Sludge en andere smerigheid

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik heb zo'n beetje alle massa punten al eens na gekeken en voorzien van koper vet en een nieuwe kartel ring.

- In de koffer bak onder de linker achter lamp.
- In de motor ruimte naast de ontsteking module.
- In de motor ruimte boven het achter ruit verwarming relais.
- In het voor onder onder de koppeling cilinder.
- In het voor onder links onder het stuur huis.
- Links op de traverse.

Mocht ik iets vergeten zijn dan hoor ik het graag.
Spanning in de motor ruimte is een paar honderdste lager dan op de accu.

Op mijn 2.2 heb ik een extra massakabel rechtstreeks naar de start motor getrokken. Daardoor ging de start motor een stukje vlotter draaien.

De gevlochten kabel tussen de bak en het chassis wil ook nog wel eens voor problemen zorgen.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Jurgen zal de relantie wel nog iets verminderen als ik effen de tijd heb naar 1200 ofzo :D ik weet dat 1500 iets te hoog is maar hij is wel gretig om aan te z :wink: etten zulle
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@Wobbe,
Dan heb je eigenlijk alles wat dat betreft al gedaan.
Wat ik al eerder opperde misschien nog even controleren.
Als er een vacuumlek is zal het klepje vaak openspringen om het vat op onderdruk te zetten.
Dat zou een dip in stationair kunnen oproepen.
Misschien voor test even afsluiten.

Had je nou Bio fuel ingegooid?????

@Jean
Ralenti op 1200-1500 ???? dat is wel wat veel hoor.
Dat moet ook goed kunnen werken op 900-950
Anders het probleem oplossen en niet op deze manier onder de mat schuiven :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Vanavond weer even bezig geweest.

@Oetker. Het vacuüm potje zit wel dicht want na een dag stilstand kan ik nog steeds de lampen opzetten. En de benzine is euro 95 met e.o.a. octaan booster. (In euro 95 zit tegenwoordig toch standaard ethanol?)

Maar ik heb vanavond de vacuüm leiding maar even voor de zekerheid afgedopt. Dit maakte voor de stationair loop dus niets uit. Maar de motor liep na een minuut of 5 al warm.
(Dit was trouwens na een test ritje van 15 min)

Ik heb toen de bougies maar weer eens bekeken en die waren tot mijn verbazing rood. Ik denk dat het mengsel te arm is dus ik heb beide CO schroeven maar een kwart slag verder uitgedraaid. (4.25 slagen totaal, Talbot 1510 SX carburateur) Dit had eigenlijk geen effect meer op de stationair loop. Het toerental nam niet meer toe. Dus heb ik ook de stationair schroef iets verder ingedraaid. Ik denk dat hij nu rond de 1050 toeren zit en hij loopt redelijk netjes. Het aanslaan van de fan en het aanzetten van de lampen heeft een stuk minder effect op de motorloop en belangrijker, hij gaat niet meer aan de kook.

Misschien is de opbrengst van de waterpomp niet voldoende of mogelijk werd de motor te warm door het arme mengsel.

Maar het gaat de goede kant op. :)

Image

Edit: Rode kleur komt hoogstwaarschijnlijk door de gebruikte octaanbooster.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Euro 95 hoort geen Ethanol te bevatten, en dat mag ook absoluut niet in onze auto's.
Dat kan het definitieve einde van je motor inluiden.
De bio brandstoffen hebben volgens mij een E toevoeging in de naam.
bvb E10= 10 % Ethanol.
Absoluut hard voorbij rijden.

http://www.duurzaam-verder.nl/bio-ethan ... dstof-auto
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik lees hier dat euro 95 tot 5.75% ethanol mag bevatten en dat E10 een lekker hoog octaan gehalte heeft. Wie gaat het even testen?

http://www.tankeasy.nl/e10.html
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hallo oetker,

Had de relantie geregeld maar na een lange rit was die en beetje hoger dan afgesteld sinds dan nog geen tijd gehad om weer bij te regelen zal in het weekend eens mijn werk van maken als er niks anders op het menu staat :wink:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

uberprutser wrote:Ik lees hier dat euro 95 tot 5.75% ethanol mag bevatten en dat E10 een lekker hoog octaan gehalte heeft. Wie gaat het even testen?

http://www.tankeasy.nl/e10.html
Ik ga het niet testen, ik tank gewoon 98.
Als die moeilijk gaat worden dan wordt het LPG.
Alcohol is leuk in de vorm drank, maar mijn motor krijgt het niet.

Ik moet toch al zoeken naar pingelvrije brandstof hier.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Vanmorgen een deftige rit gemaakt en de carburator afgesteld netjes op 1000 toeren in de handleiding staat 950 maar 1000 was gemakkelijker om af te lezen :wink:
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Tijdens wat opruim werkzaamheden kwam ik een oude cilinder kop tegen. En toen viel mij iets op waar ik bij het klep stellen geen rekening mee heb gehouden. Dat ding is namelijk gespiegeld! Oeps, twee kleppen te stak en twee te los. Meteen maar even de boel aangepast en dat verschil kun je zeker horen.

Image

Edit: @Urbain. Je had gelijk. Het onderste oog van de steun was afgebroken. Valt trouwens prima te lassen. Tussen de uitlaat en de steun heb ik een stuk rubber (autoband) geplaatst. Ik denk dat hier origineel ook iets van rubber tussen heeft gezeten maar bij mij was dit met carrosserie ringen en boutjes vast gezet.
Post Reply