'hoofdzekering' aanleggen welke waarde is nodig

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

'hoofdzekering' aanleggen welke waarde is nodig

Post by Richard »

Ik ben nog bezig met electra, eerder al een losse zekeringkast aangelegd (naar voorbeelden op het forum), dit wil ik nu uitbreiden.

Om voor de toekomst e.e.a. beter ingericht te hebben wil ik een extra zekering kastje plaatsen. 1 voor continue 12V en 1 voor geschakeld 12V.

Het idee is om langzaam functies te verhuizen van de originele kast naar de nieuwe kastjes.

Ik heb intern alle contacten doorverbonden om zodoende niet zo-n dradenboel te creeren. (excuses voor de wazige foto's). Ik wil spanning aanvoeren via de eeste zekering. Deze wil ik laten fungeren als hoofd zekering. (ieder kastje dus 1 hoofd zekering). (het laatste pennetje aan de onderkant kan dan ook verwijderd worden)

- Is dit in praktijk een handige oplossing of moet ik ergens rekening mee houden ?
- Als ik dit op deze manier uitvoer zou ik dan voldoende hebben aan de 30A zekering ?
Attachments
P3192307.JPG
P3192307.JPG (158.68 KiB) Viewed 5658 times
P3192309.JPG
P3192309.JPG (161.65 KiB) Viewed 5658 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Had ook een 30A hoofdzekering, maar met alle verbruikers ingeschakeld, ruitenwissers, lichten, ventilator en goede stereo zat de stroomsterkte wel hoger. Opletten dat de zekeringhouder tegen de warmte kan.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

en toen ging de 30A eruit ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Richard wrote:en toen ging de 30A eruit ?
Had ze gelaten als beveiliging van het contactslot; is mss 3x doorgesmolten op 6 jaar tijd.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

wel extra veilig natuurlijk
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hoofdzekering mag wel 50 Amp zijn.
Die zal er dan alleen met volle sluiting uitfloepen.
Die zou ik echter niet in het kastje plaatsen, maar bvb zo'n moderne zweefzekering voor autoradios van tegenwoordig.
Die kun je in hele hoge stromen krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb ik ook aan zitten denken, het hoofdzekering idee komt voort uit de manier van de opbouw va het kastje. Omdat ik alle polen aan elkaar heb gezet kan ik eenvoudig de eerste zekering als aanvoer gebruiken en daarmee hoodzekering van die kast laten zijn. Op die manier hoef ik geen losse zekering in de draad op te nemen. Mocht hij te ligt blijken kan ik de pen aan de onderkant van de kast in gebruik nemen (die wil ik nu met krimpkous sealen)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Richard,

Dit is een uittreksel uit een van mijn vroegere posts over het gemeten stroomverbruik van de Murena....

.... Met alle lichten aan, verstralers, pinkers, binnenventilator, achterruitverwarming, ruitenwissers en contact aan kwam ik in het totaal op 45A. Daarbij begint de rode draad die van de batterij naar het zekeringenpaneel gaat licht op te warmen...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En dan moet de radiator ventilator nog inspringen denk ik.
Dacht dat die 10Amp was.
50 Amp traag mag dan wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou ik ga iig proberen om in eerste instantie de vraag goed te verdelen over de beide kastjes dat berijp ik er wel uit :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

het was even een verbouwing, maar het zit erin. losse draden en veel dezelfde kleuren is niet handig, maar dat komt tzt als ik de draadbomen opnieuw maak. Eerst eens zien dat ik nog wat verbruikers kan verhuizen van de originele kast naar de nieuwe toe.
Attachments
P3212313.JPG
P3212313.JPG (149.38 KiB) Viewed 5566 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er netjes uit Richard.
Dat zal het originele zekeringenkastje kastje wat opluchting geven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

van de originele gaat nog het nodige af is de bedoeling, verder krijgt die ook een 'upgrade' daar komen nog foto's van als het klaar is (en functioneert....)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply