alternatieve interieur ventilator

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

alternatieve interieur ventilator

Post by uberprutser » Mon Oct 24, 2011 4:27 pm

Mijn ventilator is zo goed als overleden en nu ben ik dus op zoek naar een alternatief. Ik heb ondertussen een fan uit een golf 2 liggen maar die draait helaas de verkeerde kant om. Ergens anders lees ik dat een fan uit een oude Toyota starlet zou moeten passen. Helaas kom je die niet meer tegen op de sloop. Dus wie weet er een goed alternatief?

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Mon Oct 24, 2011 6:44 pm

Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser » Mon Oct 24, 2011 6:54 pm

Die link werkt helaas niet.
Ik moet inloggen en krijg vervolgens de melding:

The topic or post you requested does not exist

Mogelijk een afgesloten deel van het forum?

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Mon Oct 24, 2011 7:03 pm

vreemd, ik zie hem gewoon. Misschien anders even zoeken de term 'fan' en dan de topic met als onderwerp 'Murena blower / aanjager' kiezen
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1565
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Mon Oct 24, 2011 7:51 pm

Staat in het afgeschermde ledengedeelte... clublid zijn heeft z'n voordelen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Mon Oct 24, 2011 8:21 pm

ahhhhhhhhh dat vind ik spijtig, dan maar even een verwijzing naar de topic waar ik de eerste informatie vandaan heb gehaald

http://www.matrasport.dk/forum/index.php/topic,1992.0.html
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser » Mon Oct 24, 2011 8:59 pm

Dat verhaal van die Pimera had ik ook al eens gelezen.
Maar ik ben eigenlijk opzoek naar een simpelere oplossing.
het liefst iets wat ik pas kan maken in het originele slakken huis.
De unit moet dan aan de volgende voorwaarden voldoen.

- Weerstand brug net als de originele unit.
- Een waaier die in de behuizing past en dezelfde draairichting heeft.
- Een motor die niet al te ver uit de behuizing steekt.
- Aanzuiging koude lucht aan de motor zijde.
- In grote getallen aanwezig op de sloop want ik het meerdere Murena's

Wie weet er iets.

User avatar
pete speed
Posts: 501
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed » Wed Oct 26, 2011 9:11 pm

Hallo mannen,
Ik heb er al eens iets eerder over geschreven op het forum , maar ik vindt het niet meer , dus maar even opnieuw.
je kunt de aanjager van een Golf I of II gebruiken.
De golfaanjager vreet lang niet zoveel stroom, draait veel meer toeren, is véél stiller en heeft door zijn grotere schoepenwiel veel meer lucht-opbrengst; het is gewoon een betere kwaliteit aanjager ( Bosch) ; echt een aanrader; ik heb in 1987 de Matra-aanjager door de Golf I aanjager vervangen en sindsdien draait hij zonder problemen ; daarvoor had ik 2 versmoorde schakelaars en vaak uitval van de ventilator , vooral in de winter met beslagen ruiten levensgevaarlijk! Ook in mijn "S" heb ik hem gewoon vervangen ondanks dat deze goed draaide, alleen al vanwege de grotere lucht-opbrengst en de herrie die het originele misbaksel maakt.
De balg moet je aan het aanjagerzijde met een föhn iets oprekken en met een parker vastzetten.
Je hebt buiten de complete ventilator ook de weerstandsbuis nodig ( let op dat je een 3-standen blazer neemt ) je kunt de Matra-schakelaar, maar ook de Golf-schakelaar gebruiken. Als je op het schutbord de stekkers uit het stekkerblok van de oude blazer vervangt door de stekkers van de golf ( zijn identiek) , kun je ook de originele aansluiting gebruiken ; de blazer zit achter een plaat , zodat je van de om bouw niets ziet, maar wél merkt.
Op de eerste foto zie je de golf II aanjager, waarvan alleen de motor gebruikt kan worden; je moet dan wel de originele aanjager aanpassen
succes met de ombouw,
Attachments
Aanjager +luchtkanaal golf 2.jpg
Aanjager +luchtkanaal golf 2.jpg (7.68 KiB) Viewed 4663 times
DSCN3044.JPG
DSCN3044.JPG (158.6 KiB) Viewed 4664 times
The Pete

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Wed Oct 26, 2011 9:51 pm

kan je Golf 1 aanjager vastzetten aan de originele ophanging van de Matra ?
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser » Wed Oct 26, 2011 11:52 pm

Mogelijk kun je de golf 1 motor en waaier pas maken in het originele slakkenhuis. Als ik de foto zo bekijk lijkt mij dit mogelijk.
Helaas liggen de golf1tjes niet meer in grote getallen op de sloop.
Een nieuwe golf 1 blower is nogal aan de prijs 200+ en dat is exclusief slakkenhuis.

