Waarschuwing: Verlagen & remslangen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Waarschuwing: Verlagen & remslangen

Post by MatraMurena.nl »

Heren, vandaag toch iets enigzins bizars ontdekt.

Mijn remslang rechts achter was beschadigd. Dus ervoor gekozen rondom stalen slangen te plaatsen.

Echter mij is het volgende opgevallen aan de rechterzijde:

Image

1: afgestroopt stuk staal aan het chassis, veroorzaakt door het L vormige stuk aan de remklauw die de handremkabel vasthoud. Dit weet ik zeker. want een los onderdeel hiervan sluit precies aan i.c.m. met de deuk bij punt 2. En is ook bevestigd door het onbreken van de poedercoating op de plek van aanraken!
In vlek 3 zie je de afgesleten tectyl door de remslang die in het nauw gedreven werd. De reden van het beschadigen dus.

Hierbij waarschuw ik iedereen die de murena verlaagd. Het grootste deel van dit probleem komt met mijn koni's in combinatie met korte 2.2 veren. Ik heb nu met spax de auto hoger, dus zal dit minder snel voorkomen.
Echter ik rij soms hard drempels af, waardoor hij ver inveert achter..

Volgens mij komt de hendel aan de linker kant ook heel dicht bij het chassis.

--------------------------------

Ik heb dus het volgende gedaan:

Nu heb ik dus nieuwe remslangen. Ik had ze eerst in een relaxte boog zitten. echter met gevaar van beschadiging. Nu heb ik ze als volgt gemonteerd. Iets krulleriger, vooral bij arm in laagste stand. Echter onder het rijden komt deze uiterste stand niet voor. Vormt dit problemen voor de APK als het zo gemonteerd is? Of geeft het problemen aan de remslangen? Aan de rechterkant is dit de enige manier van montage. De fotos zijn gemaakt in laagte en hoogte stand die ik kon bereiken met de krik (hoger dan in ruststand op de wielen).

hier fotos van de rechterkant:




Image
Image
Image
Image

en in rust op de wielen:
Image


linker kant van de auto:

Image
Image
Image
Image

en in rust op de wielen:

Image




de slangen komen dusdanig dat ze nergens mee in contact komen. de slang rechts komt dicht bij de aandrijfas, maar raakt hem niet. ook niet als er nog verder word ingeveerd.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hier in belgie mag je die remslangen niet hebben dat krijg je niet goed gekeurt, maar het ziet er wel mooi uit.






grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

In nederland gelukkig wel. Zijn betr dan rubberen. En remt directer. Kosten ook minder. Nog geen 100 euro voor alle 4.

Mijn murena net naar de apk gebracht. Zal er wel doorheen komen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als dat in belgie ook mocht dan had ik die er ook al lang op zitten dat ziet er ook mooi uit hé.





grt harry de matra.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Mmm, zou dit bij een 2.2 ook een probleem zijn?
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Mijn matra's zijn ook 3 cm verlaagd en ik heb dat probleem niet bij mij raakt er niets heb het vandaag eens nagekeken.






grt harry de matra.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Een draagarm van een 2.2 is ook 1 cm breder. Ik verwacht daar eigenlijk ook geen problemen. Maar ik was eigenlijk wel van plan om mijn 1.6 zo'n 6 a 7 cm lager te zetten. Er zitten nu 2.2 dempers onder waardoor de auto een 3cm of drie te hoog staat. Maar dit is dus wel iets wat ik even goed in de gaten moet houden. Bedankt voor de waarschuwing.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Wat betreft remslangen en APK (vertaald naar de praktijk):

Een remslang mag niet kunnen knikken en mag nergens tegen aan (kunnen) komen, dus zowel volledig ingeveerd niet als volledig uitgeveerd niet.
Verder mag er nergens een zodanige beschadiging zichtbaar zijn dat het canvas van de remslang zichtbaar wordt.
Het is wel toegestaan om een bescherming rondom de remslang te monteren op de plaatsen waar een remslang mogelijkerwijze andere (niet draaiende) delen kan raken.

Op plaatsen waar het kritiek gaat worden mag je dus ook een extra bescherming aanbrengen in de vorm van bijvoorbeeld een stuk slang over de remslang, eentueel nog aangevuld met afstandhouders of een trekveer.
Verlijmen van bescherming rechtstreeks op de remslang is echter weer afkeur en los zitten ook, het moet dus alleen klemmen.



De Rancho heeft bij de vooorste remslangen trouwens standaard al rubberen blokken om de leiding als bescherming tegen schuren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Hij heeft de apk gehaald zoals ik zelf al dacht. Alleen de ruitenwissers werden vervangen.

Er was tevens een rdw steekproef. Dus dubbel goed.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dan kan je nu alweer een jaartje lekker gaan toeren hé.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als de RDW er met een steekproef niet over valt dan zal de krul geen probleem zijn.
Voor heb ik ook rubbers zitten die de slang in een richting dwingen.
Image

Achter zat het bij mij voor verlaging achter zo.
Image
Dat liep ook wat dicht langs het chassis.
Na verlaging heb ik de banjo nog wat weg gedraaid.
Ik zal zeker nog even een extra controle uit voeren.
Better save then sorry.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply