nokkenstok vervangen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

nokkenstok vervangen

Post by pete speed »

hallo mannen ,
eindelijk de tjid genomen om de kaduke nokkenstok van de "S" te vervangen. en tevens ook maar de waterpomp vernieuwen , want er ligt nu toch van alles af. de schade ? zie de foto's.
Er zat een condrillier-nokkenas in en dat wordt nu een Sodemo van Polytecnic.
Wat me opvalt is het volgende ; de koppaking heeft veel kleiner watergaten aan de distributiekant dan aan de andere kant. (zie de foto's) er komt dus op de 1'e en 2'e cilinder veel minder koelwater. Wat is wijsheid ; de gaten groter maken of de nieuwe pakking weer gewoon zo monteren; in de oude pakking zitten de gaten ook zo
hoor graag jullie ervaring
Attachments
dscn3839_101.jpg
dscn3839_101.jpg (112.82 KiB) Viewed 8814 times
dscn3844_193.jpg
dscn3844_193.jpg (111.94 KiB) Viewed 8814 times
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Niets veranderen aan die pakking, als je dat doet verander je ook de circulatie van de koelvloeistof (en dus de koeling) door het motorblok.
Water wat rondgepompt wordt zoekt altijd de kortste/gemakkelijkste weg, en dit is dus langs de 1e en 2e cilinder.
Door hier de kanalen wat af te knijpen via kleinere doorstroomopeningen in de pakking dwing je het water ook langs de overige kanalen te stromen.

Het is eigenlijk meer een compromis tussen snelle stroming via kleinere gaten en langzamere stroming via grotere gaten... dit is allemaal zo berekend dat de temperatuur dan overal ongeveer gelijk blijft en er ook nergens vervuiling op kan hopen.

(ik heb dit ook geleerd van een revisiebedrijf nadat ik deze zelfde fout had gemaakt door koelgaten in een pakking te ruimen... :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je moet het maar weten!! Ik zou nooit gaten in een koppakking aanpassen. Ik ga er van uit dat de ontwerpers slimmer zijn dan mij en dat er testen mee gedaan zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

bedankt jongens, dan gaat hij er vandaag ook zo in
The Pete
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo mannen,
gisteren ook nog " even" de waterpomp vervangen ; g-allemachtig wat een rotklus ; je kunt er niet aan en als hij los is, dan is hij er nog lang niet uit; Ik heb het blok aan de linkerkant op een schaarkrikje moeten laten zakken totdat hij op de schakelstang lag ; nou toen lukte het gelukkig wel om de oude eruit en de nieuwe erin te steken. Hier zijn ze bij de constructie vergeten dat de monteurs ook nog aan zo'n motor moeten kúnnen werken.
Afijn hij zit erin mét een nieuwe pakking en al. Ik hoop dat dit de laatste keer was, de "oude" had pas 75.000km gedraaid, maar wel veel stil gestaan. het koelwater had ook al een roestbruine kleur , dus het kan geen kwaad deze ook te vervangen.
één probleempje nog : ik heb het onststekingstandwieltje niet "gemerkt" bij de demontage en het kan er nu op diverse manieren ingestoken worden.
Heeft iemand hier ervaring mee en een gouden tip, zodat ik haar straks ook weer aan het lopen krijg?
hoor graag.......
The Pete
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ik heb ook voor de waterpomp te vervangen de rechtse ophanging volledig losgemaakt zodat je de motor iets kunt verdraaien, dan gaat het net. Veel plaats is er niet.

Je bedoelt waarschijnlijk het tandwieltje van de delco. Ik had dit ook vergeten te merken en had het in de verkeerde positie gezet. Hierdoor wijst de delco in een andere richting en is afstellen niet mogelijk. Ik heb het opgelost door de eerste cilinder in zijn bovenste dode punt te plaatsen. Positie voor het afstellen van het ontstekingstijdstip. Dan kun je met een draadstang van M6 ( dacht ik) het asje met tandwiel uit de motor trekken en in de juiste positie terug inbouwen. Rotor moet dan kabel cilinder 1 aanwijzen. Het mag enkele tandjes misstaan omdat je dit kunt corrigeren met het verdraaien van de delco. Deze krijgt dan wel een iets andere positie dan voorheen.

