deze winter nog fusees vervangen , die verdraaid vast zitten, en dan is ze ready voor de zomer.
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Je mag zeker van geluk spreken dat ze er op tijd bij waren.
Dit loopt vaak slecht af.
Onlangs nog een goede vriendin hieraan verloren. :cry:
Het doet je beseffen dat je maar tijdelijk op deze aardkloot aanwezig bent.
Beterschap.
Dorothe zal blij zijn en we kunnen weer een Murena dagelijks zien rondrijden komende lente.

De fusees heb ik met een hamer een een beitel los geslagen na wat verwarmen.
Die dingen zitten geweldig vast en het gaat zeker niet los zonder geweld.
Groet Herman.
Image

Wel even oppassen bij de aanschaf.
In de Delphi catalogus staat een verkeerd nummer.
Sommige toeleveranciers hebben dit overgenomen in hun cat.
Zoek naar QSJ815(S) of vervangers anders krijg je die voor een Bagheera eb die hebben een andere diameter.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Herman er bestaat een speciaal gereedschap om deze te verwijderen. Nu zitten veelal behoorlijk vast en verwarmen is inderdaad meestal nodig.
Voor Delphi is TC93 voor de Bagheera (12861400) en TC200 voor de Murena (13489200) dacht ik.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Herman, bedankt voor de info. :wink:
Ik heb ook eens een fusee van een bagheera verwijderd. Dat viel enorm tegen. :cry: :evil: Uiteindelijk heb ik er een een stuk ijzer opgelast om het zo los te kunnen draaien.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Monteren met kopervet :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

ALAIN VAN AKEN wrote:Monteren met kopervet :wink:
Image

Yep.TC200 is Murena en buitenmaat 58mm.
TC93 is Simca 1100/Bagheera.
De Delphi catalogus heeft voor Murena TC93 staan en dat is dus fout.
Toen ik ze bestelde heb ik de verkoper eerst om de buitenmaten gevraagd.
Het is me opgevallen dat sommige verkopers hier wat geheimzinnig over doen.Die weten donders goed dat het niet past, maar je verkoopt ze nu eenmaal sneller voor een Murena dan een Bagheera :wink:
Dan krijg je geen antwoord op je vragen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by matrafan »

pete speed wrote:Heb alles weer netjes gemonteerd, spoelolie er in en ze bolt weer als nieuw.
Spoelolie afgelaten en nu maar even wachten, want ik lag alweer 1 week op de IC in het ziekenhuis in Roermond.
2e aneurisma overleeft, zij het dat het weinig scheelde of ik had over de wolken kunnen bollen.
De Murena krijgt haar winterjas aan en mag tot maart gaan slapen. Deze winter nog fusees vervangen , die verdraaid vast zitten, en dan is ze ready voor de zomer.
Toch maar niet te dikwijls over U laten komen dat aneurisma gedoe, weet niet direct wat het met een mens doet maar als ik lees dat ge er een week van op de IC gelegen hebt dan neem ik aan dat ge het beter buitenshuis houd.
Doe maar een beetje rustig aan en laat je maar wat verwennen door Dorethy.

Veel succes met het vervangen met van de fusees (heb deze destijds ook met brute kracht moeten verwijderen).
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Herman,

Dat zal achteraf (indien ooit nodig) veel vlotter te demonteren zijn.
Qua onderdelen gebeurd het wel meer dat verkopers je iets willen aansmeren dat niet correct is, onwetendheid of kwaadopzet.
Neem waar mogelijk steeds een voorbeeld mee, bespaart je gedoe achteraf.
Ook catalogi gaan dikwijls in de fout. Grote partsverkopers nemen dit over en het feest begint :evil:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Ik was van plan deze dagen aan de 2.2 te werken (Alu carterpakking), echter de ex rat loopt niet goed .
Van alles uit geprobeerd met diverse ontstekingen en carbs echter de wagen doet raar en houdt in.
Uiteindelijk denk ik dat het aan de distributie moet liggen.
Rotor in positie gezet.
02Rotor.jpg
02Rotor.jpg (174.5 KiB) Viewed 7967 times
Tang op de pulley geplaatst.
03Vlwiel.jpg
03Vlwiel.jpg (188.45 KiB) Viewed 7967 times
Ik kan de pulley een behoorlijk eind draaien voor de rotor beweegt.
Rechtse motorsteun verwijderen en openmaken dan maar.
04Pulof.JPG
04Pulof.JPG (302.04 KiB) Viewed 7967 times
Nou, dat ziet er niet best uit.


Op zoek naar een kit en de prijs daarvan is de laatste tijd best wel wat gestegen.
Uiteindelijk bij Carjoy de laatste kit gekocht. (vandaar dus).
05NwKit.JPG
05NwKit.JPG (203.2 KiB) Viewed 7967 times
Streepjes gezet om fouten te voorkomen.
Van onder is het wat moeilijk om dat goed te zien.
06Inline (Custom).JPG
06Inline (Custom).JPG (189.67 KiB) Viewed 7967 times
Geplaatst.
07 Geplaatst.JPG
07 Geplaatst.JPG (127.3 KiB) Viewed 7967 times
Dat ziet er al een stuk beter uit.


