Waarschuwing: Verlagen & remslangen
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Waarschuwing: Verlagen & remslangen
Heren, vandaag toch iets enigzins bizars ontdekt.
Mijn remslang rechts achter was beschadigd. Dus ervoor gekozen rondom stalen slangen te plaatsen.
Echter mij is het volgende opgevallen aan de rechterzijde:
1: afgestroopt stuk staal aan het chassis, veroorzaakt door het L vormige stuk aan de remklauw die de handremkabel vasthoud. Dit weet ik zeker. want een los onderdeel hiervan sluit precies aan i.c.m. met de deuk bij punt 2. En is ook bevestigd door het onbreken van de poedercoating op de plek van aanraken!
In vlek 3 zie je de afgesleten tectyl door de remslang die in het nauw gedreven werd. De reden van het beschadigen dus.
Hierbij waarschuw ik iedereen die de murena verlaagd. Het grootste deel van dit probleem komt met mijn koni's in combinatie met korte 2.2 veren. Ik heb nu met spax de auto hoger, dus zal dit minder snel voorkomen.
Echter ik rij soms hard drempels af, waardoor hij ver inveert achter..
Volgens mij komt de hendel aan de linker kant ook heel dicht bij het chassis.
--------------------------------
Ik heb dus het volgende gedaan:
Nu heb ik dus nieuwe remslangen. Ik had ze eerst in een relaxte boog zitten. echter met gevaar van beschadiging. Nu heb ik ze als volgt gemonteerd. Iets krulleriger, vooral bij arm in laagste stand. Echter onder het rijden komt deze uiterste stand niet voor. Vormt dit problemen voor de APK als het zo gemonteerd is? Of geeft het problemen aan de remslangen? Aan de rechterkant is dit de enige manier van montage. De fotos zijn gemaakt in laagte en hoogte stand die ik kon bereiken met de krik (hoger dan in ruststand op de wielen).
hier fotos van de rechterkant:
en in rust op de wielen:
linker kant van de auto:
en in rust op de wielen:
de slangen komen dusdanig dat ze nergens mee in contact komen. de slang rechts komt dicht bij de aandrijfas, maar raakt hem niet. ook niet als er nog verder word ingeveerd.
Mijn remslang rechts achter was beschadigd. Dus ervoor gekozen rondom stalen slangen te plaatsen.
Echter mij is het volgende opgevallen aan de rechterzijde:
1: afgestroopt stuk staal aan het chassis, veroorzaakt door het L vormige stuk aan de remklauw die de handremkabel vasthoud. Dit weet ik zeker. want een los onderdeel hiervan sluit precies aan i.c.m. met de deuk bij punt 2. En is ook bevestigd door het onbreken van de poedercoating op de plek van aanraken!
In vlek 3 zie je de afgesleten tectyl door de remslang die in het nauw gedreven werd. De reden van het beschadigen dus.
Hierbij waarschuw ik iedereen die de murena verlaagd. Het grootste deel van dit probleem komt met mijn koni's in combinatie met korte 2.2 veren. Ik heb nu met spax de auto hoger, dus zal dit minder snel voorkomen.
Echter ik rij soms hard drempels af, waardoor hij ver inveert achter..
Volgens mij komt de hendel aan de linker kant ook heel dicht bij het chassis.
--------------------------------
Ik heb dus het volgende gedaan:
Nu heb ik dus nieuwe remslangen. Ik had ze eerst in een relaxte boog zitten. echter met gevaar van beschadiging. Nu heb ik ze als volgt gemonteerd. Iets krulleriger, vooral bij arm in laagste stand. Echter onder het rijden komt deze uiterste stand niet voor. Vormt dit problemen voor de APK als het zo gemonteerd is? Of geeft het problemen aan de remslangen? Aan de rechterkant is dit de enige manier van montage. De fotos zijn gemaakt in laagte en hoogte stand die ik kon bereiken met de krik (hoger dan in ruststand op de wielen).
hier fotos van de rechterkant:
en in rust op de wielen:
linker kant van de auto:
en in rust op de wielen:
de slangen komen dusdanig dat ze nergens mee in contact komen. de slang rechts komt dicht bij de aandrijfas, maar raakt hem niet. ook niet als er nog verder word ingeveerd.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Een draagarm van een 2.2 is ook 1 cm breder. Ik verwacht daar eigenlijk ook geen problemen. Maar ik was eigenlijk wel van plan om mijn 1.6 zo'n 6 a 7 cm lager te zetten. Er zitten nu 2.2 dempers onder waardoor de auto een 3cm of drie te hoog staat. Maar dit is dus wel iets wat ik even goed in de gaten moet houden. Bedankt voor de waarschuwing.
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Wat betreft remslangen en APK (vertaald naar de praktijk):
Een remslang mag niet kunnen knikken en mag nergens tegen aan (kunnen) komen, dus zowel volledig ingeveerd niet als volledig uitgeveerd niet.
Verder mag er nergens een zodanige beschadiging zichtbaar zijn dat het canvas van de remslang zichtbaar wordt.
Het is wel toegestaan om een bescherming rondom de remslang te monteren op de plaatsen waar een remslang mogelijkerwijze andere (niet draaiende) delen kan raken.
Op plaatsen waar het kritiek gaat worden mag je dus ook een extra bescherming aanbrengen in de vorm van bijvoorbeeld een stuk slang over de remslang, eentueel nog aangevuld met afstandhouders of een trekveer.
Verlijmen van bescherming rechtstreeks op de remslang is echter weer afkeur en los zitten ook, het moet dus alleen klemmen.
De Rancho heeft bij de vooorste remslangen trouwens standaard al rubberen blokken om de leiding als bescherming tegen schuren.
Een remslang mag niet kunnen knikken en mag nergens tegen aan (kunnen) komen, dus zowel volledig ingeveerd niet als volledig uitgeveerd niet.
Verder mag er nergens een zodanige beschadiging zichtbaar zijn dat het canvas van de remslang zichtbaar wordt.
Het is wel toegestaan om een bescherming rondom de remslang te monteren op de plaatsen waar een remslang mogelijkerwijze andere (niet draaiende) delen kan raken.
Op plaatsen waar het kritiek gaat worden mag je dus ook een extra bescherming aanbrengen in de vorm van bijvoorbeeld een stuk slang over de remslang, eentueel nog aangevuld met afstandhouders of een trekveer.
Verlijmen van bescherming rechtstreeks op de remslang is echter weer afkeur en los zitten ook, het moet dus alleen klemmen.
De Rancho heeft bij de vooorste remslangen trouwens standaard al rubberen blokken om de leiding als bescherming tegen schuren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als de RDW er met een steekproef niet over valt dan zal de krul geen probleem zijn.
Voor heb ik ook rubbers zitten die de slang in een richting dwingen.
Achter zat het bij mij voor verlaging achter zo.
Dat liep ook wat dicht langs het chassis.
Na verlaging heb ik de banjo nog wat weg gedraaid.
Ik zal zeker nog even een extra controle uit voeren.
Better save then sorry.
Voor heb ik ook rubbers zitten die de slang in een richting dwingen.
Achter zat het bij mij voor verlaging achter zo.
Dat liep ook wat dicht langs het chassis.
Na verlaging heb ik de banjo nog wat weg gedraaid.
Ik zal zeker nog even een extra controle uit voeren.
Better save then sorry.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV