Page 1 of 1

Knallen in uitlaat

Posted: Thu Aug 11, 2011 9:28 pm
by johanansingh
Hallo allemaal

Heb nu enige dagen mijn 2.2 weer aan de praat maar het valt me op dat ie bij stationair lopen soms nogal knald of meer poft in de uitlaat.

Nou vroeg ik me af of andere 2.2 S bestuurders die ervaring ook hebben of dat ik toch even moet kijken wat er aan de hand is.

Zou iets met de ontsteking kunnen zijn of de carburateurs staan nog iets te rijk afgesteld zo iets dacht ik. Maar voor ik alles bij langs ga hoor ik graag eerst jullie ervaring.

Alvast bedankt voor de reacties

Groeten Johan.

Posted: Thu Aug 11, 2011 10:51 pm
by Richard
zuigt hij niet ergens valse lucht aan ?

Posted: Fri Aug 12, 2011 9:54 am
by pete speed
Hallo Johan
ploffen in de uitlaat duidt op een te rijk mengsel, of een te laat ontstekingstijdstip
beide ff goed af (laten) stellen, niet mee doorrijden.
vriendelijke groeten,

Posted: Sat Aug 13, 2011 4:27 pm
by johanansingh
Het is al gefixt. Mengsel schroeven beter afgesteld cilinder 4 stond iets te rijk.
En ontsteking iets beter afgesteld. Loopt nu prima, al weer 100km gereden vandaag. Alles mooi rustig inrijden.

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Sun Sep 13, 2015 10:05 pm
by Richard
Laatste dagen aardig wat gereden, het valt mij op dat ik nu ook soms flinke knallen hoor als ik de wagen uit laat lopen. Bijvoorbeeld als ik ca 130 heb gereden en richting een afrit de voet van het gas haal, knalt het soms behoorlijk, vaak 1 keer. Volgens mij in de uitlaat. Ik wil de wagen eens aanbieden aan iemand die de carbs eens kan afstellen (synchroon stellen), maar is het verstandig dit nu versnelt te doen ?

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Mon Sep 14, 2015 9:31 am
by oetker
Richard, is dat ontstaan na de Megasquirt inbouw of was dat er al voor?
Nu heb jij ook 4 Mikuni's er opstaan dus is niet echt iets over te zeggen.
Plofjes in de uitlaat is bijna altijd een te rijk mengsel.
Ik zou niet weten hoe je dat bij de Mikuni's kunt stellen.
Als het niet enorme klappen zijn zou ik me er ook niet druk over maken.
De meeste opgefokte wagens hebben er wel wat last van.

Herman

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Mon Sep 14, 2015 11:07 am
by Richard
Nou, ik had een extra klem op de uitlaat gezet. De einddemper zat los in de bocht met iets speling. Met de extra klem en daarmee een dichte verbinding daarna knalt het flink. Voorheen viel het mij nooit zo op, ben er nu meer op gaan letten denk ik. Heb eigenlijk ook geen idee of hij het sinds MJ doet, hij heeft sowieso altijd al veel herrie. Ik heb de klem er maar weer afgehaald. Probeer binnenkort wel even ergens binnen te rijden waar de ze ontsteking, mengsel etc nog eens na kunnen lopen. Wil iig nog even een camera in de motorruimte plaatsen om te zien of er geen steekvlammen uitkomen. Wil voorkomen dat ik gevolg schade oploop.

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Mon Sep 14, 2015 12:50 pm
by murena81
Mijn 1.6 doet dat ook bij uitrollen in de versnelling.
Ik vind het wel geinig, net alsof je een vet getunede wagen hebt

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Mon Sep 14, 2015 3:05 pm
by Richard
het geluid is heel welkom, mits niet schadelijk. ik zal eens kijken of ik een video ervan kan maken en posten

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Tue Sep 15, 2015 5:50 pm
by Muddy Bandit
Wat voor een soort uitlaatdemper heb je er onder zitten?
Bij een absorptiedemper kan dat knallen in de uitlaat niet zo heel veel kwaad omdat die zo goed als geen tegendruk geven, maar met een schottendemper loop je wel de kans dat je de pakkingen van uitlaat en uitlaatspruitstuk eruit blaast. (of zelfs de demper laat ontploffen)

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Tue Sep 15, 2015 10:50 pm
by Richard
geen idee wat voor een soort het is, kan ik dat ergens zien ?

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Wed Sep 16, 2015 8:28 am
by oetker
Tja, een uitlaat hete vroeger een knaldemper.
Een open uitlaat is meestal een sportdemper.
Dat is een herkenbaar geluid (zware brombeer).
Denk dat de standaard uitlaat een schottendemper is.

De Devil uitlaat is een dubbele open demper.
Het is mij al meerdere malen opgevallen dat je de Murena's hoort ploffen met deze uitlaten.
Deze van Quinton Boullier heeft een compleet gereviseerd blok hoor je bij uilopen ook wel wat ploffen.
Vanaf 2 min 45


Deze heeft het ook behoorlijk maar daar is nog wel wat aan te verbeteren denk ik.
Persoonlijk vind ik het wel gezellig klinken.

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Thu Sep 17, 2015 9:28 pm
by johanansingh
Heb d'r een rvs demper onder zitten en inderdaad bij het uitrollen knald er wel wat in de demper. Vind het zelf wel sportief. Vergeet niet dat er ook maar 1 demper is in vergelijk met modernere auto's die hebben vaak al 3.

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Sun Sep 20, 2015 11:54 am
by Yoran
hier ook bij uitrollen rvs demper en spaghetti spruitstuk.

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Wed Sep 23, 2015 9:19 pm
by zeuneke
Herman, ik heb ook zo'n devil demper en als ik het gas los knalt (of ploft) hij ook wel, ik denk dat dit benzine is die in de uitlaat tot verbranding komt wegens te rijk mengsel , maar denk niet dat dit kwaad kan als het niet de spuigaten uitloopt ...

frank

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Thu Sep 24, 2015 9:01 pm
by Richard
heb even een cameraatje erop gezet, beelden en vooral het geluid zijn niet geweldig, ik zie wel vlammen als hij ploft, maar dat is door het slechte geluid en beeld amper terug te vinden. zal binnenkort eens iemand met een dashcam achter mij aan laten rijden als het donker is. Heb de indruk dat het wel eens spectaculair kan zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=PP4-G_uqM5o

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Thu Sep 24, 2015 9:13 pm
by Muddy Bandit
Richard wrote: ... beelden en vooral het geluid zijn niet geweldig...
Inderdaad ja, op het geluid af te gaan kan ik eigenlijk alleen maar een serieuse motorrevisie aanbevelen. :lol:

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Thu Sep 24, 2015 10:08 pm
by Richard
:D camera van 5 euro hé......... mag je niet veel van verwachten.

Om mijn afstelling beter te krijgen of op zijn minst te controleren moet ik ook de carbs synchroniseren, dit is nu niet eenvoudig omdat ik geen buisjes heb zitten in het inlaat spruitstuk. Het schijnt ook aan luchtfilter kant te kunnen. Ik moet binnenkort nog wat RVS laten lassen en denk dat ik gelijk mijn spruitstuk na laat maken, ditmaal iets korter en met de buisjes erop zo het vacuüm eenvoudig te kunnen meten. Bijkomend voordeel dat ik dan ook weer eens normaal bij mijn peilstok kan, dit stoort mij al jaren.

Ook kan dan direct de afstelling van de ontsteking eens goed worden bekeken. Bedrijf hier in de buurt heeft een testbank staan, daar wi ik een afspraak maken.

Wat ik mij nog afvraag is of het verstandig is om (als ik toch bezig ga) direct een voeler te plaatsen in de uitlaat om zo de juiste afstelling in de gaten te kunnen houden

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Fri Sep 25, 2015 9:05 am
by oetker
Bij mij Mini's met SU carburateurs deed ik een slangetje in ieder oor.
Die hield ik op het randje van SU carburateur.
Hiermee kon je geluiden vergelijken (zoiets als een stemfluit)
Als ze allemaal hetzelfde klinken is het doel bereikt.
Zeker niet de zuinigste carbs die er zijn en knallen was standaard.

Een SU= een gat met een schuif en een oliedemper daarop.
Image

Misschien dat bij jouw Mikuni's ook zoiets kan.

Zie
http://www.spridgetguru.com/TA0053.html

Als het goed is circuleert in de club ook nog een tool maar of die op je Mikuni's gebruikt kan worden weet ik niet.
Die bestaat uit 4 vac.meters.

herman

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Fri Sep 25, 2015 4:39 pm
by talbotmatra
Er zijn vacuum meters die je op iedere inlaat kelk kunt zetten, hiermee kun je dan de carburateurs synchroniseren. Hierna is het een kwestie van het mengsel afstellen met de stelschroeven, voor een Mikuni weet ik deze procedure niet. Maar voor een Weber is het als volgt:

- Stelschroef helemaal indraaien
- Stelschroef 5 halve slagen uitdraaien
- Motor starten
- Per carburateur de stelschroef uitdraaien totdat het toerental stopt met stijgen, dan een halve slag terug

Dit per stelschroef uitvoeren, waarbij iedere schroef in het begin op 5 slagen uit staat.

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Fri Sep 25, 2015 7:00 pm
by bart_heemskerk
oetker wrote:Bij mij Mini's met SU carburateurs deed ik een slangetje in ieder oor.
Die hield ik op het randje van SU carburateur.
Hiermee kon je geluiden vergelijken (zoiets als een stemfluit)
Als ze allemaal hetzelfde klinken is het doel bereikt.
Dit werkt prima. Je hoort goed een verschil als ze niet syncroon staan. Gewoon proberen.


Knallen in de uitlaat zijn mij niet vreemd. Soms kijk ik in de spiegel om te kijken of de demper ontploft en gelanceerd is 8)

Dit komt omdat het mengsel te arm is.

Ik heb een lambda metertje, en die wijst erg arm aan bij het langdurig afremmen op de motor.
Sterker nog, mijn wankelcarburateur heeft een voorziening om het mengsel rijker te maken gedurende afremmen op de motor.
Die voorziening is echter niet in werking, vandaar mijn geknal.

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Fri Sep 25, 2015 9:27 pm
by Richard
werkt een dergelijke meter met een standaard 3 aderige lambda ?

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Sat Sep 26, 2015 10:26 am
by bart_heemskerk
Ik heb deze

Image
AEM wideband lambda. (voordelig via ebay.com uit america) of alternatief: Innovate.

AEM wideband lambda. Dit geeft echt de mengselverhouding aan. Volgens bovenstaand plaatje heb je 1 deel benzine op 12 delen lucht.
Ideale verhouding is 1:14.7.

Een simpele 3 of 4 draads lamdba kan alleen maar aangeven of het 1:14.7, of te arm, of te rijk. Niet hoe arm of rijk.

Carburateurs hebben mijn interesse. Ik rommel er veel aan. En met een wideband lambda meter kun je echt zien wat er gebeurt.

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Sat Sep 26, 2015 6:28 pm
by Richard
interessant, waar zit de voeler dan ? zo hoog mogelijk ?

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Sat Sep 26, 2015 9:12 pm
by bart_heemskerk
Mooi weer vandaag, dus de wagen uitgelaten.
Filmpje gemaakt.
https://youtu.be/xXnObuw1ha8
Het blauwe linker metertje is toerental.
Het rechter rode metertje is lambda.
Optrekken tot 7000rpm. Daarna gas los tot 4000 toeren
Bij optrekken heb ik lambda van 12 (beetje rijk)
Bij gas los loopt de lambda op naar 17 en hoger. (arm) Hoger wordt als ----- aangegeven.

En op seconde 8 een knal in de pot. (daarom heet dat ding een knalpot 8) )

Oh, en mijn excuus voor mijn schoeisel... :roll:

Re: Knallen in uitlaat

Posted: Sun Sep 27, 2015 12:44 pm
by Richard
das toevallig zulke schoenen heb ik ook !

ook een leuke knal idd, dit is toch leuke info. zet het denk ik maar eens even op mijn lijstje voor de winterstop ....