Dat zal absoluut wel verbetering scheppen.
Volgende week opnieuw kleppen stellen en diverse pakkingen vervangen.
Ben benieuwd.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Urbain »

Herman,

Kon je horen aan het geluid van de motor dat de distributie zoveel speling had? Ik zou verwachten dat je het gekletter van de ketting zou horen als je plots gas geeft. Het kan natuurlijk ook dat dit verdwijnt in het achtergrond geluid. Een 1.6 is nu niet een van de stilste motoren.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Het was niet echt te horen.
Wel was de ontsteking niet af te stellen. (zenuwachtig op de afstelling).
Bij 20 graden voor het bdp liep die mooi staionair en dat was natuurlijk al niet goed.
Als ik hem op 8 graden zette was het een puinhoop.
De oude tandwielen zien er niet eens erg slecht uit.
Denk dat de ketting enorm veel speling gaf.
Zal eens proberen een losse ketting te vinden.
Dan is het misschien verder nog bruikbaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Indien dit het probleem( is ) was, dan moet je dat toch al veel vroeger gemerkt hebben. Zit daar geen kettingspanner op?
Dat is flink wat werk en opletten dat je niks mis doet. Hoeveel km heeft deze motor gelopen? waarschijnlijk rijden er zo dan meer rond!!!Misschien ook mijn bagheera!
Je bent gelukkig een vakman van aanpakken en oplossen. Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

De motor heeft meer als 250.000 km gelopen en heeft geen kettingspanner.
Toen ik hem kocht was de ontsteking al moeilijk te stellen. (2012)
Als die echt op tijd stond liep die slecht.
Voor ik de boel helemaal ga opbouwen ga ik eerst de tuimeling van de nokkanas controleren en of dat klopt met de timing van de distributie,
Wordt vervolgd
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

250000 km mag je voor een motor van die tijd veel noemen.
De meesten haalden niet veel meer dan 100000 km omdat de carrosserie dan volledig op was.
Ik moet zeggen dat je alles goed uitlegt en duidelijk maakt met foto's. Heerlijk om te volgen, en leerzaam.
Doe zo verder.
Succes, :wink:
Matra Bagheera S - 1977
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by murena81 »

Ik hoop dat de nieuwe distributie set je problemen op gaat lossen.
Mijn oude 1.6 had 360.000 km gelopen met dezelfde ketting en tandwielen en die liep nog als een zonnetje.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Het zal in ieder geval het timing probleem oplossen.
Ik heb verschillende carbs en ontstekingen er op gehad die het probleem niet oplosten.
Ik moet nu logisch blijven denken en de problemen 1 voor 1 tackelen.
De tandwielen die er af komen zien er niet slecht uit.
De ketting is wel duidelijk opgerekt.
Inmiddels ook het type ketting los gevonden dus zonder tandwielen.
Ik heb hem toch nodig om een reserve mtoor compleet te maken.
Volgens mij staat voor de ketting ook maar 150.000 tot 200.000 km.
Stuk lopen doen ze niet gauw maar als de ontsteking 10 graden heen en weer schommelt is er wat loos.
Aan het eerste filmpje is wel duidelijk te zien hoeveel speling er op zat.

Bij sommige Matra's komt het er zo af.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Urbain »

Je kan je afvragen hoe dat nog kan werken. De reservemotor die ik hier nog staan heb zou een nieuwe distributie gekregen hebben op 218.000Km, Daarna heeft hij nog een goeie 30.000Km gedraaid voor hij afgedankt werd... Ik zal er binnenkort ook eens moeten aan beginnen. Al minstens eens kijken wat er aan scheelt, en of het nog de moeite loont om te reviseren.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by pete speed »

Herman,
Deze blokken hebben nooit kettingspanners gehad.
Vroeger klonken deze motoren als een "" bag of nails "" in de oude Simca's. In de 1307/1308, de 1100, Rancho, Solara, Horizon, 1510 enz enz.

Toen het blok later nog in de Peugeot 309 gebruikt werd hebben ze achter de tandwielen een kunststof ring gezet om dit geluid te elimineren.

Deze sets zijn helaas niet meer te koop. ( met dank aan het uitzoekwerk van Herman )
Last edited by pete speed on Thu Nov 09, 2017 11:01 pm, edited 2 times in total.
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Deze Kunststof ring is niet meer te vinden.
Zie bestelnummer op de foto.
Image

Zie topic Franse forum
http://www.matra-passion.com/phpBB3/vie ... f=7&t=6843
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Ik rijdt al weer even lekker rond met de matra.
Zal even rapporteren hoe het verder is gegaan.
Alles opgebouwd en nieuwe pakkingen, keering en slang geplaatst.
P1080966 (Custom).JPG
P1080966 (Custom).JPG (223.56 KiB) Viewed 7792 times
P1080967 (Custom).JPG
P1080967 (Custom).JPG (158.04 KiB) Viewed 7792 times
P1080968 (Custom).JPG
P1080968 (Custom).JPG (231.09 KiB) Viewed 7792 times
Ik heb het idee dat ik er 10 pk bij heb.
Ik kan de auto voor het eerst op tijd zetten.
Is op het filmpje niet goed te zien.


Het zenuwachtige streepje op het vliegwiel is nu stabiel.
Ik heb nu 2 sets tandwielen die er goed uit zien.
Ik heb kettingen gevonden op Ebay van zeer goede kwaliteit.
P1080972 (Custom).JPG
P1080972 (Custom).JPG (230.1 KiB) Viewed 7792 times
Die heb ik even gepast.
P1080973 (Custom).JPG
P1080973 (Custom).JPG (125.75 KiB) Viewed 7792 times


Helemaal perfect dus.
Ik heb er genoeg.
P1080975 (Custom).JPG
P1080975 (Custom).JPG (232.67 KiB) Viewed 7792 times
Mensen die deze ketting ook nog zoeken, er zijn er nog een paar te koop voor een goede prijs.

https://www.ebay.co.uk/itm/SWAG-Timing- ... 2749.l2649

Hier ook nog 5

https://www.ebay.co.uk/itm/SWAG-Timing- ... SwacFZb08V

Groet Herman
Last edited by oetker on Thu Nov 09, 2017 7:58 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply