Speling versnellingspook

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Speling versnellingspook

Post by bart_heemskerk »

Beste mensen van de matra,
Ik wil met u enkele foto's delen die ik maakte van mijn versnellingspook.
Bij mij zit er een kunststof kogel aan de pook. Ik geloof dat er ook murena's zijn met stalen kogels. De mijne is van 1981, misschien dat later stalen kogels zijn toegepast.

Image


Maargoed, mijn kunststof kogel is behoorlijk uitgesleten. En die wil ik vernieuwen. Eerst maar eens kijken hoe dat vast zit. Het lijkt erop alsof de kogel om de pook ge.... hoe zeg je dat, gesmolten, gegoten, spuit-gieten? De kogel kan er niet afgeschoven worden.

Image

Nou kan ik op mijn werk komen aan nylon kogels van IGUS
Imagelink

Deze heeft een diameter van 31,5mm, en een gat van 21mm. De dikte van de versnellingspook is 17mm. Ik dacht de kogel vast te zetten door de ruimte in het gat op te vullen met epoxy hars.

En toen viel mijn oog op een RVS knop van een deur. Een ronde massieve kogel van.. 31,8mm. Perfect!
Daar een gat van 17mm in geboort, en vastgelast.

En voillá!
Image

Past spelingsvrij in de kogel-holte. Uitstekelbaars!
Weer een ergernisje uit de wereld. :D
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Prachtige oplossing :D :D :D

Gaat weer een leven lang mee.
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Kan je mij zo'n RVS-knop bezorgen????
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Prachtige oplossing voor een voor mijn bekend probleem.
Ik heb dit opgelost door het onderste deel van de pook te lassen op een ijzeren pook van een Talbot 1510.
Je kunststof pook ziet er nog goed uit. Die heb ik vervangen door massief verchroomde knop :)
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Mooie oplossing Bart! :)

Ik heb destijds via eBay een compleet schakelmechaniek van een modeljaar 1983 gekocht bij Gordon Russell (Sportscars Unlimited), inclusief pook met stalen kogel. Sinds dat in mijn modeljaar 1982 Murena zit schakelt 'ie weer als een nieuwe.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer goede oplossing. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

benny wrote:Kan je mij zo'n RVS-knop bezorgen????
Ik zal eens kijken of ik er aan nog eentje kan komen.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Post anders een foto van die deurknop, weet iedereen welke knop hij moet zoeken.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deuren zijn niet langer veilig voor je Bart.
Kruk gebruikt voor de spiegel en de knop voor de pook.
Schitterende oplossing.
Mijn Murena heeft al de stalen kogel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

hallo iedereen,

nadat ik de Murena uit mijn winterstalling haalde , om mee te rijden in de antwerp classic, bleek hij zeer slecht te schakelen;
ik had geen 1 en 2 en ook achteruit wel hij niet in, wel met een beetje hulp (duwen op de mekaniek op de boite)

voor de rest moet ik dus serieus in "liber" (vrij dus ) van links naar rechts "wiebelen" om naar 1te kunnen...

zou dit van de lange stilstand kunnen zijn (alles schakelstangen eens losmaken en in vetten )

met dank en groeten

Frank
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kijk maar is of dit onderdeel nog wel gangbaar is.
Image
Image
Nieuwe bussen zijn daar vaak geen luxe.
Image

En hier op speling kijken. (ook de andere kogels in het systeem).

Image

Onder de pook (onder de rubber souflet onderzijde wagen) zit ook een bus waar nog wel is wat speling op zit.

En dan is er ook nog de plek waar de as in de bak gaat die vast kan roesten of daardoor zwaar gaan.
Zou zeker even alles nalopen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Herman, ik leen even een foto van je. Hoop dat je niet boos wordt...
Image

Ik denk dat je een vastzittende kogel gewrichten hebt. Dat had ik jaren geleden. Door langere stilstand kan een kogel iets gaan roesten en het gewricht vast gaan zitten. Even elk gewricht voelen of je die makkelijk kunt kantelen/draaien. Als er een zware tussen zit, dan het gewricht los trekken, de kogel schoonmaken/ontroesten, vet erop en het gewricht er weer op.
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wij hebben op dit moment ook veel speling op de pook. Ik kwan tot de vaststelling dat er geen geleidingsbussen meer waren op die schakelbuis van de foto hierboven. Ik verwacht de nieuwe die ik bij Simon-Auto besteld heb, ieder moment. Hopelijk is het daarmee opgelost.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik wordt niet zo gauw boos hoor Bart
Wat ik doe is allemaal vrij toegankelijk zonder garantie.

De originele bussen daarin zijn plastic.
Daarachter gaat het roesten en dat knijpt het draaipunt steeds vaster.
Je merkt dan al dat de pook niet terug veert in de neutraal stand.
Of zoals Benny draait het plastic er tussen uit door de krachten en dat geeft speling.
De bronzen bussen lossen dat prima op, en als je dat besteld dan kun je het beste ook de bus die tussen pook en grote schakelstang zit mee bestellen en vervangen.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

gaatje boren in de vork en vetnippel erop doet wonderen; ook op de lange termijn. Kijk verder eens of je nog een stofhoes op de pook en achter op de versnellingsbak hebt; met name op de versnellingsbak kan e.e.a. behoorlijk uitgeslagen zijn. De grote ronde bout én de schakelstangen zijn nieuw bij
Simon te bestellen,
The Pete
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

ok heren, ik ga met deze info aan de slag,zal starten met alles los te maken en te zien dat er geen roest aanwezig is, verder houdt ik de bus met wit spuitvet bij de hand ...ook de bussen kijk ik na en ik hou jullie op de hoogte !

ik zou graag naar de meeting in duitsland rijden in Mei !!!!


groeten,

frank
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

jaaaaaa dus ,
herman had weer helemaal gelijk !!!
even boven de put gezet en dat scharnierpunt op de bak bekeken en daar was geen beweging (toch geen vlotte) in te krijgen !
het zaakje even gedemonteerd, asje opgeschuurd, busjes (waren als nieuw) losgemaakt en ook hier even met wat schuurpapier op een schroevendraaier gerold goorgegaan, alles in het vet gezet , monteren en ;;;;hop dat ging weer even vlot als vroeger!

nu stel ik mezelf de vraag of ik dit over het hoofd heb gezien bij de restauratie of dat we toch maar prventief dat elke 2a 3 jaar moeten uiteengooien om te smeren !

in alle geval loopt hij als een tierelier, nu nog snel mailen naar duitsland dat we af komen ! wie gaat er nog ?

groeten

frank
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb in 2007 de bronzen bussen geplaatst met een kwak kopervet en geen last meer gehad.
Het zal na opschuren ook wel werken, maar vond dat plastic maar niks.
Het hangt daar constant in de regen, maar vaak komen onze auto's niet meer zo vaak buiten, dus het zal wel stand houden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Sedert we verleden week de nieuwe busjes gemonteerd hebben, schakelt alles beter.
Post Reply