Kromme remschijf - 1 schijf vervangen - ook blokken?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Kromme remschijf - 1 schijf vervangen - ook blokken?

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb bij mijn murena last van een kromme schijf aan de voorzijde.
dit merk ik vooral bij remmen op lage snelheden (onregelmatig remmen).

dit is sinds enkele maanden zo.

nu zit het waarschijnlijk rechts voor. met iets ingedrukte rem, en het draaien van het wiel op de krik voel je onregelmatige weerstand, en bij het draaien stopt hij ook op dezelfde plek iedere keer.

Nu zijn de schijven 11 maanden geleden vervangen voor, met nieuwe blokken. Ik heb nog toevallig een losse schijf liggen buiten mijn overige setjes. Ik weet niet of deze schijf van hetzelfde merk is.

Kan ik een schijf vervangen zonder problemen. de voorste schijven zijn nog nauwelijks gesleten, dus in de dikte zal er geen verschil komen. Of moet ik altijd een set schijven vervangen?

Nu ook de vraag. Is het echt nodig de blokken voor te vervangen zodra ik 1 schijf vervang? Ik kan me voorstellen dat de blokken niet geheel vlak zijn gesleten. maar bij tijdelijk rustig remmen kan je dit toch opvangen zonder verdere problemen lijkt me......

Ik vraag dit omdat ik het zonde vin om een bijna nieuwe blokkenset te vervangen, en daarnaast heb ik geen zin in het werk van het vervangen..

Dus vraag nog een keer in het kort. kan ik 1 schijf vervangen aan de voorzijde zonder nieuwe blokken, en dit zonder problemen?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Officieel zeggen ze altijd links en rechts gelijk vervangen, in de praktijk vervang je wat niet goed is.

Ik heb bij m'n 4x4 met regelmaat kromme schijven, diepe groeven en fout afgesleten remblokken, modder maakt meer kapot dan je lief is. :lol: Van die officiële uitpraken heb ik me nog nooit wat van aangetrokken, en vervang dus alleen wat niet goed is... dit is veel beter voor het budget.
Heb er eigenlijk nog nooit geen problemen mee gehad, zolang remblokken niet verglaasd zijn door de hitte en/of vet zijn geworden gebruik ik ze rustig terug.
Desnoods schuur ik de blokken even iets op over een vel schuurpapier op een vlakke ondergrond, maar als je dit doet doe het dan wel aan beide kanten van de auto.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Onregelmatig remmen!!!

Indien de remschijf krom is gaat je stuur ook schudden. Zijn de remblokken vrij van olie of vet? Misschien heb je een olielek op de remblokken.
Als je een andere remschijf plaatst zal dat geen problemen geven, gebruik wel de zelfde remblokken op de voorste wielen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

GODFRIED wrote:Onregelmatig remmen!!!

Indien de remschijf krom is gaat je stuur ook schudden. Zijn de remblokken vrij van olie of vet? Misschien heb je een olielek op de remblokken.
Als je een andere remschijf plaatst zal dat geen problemen geven, gebruik wel de zelfde remblokken op de voorste wielen.
ik merk ook trillingen bij het hardere remmen op hogere snelheid, dit is volgens mij in het pedaal voelbaar, en ook gedempt in het stuur. echter op lagere snelheden (vlak voor stilstand, merk ik dat er op een zeker punt in de omwenteling harder geremd word.

Olielek lijkt me stug. dan was het niet de laatste maanden hetzelfde gebleven.

Ik draai de naafmoer los, remschijf bouten los. trek de cilinder terug, verwijder de klauw. zet de nieuwe schijf, en de klauw terug.dit is zo gedaan. aangezien ik wel netjes mijn naafmoer op moment heb vastzitten. in tegenstelling tot velen (heb op mijn s alle 4 de moeren moeten losslijpen met een dremel).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

In verband met het voorkomen van kromme schijven heb ik vroeger van een remmenspecialist de raad gekregen om na een stevige rempartij de voet niet op de rem te houden maar de wagen, als het kan, lichtjes te laten kruipen.
De reden hiervoor is dat als je stevig remt, de schijven erg heet worden en als je dan de rem ingedrukt houdt is de afkoeling op de plaats van de remblokken minder dan op de rest van de schijf, waardoor deze kan krom trekken.
Als je de wagen niet kunt laten kruipen is het beter om de handrem te gebruiken, de achterste schijven worden immers minder heet en hebben dus minder kans op kromtrekken.
Ik pas dat nog steeds toe en heb de laatste 25 jaar geen kromme schijven meer gehad.

Als je schijven nog niet te ver ingelopen zijn kan je ze mogelijk nog laten rectificeren, ze worden dan gerecht en lichtjes afgeslepen. Vorig jaar heb ik een reserveset laten rectificeren voor 25€ per paar.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Inderdaad kun je de schijven gewoon een klein beetje af laten draaien als ze nog genoeg dikte hebben. En vergeet dan ook niet de remblokken ook te laten rechten. Gaat niet altijd goed weet ik uit ervaring, en dan zul je toch aan nieuwe schijven moeten.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb indertijd m'n schijven ook laten afdraaien.

Na drie pogingen nog steeds hetzelfde (trillingen op het pedaal bij remmen) als hier wordt aangehaald.

Vervolgens op een vlakslijpmachine geslepen.

Dit was voor de eerste maal gelukt: perfect vlak.

Veel succes
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En jos, hoe is het met de bag van rudy nog niet klaar?





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb toevallig gisteren een PM naar Rudy gestuurd met de stand van zaken (nog geen tegenbericht gehad).

Is eigenlijk op een paar details na gereed.

Ga van het weekend naar de oldtimerbeurs in Ciney.

Moet daar nog enkele zaken meebrengen en nog plaatsen in z'n bagheera.

Dan mag die afgehaald worden als Rudy ondertussen plaats heeft?
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Rudy zit niet zo veel op zijn pc. Hij gaat ze wel bij hem thuis zetten zij hij tegen mij.






grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb de schijf vervangen, was een eitje. geen kloot met de naafmoeren als je ze gewoon op moment vastdraait.

De oude schijf had een stuk waar hij niet aangreep, was zichtbaar. krom dus!. Ik leg hem weg. mocht ik weer een kromme krijgen kan ik deze nog laten afdraaien voor 5 euro bij de automaterialentoko.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is in ieder geval verdacht dat na 11 maanden de schijf al krom is.
Het zou een incidenteel slecht exemplaar kunnen zijn, maar als het weer voor komt zou er naar een externe oorzaak gezocht moeten worden.
bvb kromme klauw zou dit kunnen veroorzaken.
Remklauwen kunnen krom trekken als ze te heet zijn geweest.
Ongelijk afslijten op de klauw bij het aangrijppunt van de cilinder zou ook bekeken moeten worden.
Schuin afgesleten plaatjes waardoor de de zaak geforceerd aangrijpt is ook een punt van aandacht.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb dat indertijd ook gehad op mijn Mitsubishi. De schijf is door de garage opnieuw geslepen geweest maar binnen de kortste keren was die opnieuw krom. Ik heb toen een nieuwe gekregen en het probleem was opgelost. Mijn vermoeden is dat er een slechte plek op je remschijf zit.
Post Reply