Indien het asje met tandwiel niet uit de motor loskomt bij trekken aan de draadstang, de motor iets verdraaien terwijl je aan de draadstang trekt.
Geen brute krachten gebruiken!!

Ook aan het boutje om de delco vast te zetten is heel moeilijk aan te komen. :x
Matra Bagheera S - 1977
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Handige tips dit, zat vanavond met het zelfde probleem.
Zal het het eens proberen zoals je hierboven beschrijft. Dan heb ik de motor revisie er bijna opzitten!!
Alleen nog ff in de auto hangen natuurlijk. Mag hopen dat het nu wel goed is. Cilinderkop en onderblok zijn nu in nieuw staat, en ook een andere nokkenas.

Heb een originele 2.2 as laten slijpen om zo iets meer kleplift te krijgen zal mij benieuwen hoe het uitpakt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Na zo een veranderingen aan de motor is het altijd even afwachten of het gewenste resultaat bereikt wordt.
Succes.

Meer kleplift wordt deze dan scherper gemaakt, krijg je hierdoor meer kleplift???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

om de delco los te maken heb ik een steeksleuteltje ( 14) iets meer dan haaks omgezet en dan gaat hij goed los en ook weer vast ; dus oud steeksleuteltje verbouwen
The Pete
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Zo`n soort steeksleutel 14 wordt ook beschreven in het blauwe werkplaats handboek.
Heb die ook na gemaakt dan is de delco geen probleem meer.


Als je een gewone nokkenas hebt en je meet de smalste kant van de nok en dan haaks er op de hoogste kant van de nok dan meet je een verschil van bijvoorbeeld 9,4 mm. is klep lift.

Als je dus van de smalst kant materiaal weghaalt meet je dus meer verschil, bijvoorbeeld 10 mm. dus meer kleplift.
Daarna bij het kleppen stellen komen de tuimelaars er onder een iets andere hoek in,gaat prima.

Het slijpen kun je niet zelf doen hoor de as moet ook opnieuw gehard worden enzo. maar tis een stuk goedkoper dan een nieuwe of tweedehans S nokken as.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is maar uit nieuwschierigheid dat ik het vraag. Mijn murena is een S en zou de juiste nokkenas moeten hebben.

Ik heb ook een aangepast sleuteltje voor de delco maar ik vind het nog een geprul omdat er zeer weinig plaatst is.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Helemaal eens Godfried ; je kunt er maar beter afblijven , maar ja soms moet het, zeker als het nokkenstokje het begeeft;
vragen :
Heeft iemand een goed adres om de oude stok ( condrillier ) weer goed op te lassen en te slijpen ? zou zonde zijn hem weg te kiepen.

De Sodemo tilt de klep 10.75 mm, dat moet wat meer lucht geven.

Weet iemand hoe dik de pakking onder de benzinepomp moet zijn?
hoor graag............

meet TP op 25 september " Limburg Borderline treffen
The Pete
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Lassen ze dat op? ik dacht dat die aan de buitenkant hard stonden.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Ik heb in de loop van jaren de auto opgeknapt en nu dus ook de motor. Motor is inmiddels ook een S blok, dubbele solexen en een 4 in 1 uitlaat.

Maar toen ik er achter kwam dat m`n oude nokkenas versleten was heb ik hier en daar es geinformeerd naar een S nokkenas maar vond de prijzen iets buitensporig dus zodoende dit alternatief.
Heb het liefst alles origeneel natuurlijk maar soms moet je wat he.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo Mannen
Wil graag ff jullie kennis raadplegen ; wat gebeurde er vandaag ????
Alles tot in de puntjes gereinigd , nokkenstok erin gestoken,nieuwe tuimelaars gemonteerd en dan kopje monteren zoals het hoort,.....maarrrrr,
mijn neef , die me ff helpt, constateert dat het bovenste nokkenastandwiel
wel is waar op de ketting gefixeerd is , maar dat de ketting "gezakt is" en onderaan in het blok (op de krukas dus)verzet is. Nu heb ik het hele zaakje één keer rondgedraaid , maar ben niet meer zeker dat de nokkenas nu "op tijd" staat.
Kan iemand me een tip geven hoe je dit met de motor in situ kunt controleren, voordat alles opgebouwd wordt en dan mogelijk weer los moet omdat de nokkenas verdraaid is????
Hoor graag jullie altijd weer zeer inventieve ideeën om dit projectje tot een goed einde te brengen
sincerement,
The Pete
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Hallo pete. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad.
En denk dat het alsvolgd zou moeten, op de onderste kap waar de krukas oliekering in zit zitten 5 merkstreepen de middelste is iets langer als de rest.
Als je de poelie op de krukas schuift zie je dat daar ook een merk teken op zit, die moet tegen over het langste merkteken op de kap komen.

Dan komt cilinder 4 op het bdp. Op het ketingtandwiel van de nokkenas zit ook een merkteken, een soort ingeslagen putje.
Dat merkteken moet rechtomhoog wijzen en komt dan tegen over een punt op de cilinderkop, dat is een vast punt van ongeveer een centimeter zit op de laatste kap waar de nokkenas door loopt.

Als die punten tegen overelkkaar staan moet het goed zijn. En dan staat cilinder 4 op punt van ontsteken en de kleppen van cilinder 1 op tuimelen.

Hoop dat je er wat aan m`n uitleg hebt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit zal waarschijnlijk ook tot in detail beschreven staan in het werkplaatshandboek.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Godfried,
dit staat maar deels in het wphb, wat er niet in staat is bijv. dat je :
1) de nokkenas op 3 verschillende manieren kunt monteren op het
kettingwiel?
2) hoe de merktekens er uit zien ; is het middelste langste merkteken bij de
krukas de BDA van 4 ?
3) welk merkteken staat op de krukaspoelie
4) welk merkteken staat op het bovenste kettingwiel?
5) welk merkteken staat op de nokkenas?

Als je het allemaal een keer gedaan hebt is het eenvoudig , maar zoals je ziet, blijven er toch wel wat vragen open.
Dus wie nog wat meer info heeft is zeer welkom.
thanks in advance,
The Pete
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Volgens mij kan het nokkenas tandwiel er maar op 1 manier op. De 3 gaten voor de schroeven zitten ongelijk.

En op het krukas poelie zit een ingeslagen streepje, normaalgesproken met wit verf gemarkeerd.
Maar dat verf kan er misschien afgeschuurd zijn. En het middelste lange streepje is 100% bovenste punt cilinder 4.

Maar als je nokkenas tandwiel er wel op meerdere manieren op zou kunnen dat moet je de kleppen van cil 4 op onstekings tijd zetten ( bijde dicht dus ) en cil 1 op tuimelen.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

thnx Johan,
ga eens kijken of ik hem zo kan zetten ; het zou jammer zijn als alles weer gemonteerd is dat je opnieuw kunt beginnen. het heeft al een jaar geduurd voordat ik een nieuwe nokkenas had; wil haar toch weer graag aan het lopen hebben, want ik mis het rijden met de Murena S wel, als je dat eenmaal ervaren hebt is het behelpen met de 1.6, maar de 1.6 doet het wel altijd en dat al 30 jaar! ik mag dus niet klagen.
vr gr
The Pete
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

De 2.2 van mij staat al ongeveer 5 jaar stil.. afgelopen voorjaar een paar kilometer rond gereden en kwam er toen achter dat de motor niet lekker was.
Ook een versleten nokkenas, maar het is nu bijna weer gereed. Volgende week heb ik vakantie dan de motor weer es inbouwen.
Ga er vanuit dat het nu goed is..

Succes met het avontuur. :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik weet geen antwoord op deze vragen. Toen ik de motor open had liggen was het wel iets duidelijker en ik had bijna alles goed aangeduid voor het terug te kunnen plaatsen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Beste Pete,

Ik heb wat gestuurd naar je Gmail. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet Fjodor
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

thnx Fjodor :D
The Pete
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Hallo pete

Ik weet niet hoe ver je inmiddels bent met het inbouwen van je nokkenas.
Maar wilde je even melden dat je extra aandacht moet besteden aan het monteren van de kap waar de ontsteking weer op komt.

Bij mij is het daar goed mis gegaan..door een niet goede montage is het tandwiel van de ontsteking afgebroken bij het starten van de motor.
En afgebroken aluminium tussen de distributie ketting beland.

Met als gevolg dat de motor na 5 min gelopen te hebben weer uit de auto kon en weer helemaal uitelkaar moest om de schade te herstellen. Gister de boel weer ingebouw en nu is het wel goed gegaan alleen nog wat afstellen hier en daar.

succes groeten johan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Oei, wat een tegenslag. Wat heeft dit afbreken veroorzaakt?
Matra Bagheera S - 1977
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Daar wordt je inderdaad niet zo blij van.. De cilinderkop die ik heb laten reviseren ik waarschijnlijk een keer gevlakt. En de kap waar het tandwiel in komt had dan ook gevlakt moeten worden.. Anders komt er dus teveel spanning op dat tand wiel en kan dan dus afbreken.
Heb laslo (carjoy) gebeld en die vertelde dat dit dan idd vaker voor is gekomen. Aldoende leert men he`.

Ben met de cilinderkop naar laslo gegaan en hij had nog een goed passende kap. Heb nu eerst alles goed gemonteerd en daarna pas de kopbouten aangetrokken zodat alles gelijkmatig vast komt te zitten.

Als je er ooit mee bezig gaat goed opletten dus.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Johan ,
wat een ellende, als het huisje niet mee gevlakt wordt ; het staat extra vermeld in het werkplaatshandboek. Ik heb de kop niet laten vlakken , alleen een nieuwe Sodemo nokkenas erin gezet. maar ik moet nog e.e.a. monteren , want ik was een paar dagen in Russia for business. Volgende week heb ik nog wat tijd en dan moet het maar eens gebeuren , want ik wil wel graag met de S rijden.
Ik heb n.a.v. jullie goede tips mijn reservemotor opengemaakt en goed gekeken hoe de merktekens staan en ook hoe de ontsteking er in zit. Ik heb deze motor 20 jaar geleden uit een platgereden Murena kunnen halen ; hij had nog geen 40.000 gelopen, en was nog nooit open geweest ; dus een geluk voor mij.
Ik zit wel nog te dubben over de oliefilter; Laszlo levert die van een 1.6 voor de 2.2, maar deze is maar 7 cm hoog terwijl de originele op de beide S'sen en die op het reserveblok 9 cm hoog zijn, dus de 1.6 heeft gewoon minder capaciteit. Ik ga het blok nog spoelen met Aldi-olie en dan gebruik ik de kleine filter en gooi hem daarna weg ( chemobox). Ik ben nu op zoek naar de originele filter,
Dit is in alle drie de gevallen een Tecnocar R 73 van 9 cm hoog.
Hoor graag als iemand er een adresje voor heeft.

****************25 september******************
************Limburg Borderline treffen************

Meet.......................
The Pete
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

ik zit ook nu met een defecte waterpomp bij de 2.2 s kit

maakt een ratelend geluid,en al het koelwater stroomt eruit

heeft er iemand foto's ervan? hoe je dit het makkelijkst vervangt?

mvgr Randha
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk weet je dit al!! De 2.2 waterpomp is perfect te reviseren voor ongeveer €20 a €40. Je moet dan wel een nieuwe 1.6 waterpomp slopen voor het lager met dichting en as. Wel opletten niet alle type's hebben de juiste onderdelen.

Ik heb geen foto's voor het wisselen van de waterpomp. Ik heb de rechtse ondersteunen losgemaakt, zodat de motor iets naar boven kan dan is er net genoeg plaats om de waterpomp te vervangen. Wel de motor goed steunen anders is je linkse motorophanging (silentblok) kapot.

Zie hier de vakkundige uitleg van Herman. Ik heb mijn waterpomp ook gereviseerd. Is perfect te doen.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... =waterpomp
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply