Aandrijfas losmaken

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Binnenkort gaan we de bak overzetten.
We zullen is wat broeden op een goede manier.
Dat gaan we natuurlijk eerst voorbereiden.
Niets is zo verveelend als vastlopen in een grote klus.
Nou is het zo dat ik de assen er niet uit zou hoeven halen.
Ik heb 2 nieuwe assen liggen die ik zo op de bak van Theo kan klappen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ja Herman, jij had toen ook nog tegen mij gezegd; 'laat die as er anders gewoon aanzitten'. Had ik maar geluisterd. Ik heb ook nieuwe liggen en wilde graag alles ineens aanpakken. Was ook bang met gebruik van een koevoet de bak ik te deuken, vandaar toch de beitels. Maar toch de foute methode gekozen. Omdat natuurlijk ook de as van mijn bestaande bak los zal moeten wil ik mij graag indekken. Dit gereedschap is schijnbaar te koop lees ik in het topic. Iemand ervaring waar? of een onderdeelnummer ?

Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zal ook is rondkijken wat te fabrieken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb die toen in de Talbot garage gekocht.








grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard wrote:Ja Herman, jij had toen ook nog tegen mij gezegd; 'laat die as er anders gewoon aanzitten'. Had ik maar geluisterd. Ik heb ook nieuwe liggen en wilde graag alles ineens aanpakken. Was ook bang met gebruik van een koevoet de bak ik te deuken, vandaar toch de beitels. Maar toch de foute methode gekozen. Omdat natuurlijk ook de as van mijn bestaande bak los zal moeten wil ik mij graag indekken. Dit gereedschap is schijnbaar te koop lees ik in het topic. Iemand ervaring waar? of een onderdeelnummer ?

Image
Dit is perfect zelf te maken als je de maten hebt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb de maten uit het handboek, zal eens een staalboer vragen of hij wat moois heeft liggen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die ronding op de top is belangrijk.
De krachten verdelen dan over een deel.
Als het goed gaat moet je hem met een stevige klap laten schrikken, maar de werkelijkheid ligt vaak anders.
Veel kracht en 2 man zijn meestal nodig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Richard,

Ik heb een setje van 5 besteld.
Kun je er wel 2 van overnemen.
Hoef je niet op stap.
Last edited by oetker on Fri Apr 26, 2013 3:02 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik had inmiddels ook wat besteld, ik zie alleen dat de maten afwijken ten opzichte van wat jij besteld hebt (dikte en buitenmaat).
mocht het niet passen dan houd ik mij aanbevolen

http://www.ebay.com/itm/370719130071?ss ... 1497.l2649
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

best snel binnen, ik zal het deze week meenemen naar de Tielse expert voor een kwaliteit controle
Attachments
20130423_211625_kl.jpg
20130423_211625_kl.jpg (511.14 KiB) Viewed 10046 times
20130423_211611_kl.jpg
20130423_211611_kl.jpg (320.49 KiB) Viewed 10046 times
20130423_211546_kl.jpg
20130423_211546_kl.jpg (357.99 KiB) Viewed 10046 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je hebt 2 verschillende ?
Ik heb hier ook de originele.
Kunnen we is vergelijken.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nee hoor, dit is de oude en de nieuwe grijs is oud (net een mens)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Kom zojuist bij Herman vandaan, ik heb het donor differentieel opgehaald. tevens heeft hij mijn keringen goedgekeurd en mij rondgeleid met en langs zijn wagenpark. Een leerzame trip. Als klap op de vuurpijl was dit een diner bijeenkomst. Herman kan niet alleen auto's maar ook lekkere maaltijden in elkaar sleutelen !

Nogmaals hartelijk dank voor de gastvrijheid en het matswerk met het differentieel.

Nadat ik het stangen stel heb gecontroleerd ga ik e.e.a. samenvoegen en hoop ik (door welke aanpassing dan ook) weer goed te kunnen schakelen.

nogmaals dank !

nb. ik heb bericht dat het speciaal gereedschap is gemaakt door de plaatselijke metaal bewerker, woensdag kan ik het ophalen ben benieuwd of gebruik hiervan minder schade oplevert aan het diff.
Attachments
20130425_213810_kl.jpg
20130425_213810_kl.jpg (717.84 KiB) Viewed 9998 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi zo, succes met de klus Richard.
het was leuk je even hier te hebben en we hebben weer wat kunnen bijpraten over onze hobby.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

aan het gereedschap mag het niet meer liggen nu.
Attachments
20130501_102824.jpg
20130501_102824.jpg (378.22 KiB) Viewed 9958 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat ziet er gaaf/sterk uit.
1 klap los nu 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard wrote:aan het gereedschap mag het niet meer liggen nu.
Werd wel zeer naukeurig nagemaakt. Is misschien nog beter dan het originele!
Dat moet goed komen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

goed gereedschap is het halve werk. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Vorige week heb ik de synchro van de derde versnelling vervangen. Maar omdat ik nu ook de olie keringen moet vervangen loop ik natuurlijk weer tegen het steekas probleem aan.
De bak hebben we opgehangen aan een takel en toen ben ik op het differentieel gaan staan waarna mij broer met de zelfgemaakte beitels te keer ging.

Helaas geen succes. Om moedeloos van te worden :(
Een vorige keer, met mijn 2.2 Murena, heb ik de steekas compleet met dif omgebouwd in een andere bak maar dat wil ik eigenlijk niet weer doen i.v.p. met het mogelijk niet goed passen van de lagers in het andere huis.

