Aandrijfas losmaken

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Aandrijfas losmaken

Post by matramurena »

Weet iemand hoe de aandrijfas uit het huis aan de wielzijde gehaald kan worden? In het werkplaatshandboek kan ik het niet vinden, en hij moet los om af te draaien.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Kijk op het werkplaatshandboek bij het hoofdstuk "aandrijfassen" JaOa 303. Daar staat welke plaat en drevel je moet maken om een aandrijfas uit het differentieel moet halen.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

De as is al uit de wagen, enkel moet ik de as zelf los maken uit de homokineet aan de wielzijde.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De moer losdraaien en eruit trekken.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Kan geen moer vinden. Het is de vrij grote cilinder waar de homokineet en veerring in zit die ik van de as af wil hebben. Maar hij moet herbruikbaar blijven uiteraard. ;)
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nu begrijp ik het. Ik heb dat indertijd gedaan op mijn Bagheera. De rubber stofhoes verwijderen. Als ik mij niet vergis zitter er in de kineet 3 vorken die ingrijpen op de as (misschien eerst het vet verwijderen om een beter zicht te hebben). Je moet die naar buiten pramen met een schroevendraaier en de as zou er dan uit moeten komen.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Je bedoelt dit:

Image

(dit is een Rancho-as)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Kijk hier eens
cardan hoes vervangen
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

benny wrote:Kijk op het werkplaatshandboek bij het hoofdstuk "aandrijfassen" JaOa 303. Daar staat welke plaat en drevel je moet maken om een aandrijfas uit het differentieel moet halen.
Ik kom hier even op terug, ben er al eerder mee bezig geweest, maar het blok staat nog steeds met de assen eraan in het schap.

Ik lees dat er een drevel gemaakt moet worden van 1,5mm om de veer los te kloppen. Ben al met alternatieve methoden bezig want ik heb geen plaat liggeh van 1,5mm om de drevel mee te maken.

Ik ben bang dat ik e.e.a. kapot maak als ik er op ga slaan, is er een beproefde alternatieve methode of moet ik een stuk plaatwerk gaan halen ?

bvd
Attachments
P1220006.JPG
P1220006.JPG (164.64 KiB) Viewed 9780 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb er gewoon een beitel tussen gezet en een klap gegeven ( wel slaan als een echte man :D )
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

geen kan iete te verbuigen dan o.i.d. ? dit is de bak die ik wil gaan gebruiken
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kan inderdaad lastig zijn.
Ik heb het met een koevoet en een 2 beitels gedaan, maar wel met 2 man.
Door de spring veer op het asje gaat dit erg zwaar en kan je ook het beste op de auto doen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

tja het blok staat op een hondje, heb je misschien een close up foto van die spingveer ? ik heb geen idee wat ik nu in moet drukken
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij deze bak was het ook niet gelukt.
Image
Die had ik compleet met motor gekocht voor sloop.
Hebben ze met domme kracht de as bij de homokineten uitgetrokken.
We hebben de bak rechtop gezet en met veel kracht de steekas kunnen verwijderen.
Zie hier de steekas tekening.
Image
De clou zit in veertje. 0055538500
Dat ziet er zo uit (stalen open ringetje)
Image
Zit vaak door roest nogal vast (komt geen olie).
Het is een kwestie van kracht en alleen bij de linker steekas.

Groet Herman
Last edited by oetker on Fri Mar 23, 2012 7:22 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, maar als ik het goed begrijp dat zal ik dus met beleid en een smalle scherpe dunne beitel de zaak los moeten kunnen tikken/slaan. Gezien het staal kan er weinig kapot als ik werk vanuit ' zeg maar' de kleine opening tussen de bak en de as (waarvolgens het boekje de drevel tussen moet)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, doen met beleid en geduld met iets wat er tussen kan en het liefst meer dan 1 en met 2 man als het lastig gaat.
Toen lukte het ons wel.
Kan verdraaid lastig zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zit nog eens te kijken maar volgens mij zit ik ook niet goed. de sleuf die ik zie en waar ik de beitel op zet is volgens mij een inkeping in de as zelf. Als ik de as draai zied ik waar hij de bak uitkomt de buitenste ring ook draaien. Wat is dat ? is dat de as zelf of zit er een lager en kijk ik tegen de buitenste ring aan ?

anders moet ik mij denk ik meer richten om druk te zetten tussen de bak zelf en de as zelf
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4843
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, ik heb mij toen van die bijtels gekocht in een tabot garage en ik moet zeggen daar gaat het goed mee los met ene goede slag er op.
Maar ik heb die springveer er niet meer in gezet als ik ze nu er uit moet halen gaat dat ook gemakellijker hé. Dat heeft corneels mij toen in die tijd eens gezecht dat ik die springveer er niet meer in moet doen.
Hier een foto van de bijtels en die kan je ook zelf maken hoor.





grt harry de matra.
Attachments
bijtel.JPG
bijtel.JPG (93.94 KiB) Viewed 9748 times
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb net nog een stukje plaat gevonden dan ervoor in aanmerking kann komen, later deze week nog maar eens proberen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Koevoeten doen het ook, maar beitels zoals de foto de bovenste zijn er perfect voor.
Die sla je tussen de bak en de as.

