Page 1 of 3

alternatieve interieur ventilator

Posted: Mon Oct 24, 2011 4:27 pm
by uberprutser
Mijn ventilator is zo goed als overleden en nu ben ik dus op zoek naar een alternatief. Ik heb ondertussen een fan uit een golf 2 liggen maar die draait helaas de verkeerde kant om. Ergens anders lees ik dat een fan uit een oude Toyota starlet zou moeten passen. Helaas kom je die niet meer tegen op de sloop. Dus wie weet er een goed alternatief?

Posted: Mon Oct 24, 2011 6:44 pm
by Richard

Posted: Mon Oct 24, 2011 6:54 pm
by uberprutser
Die link werkt helaas niet.
Ik moet inloggen en krijg vervolgens de melding:

The topic or post you requested does not exist

Mogelijk een afgesloten deel van het forum?

Posted: Mon Oct 24, 2011 7:03 pm
by Richard
vreemd, ik zie hem gewoon. Misschien anders even zoeken de term 'fan' en dan de topic met als onderwerp 'Murena blower / aanjager' kiezen

Posted: Mon Oct 24, 2011 7:51 pm
by Muddy Bandit
Staat in het afgeschermde ledengedeelte... clublid zijn heeft z'n voordelen. :wink:

Posted: Mon Oct 24, 2011 8:21 pm
by Richard
ahhhhhhhhh dat vind ik spijtig, dan maar even een verwijzing naar de topic waar ik de eerste informatie vandaan heb gehaald

http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 992.0.html

Posted: Mon Oct 24, 2011 8:59 pm
by uberprutser
Dat verhaal van die Pimera had ik ook al eens gelezen.
Maar ik ben eigenlijk opzoek naar een simpelere oplossing.
het liefst iets wat ik pas kan maken in het originele slakken huis.
De unit moet dan aan de volgende voorwaarden voldoen.

- Weerstand brug net als de originele unit.
- Een waaier die in de behuizing past en dezelfde draairichting heeft.
- Een motor die niet al te ver uit de behuizing steekt.
- Aanzuiging koude lucht aan de motor zijde.
- In grote getallen aanwezig op de sloop want ik het meerdere Murena's

Wie weet er iets.

Posted: Wed Oct 26, 2011 9:11 pm
by pete speed
Hallo mannen,
Ik heb er al eens iets eerder over geschreven op het forum , maar ik vindt het niet meer , dus maar even opnieuw.
je kunt de aanjager van een Golf I of II gebruiken.
De golfaanjager vreet lang niet zoveel stroom, draait veel meer toeren, is véél stiller en heeft door zijn grotere schoepenwiel veel meer lucht-opbrengst; het is gewoon een betere kwaliteit aanjager ( Bosch) ; echt een aanrader; ik heb in 1987 de Matra-aanjager door de Golf I aanjager vervangen en sindsdien draait hij zonder problemen ; daarvoor had ik 2 versmoorde schakelaars en vaak uitval van de ventilator , vooral in de winter met beslagen ruiten levensgevaarlijk! Ook in mijn "S" heb ik hem gewoon vervangen ondanks dat deze goed draaide, alleen al vanwege de grotere lucht-opbrengst en de herrie die het originele misbaksel maakt.
De balg moet je aan het aanjagerzijde met een föhn iets oprekken en met een parker vastzetten.
Je hebt buiten de complete ventilator ook de weerstandsbuis nodig ( let op dat je een 3-standen blazer neemt ) je kunt de Matra-schakelaar, maar ook de Golf-schakelaar gebruiken. Als je op het schutbord de stekkers uit het stekkerblok van de oude blazer vervangt door de stekkers van de golf ( zijn identiek) , kun je ook de originele aansluiting gebruiken ; de blazer zit achter een plaat , zodat je van de om bouw niets ziet, maar wél merkt.
Op de eerste foto zie je de golf II aanjager, waarvan alleen de motor gebruikt kan worden; je moet dan wel de originele aanjager aanpassen
succes met de ombouw,

Posted: Wed Oct 26, 2011 9:51 pm
by Richard
kan je Golf 1 aanjager vastzetten aan de originele ophanging van de Matra ?

Posted: Wed Oct 26, 2011 11:52 pm
by uberprutser
Mogelijk kun je de golf 1 motor en waaier pas maken in het originele slakkenhuis. Als ik de foto zo bekijk lijkt mij dit mogelijk.
Helaas liggen de golf1tjes niet meer in grote getallen op de sloop.
Een nieuwe golf 1 blower is nogal aan de prijs 200+ en dat is exclusief slakkenhuis.

Wie heeft foto's van een golf 2 ombouw?

Ik heb zo'n blower zonder slakken huis liggen maar zie gebrui hiervan niet echt zitten. De golf 2 motor draait de verkeerde kan om en zuigt dus de lucht aan vanaf de andere zijde. Stroom omdraaien zou kunnen maar dan moet je ook weer de matra waaier gebruiken. En mijn waaier is wat beschadigt tijdens het demonteren waardoor het lastig zal worden om dit goed gebalanceerd te monteren.

Ik heb ondertussen even zitten bladeren in een onderdelen boek van Hella. Wat opvalt is dat bijna alle blowers de verkeerde kant omdraaien en dat is opzich ook wel logisch want dan zit de motor niet in de weg bij het aanzuigen van lucht.
En zijn een paar interessante modellen die binnenkort ga proberen te vinden op de lokale sloop. De eerste op mijn lijst is de peugeot 106 / citroen saxo.

Image

Posted: Thu Oct 27, 2011 5:54 pm
by pete speed
hallo mannen ,
beter is de hele unit van de Golf I te gebruiken; deze heeft de goede draairichting en kun je met een eenvoudig beugeltje op de oude ophanging zetten, de balg aan de blower-zijde wat oprekken , vastzetten met een parkertje en klaar. Deze blower is nog wel te vinden; in 2010 sprak ik nog iemand die een nieuwe Golf I -blower gekocht en gemonteerd had; kosten 120 euri, en daar koop je echt geen nieuwe Murena-blower voor.

Posted: Thu Oct 27, 2011 7:39 pm
by uberprutser
Helaas een golf 1 blower hadden ze niet meer liggen op de sloop. (New 200+ euro)

Omdat ik toch niet met lege handen thuis wou komen heb ik de onderstaande blower maar meegenomen.

Image

Deze komt uit een Renault megane coupe van 2000 en past in het originele slakkenhuis. De draairichting van de waaier klopt en de aanzuiging gaat via de motor zijde. Helaas zit er geen weerstand brug bij maar die heb ik nog wel liggen van de golf 2 motor. Nu moet ik alleen nog een keer adapter plaat maken en hopen dat het onder de paravan past. Dit wordt krap maar het zou volgens mij net moeten passen.

Helaas is de keuze niet al te ruim want 95% van alle waaiers draaien de verkeerde kant om en maar enkele modellen zuigen de lucht aan vanaf de motor zijde. Andere blowers die mogelijk ook passen zijn de baby Benz (A140 A190), Fiat Croma, Fiat Uno en de Skoda Octavia. Deze blowers heb ik niet in mijn handen gehad maar de plaatjes en waaier diameters zien er veel belovend uit. Dit is dan ook puur ter info voor de recreatieve sloop bezoeker :)

Posted: Thu Oct 27, 2011 10:13 pm
by Richard
ik zit eens in ETKA te zoeken (VW catalogus) maar de meeste modellen van de Golf 1 hebben een losse fan motor, die in een los kanaal is geplaats. Is dit dan een motor met een stuk kanaal of is het bijvoorbeeld de fan van type Golf CiTi zoals hieronder afgebeeld (incl huis) ?

Posted: Fri Oct 28, 2011 10:03 am
by benny
Die blazer is relatief goedkoop indien hij past en zou op veel VW-modellen gebruikt zijn.

http://www.ebay.de/itm/LUFTERMOTOR-HEIZ ... 5ae2f03e46

En hier een regeling die zou kunnen gebruikt worden om het toerental te regelen:

http://www.benl.ebay.be/itm/12V-30A-DC- ... 0426424495

Posted: Sat Oct 29, 2011 7:41 pm
by pete speed
Hallo Benny en Richard,
Goed gezocht !
Dit is exact de goede blower ; mét de weerstandsbuis, kun je zo de Matra-schakelaar gebruiken;vergelijk maar met onderstaande foto van de blowers die in onze Murena's gemonteerd zijn.
Deze blower past goed in de schutbordruimte; alleen een ophangbeugeltje maken en de balg met de föhn een beetje oprekken, stekkertjes ompluggen: klaar!
Één uurtje werk en je bent voorgoed van de sores met en de herrie van de Matra-blower af en worden je ruiten in de winter en bij regen weer netjes schoon en wasemvrij
en dat is wel zo veilig.

Posted: Sat Oct 29, 2011 10:46 pm
by benny
Zie dat die blower 300W verbruikt. Dat is geen kattepis hoor, dat is maar eventjes 25A. En een alternatortje van 50A heeft voor de rest niet veel meer over wanneer de koplichten werken en de ruitewissers ook hun werk moeten doen. Niet moeilijk dat de schakelaars er de brui aan geven. De blower op internet heeft waarschijnlijk die voorschakerweerstand niet, vandaar dat ik die elektronische regeling erbij gezet heb.

Posted: Sat Oct 29, 2011 11:02 pm
by uberprutser
Als de spel fouten representatief zijn voor de kwaliteit van het product dan hou ik het liever bij een voorschakel weerstand :) Actiyaton???

Posted: Sun Oct 30, 2011 12:09 pm
by Richard
@Benny, die voorschakeling uit jouw bijdrage gebruik ik nu ook. Met het oog op die 300 W is dat aan te raden of niet (uitgaande van jouw voorschakeling)

Posted: Sun Oct 30, 2011 1:39 pm
by benny
Ik denk dat die electronische sturing minder elektricitet zal opslorpen dan die voorschakelweerstand die continu de overtollige energie omzet in warmte.

Posted: Tue Nov 01, 2011 8:24 am
by oetker
Precies, de electr regeling is perfect voor dit soort dingen.
De originele schakelaar kan je dan via wat voorschakelweerstanden gebruiken ipv de potmeter.
De stroom over die schakelaar wordt dan nihil.
Blijft het originele gezicht ook behouden.

Wat betreft Golf 2 aanjagers.
Ik heb er hier 3 liggen waarvan alle 3 de lagers zijn uitgelopen.
De kwaliteit van die aanjagers zijn bagger.
De Golf 1 weet ik niet.
Persoonlijk ga ik voor de aanjager van de Nissan Sunny/primera die Godfried en Richard hebben ingebouwd, maar met de electr. regeling.
Die van de Sunny lopen gewoon 100 jaar.

Posted: Tue Nov 08, 2011 9:57 am
by oetker
Ook op marktplaats nieuw voor Golf 1

http://link.marktplaats.nl/495531905

Posted: Tue Nov 08, 2011 11:14 am
by uberprutser
Hey das niet gek. Ik denk dat ik die maar even ophaal. Bedank voor de tip.

Posted: Tue Nov 08, 2011 11:19 am
by oetker
Ja, zit bij jou in de buurt denk ik Wobbe?
Voor mij wat te ver.

Posted: Tue Nov 08, 2011 12:27 pm
by dieterwieter
Mij lijkt de originele blower (dus zonder slakkenhuis) erg veel te lijken op die van Peugeot 205 en 309 (en dus waarschijnlijk ook van diverse oudere Citroëns zoals mogelijk AX en BX).

Iemand al proefondervindelijk geprobeerd?

Groetjes,
Dieter

Posted: Tue Nov 08, 2011 12:41 pm
by oetker
De originele wil je eigenlijk niet meer Dieter.
Dat is een stukje zielig wanhoopsgedrocht.

Posted: Tue Nov 08, 2011 12:44 pm
by uberprutser
Vanaf thuis is het zeker nog wel 40 minuten rijden maar ik werk in Joure en dan is Lemmer wel erg dichtbij.

@Dietewieter. Al de door jouw genoemde auto's gaan niet passen. Ik heb ze allemaal bekeken op de sloperij. De sloperij had misschien wel 200 blowers in de schappen liggen en er zat niets tussen wat simpel te monteren is.

Posted: Tue Nov 08, 2011 6:27 pm
by jo
Dieter, Ax lijkt me niet, ZX wel
Ik heb ze hier beide liggen

Posted: Mon Nov 28, 2011 7:15 pm
by oetker
Er wordt gezegd dat een Golf 2 aanjager bruikbaar zou zijn.
Ik heb er een paar in mijn handen gehad maar twijfel daaraan.
De Golf 1 aanjager die Pete speed gebruikte lijkt me wel mogelijk.
Voor testdoeleinden zo'n ding gebruikt opgedoken.
ik heb er echter 5 in mijn handen gehad voor dat ik er 1 had die niet de lager slecht had.
Deze maar is uitgeprobeerd met electronische regeling.
http://www.youtube.com/watch?v=1y3fyJPglcQ

Op max vermogen 12 Amp gebruik.
Dat is een stuk minder als de 18 Amp van de originele.
Deze zijn ook nog nieuw te vinden.Wobbe had me op deze attent gemaakt.
http://www.ebay.nl/itm/390354452038?ssP ... 1497.l2649

Posted: Mon Jan 02, 2012 7:58 pm
by Richard
Ben vandaag eens even aan het prutsen geweest met de Golf 1 blower. Deze past idd op de locatie van de originele blower, maar.........

Als je hem op wilt hangen, moet je de originele beugel aanpassen/bijbuigen. Door de andere bouw van de fan is deze daarna niet echt stabiel / uit balans (zoals ik hem had gemaakt teminste).

(@pete speed, heb jij deze ook gemonteerd ? zou je eens foto's willen posten ?)

Dan het oprekken met de fohn van de aansluiting. De aansluiting die standaard op de Murena zit is van redelijk hard plastic, ik heb het niet aangedurft deze op te rekken, volgens mij is het verschil te groot om op te vangen dmv oprekken.

Ik heb geprobeert een nieuw kanaal (soort trechter) te maken op de fan. Dit met dun alluminium plaatwerk. Hier is best iets van te maken, maar de aansluiting is niet top.

Omdat het enorm prutsen is en slecht toegankelijk lukte het mij niet om de zaak netjes dicht te krijgen. De oplossing zou m.i. teveel verlies opleveren.

Ik heb er daarna voor gekozen om een origineel huis aan te passen en hierin de nieuwe fan te bouwen. Hiermee is de ophanging geregeld en de aansluiting op de luchtkanalen hoeft ook niet aangepast te worden.

Ik moet e.e.a. nog terugbouwen en testen, maar het ziet ernaar uit dat dit wel gaat werken. Ik heb onderin het huis een gat gemaakt als aanzuig opening. De onderkant van de Golf 1 fan is verwijdert. De fan past vervolgens precies op het gat waar de originele motor ook zat. Ik heb e.e.a. vastgezet met wat alu stripjes (ik ben hier zelf niet kapot van, maar je ziet er later niets van terug). De aansluiting tussen nieuwe motor en oude behuizing vertoonde wat kieren, deze heb ik dicht gekit. Dit is puur optisch want ik neem niet aan dat dit veel zal schelen met de luchtopbrengst.

Al met al denk ik dat deze oplossing ook goed gebruikt kan worden bij problemen met de originele fan

Overigens ik had mijn blower al eerder aangepast, de luchtopbrengst tussen de aangepaste blower en de Golf blower is zo goed als gelijk. Het voordeel van de Golf 1 blower is wat mij betreft dat het schoepenrad hier af-fabriek vast zit, in mijn alternatief zat e.e.a. met een schroefje vast, of dat op termijn zou houden is de vraag.

Posted: Mon Jan 02, 2012 8:07 pm
by uberprutser
Goed bezig Richard :)
Hoe/waar heb je de weerstand brug gelaten?
De waaier lijkt mij verder nogal een stuk kleiner dan origineel. Zou dit negatief zijn wat opbrengst betreft?