Carburateur 1.6?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Carburateur 1.6?

Post by uberprutser »

Vanavond probeerde is voor het eerst sinds 5 jaar mijn 1.6 weer eens te starten. Helaas zonder succes, op wat plofjes na sloeg de boel niet aan.
Morgen zal ik alle vacuüm slangen even afdoppen en de ontsteking controleren. Maar dit doet er nu verder even niet toe.

De carburateur die nu op mijn auto zit is niet de beste en kwam volgens mij van een Talbot 1510.
Gelukkig heb ik nog wel wat rommel op zolder liggen.
4 van die dingen vond ik in totaal, allemaal met een ander nummer dan wat er nu in de wagen zit.

v.l.n.r.

36 DCNVH 7/101 OM
36 DCNVH 12/101 2F
36 DCNVA 16/100 OM
36 DCA 4-100 2A

(Daar achter staan nog een weber carburateur die ooit op een 2.2 zat, een 2.2 en een Tagora carburateur. Maar dit rijtje kun je verder negeren)

Image
Image

En is mijn auto zit nu een 36 DCNVA 17/100 IH

Wie kan mij vertellen welke van deze 5 nu een echte 1.6 carburateur is?
Deze wil ik dan gaan reviseren. En wie weet wat deze codes betekenen?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze is de 1.6 carb.

36 DCNVA 16/

Image

Als je Mur niet start na 5 jaar zou ik eerst de benzinedruk controleren en verse brandstof halen.
Die is na 5 jaar wel bedorven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Die carb uit het onderdelen boek ziet er wel iets anders uit dan die van mij.
De achter zijde is anders.

Maar helaas, het doet er al niet meer toe. Er zit namelijk een scheur in het aluminium deel van het onderblok/carterpan. Water druppelt er langzaam uit. Daarnaast is ook de radiateur lek :( BENDE!!
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is balen. Foto???
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Er valt weinig te fotograferen :)

Met het schaamrood op de wangen moet ik bekennen dat ik de situatie verkeert had beoordeeld. Ok, het was laat en en liggend onder de auto met slecht light hielp ook niet echt. Maar toch.... niet mijn helderste moment.

Zondag wilde ik even een compressie test doen voordat ik het blok uit de auto zou gaan slopen. Staan drie van de 4 bougies blank. Water uit het inlaat spruitstuk was in de bougie gaten gelopen.
Ik had voor grof geld RVS slangen klemmen bij Fabory gekocht en die dingen zijn mijn slecht bevallen.
Ze zijn eigenlijk wat te stug waardoor ze niet mooi rond de slang trekken.
Als je dan ook nog een iets te grote maat gebruikt krijg je dus lekkage.
Klem zat behoorlijk strak vast en de slang viel ook echt wel binnen de minimale maat maar toch lekken. Oude klem geplaatst minder stak aangedraaid en het probleem was verholpen
Doordat het water langs een gietnaad van het aluminium carterpan/onderblok druppelde leek het net alsof het water daar naar buiten kwam.

Ondertussen loopt het blokje weer mooi rond. Wel heb ik twee keer het thermo contact van de fan moeten vervangen. Ze werkten nog wel maar gingen gewoon te laat open waardoor de motor ging koken. Het lijkt er op alsof die dingen met de tijd er niet beter op worden.
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik denk dat er nog lucht in je koelcircuit zit. Vandaar dat je ventilator niet aan slaat. Een Murena zijn koelcircuit ontluchten is niet gemakkelijk.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Nee, het was echt het thermocontact.

En ontluchten valt wel mee.

Ontluchting nippel even er uitdraaien
Op het koelwater reservoir haal je de slang naar de radiateur los.
Dan even in de slang blazen zodat er geen water meer inzit.
De slang richting het thermostaat huis haal je ook los en blaas je ook even in.
Aansluitingen even afdoppen. Ik zet de overloop slang altijd even in een loop met de thermostaat huis slang. De radiateur slang dop ik even af met mijn vinger.
Water toevoegen en als het niet meer zakt even goed ademhalen en het koelwater reservoir mond op mond beademing geven. :)

There she blows!!!!

(Niet aan te raden met warm water)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Mooi dat de oplossing uiteindelijk op een simpele manier gevonden is.
Ach, het hoeft ook niet altijd tegen te zitten met een Matra. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ach, het hoeft ook niet altijd tegen te zitten met een Matra.
Idd. Het valt ook wel eens mee. Vooral elektrisch, Auto heeft 5 jaar stil gestaan en alles werk gewoon. Alle lampje alle sensors, alles. Ok, 1 puntje, stand 2 van de ventilator werkt niet. Maar dat was 5 jaar geleden ook al zo.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Afgelopen weekend was ik bezig met het "reviseren" van mijn 1.6 carburateur. Ik heb toen van alle carburateurs de nummers opgeschreven die op de emulsie buisjes staan.
Wie kan mij vertellen wat deze nummers betekenen?

36 DCNVH 7/101 OM - 175 , F36 , 132
36 DCNVH 12/101 2F - 175 , F46 , 147
36 DCNVA 16/100 OM - 175 , F46 , 150 (Matra Murena)
36 DCA 4-100 2A - 175 , F46 , 145
36 DCNVA 17/100 IH - 170 , F43 , 147 (Talbot 1510, zit nu op mijn auto)

Ter info: Het eerste 17X nummer staat op de bovenzijde, het F4X staat hoog op de zijkant van het buisje en het 1XX nummer staat onderaan op het buisje.

Ik heb de buisjes uit de murena carb even getest in de 1510 en merkte eigenlijk weinig verschil.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

175 is de grootte van het luchtgat. F46 is de grootte van de gaatjes middenin de buis (emulsiebuis) en 150 is de maat van de benzinesproeier.

Edit;
Hier een link naar een uitgebreide engelse uitleg van een weber dcoe carb. Het meeste basics gelden voor alle carb types.
http://www.expeditionlandrover.info/2tr ... OEinfo.htm

Image
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Bedankt voor de info en de leuke link Bart.
Post Reply