matra murena lager zetten

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

matra murena lager zetten

Post by JEAN »

Vandaag bij benny geweest voor de matra iets lager te zetten voorraan :wink:
Hier enkele foto's :D
Attachments
verlaagt.JPG
verlaagt.JPG (24.3 KiB) Viewed 6521 times
eerste afmeting.JPG
eerste afmeting.JPG (16.96 KiB) Viewed 6521 times
normale hoogte.JPG
normale hoogte.JPG (36.3 KiB) Viewed 6521 times
nieuwe afmeting.JPG
nieuwe afmeting.JPG (50.78 KiB) Viewed 6521 times
murena's.JPG
murena's.JPG (74.59 KiB) Viewed 6521 times
matra's.JPG
matra's.JPG (82.57 KiB) Viewed 6521 times
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Nu staat hij voorraan op 17 cm hoog inplaats van 22cm :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb die van mij ook 3cm laten zakken van voor en van achter dat ziet er veel beter uit.




grt harry de matra.
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Beste Jean,

let wel op met het stuurhuis volgens mij moet je hier ook nog wat bijstellen.
Herman weet hier meer van. Staat ook ergens in het Forum.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even opletten hoe de stuureigenschappen worden (bvb bumpsteer), anders 1 plaatje verwijderen en opnieuw lijnen.
De linkerzijde moet trouwens 3 mm lager dan de rechterzijde.
Ben er achter gekomen dat dit is om de bolling van de weg te comepenseren.
De wagen stuurt daardoor een fractie naar links.
In Engeland zou de rechterzijde 2 mm lager moeten staan.

Op het getoonde punt moet je eigenlijk niet meten.
Zie mijn topic wagenhoogte afstelling een exacte wetenschap of de manual.

Edit: correctie hoogteverschil 3 mm
Last edited by oetker on Sat Jul 02, 2011 8:34 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Wat dan wel? ze rijdt en stuurt perfect !Zal eens vragen of Benny iets aan het stuurhuis heeft gedaan hij rijdt toch al redelijk lang :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat kan ik bij jouw wagen niet zo beoordelen.
Test even of je in een bocht bij een kuil in een weg naar links of rechts wordt gedrukt.
Mijn auto werd door fouten in deze gewoon 1 meter opzij gezet.
Niet echt prettig bij 180 km/h
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hallo Oetker,
Heb gisteren toch een km of 75 gedaan voelt goed aan niks speciaal gevoelt snelheden van 120 gedaan op hobbelege binnenwegen auto plakt aan de baan.
Moet wel zeggen staat mooi met zijn neus naar beneden op foto niet echt goed te zien hoe laag hij wel staat maar ik ben echt content :D
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, ik heb Jean de raad gegeven om zijn wagen opnieuw te laten uitlijnen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze wagens liggen al laag. Met mijn bagheera zit ik regelmatig tegen een verkeersremmer ( drempel) met de plaat onder de snuit. Ik weet dat ik moet opletten maar toch gebeurt het. Bij de murena heb ik dit nog niet gemerkt. Dus opletten zodat je niks kapot rijdt. Je zult het wel vlug merken als het raakt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Benny, het kan heel goed gaan dat verlagen, en zelf ontdekte ik dat hoe lager het front hoe beter de wegligging.
Het Murena ontwerp is nu een maal een Wig.
Achter is echter een ander verhaal.

Een probleem wat kan opduiken......
Als het veerpunt verzet is kunnen de kogels op zwaarder lopende punten komen.
Die hebben immers 30 jaar op een ander punt gestaan.
Dat kan rare effecten geven als bumpsteering.
Daarom goed uittesten in bochten met kuilen op behoorlijke snelheden.
Als het allemaal OK is en het front niets raakt, dan als laatste uitlijnen.
Bij mij staat het voor ook allemaal een stuk lager en dat gaat nu goed, na een hoop getob met wegligging.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:Deze wagens liggen al laag. Met mijn bagheera zit ik regelmatig tegen een verkeersremmer ( drempel) met de plaat onder de snuit. Ik weet dat ik moet opletten maar toch gebeurt het. Bij de murena heb ik dit nog niet gemerkt. Dus opletten zodat je niks kapot rijdt. Je zult het wel vlug merken als het raakt.
Bij de verlaagde voorkant raken de sleepogen eerst. Vooral rechts dan.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar dan maar een paar remblokken op lassen :lol:
Vliegtuigen hebben dat in de staart en dan zie je een mooie vonkenregen als het fout gaat.
Tail-strike noemen ze dat.
Hoe kunnen we dat bij de Murena noemen?
Nose-strike?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Daar dan maar een paar remblokken op lassen :lol:
Vliegtuigen hebben dat in de staart en dan zie je een mooie vonkenregen als het fout gaat.
Tail-strike noemen ze dat.
Hoe kunnen we dat bij de Murena noemen?
Nose-strike?

Neem dan maar een paar hardhouten blokjes, een vonkenregen lijkt mij niet zo fijn vanaf de voorkant.
(zo doet dat petjesvolk met de GTI's het hier ook :lol: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Als je die vonkenregen wilt, Magnesium sliders van een motopak.
http://youtu.be/VnUgYsOP5Ao
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply