Hangende uitlaat 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Hangende uitlaat 1.6

Post by uberprutser »

Waarom hangt de uitlaat van een 1.6 vaak achterover?

Mijn auto heeft hier ook last van maar ik kan maar niet de vinger op de zere plek liggen. Ik dacht altijd dat het kwam doordat mij auto ooit schade heeft gehad aan de achterzijde. Maar zo langzamerhand zie ik steeds meer voorbeelden van auto's met het zelfde symptoom. Zo ook in het filmpje net geplaatst door Jean.

http://www.youtube.com/watch?v=XdUGkH2L ... Tu3GxgAAAA

Het moet haast wel door de achterste motor steun komen maar ik zie daar eigenlijk niets mis mee.

Image
Het lijkt best wel stom zo'n klein hangend pijpje. :(
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Stukje afzagen en sierstuk erop vond dit ook niet mooi bij mijn matra murena nu heb ik dat niet meer en het is veel mooier :wink:
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Een sierstuk zal ook naar beneden wijzen. Bovendien ben ik geen liefhebber van chromen sierstukken. Ik heb er wel eens aan gedacht om het laatste deel van de uitlaat inclusief de 90 graden bocht er af te slijpen en te vervangen door een RVS deel. Maar liever zou ik de boel origineel laten en de oorzaak van het probleem verhelpen.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Bij een 1.6 hangt de uitlaat vast aan het motorblok en het differentieelhuis. Als het motorblok iets meer naar achter helt ga je dat zien aan de uitlaatpijp. Misschien de achterste motorsteun eens nakijken, misschien is die wat uitgezakt..
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misschien is kijken hoeveel de motor kan kantelen door er flink kracht op te zetten (handpower).
Als die heen en weer beweegt is zeker de motorsteun aan de beurt.
Ook even kijken of het montagepunt nog goed is achter.
Ik heb geen 1.6 maar zo detecteer ik een uitgelubberde motorsteun.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De krommingen van de uitlaatdemper zijn gewoon niet goed gevormd.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Dat zou natuurlijk ook een verkaring zijn. Mogelijk dat er een verkeerde serie uitlaten in geproduceerd. Dan kun je idd lang zoeken.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Mijn sierstuk hangt er mooi aan het is zeker een hele verbetering dan wat het was het viel me direct op als ik de murena kocht dit moest zeker veranderen zo een lullige uitlaat voor zo mooi model :-?
Veel heb ik er niet afgedaan ik denk 5 cm en een beetje gewerkt met het sierstuk tijdens montage met een mooi resultaat vind ik zelf.
Zo het direct opnieuw doen :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Een sierstuk zal ook naar beneden wijzen. Bovendien ben ik geen liefhebber van chromen sierstukken

Uberprutser

Kijk eens naar één van mijn filmpjes naar de uitlaat daar kun je zien dat het niet overdreven is ga niet zeggen dat het 100% recht hangt maar toch :wink:
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik denk dat de uitlaten van 150 euro tweedekeus zijn omdat de kromming van de buizen niet 100% is.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik weet niet wat mijn uitlaat gekost heeft maar hij gaat zeker al tien jaar mee dus echt slecht is ie volgens mij niet.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de laatste uitlaat bocht (Eind pijpje) onder een verkeerde hoek op de demper is gelast. En als dat serie matig fout is gedaan zou dat alle hangende pijpjes kunnen verklaren.
Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar een rvs bocht die om het originele pijpje heen past. Die kan ik dan eenvoudig onder de juiste hoek vast lassen nadat ik de originele pijp heb afgezaagd.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ja, zo kan je het ook oplossen natuurlijk :D mijne koste 20 euro :P
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb mijn buis gewoon wat naar boven geplooid en dat ziet er veel beter uit vind ik.








grt harry de matra.
Attachments
mm.JPG
mm.JPG (94.18 KiB) Viewed 8476 times
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Inderdaad Hendrik mooi :wink: maar je hebt dan ook een mooie matra murena hé :P et is één vo :wink: or in de boekjes te staan
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, die van jou is toch ook mooi.








grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ja, dat is waar hendrik maar de jouwe is wel in uitmuntende staat hé :P
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Blijft die omlaag hangen ook als je naast een mooi vrouw rijdt, dan is hij aan revisie toe. Misschien eens wat blauwe pilletjes in de benzinebak gooien.
Succes :lol:


Bij de murena 2.2 is dit geen probleem daar kun je richting zelf bepalen omdat de uitlaat uit twee stukken bestaat.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja jean, geef eens een blouw pilletje dat help mischien.

Jij kan die van jouw toch ook in uitmuntende staat brengen dat is ook het plezantste er aan hé.






grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

De mijne is in heel goede staat ben tevreden hoe hij rijdt en hoe hij eruit ziet :wink:
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

benny wrote:Ik denk dat de uitlaten van 150 euro tweedekeus zijn omdat de kromming van de buizen niet 100% is.
Ik zie zo direct niet een verschil.
Attachments
DSC00695_s.jpg
DSC00695_s.jpg (69.13 KiB) Viewed 8412 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nee, dat geloof ik niet. Ze zullen niet goed nagemaakt worden of je hebt een bagheera uitlaat, of zijn dit het zelfde? Wat nummer staat er op?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die uitlaten van een bagheera en murena 1.6 zijn toch het zelfde hé dacht ik.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Harry
Die uitlaten van een bagheera en murena 1.6 zijn toch het zelfde hé dacht ik.
=============================================

Ja, hebben hetzelfde nummer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het is genoeg dat de dikte plaat die tegen de uitlaatcollector komt een klein beetje afwijkt, en je hebt een uitlaat die er totaal anders onder hangt. Ik geloof dat de plaat die aan de pot gelast is anders is bij de murena dan bij de bagheera.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nee nee benny die zijn het zelfde.







grt harry de matra.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Als het spruitstuk gelijk is zal de uitlaat onder dezelfde hoek t.o.v. de motor gemonteerd worden. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat de motor in een Bagheera net onder een andere hoek hangt.

Ik heb de uitlaat nog liggen van de hieronder afgebeelde auto. Deze pijp hang wel redelijk recht. Volgens mij is die uitlaat gelijk maar ik zal ze toch eens naast elkaar leggen. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat er een foute serie uitlaten is gemaakt. Volgens mij was dit dan wel veel bekender geweest binnen de Matra scene. Ik moet toch maar een keer de achterste steun losmaken misschien is het mogelijk om de boel een paar graden te verdraaien.

Image
Post Reply