ontkalken motor

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

ontkalken motor

Post by uberprutser »

Beste matra prutsers,

Deze week ga ik weer water leidingen op mijn auto zetten.
Omdat de boel al een tijdje droog staat (5 jaar) wil ik eerst goed spoelen voordat er weer koelvloeistof in komt.
In het keuken kastje zag ik wat flessen schoonmaak azijn staan en toen had ik het geweldig (stomme?) idee om wat flessen van dat spul in de motor te gieten en er een tijdje meer rond te rijden.
Wie heeft dit eerder gedaan en werkte het?
Of zijn er mogelijk bezwaren tegen dit briljante plan? :)

Mvg, WB
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien de motor correct werd behandeld, is er in je leidingen geen kalk. Azijn in de leidingen zou ik niet doen, want de dichtingen zullen waarschijnlijk niet tegen het agressieve goedje kunnen, met lekken als gevolg.
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Daar heb ik ook wel eens aan gedacht.

Bij koffiezetapparaten, waterkokers en dergelijke kan het zonder dat pakkingen de geest geven. En dat geldt evenzeer voor die specifieke middeltjes om apparaten te ontkalken, die weer een ander zuur bevatten.

Maar meestal laat je het spul dan een kwartiertje of een halfuurtje inwerken en dat is toch iets anders dan er een tijdje mee rondrijden. De gevolgen zijn zo storend als het niet goed uitpakt.

Anderen hebben wel gebruik gemaakt van agressieve middelen om het koelcircuit in de motor te reinigen, maar dan hadden ze het motor toch al uit elkaar liggen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Zo agressief is azijnzuur ook weer niet en ik verdun het natuurlijk ook nog een keer. 1 a 2 liter op 11 zou toch moeten kunnen denk ik zo.
Ik heb de leidingen die rond de motor zitten eraf liggen en die zijn toch behoorlijk wit/geel aan de binnen zijde. Dit zal niet anders zijn in de radiateur en de motor.
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Denk ik ook.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb wel een paar keer een radiator ontkalkt met azijn en ook al eens een motorblok.
Gewoon puur erin, een dag laten staan en dan heel goed uitspoelen... dat werkt prima.
Hoe het echter gaat als je ermee gaat rijden kan ik je niet vertellen.

Het lijkt mij in ieder geval niet zo handig, alleen al vanwege de stank van opgewarmde azijn in je auto.
En houd er rekening mee dat deze kalkafzetting (ketelsteen) ook in brokken los kan komen, kan dus elders weer verstoppingen geven of je keerringen van de waterpomp slopen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply