KN luchterfilter

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

KN luchterfilter

Post by JEAN »

Heeft er iemand dit op zijn matra murena zitten??
Geen kelk maar iets die vanboven op de carb. staat.
Zoja waar kun je dit vinden? :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, bedoelt je dat voor je kelk er op te zetten dat moet je zelf maken dat kan je niet kopen.






grt harry de matra.
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi makkers!

zou je dat wel doen?

Buiten wat extra aanzuiggeluid/-lawaai zal deze ingreep niets uitmaken.
Tenzij voor het gene wat "tussen de oren" en in jouw portefeuille zit natuurlijk.

Ik zou zelfs durven denken dat het zelfs negatief zou kunnen zijn mbt het vermogen:
Hoe kouder de lucht, hoe beter voor de prestaties.
Als je de filter BOVEN op de motor de lucht zou laten aanzuigen, is deze aardig warm (door de hitte van de motor).
Als alles bij jouw wagen nog origineel is, zal je zien dat de lucht nu van ONDER de wagen aangezogen zal worden.

De lucht van de omgevingstemperatuur zal dus ALTIJD lager zijn dan de motortemperatuur.

DUS: betere prestaties in originele vorm!

:wink:
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Heel juist wat je zegt je hebt koude lucht nodig voor een goede verbranding dat weet ik maar ik hoor graag dat aanzuig geluid van de motor.
Heb al een kelk gestoken die op een buis zat en gemonteerd was juist boven de versnellingsbak maar mijn buizen constructie was niet goed.
Zit te denken om een kn filter te kopen om in de orgionele behuizing te doen als je dit kan krijgen :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik vind dat die van mij beter rijd met een kelk en ze trekt ook beter op, dat is mijn ervaring. En natuurlijk het geluid is ook mooi hé.




grt harry de matra.
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Beste Jean,

Ik heb dit op mijn murena gehad alleen het probleem is dat je de carter onluchting niet in het K&N filter want hierdoor krimpt het filter.
Dus de oplossing is dan de karter ontluchting ook een filter opzetten.Dit geeft erg veel rommel in de motor ruimte.

Ik zal even kijken of ik hem nog heb voor een 2.2.

Ik denk dat ik hem heb weg gedaan.

groet Fjodor
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

fjodor 2.2 wrote:
...de oplossing is dan de karter ontluchting ook een filter opzetten.Dit geeft erg veel rommel in de motor ruimte.

Begin niet aan die dingen.
Geeft een smeerboel van olie, en bij kortere ritjes zitten ze in een mum van tijd vol met sludge.
Dan is het beter is het om de slang van de carterontluchting te verplaatsen naar een locatie waar deze vrij kan "ademen".


Als je een K&N filter wilt plaatsen kun je ook een filter nemen wat in je luchtfilterhuis past, blijft het filter ook een stuk schoner van.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

ik laat de carterontluchting ook vrij "ademen".
De ontluchting gaat via het rechter roostertje gewoon naar buiten toe en het is al jaren "propere boel".

Als de motor nog fris is, mag er geen sprake zijn van sludge of zo.
Als jouw motor sludge zou maken, mag je stilletjes een spaarpotje beginnen aanleggen...

:wink:
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is ook zo dieterwieter, bij mij zit die er ook niet meer op en alles is nog proper in mijn motorruimte.






grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

dieterwieter wrote:
Als de motor nog fris is, mag er geen sprake zijn van sludge of zo.
Als jouw motor sludge zou maken, mag je stilletjes een spaarpotje beginnen aanleggen...

:wink:
Zet er dan maar eens zo'n K&N filtertje op, ik kan je garanderen dat deze in een mum van tijd vol zit met die smurrie... vooral in de koudere perioden.
Dit heeft niets te maken met de conditie van de motor, maar met de luchtvochtigheid en de buitentemperatuur.
Die kleine fitertjes laten wel goed condens door maar geen oliedamp, vandaar dat die smurrie erin komt.
Ik heb het al op verschillende auto's geprobeerd, maar uiteindelijk was de simpelste oplossing een gaatje maken in het open luchtfilter op de carburateur. (een open carterventilatie mag in Nederland niet voor de APK)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

een open carterventilatie mag in België ook niet en verleden keer had ik bijna prijs toen hij die darm aan het volgen was, steekt gelukkig diep genoeg weg achter-onder de koplamp. :oops:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply