nokkenstok vervangen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

topic not exist via de link?
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo mannen
Na de zaterdag in Diest, die toch echt leuk was, vanmiddag gestart met de inbouw van de nieuwe Sodemo-nokkenstok in de S.
Helaas een hoop malheur; blijkt dat de kettingspanner niet voldoende gezekerd was en in de diepte van het carter verdwenen is , samen met zijn veer!!!! ; een lelijke vloek was hier op zijn plaats , maar helaas mijn eigen schuld (sic).
Nu heb ik nog een mogelijkheid voordat het blok eruit moet en dat is de carterpan demonteren en vanonder proberen de kettingspanner erin te steken en te zekeren; heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik dan ook nog een nieuwe pakking zetten en de pan een grote schoonmaakbeurt geven.
Het blok is ondertussen al grotendeels kaal , maar om ook nog de aandrijving los te halen is me nu even teveel.
Weet overigens iemand een goed adres voor de originele Murena carterpakking , dus die met de aluminium tussenstukjes?
hoor graag jullie wijze raadgeving.................

:oops:
The Pete
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

pete speed wrote: Weet overigens iemand een goed adres voor de originele Murena carterpakking , dus die met de aluminium tussenstukjes?
hoor graag jullie wijze raadgeving.................
Toevallig net in de prijslijst gekeken vanwege de te verwachte werkzaamheden aan mijn 2.2 blokje, die kost 75 euro ex BTW bij Carjoy. Waarschijnlijk ook bij Simon te koop.

Ik ga trouwens mijn nokkenas niet vervangen, het is me teveel werk om de hele motor naar S-specs om te (laten) bouwen. Niet alleen de nokkenas, het vliegwiel moet ook afgedraaid worden, de radiateur vervangen door een exemplaar in koper en uiteraard een setje dubbele carbs. Hoe ik de auto ook aanpak, er staat nog steeds "CX" in het chassisnummer en niet "EX", kortom het wordt nooit een originele S. Al ben ik wel content met het interieur van een S. :)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

@randha
Topic is alleen zichtbaar voor leden.
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Geen pakking er tussen.. gaat er alleen maar langs lekken. Beetje een ongelukige constructie met al die plaatjes ertussen.
Ik heb het raak vlak van onderblok en carterpan super schoon gemaakt en ontvet en toen met een soort vloeibare pakking ingesmeerd van het merk wuins of zo iets.

Zal morgen wel even kijken welk merk en soort ik gebruikt heb, werkt perfect. En heb alle pakingen aan de ketting zijde er ook mee in gesmeerd 100% lek vrij.
Carjoy adviseerde me het ook al.

PS motor eruit halen is nu ook niet zo`n grote klus meer, dan kun je overal tenminste goed bij en alles op je gemak inelkaar zetten. en dan compleet erweer in..
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ken dat probleem maar al te goed, mij is het zelfde overkomen. Dit gaat niet zonder de motor uit te bouwen.
Waarschijnlijk is dit gebeurd omdat de kettingspanner niet goed ontspannen werd, zo is het bij mij toch gegaan. Ik heb hierdoor ook de motor moeten uitbouwen, had de waterpomp er zo al in geplaatst.
Ik heb het distributiedeksel verwijderd om de kettingspanner op zijn plaats te zetten.
Even balen maar ja, het is niet anders.

Deze carterdichting is voor leden in de clubstock en kost €32. De rondellen zitten er niet bij, deze zijn herbruikbaar.

Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Johan,
ben erg benieuwd naar dat spul en hoe lang rijdt je er al lekvrij mee?
Zijn er meer ervaringen hiermee?
Heb ook overwogen een stoomketelpakking te steken , die zijn veel harder dan de kurk.
heeft iemand andere ervaringen?
hoor graag,
The Pete
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Wynns instand gasket. zo heet dat spul. Kost +/- 20 euro. Ik heb nog maar 500 km gereden.. heb het spul ook net weer klaar zoals je weet.

Maar het is sluit echt goed af, alles is tot nu toe droog. En elke auto werkplaats heeft het op de gereedschapkar liggen supper spul.

Als je de kappen vd distibutie zijde terug plaatst eerst een laagje van dat spul aanbrengen (gewoon met een natte vinger uitsmeren) dan de pakking er op plakken (blijft dus ook goed op z`n plaats). Dan de te plaatsen kap ook ligt insmeren, en dan gewoon vast schroeven. Over tollige kit perst er dan zichtbaar uit. kun je dan evt met een doek weg vegen.
Niet aan twijfelen, gewoon ophalen dat spul is`t ook in 1 keer goed en dicht
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Johan,

Ik heb even op de website van WYNN'S gekeken en vind daar
Black Gasket Maker en Red Gasket Maker.
Is dat het product dat je gebruikt hebt?

http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/34?cId=7
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Hallo urbain

Dat klopt inderdaad. Zit een soort knijphandvat aan het busje, kun je mee doseren hoeveel je eruit laat komen. Heb zelf de zwarte gebruikt want dat zie je minder goed als het is uitgehard.

Van avond nog even weer een stuk gereden, blijft leuk. Had er ook nog nooit in gereden na 5 jaar sleutelen toch wel voldoening nu.
Rabbeld alleen nog heel licht een aadrijfas, korte kant volgens mij.
En de deur komt nog iets tegen het spatbord bij het openen, toch lastig omdat lekker te laten aansluiten.
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja ik gebruik Wynn's ook als pakking op het blok, maar wel in combinatie met de pakking.
Je kunt er zelfs ruitrubbers mee zetten :wink:
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Is het inmiddels gelukt.. Misschien zelfs al weer met de S gereden..?
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo allemaal ;
nee Johan, de spanner zit er nog niet op ; maar ik heb hem, de ketting en de veer wel met veel kunst en vliegwerk uit het carter gekregen ( magneet, zoeklampje, veel geduld ) ook de veer heb ik eruit kunnen prutsen via de olieaftapplug en de oliepeilgever.
So far so good !
Nu ga ik een hulpstukje maken om de spanner met veer weer terug op zijn plaats te krijgen; hoop dat dit lukt, dan hoeft de motor er niet uit.
Heeft iemand ervaring??????, hoor graag

Heb ook nog even met de voetpakking zitten stoeien. Kurk zonder alu stukjes ligt er volgens mij in no time uit en de originele pakking van Carjoy ( + € 103,- ) is me gewoon veel te duur, en ook die gaat na verloop van tijd lekken omdat het hele gewicht van de motor erop drukt. Met Instant Gasket van Wyns hebben andere bronnen op den duur geen goede ervaring; dus ik dacht dat moet anders kunnen.

Uit mijn offshore tijd herinner ik me de Burasil pakkingen van aramid fiber; deze zijn asbestvrij, hebben een anti-stick coating op een zijde en kunnen makkelijk in elke vorm gesneden worden. Ze kunnen zeer hoge drukken aan, zijn bestand tegen olie , oplosmiddelen, gassen , en zijn in staat 80 bar druk uit te houden bij temperaturen tussen -/-50 en + 250 graden Celsius. Piekbelasting zelfs tot 350 graden. De mannen die met stoommachines werken, gebruiken dit materiaal ook.
De pakking is in de afmetingen 1500 x 1500 mm te koop in dikte van 1,5 mm.
De afmeting van de voetpakking is 330 x 570 mm, zodat er 10 pakkingen uit zo'n plaat gehaald kunnen worden.
De plaat kost € 300.- wat neerkomt op € 30 per pakking excl. verzenden. Bij voldoende interesse ga ik zo'n plaat bestellen; wie heeft interesse om een of meerdere pakkingen af te nemen ???wink:
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat zal niet meevallen Pete om de spaneer er weer in te krijgen.
Ik heb in het verleden een filmpje van dat ding gemaakt, kun je zien hoe die werkt.
Is altijd makkelijk als je in de blinde moet werken.

http://www.youtube.com/watch?v=30FxWH0nl3A

De nieuwe pakkingen hebben de metalen inserts ook niet.
Je moet de oude gebruiken en de kurk pakking insmeren met wyns gasket kan je in de problemen brengen als je te dik insmeert.
De kit wordt dan naar binnen gedrukt en laat op den duur los.
Gaat zwerven in de oliekanalen en verstopt de oliezeef vd pomp.
De gevolgen laten zich raden.
Dus als je dat gebruikt slechts dun aanbrengen.
Als het goed is zijn de pakkingen nog in clubstock.

Wat voor pakking je ook gebruikt, de metalen inserts moeten aangebracht worden.
Het is een onderdeel van de motorondersteuning.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Herman, en Matravrienden
vandaag is het gelukt om , zonder de motor uit te bouwen , de kettingspanner weer erin te prutsen. Ik heb er een speciaal stuk gereedschap voor gemaakt , waarin de spanner gefixeerd wordt, zodat je hem met de veer , die ik met vet in de spanner had gezet, in het huisje kunt lepelen.
Ik heb enkele reserve blokken staan waar ik de spanner uit gehaald heb om droog te kunnen oefenen.
Mijn broer heeft het schroefje gemanipuleerd onder de brug en ik heb de spanner vanuit de kofferbak erin geprutst. Na 10 minuten zat ie er in, ha ha.
Je kunt je voorstellen dat we er een lekker pilsje op gedronken hebben.
Inmiddels zit de kop erop en al met de momentsleutel op 90 Nm aangetrokken.
Zaterdag verder afbouwen, want ik wil hem niet nog eens schorsen.

Als iemand het hulpstukje wil lenen, stel ik het iedereen graag ter beschikking, want het scheelt toch een hele hoop werk als het blok er niet uit hoeft; laat maar weten.

Wat de voetpakking betreft ga ik deze wel vervangen door de Burasil-pakking.
Deze klinkt ook na jaren gegarandeerd niet in en wurmt er zich dus ook niet tussenuit, wat de kurk met of zonder de alustukjes wel doet. Je hoeft ze ook niet te vervangen als je het blok eens uit elkaar wil halen. ik denk dat dit technisch een hele verbetering is.


Nu iets anders :::

Nog een paar dagen en het is 25 september ; tijd voor de vierde Limburgse Matra-Borderline- meeting.

Programma :
* ontvangst met koffie en Limburgse vlaai,
* Kletsen/ benzinegesprekken over Matra met fotoboekjes, brochures ,
artikelen , films ; dus ook zelf wat meebrengen.
* Toertochtje ( ca 50 km) met traditioneel o.a. lekker gassen op een
" snel " stuk Duitse snelweg
* Samen Bourgondisch tafelen (optie)
* Afsluiting onder genot van een glaasje (optie)

Andere suggesties of ideeen zijn most welcome.

Mooi weer is besteld ; laten jullie me in de loop van de maand weten wie er komt naar Beesel??
enne.....meet
Attachments
DSCN3472.JPG
DSCN3472.JPG (92.33 KiB) Viewed 7623 times
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi dat het gelukt is Pete.
Een hele zorg minder.

Die Burasil pakkingen, gaat dat een kant en klaar produkt worden?
Ik heb wel interesse hierin.
Moeten we tijdens de meeting maar is bespreken.
Als je dan een klein stukje voorbeeld hebt zou mooi zijn.

Ik zag dat Burasil maar tot 180 graden gaat.
Buratherm zou beter zijn.

zie ook

http://www.filter.ee/site/doc/bros/2/441.pdf
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo Herman,
heb zelf voor diverse toepassingen altijd Burasil gebruikt, met uitstekend resultaat en heb wel wat stukken liggen.een stukje staat nu onder 2000kg belasting sinds maandag; ik laat dit eens een week of twee zo zitten ; kijken wat het doet. Volgens het p-blad kan Burasil meer hebben dan bij EagleBurgman staat, maar zoals het er uit ziet is Buratherm nog beter. Zaak is dat het zich niet laat samendrukken , tegen hoge temperaturen en ( vervuilde) olie kan. Volgens mij kunnen deze producten dit zonder de alustukjes nodig te hebben die in de originele pakking zit. Nadeel is dat je ze wel zelf op maat moet maken; maar met een scherp mes en een setje holpijpjes is dit klusje zo geklaard.Voor de doe-het-zelvers ; altijd eerst de gaten ponsen voordat je begint te snijden, anders loop je risico dat de pakking scheurt.
Lasersnijden kan natuurlijk ook , maar dan lopen de kosten denk ik ver over de originele pakking heen; of iemand op het forum moet hier een mooie oplossing voor hebben.
Enig idee wat de Buratherm kost?
vriendelijke groeten,
The Pete
Post Reply