Page 2 of 3

Posted: Mon Jan 02, 2012 8:13 pm
by Richard
ik maakte al gebruik van een omvormer, zie daarvoor:

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2105

de luchtopbrengst lijkt redelijk gelijk met mijn eerdere aanpassing, deze maakte gebruik van het originele rad, de kleinere variant lijkt daarmee niet veel negatieve invloed te hebben

Posted: Tue Jan 03, 2012 4:00 pm
by pete speed
Hallo Richard,
Ik heb alléén de golf-unit gebruikt en het oude slakkenhuis en fan gelaten voor wat het was.
vervolgens een nieuwe alu beugel gemaakt en het opgerekte deel van de balg haakt onder de lip van de aanjager en de 3 ander kanten zijn met parkertjes vastgezet ( zie foto's in mijn eerdere post) en dat zit echt al jaren ( bij de 1.6 dus al 24 jaar).De 1.6 is 30 jaar bijna dagelijks gebruikt , zomer en winter, en het eerste golf-blazertje (Bosch) uit 1987 zit er nog steeds met dezelfde lagers in, dus die waren echte wel van goede kwaliteit.
De lucht opbrengst is hoger omdat de golf- fan bijna dubbel zo breed is en veel meer touren draait dan de originele.
Voor foto's moet ik de hele meuk gaan demonteren ; daar heb ik nu helaas geen tijd voor, maar bij gelegenheid zal ik eens een paar foto's maken.

Herman
heb even je filmpje bekeken ; very impressive; zou je de electronische regeling eens wat preciezer kunnen beschrijven ; aansluitingen kleuren enz enz.

Posted: Tue Jan 03, 2012 8:45 pm
by Richard
ok, was benieuwd en hoopte dat je misschien 'zo' wat foto's had liggen. Toch bedankt, ik heb nu 2 gereviseerde dus kan even vooruit :D

Posted: Wed Jan 11, 2012 3:18 pm
by brinkie
pete speed wrote:Hallo Richard,
Ik heb alléén de golf-unit gebruikt en het oude slakkenhuis en fan gelaten voor wat het was.
vervolgens een nieuwe alu beugel gemaakt en het opgerekte deel van de balg haakt onder de lip van de aanjager en de 3 ander kanten zijn met parkertjes vastgezet ( zie foto's in mijn eerdere post) en dat zit echt al jaren ( bij de 1.6 dus al 24 jaar).De 1.6 is 30 jaar bijna dagelijks gebruikt , zomer en winter, en het eerste golf-blazertje (Bosch) uit 1987 zit er nog steeds met dezelfde lagers in, dus die waren echte wel van goede kwaliteit.
Ik heb diverse Golfjes-II gereden en heel vaak ging de weerstand, waardoor de ventilator op een lagere snelheid kon draaien, kapot. Dat was toch wel dé kwaal van de Golf-II. Oorzaak daarvan was dat de ventilator meer stroom ging trekken omdat de lagers verrot waren. Je hoort dat niet echt, ik heb ook nooit de moeite genomen om de ventilator zelf te vervangen, een nieuwe weerstand was veel goedkoper en niet eens zoveel werk. Maar die lagers zijn niet best, daar moet ik Herman gelijk in geven.

Hier nog een oud fotootje van mijn laatste Golf II (daarna ging ik auto's-van-de-zaak rijden) gebroederlijk naast de Murena.
Image

Posted: Thu Jan 12, 2012 10:40 am
by oetker
Inderdad Robert, ik heb een aantal Golf 2 aanjagers in mijn vingers gehad waarvan de lagers allemaal zwaar liepen.
Ook een aantal Golf 1 aanjagers waren de lagers moeizaam van.
Je moet ze dus zeker niet op internet kopen maar op de sloop zoeken naar 1 die soepel loopt.

@ Pete
---------
Ik ga binnenkort een beschrijving geven hoe de heater schakelaar aan te passen zodat het electr moduul in stappen kan schakelen met de originele switch.
Dat komt dan met de meeting begin maart een demo van.
Kunnen we het hoofd koel houden.

Posted: Thu Jan 12, 2012 6:18 pm
by Richard
Je moet ze dus zeker niet op internet kopen maar op de sloop zoeken naar 1 die soepel loopt.
ook niet als het nieuwe betreft dan ? zal toch wel even meegaan denk ik ?

Posted: Thu Jan 12, 2012 7:18 pm
by oetker
Nieuwe zal niet zo'n probleem zijn, maar wel Chinese namaak.
Waar ik op doel is gebruikt Marktplaats en zo.
Ik had er vorig jaar 1 laten opsturen die goed zou zijn, maar de definitie goed was bij mij anders.
Wel centen kwijt en nog nada.

Posted: Thu Jan 12, 2012 7:24 pm
by Richard
blijft lastig inschatten ik vond het er wel degelijk uitzien, als het tegenvalt zet ik de andere er wel weer in

Posted: Sat Feb 18, 2012 12:36 pm
by Yoran
Heren ik heb nog een golf 1 ventilator komt uit een cabrio (113km)
heb zelf alleen het schakel mechanisme gebruikt,
dus mocht er iemand interesse hebben in de ventilator zelf, let me know!

Posted: Wed Feb 29, 2012 10:30 am
by oetker
Het ventilatiemotortje is stervende bij mij.
Na alle alternatieven bestudeert te hebben was ik toch van plan voor de Golf ombouw te gaan in combi met het Chinese moduul voor de regeling.
Je kunt een potmeter in je dashboard bouwen maar dan kloppen de standen niet meer.
De potmeter draait een grotere slag.
Niet echt fraai.
Ben een beetje aan het spelen geweest met de schakelaar met wat weerstanden, maar het gaat dus niet zomaar.
Het probleem is dat er geen contact is voor de 0 stand van de schakelaar.
Image

Er is dus een aanpassing nodig om de 0 stand op te vangen en wel omdat als de draden op de potmeter onderbroken worden dan gaat de motor onbestemd lopen.
Dit is met enkele onderdelen wel te realiseren.
Ik heb het volgende schakelingetje ontworpen.
Is te maken in een half uurtje met een klein 10tje materiaal.
Image
Image
Door de 3 potmeters is de fansnelheid van iedere stand in te stellen.

Het resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=4zV-Eovs ... e=youtu.be

Globale verklaring van de schakeling.
De 0 stand wordt gemaakt door het relais wat in ruste de groene draad aan massa houd.
Daardoor is de schakeling in ruste.
Als de auto op contact gezet zal er een positief komen op het relais.
Dat schakelt echter niet in want dat vind pas plaats als de schakelaar bediend word.
In alle loopstanden staat contact 1-2 van de schakelaar namelijk aan en die verzorgt dan de massa voor de schakeling als die in bedrijf is.
Het relais is alleen om de ruststand op te vangen.
Door de 3 potmeters is iedere snelheid appart in te stellen..
De 3 dioden dienen om onderlinge invloed van de diverse standen tegen te gaan.
Werkt perfect en je kan het dashboard origineel houden.

Herman

Posted: Wed Feb 29, 2012 11:15 am
by oetker
Ik ben van plan bovenstaande mee te nemen naar de meeting.
Heeft iemmand een aansluitbalg van de Murena liggen om te kijken of de fan simpel passend te maken is?

Posted: Wed Feb 29, 2012 11:52 am
by Richard
ik heb geprobeert de fan passend te krijgen maar dit is (voor mij) bijna niet mogelijk op een nette manier. Het verschil in de originele locatie/grootte van de aansluiting naar de nieuwe situatie durfde ik niet aan te passen mbv een fohn, was bang het spul kapot te maken en daarmee goede onderdelen kapot te maken. Ook de vorm van de Golf 1 fan is anders, al met al teveel aanpassingen. Zoals in een ander topic te zien heb ik hem nu in het originele slakhuis gebouwd en dat werkt prima.

De grote slag van de aansturing is mij ook een doorn in het oog, daarbij heb ik verkeerde potmeter, weet niet de exacte benaming, maar van bijna niets naar ineens heel veel spanning. Jouw oplossing ziet er weer eens goed uit. Ben blij dat ik nog niet alle kabelbomen klaar heb dan kan ik hem misschien nog toepassen.

Posted: Thu Mar 01, 2012 8:14 pm
by Richard
mag ik van deze opzet eens wat component info, zeker voor het relais wat is dit voor een type ? en hoe groot is dit geheel nu ivm een behuizing ?

bvd

Richard

Posted: Thu Mar 01, 2012 11:14 pm
by oetker
Ben je op de meeting zondag?
Je mag na de meeting dit printje wel hebben.
Groet Herman

Posted: Fri Mar 02, 2012 6:28 pm
by Richard
nee ben ik niet. maar je had van mij nog een rembekrachtiger tegoed dus ik waag er anders binnenkort wel een ritje Tiel aan dan heb je die ook gelijk.

Posted: Sat Mar 03, 2012 12:14 am
by oetker
Ja prima Richard.
Als je een heaterswitch meeneemt dan kan het printje zo blijven of soldeer ik hem even over voor je.
Groet Herman

Posted: Sat Mar 03, 2012 9:12 am
by Richard
spreken we binnenkort (iets verder richting de zomer) even af.....

Posted: Sat Mar 03, 2012 8:05 pm
by hendrik
Herman, ik breng morgen een behuizing mee van een murena dan kan je zien of er een ander motor in past hé.





grt harry de matra.

Posted: Sun Mar 04, 2012 1:27 am
by oetker
Het gaat om het passtuk wat op het slakkenhuis van de ventilator zit Harry.
Waar de lucht het intereur in gaat
Wil even kijken of dat passend te maken is op de ventilator van de Golf 1.
Groet Herman

Posted: Sun Mar 04, 2012 10:29 am
by hendrik
Dat bedoel je toch hé herman?








grt harry de matra.

Posted: Sun Mar 04, 2012 10:34 am
by oetker
Nee Harry,
De balg die daar op aansluit en naar het interieeur gaat.
Het aansluitstuk dus

Posted: Sun Mar 04, 2012 10:39 am
by hendrik
Sorry herman, dat heb ik niet meer liggen dan kan ik je niet helpen.







grt harry de matra.

Posted: Sun Mar 04, 2012 10:47 am
by oetker
Jammer.
Dat had ik willen passen.
Groet Herman

Posted: Thu Apr 12, 2012 10:04 pm
by maxderoswell
It's alive !!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=xos2MnVxe-c

Herman thank you very very very ........... much.

Murena Dupont Blue Hyundai fan idea.

http://www.dailymotion.com/video/xq36ko ... urena_auto

Friendly

Mathieu

Posted: Thu Apr 12, 2012 10:15 pm
by oetker
@ Mathieu

Ok, Congratiulations.
Only adjust a bit more difference in speed and you be fine.
Succes

Posted: Fri Apr 13, 2012 10:51 am
by maxderoswell
Hi Herman,

It will be interesting to measure air flow in murena with original fan for each speed.

I play with the 3 trimmers but never I can obtain more than 9,50V DC on motor.

So at this level, ventilation is already incredible for the 3rd speed.

I must finish to assemble wheel, motor and housing, create plug and play wiring for motor place.

Your interface and module RC will be placed into:

http://cgi.ebay.fr/Aluminum-Project-Box ... 43aee374fd

Mathieu

Posted: Fri Apr 13, 2012 10:58 am
by Richard
oetker wrote:Het gaat om het passtuk wat op het slakkenhuis van de ventilator zit Harry.
Waar de lucht het intereur in gaat
Wil even kijken of dat passend te maken is op de ventilator van de Golf 1.
Groet Herman
als de balg zelf niet aangepast wordt, dus alleen voor referentie dient heb ik er denk ik wel 1 voor je te leen.

Posted: Fri Apr 13, 2012 11:03 am
by oetker
maxderoswell wrote:Hi Herman,

It will be interesting to measure air flow in murena with original fan for each speed.

I play with the 3 trimmers but never I can obtain more than 9,50V DC on motor.

So at this level, ventilation is already incredible for the 3rd speed.

I must finish to assemble wheel, motor and housing, create plug and play wiring for motor place.

Your interface and module RC will be placed into:

http://cgi.ebay.fr/Aluminum-Project-Box ... 43aee374fd

Mathieu
The max voltage measured here at max level on the motor was higher.
It was no more then 1 volt lower then accu input as far as I can remember.
Maybe the input is down a bit?
This input needs to be high current.
Measure the input at max level running.
Probably it can't keep up. (needs 15 Amps)

Greetings Herman

Posted: Fri Apr 13, 2012 11:13 am
by maxderoswell
I test some murena wiring part with this:

http://sites.google.com/site/lemondedefred/alim

But yes, I can take some minutes to test assembly by powered module with car battery.

Mathieu

Posted: Fri Apr 13, 2012 11:17 am
by oetker
A pc powersupply can't keep up with the needs of the fan.
A Car battery is used to high currents and wil give better result.

Greets Herman