Wie heeft er nog tips, wat zou ik nog kunnen proberen voordat ik de handdoek in de ring gooi en waarschijnlijk pas volgend jaar weer naar de Matra omkijk.
Ik heb nog een andere bak die ik eventueel zou kunnen gebruiken. Maar dan heb ik altijd een andere steekas nodig en de inhoud van deze bak zou ik eerst ook nog moeten controleren. Veel extra werk maar het is een optie.

De hoeveel bijwerk van deze klus staat me om eerlijk te zijn ook all wat tegen. Uitgedroogde as hoezen, afgescheurde spruitstuk tapeinden, een van de twee uitlaat buizen bijna compleet doormidden gescheurd en een verbogen juk van de achter rem. En dan nog die verdomde steekas!

Valt niet mee die Matra hobby. Kan beter gaan fietsen :)[/img]
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze bak die ik in het verleden gekocht had lag ook het linker deel in puin.
Ervaring leert dat de as met een extra beitel op spanning moet houden.
Als je namelijk slaat met het gereedschap dan veert de ring iets in maar gelijk weer terug.
Door de spanning er op te houden kan die ring dat niet meer.
Dan is het buigen of barsten waarbij het topje van de steekas achter de ring nog wel is sneuvelt.
Dat is echter geen probleem.
De foto moet ik even opzoeken darvan of een nieuwe maken maar er ligt zoveel voor de steekassen dat ik er niet bij kan op het moment.

Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja dat kan tegen zitten.
Ik heb deze steekas verwijderd met een koevoet. Een koevoet wat scherper geslepen, daar een plaatje tussen gezet om de kracht te verdelen en toen enkele korte rukken aan gegeven.

Heb toen ook de versnellingsbak en de steekas samen uitgebouwd. Ingebouwd niet los te krijgen.

Geen gekke dingen doen want dan verniel je alles.

Succes
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

De aanhouder wint :)

Image

Vraagje. Spannen jullie het veertje van de kering ook op? Op mijn 2.2 bak heb ik dat niet gedaan en 1 van die nieuwe as keringen lekt een beetje.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gefeliciteerd Wobbe, een overwinning 8)

Ik heb voor test de retainerring niet gemonteerd.
Dan maakt de as wat meer radiale bewegingen.
De stofring op de as zal daardoor sneller overlijden.
Die stof keering is om vuil bij de retainerring weg te houden maar gezien de problemen die we hebben werkte dat dus niet zo goed.
Ik heb mijn twijfels met de ring niet plaatsen maar de ellende die je hebt om de as er uit te krijgen weegt niet op tegen een keer een extra een keering plaatsen.
De vraag is wat het met de homokineten doet op den duur.

Als je de draagarm er uit hebt zet de bouten goed in het kopervet.
Ik heb al enkele keren de bouten mogen doorzagen (op de 2.2 geen pretje en op de 1.6 eigenlijk ook niet), en dan kan je ook even duur rubbers op de draagarm monteren.
Als er kopervet op zit gebeurd dat niet.

Ik heb ook een nieuwe askeering die lekt.
Kwam nog bij Carjoy vandaan.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Een zoete overwinning :) Van de week wat ashoezen scoren en dan kan de bak er volgend weekend weer in.

Ik had verwacht de de C-clip verroest zou zijn maar dat viel reuze mee.
Wel is de clip wat beschadigt, en ik overweeg om hem niet weer te monteren.
Wie rijden er allemaal zonder deze clip en wat zijn jullie ervaringen?

Image
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik rij ook al een paar jaar zonder die clip en merk er niets van.









grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb reeds verschillende malen een aandrijfas uitgebouwd en telkens zonder al te grote problemen. In de tijd bij mijn 1308GT en Solara heb ik ze met de hand eruit getrokken met een korte hevige ruk, met de Murena heb ik een koevoet gebruikt en ook met een korte hevige ruk kwam de as er zo uit. Als je de spanning langzaam opbouwt zal je veel meer kracht nodig hebben dan dat je ze ineens doet "schrikken". Als alles zoals gewoonlijk goed vettig is zal roest wel geen kans gekregen hebben en geeft die retainer veer zich wel gewonnen. (Voor je eraan begint spek met eieren eten kan zeker geen kwaad...)
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Als je een harde ruk geeft aan een Murena aandrijf as heb je grote kans dat de driepoot uit zijn behuizing schiet. Zeker bij een 2.2 as.

Maar ik ben het met je eens dat een rake klap beter werkt dan de spanning langzaam opbouwen. De as op spanning zetten zoals Herman doet hoeft volgens mij dan ook niet.

Je moet gewoon even geluk hebben dat de clip om de goede positie komt te zitten en dan is een rake klap voldoende. Telkens wanneer de as vast kwam te zitten heb ik deze weer terug geslagen. Vervolgens wat klappen met de rubber hamer in de hoop dat de clip bij volgende mep op de beitel goed zou zitten. Na zo'n 15 keer deze procedure doorlopen te hebben schoot de as er uit.

Oja, ik heb nog wel een dikkere versie van de onderste beitel gemaakt. Dit paste makkelijk omdat er toch bijna 2mm speling was. Deze dikker beitel vervormde niet.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik heb van het weekeind mijn aandrijfas eens even los gemaakt. De snelste methode blijkt toch om gewoon even vol gas een sprintje te trekken.......

Image

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Een niet geheel onbekende techniek :)

Image
Post Reply