koplamp dimt zichzelf.....

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

koplamp dimt zichzelf.....

Post by lemans »

hey matrabroeders ....
hier even een korte historiek ;...de driverssidekoplamp van mijn murena
dimt zichzelf dikwijls tot half licht en dan som weer normaal;
ik vermoedde een slecht contact in de stekker, demonteerde alles
kuiste de stekker met remreiniger en deed er wat kopervet in en nam
een nieuwe lamp; omdat de vorige zichzelf had "gelast" aan de contacten door dan wel dan niet stroom , en nu twee weken later
heb ik hetzelfde aan de hand ik vermoed dat ik aan een nieuwe stekker toeben? want de lamp krijgt zeker stroom ,omdat ik de rechterlamp
doorverbond ... omdat ik vorig jaar daar kompleet geen stroom kreeg
en ik de kabel niet vond in de y vormige uitsplitsing van de kabelboom
én ik snel terug licht nodig had ... heeft er iemand bij matramania
2 goede , of nieuwe stekkers voor de murenakoplampen te koop aub,,?
zodat ik de dubieuze al kan vervangen ,? of dien ik de oorzaak elders
te zoeken???
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Stef,

Ik denk dat je best een volledige revisie plant van het elektrische systeem. Wat ik van uw Murena gezien heb is dit allemaal in niet al te beste staat.
Begin al maar met het vervangen van het zekeringenpaneel en dan alle connectors kuisen en alle massaverbindingen nazien en/of vernieuwen.
Als je telkens elk nieuw symptoon gaat bestrijden zal je nog lang bezig zijn voordat je een betrouwbare wagen hebt.
Alleen is het niet altijd gemakkelijk als je de wagen als dagelijks voertuig nodig hebt.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Om te beginnen: gebruik nooit geen kopervet in stekkerverbindingen of andere electrische delen.
Kopervet is namelijk een prima stroomgeleider en kan dus heel goed zorgen voor een fikse kortsluiting in de stekker.
Neem hiervoor liever zuurvrije vaseline, dit beschermt prima tegen vocht en corrosie en is niet geleidend. (en is ook nog een stuk goedkoper :wink: )
Als je de stekker even geheel volsmeert met vaseline en het daarna even laat smelten met een fohn/verfstripper is alles gelijk beschermd tegen oxidatie en geïmpregneerd tot in het draad, dan werkt het probleemloos de komende 10 jaar weer storingvrij.
Spreekt natuurlijk wel voor zich dat de stekkers niet eerst in een verregaande staat van ontbinding moeten zijn.....

Maar als ik het probleem zo lees dan zou ik eerst alle niet originele doorverbindingen terugbouwen naar origineel en dan eens de massa-aansluitingen gaan controleren, en desnoods een tijdje testen via een nieuw getrokken massadraad vanaf die lamp.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="Muddy Bandit"]Om te beginnen: gebruik nooit geen kopervet in stekkerverbindingen of andere electrische delen.
Kopervet is namelijk een prima stroomgeleider en kan dus heel goed zorgen voor een fikse kortsluiting in de stekker.
Neem hiervoor liever zuurvrije vaseline, dit beschermt prima tegen vocht en corrosie en is niet geleidend. (en is ook nog een stuk goedkoper :wink: )

ok , vaseline is dus beter en geeft geen kortsluiting onderling ..wegens
absentie van koper ;... en ik dien mijn aarding te herbekijken ;..
zomaar effe alle electriciteit herbouwen is niet direct mogelijk omdat
ik haar in dagelijks gebruik heb ...dus ik zoek een andere stekker
op korte termijn...