Wie heeft foto's van een golf 2 ombouw?

Ik heb zo'n blower zonder slakken huis liggen maar zie gebrui hiervan niet echt zitten. De golf 2 motor draait de verkeerde kan om en zuigt dus de lucht aan vanaf de andere zijde. Stroom omdraaien zou kunnen maar dan moet je ook weer de matra waaier gebruiken. En mijn waaier is wat beschadigt tijdens het demonteren waardoor het lastig zal worden om dit goed gebalanceerd te monteren.

Ik heb ondertussen even zitten bladeren in een onderdelen boek van Hella. Wat opvalt is dat bijna alle blowers de verkeerde kant omdraaien en dat is opzich ook wel logisch want dan zit de motor niet in de weg bij het aanzuigen van lucht.
En zijn een paar interessante modellen die binnenkort ga proberen te vinden op de lokale sloop. De eerste op mijn lijst is de peugeot 106 / citroen saxo.

Image

User avatar
pete speed
Posts: 501
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed » Thu Oct 27, 2011 5:54 pm

hallo mannen ,
beter is de hele unit van de Golf I te gebruiken; deze heeft de goede draairichting en kun je met een eenvoudig beugeltje op de oude ophanging zetten, de balg aan de blower-zijde wat oprekken , vastzetten met een parkertje en klaar. Deze blower is nog wel te vinden; in 2010 sprak ik nog iemand die een nieuwe Golf I -blower gekocht en gemonteerd had; kosten 120 euri, en daar koop je echt geen nieuwe Murena-blower voor.
The Pete

uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser » Thu Oct 27, 2011 7:39 pm

Helaas een golf 1 blower hadden ze niet meer liggen op de sloop. (New 200+ euro)

Omdat ik toch niet met lege handen thuis wou komen heb ik de onderstaande blower maar meegenomen.

Image

Deze komt uit een Renault megane coupe van 2000 en past in het originele slakkenhuis. De draairichting van de waaier klopt en de aanzuiging gaat via de motor zijde. Helaas zit er geen weerstand brug bij maar die heb ik nog wel liggen van de golf 2 motor. Nu moet ik alleen nog een keer adapter plaat maken en hopen dat het onder de paravan past. Dit wordt krap maar het zou volgens mij net moeten passen.

Helaas is de keuze niet al te ruim want 95% van alle waaiers draaien de verkeerde kant om en maar enkele modellen zuigen de lucht aan vanaf de motor zijde. Andere blowers die mogelijk ook passen zijn de baby Benz (A140 A190), Fiat Croma, Fiat Uno en de Skoda Octavia. Deze blowers heb ik niet in mijn handen gehad maar de plaatjes en waaier diameters zien er veel belovend uit. Dit is dan ook puur ter info voor de recreatieve sloop bezoeker :)

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Thu Oct 27, 2011 10:13 pm

ik zit eens in ETKA te zoeken (VW catalogus) maar de meeste modellen van de Golf 1 hebben een losse fan motor, die in een los kanaal is geplaats. Is dit dan een motor met een stuk kanaal of is het bijvoorbeeld de fan van type Golf CiTi zoals hieronder afgebeeld (incl huis) ?
Attachments
aanjager_vw.jpg
aanjager_vw.jpg (17.69 KiB) Viewed 4611 times
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

benny
Posts: 3209
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Fri Oct 28, 2011 10:03 am

Die blazer is relatief goedkoop indien hij past en zou op veel VW-modellen gebruikt zijn.

http://www.ebay.de/itm/LUFTERMOTOR-HEIZ ... 5ae2f03e46

En hier een regeling die zou kunnen gebruikt worden om het toerental te regelen:

http://www.benl.ebay.be/itm/12V-30A-DC- ... 0426424495

User avatar
pete speed
Posts: 501
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed » Sat Oct 29, 2011 7:41 pm

Hallo Benny en Richard,
Goed gezocht !
Dit is exact de goede blower ; mét de weerstandsbuis, kun je zo de Matra-schakelaar gebruiken;vergelijk maar met onderstaande foto van de blowers die in onze Murena's gemonteerd zijn.
Deze blower past goed in de schutbordruimte; alleen een ophangbeugeltje maken en de balg met de föhn een beetje oprekken, stekkertjes ompluggen: klaar!
Één uurtje werk en je bent voorgoed van de sores met en de herrie van de Matra-blower af en worden je ruiten in de winter en bij regen weer netjes schoon en wasemvrij
en dat is wel zo veilig.
Attachments
DSCN3045.JPG
DSCN3045.JPG (252.22 KiB) Viewed 4572 times
DSCN3046.JPG
DSCN3046.JPG (243.3 KiB) Viewed 4572 times
The Pete

benny
Posts: 3209
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sat Oct 29, 2011 10:46 pm

Zie dat die blower 300W verbruikt. Dat is geen kattepis hoor, dat is maar eventjes 25A. En een alternatortje van 50A heeft voor de rest niet veel meer over wanneer de koplichten werken en de ruitewissers ook hun werk moeten doen. Niet moeilijk dat de schakelaars er de brui aan geven. De blower op internet heeft waarschijnlijk die voorschakerweerstand niet, vandaar dat ik die elektronische regeling erbij gezet heb.

uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser » Sat Oct 29, 2011 11:02 pm

Als de spel fouten representatief zijn voor de kwaliteit van het product dan hou ik het liever bij een voorschakel weerstand :) Actiyaton???

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Sun Oct 30, 2011 12:09 pm

@Benny, die voorschakeling uit jouw bijdrage gebruik ik nu ook. Met het oog op die 300 W is dat aan te raden of niet (uitgaande van jouw voorschakeling)
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

benny
Posts: 3209
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Oct 30, 2011 1:39 pm

Ik denk dat die electronische sturing minder elektricitet zal opslorpen dan die voorschakelweerstand die continu de overtollige energie omzet in warmte.

User avatar
oetker
Posts: 7486
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Nov 01, 2011 8:24 am

Precies, de electr regeling is perfect voor dit soort dingen.
De originele schakelaar kan je dan via wat voorschakelweerstanden gebruiken ipv de potmeter.
De stroom over die schakelaar wordt dan nihil.
Blijft het originele gezicht ook behouden.

Wat betreft Golf 2 aanjagers.
Ik heb er hier 3 liggen waarvan alle 3 de lagers zijn uitgelopen.
De kwaliteit van die aanjagers zijn bagger.
De Golf 1 weet ik niet.
Persoonlijk ga ik voor de aanjager van de Nissan Sunny/primera die Godfried en Richard hebben ingebouwd, maar met de electr. regeling.
Die van de Sunny lopen gewoon 100 jaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7486
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Nov 08, 2011 9:57 am

Ook op marktplaats nieuw voor Golf 1

http://link.marktplaats.nl/495531905
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser » Tue Nov 08, 2011 11:14 am

Hey das niet gek. Ik denk dat ik die maar even ophaal. Bedank voor de tip.

User avatar
oetker
Posts: 7486
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Nov 08, 2011 11:19 am

Ja, zit bij jou in de buurt denk ik Wobbe?
Voor mij wat te ver.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter » Tue Nov 08, 2011 12:27 pm

Mij lijkt de originele blower (dus zonder slakkenhuis) erg veel te lijken op die van Peugeot 205 en 309 (en dus waarschijnlijk ook van diverse oudere Citroëns zoals mogelijk AX en BX).

Iemand al proefondervindelijk geprobeerd?

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen

User avatar
oetker
Posts: 7486
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Nov 08, 2011 12:41 pm

De originele wil je eigenlijk niet meer Dieter.
Dat is een stukje zielig wanhoopsgedrocht.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser » Tue Nov 08, 2011 12:44 pm

Vanaf thuis is het zeker nog wel 40 minuten rijden maar ik werk in Joure en dan is Lemmer wel erg dichtbij.

@Dietewieter. Al de door jouw genoemde auto's gaan niet passen. Ik heb ze allemaal bekeken op de sloperij. De sloperij had misschien wel 200 blowers in de schappen liggen en er zat niets tussen wat simpel te monteren is.

User avatar
jo
Posts: 1509
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Tue Nov 08, 2011 6:27 pm

Dieter, Ax lijkt me niet, ZX wel
Ik heb ze hier beide liggen
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
oetker
Posts: 7486
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Nov 28, 2011 7:15 pm

Er wordt gezegd dat een Golf 2 aanjager bruikbaar zou zijn.
Ik heb er een paar in mijn handen gehad maar twijfel daaraan.
De Golf 1 aanjager die Pete speed gebruikte lijkt me wel mogelijk.
Voor testdoeleinden zo'n ding gebruikt opgedoken.
ik heb er echter 5 in mijn handen gehad voor dat ik er 1 had die niet de lager slecht had.
Deze maar is uitgeprobeerd met electronische regeling.
http://www.youtube.com/watch?v=1y3fyJPglcQ

Op max vermogen 12 Amp gebruik.
Dat is een stuk minder als de 18 Amp van de originele.
Deze zijn ook nog nieuw te vinden.Wobbe had me op deze attent gemaakt.
http://www.ebay.nl/itm/390354452038?ssP ... 1497.l2649
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Mon Jan 02, 2012 7:58 pm

Ben vandaag eens even aan het prutsen geweest met de Golf 1 blower. Deze past idd op de locatie van de originele blower, maar.........

Als je hem op wilt hangen, moet je de originele beugel aanpassen/bijbuigen. Door de andere bouw van de fan is deze daarna niet echt stabiel / uit balans (zoals ik hem had gemaakt teminste).

(@pete speed, heb jij deze ook gemonteerd ? zou je eens foto's willen posten ?)

Dan het oprekken met de fohn van de aansluiting. De aansluiting die standaard op de Murena zit is van redelijk hard plastic, ik heb het niet aangedurft deze op te rekken, volgens mij is het verschil te groot om op te vangen dmv oprekken.

Ik heb geprobeert een nieuw kanaal (soort trechter) te maken op de fan. Dit met dun alluminium plaatwerk. Hier is best iets van te maken, maar de aansluiting is niet top.

Omdat het enorm prutsen is en slecht toegankelijk lukte het mij niet om de zaak netjes dicht te krijgen. De oplossing zou m.i. teveel verlies opleveren.

Ik heb er daarna voor gekozen om een origineel huis aan te passen en hierin de nieuwe fan te bouwen. Hiermee is de ophanging geregeld en de aansluiting op de luchtkanalen hoeft ook niet aangepast te worden.

Ik moet e.e.a. nog terugbouwen en testen, maar het ziet ernaar uit dat dit wel gaat werken. Ik heb onderin het huis een gat gemaakt als aanzuig opening. De onderkant van de Golf 1 fan is verwijdert. De fan past vervolgens precies op het gat waar de originele motor ook zat. Ik heb e.e.a. vastgezet met wat alu stripjes (ik ben hier zelf niet kapot van, maar je ziet er later niets van terug). De aansluiting tussen nieuwe motor en oude behuizing vertoonde wat kieren, deze heb ik dicht gekit. Dit is puur optisch want ik neem niet aan dat dit veel zal schelen met de luchtopbrengst.

Al met al denk ik dat deze oplossing ook goed gebruikt kan worden bij problemen met de originele fan

Overigens ik had mijn blower al eerder aangepast, de luchtopbrengst tussen de aangepaste blower en de Golf blower is zo goed als gelijk. Het voordeel van de Golf 1 blower is wat mij betreft dat het schoepenrad hier af-fabriek vast zit, in mijn alternatief zat e.e.a. met een schroefje vast, of dat op termijn zou houden is de vraag.
Attachments
P4152472.JPG
P4152472.JPG (145.87 KiB) Viewed 4414 times
P4152475.JPG
P4152475.JPG (140.93 KiB) Viewed 4414 times
P4152476.JPG
P4152476.JPG (162.59 KiB) Viewed 4414 times
P4152477.JPG
P4152477.JPG (160.39 KiB) Viewed 4414 times
P4152479.JPG
P4152479.JPG (150.37 KiB) Viewed 4414 times
P4152480.JPG
P4152480.JPG (161.61 KiB) Viewed 4414 times
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser » Mon Jan 02, 2012 8:07 pm

Goed bezig Richard :)
Hoe/waar heb je de weerstand brug gelaten?
De waaier lijkt mij verder nogal een stuk kleiner dan origineel. Zou dit negatief zijn wat opbrengst betreft?

Post Reply