Ik zou die retainer ring er toch weer inplaatsen.
Dat is om de as op zijn plek te houden.
Als je de ring niet terug plaatst krijg je laterale krachten op je keerringen.
Die zullen sneller slijten daardoor.
Dat soort dingen zit er niet voor de lol in.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

ls je langs de as kijkt de bak in zie je de oliekering.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik werk nu van bovenaf, kan dat wel eens ? of zit die opening in de veer soms zo dat het alleen lukt om hem van onder in te drukken ?

ben wel lastig maar heeft iemand ook een foto van de bak waar de as al uit is ?
ik heb werkelijk geen idee waar ik zo langzamerhand nog op moet meppen

zo op de tekeningen van o.a. Oetker te zien zit de veerring vooraan het getande deel van de as. Dit zit dan toch in de bak geschoven ? Hoe raak ik deze dan met de drevel ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier schuift die in Richard.
Ze hebben bij deze bak de plaat kapot gebroken.
Dat komt omdat ze de bouten hadden los gemaakt, dus niet los maken.
Image
Die veerring is een retainer spring.
Daar kun je niet bij, maar door de laterale kracht die je met de beitels zet drukt die in.
Die veer zit op het topje van de as.
Image
Door vuiligheid roest en zo knijpt de ring moeilijk samen, vandaar dat je zoveel kracht moet zetten.
Waar je die kracht zet maakt niet uit want de opening van de veer kan overal zitten op 360 graden.
Last edited by oetker on Fri Mar 23, 2012 7:21 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ok, dit is duidelijk dus het buitenste deel dat ik zie draaien is zeg maar de stalen bus die tegen de kering draait en waarin de as zit geschoven. Ok, komende week weer een poging.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja precies.
Flink kracht zetten doet het wel, maar is het makkelijkste onder als de boel er nog opzit op de brug.
Zo uit de losse hand gaat ook wel maar de bak schuift dan steeds weg.
Je moet eigenlijk met zijn 2en zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Omdat mijn bak niet meer terug de 2 in wil moest ik hier weer eens naar kijken. De as zat zo vast, dat is niet normaal. Ik heb hem er nu uit. Omdat het lastig mikken is met een beitel precies in de opening waar de as ophoudt en de bak begint, heb ik de bus van de bak wel geraakt. Weet niet goed of ik hier nu gerust op moet zijn.
Attachments
20130418_210341_klein.jpg
20130418_210341_klein.jpg (646.52 KiB) Viewed 9675 times
20130418_210335_klein.jpg
20130418_210335_klein.jpg (734.86 KiB) Viewed 9675 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je had dat gereedschapje moeten maken Richard.
Metalen afgeschuinde beitel van de juiste dikte en recht omhoog rammen.
Dit ziet er niet zo goed uit,en gaat vrij zeker lekken op de seal.

Je hebt nu A gezegd.... Ik zou de bak maar vervangen nu je toch bezig bent.
Ik heb hier nog een dif waar wat dingen af mogen.
Wet alleen niet of dat zo maar mogelijk is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja ik ben er niet blij mee, zal kijken of ik e.e.a. weer rond kan kloppen.
ben er wel bijna van overtuigd dat ik met het gereedschapje ook niet had gered. Al was het maar mijn onbekendheid met hoe het nu precies in elkaar zat en hoeveel kracht er nu aan te pas moest komen. Ik zie het wel aan, mocht deze bak goed blijken kan ik wellicht de inhoud over plaatsen in de ander. Mocht hij idd lekken. Ik zie wel even.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7989
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je moet gewoon met zijn 2en zijn en met meerdere bandijzers wat helpen.
Het blijft eenlastige klus.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

ja wij ( herman en ondergetekende ) hebben er toen flink op staan zweten om de as eruit te krijgen
je beschadigd gewoon de boel doordat ze ontzettend vast kunnen zitten door roest en vuil
wij deden het met 2 koevoeten en dat ging ook niet van harte
er zou iets zelf gemaakt moeten worden om het er op een nette manier uit te krijgen
iets met een fusee kogel vork of zo
heb al iets in mijn gedachten maar moet het nog uitwerken
Post Reply