stef
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

Urbain wrote:Stef,

Ik denk dat je best een volledige revisie plant van het elektrische systeem. Wat ik van uw Murena gezien heb is dit allemaal in niet al te beste staat.
Begin al maar met het vervangen van het zekeringenpaneel en dan alle connectors kuisen en alle massaverbindingen nazien en/of vernieuwen.
Als je telkens elk nieuw symptoon gaat bestrijden zal je nog lang bezig zijn voordat je een betrouwbare wagen hebt.
Alleen is het niet altijd gemakkelijk als je de wagen als dagelijks voertuig nodi g hebt.
je hebt overschot van gelijk urbain .... maar ik ben geen electrieker...
maar toch iemand die smelt voor een matra ....erg hé ... dus moet
ik roeien met de riemen die ik heb .... dwz een andere stekker
aansolderen kan ik nog wel net ... en ik denk toch niet dat als het
ene licht brandt en doorgetrokken is van het andere dat er dan iets
aan het zekeringspaneel kan zijn ?? ( alhoewel ik een nieuw liggen heb;
maar er hemelse schrik van heb ... als ik het oude eruit zou halen
dat ik het niet meer aan de praat krijg..)

ik vraag me af waarom ik ooit van mijn pa al dat Latijn en Grieks moest gaan studeren bij die paters ...terwijl mijn brommervrienden toen
electronica en mechanica mochten gaan studeren en daar nu nog wél iets aan hebben ....
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Om te beginnen: gebruik nooit geen kopervet in stekkerverbindingen of andere electrische delen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je kun mijn inziens prima wat kopervet gebruiken op accu polen en chassis massa verbindingen.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

uberprutser wrote:
Om te beginnen: gebruik nooit geen kopervet in stekkerverbindingen of andere electrische delen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je kun mijn inziens prima wat kopervet gebruiken op accu polen en chassis massa verbindingen.
Ik bedoel dan ook gebruik in stekkers, electromotoren, op printplaten en dat soort electra waar + en - dicht naast elkaar geplaatst zijn...
Als de beide accupolen contact met elkaar maken door het gebruik van kopervet noem ik dat overdadig gebruik... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Welke stekkers zoek je kleur, compleet man + vrouw?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Urbain wrote:Stef,

Ik denk dat je best een volledige revisie plant van het elektrische systeem. Wat ik van uw Murena gezien heb is dit allemaal in niet al te beste staat.
Begin al maar met het vervangen van het zekeringenpaneel en dan alle connectors kuisen en alle massaverbindingen nazien en/of vernieuwen.
Als je telkens elk nieuw symptoon gaat bestrijden zal je nog lang bezig zijn voordat je een betrouwbare wagen hebt.
Alleen is het niet altijd gemakkelijk als je de wagen als dagelijks voertuig nodig hebt.
Dit wil ik ook gaan doen, maar ben nog aan het denken welke type bekabeling ik ga gebruiken. alles 1 draad dikte (los van van de dikke plus) of verschillende...... en waar haal ik die bedrading vandaan ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

H4 stekkers.

http://www.ebay.co.uk/itm/H4-HEADLIGHT- ... 23120b93ef

of deze

http://www.ebay.co.uk/itm/H4-472-Bulb-H ... 27b718334b

Inderdaad witte vaseline gebruiken zoals we al is besproken hebben Stef.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Genoeg extra zekeringen voorzien kan nooit kwaad :)
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]H4 stekkers.

hey Herman ,
danku voor info ivm spareparts , ik noteerde de H4 nr die u mailde;
stapte ermee naar de autopartszaak 1 km verderop en guess what
hij had er nog eentje nieuw liggen op stock voor mij ,morgen probeer ik
ze aan te solderen , en inderdaad de vaseline deed u tussen de stekker
van de fuelmeter ,en ik deed die ook al ts mijn ruitenwisserpompje ,
maar voor mijn lichten vond ik de vaseline niet ...en nam kopervet ,
maar idd koperpartikels kunnen kortsluiten..? I will keep you posted ,

ook dank voor het ebay advies ivm de kofferklephendels , staat er ondertussen in ...niet min ... nam twee keer vier uur plus herbeginnen ;
de man stuurde me wel vier spares toen ipv twee ...dus altijd ook enkele voor u for free in mijn voorraad

thanks to keep me on the road

stef
Post Reply