Wielkasten behandelen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Wielkasten behandelen

Post by uberprutser »

Omdat mijn Murena vanaf volgend jaar dagelijks de elementen moet gaan trotseren leek het mij een goed idee om de wielkasten eens onderhanden te nemen. De oude laag tectyl laat op meerdere plaatsen los en is behoorlijk uitgedroogd. Het is een steenachtige laag van tectyl, zand en zinkoxide die zich maar lastig laat verwijderen.

Maar als die laag eenmaal is verwijdert wat kan ik dan het beste aanbrengen? Tectyl, bitumen, antisteenslag of misschien wel verf. E.e.a. moet in ieder geval goed hechten op zink/zinkoxide en het zink oxidatie proces onderdrukken.

Image

Tip: controleer of de water afvoer wel open is.
Bij mijn auto zat deze aan beide zijden dicht met als gevolg veel roest vorming aan de binnenzijde. Boven in de motor ruimte links en rechts voor de schokbrekers.
Dit is mogelijk ook de reden dat het polyester achter paneel los zit van chassis. Tussen het paneel en het chassis zit ook redelijk wat roest. Op sommige plekken is het ijzer al behoorlijk dun geworden :(
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Roest tegenhouden doe ik altijd met Owatrol-olie, dat spul kruipt overal in en tussen.
Na een paar dagen drogen neem ik dan ijzermenie verdund met Owatrol, en als dit droog is nog eenlaag pure ijzermenie.
Hierover kan dan weer de anti-steenslag. (en dan evt nog verder afgewerkt met metaalverf)

Kijk maar even in het restauratieverslag van m'n Rancho Grand Raid, daar staat alles beschreven over de roestpreventie.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Omdat op verzinkt staal weinig hecht, is het verstandig een etsende laag aan te brengen.
Ets primer is daarvoor geschikt.
Als experiment heb ik het bagageruim gedaan met fosforzuur van HG.
Daarna primer en daarna metaalverf.
Ziet er nog steeds super uit in en roest nog steeds niet.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... fosforzuur
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je moet op verzinkte stukken een epoxy spuiten, anders komt al wat je op je wagen doet opnieuw los.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik heb met een beitel en een staalborstel de oude tectyl laag zoveel mogelijk verwijdert. Hierna heb ik meerdere lagen bitumen aangebracht.
Oppervlakkige roest heb ik eerst behandelt met novorox.
De bitumen lijkt goed te hechten en zou bovendien ook geluid dempend moeten werken.

Het loszittende achter paneel heb ik met kit weer wat vast geplakt. Omdat het lastig is om een goede laag kit er tussen te krijgen heb ik maar een oude binnenband er overheen gekit.

Image
Post Reply