Volgende uitdaging: wat te doen aan een gebruikt motorblok

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Volgende uitdaging: wat te doen aan een gebruikt motorblok

Post by brinkie »

Ik heb afgelopen zaterdag een tweedehands 2.2 motorblok opgehaald bij Henk en die vervolgens naar Theo gebracht.

Samen hebben we het motorblok deels gedemonteerd. Alles ziet er goed uit, de olie was schoon (hebben we eruit laten lopen), compressie voelt goed, de nokkenas vertoont geen slijtage, er is wel wat olielekkage geweest (waarschijnlijk langs de carterpan). Vliegwiel ging er vrij gemakkelijk af.

Maar nu, wat is wijsheid om aan te pakken nu de motor nog buiten de auto ligt. Tijd om na te denken genoeg, omdat we er voor de herfst toch niet aan toekomen.

- Waterpomp
- Pakkingen (carter, distributiehuis)
- Oliekeringen (hoe krijg je de krukaspoelie eraf?)
- Heeft het nut de kop eraf te halen en de kleppen te reinigen?
- Nokkenas vervangen door een "sneller" exemplaar? (zoals deze: http://cgi.ebay.de/Matra-Murena-Nockenw ... 0670935422)
- Vliegwiel afdraaien

etc. etc. etc.

Volgens mij wil ik gewoon teveel ;)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nu de motor toch uit de wagen is, zou ik hem uit elkaar halen en al wat slijtage vertoont, vervangen.
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Hallo had je mij ook niet een keer gevraagd over een nokkenas? Ik ben ook met een motor revisie bezig en was opzoek naar een S nokkenas.

Ik heb geinvormeerd naar het laten maken van zo`n as maar dat wordt iets te duur.. Nu heeft een tuner me geadviseerd om een standaard as af telaten draaien en zo op een hogere kleplift te komen.
Dan komen de tuimelaars er onder een iets andere hoek in en de kleppen gaan verder open.
Goed alternatief voor een S nokkenas dus..
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

benny wrote:Nu de motor toch uit de wagen is, zou ik hem uit elkaar halen en al wat slijtage vertoont, vervangen.
Dat is het punt juist, hoe ver moet je gaan met uit elkaar halen.

Ik ben nu op het punt dat ik alleen de pakkingen en dichtingen ga vervangen, de dingen dus aanpakken die olielekkage kunnen veroorzaken.

Verder gaan kan wel, maar dan moet de kop eraf en kun je de koppakking gaan vervangen (en daarna de kleppen, klepsteelgeleiders, klepzittingen reinigen of vervangen), enzovoort. Ik weet niet of dit de moeite is met een motor die ongeveer 100.000 km heeft gedraaid en (na inbouw) per jaar niet meer dan 5.000 km gaat rijden.

Ik heb inmiddels voor mezelf besloten niet voor de "S"-optie te gaan. Dat gaat me teveel geld kosten aan nokkenas, versterkte koeling, andere carburatie, enz. etc. usw. Een echte "S" zal het nooit worden met "CX" in het chassisnummer immers ;)

Als ik een goeie 2.2 heb, die om en nabij de af-fabriek geadverteerde 118 pk levert, ben ik tevreden.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat de compressie goed voelt is geen garantie, meten is de enige juiste vaststelling?
Indien de compressie niet afwijkt mag je zeggen dat de kleppen goed sluiten en de zuigers in orde zijn, na 100000km kan er al veel koolaanslag in de motor zitten. Meten is weten!!
Als de compressie goed is kun je overwegen om de cilinderkop niet af te bouwen maar bij een uitgebouwde motor is dat niet zo veel werk.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zou het blok zelf niet te snel lostrekken.

Eerst even een compressiemeter gebruiken, als de compressie goed is en de nokkenas niet ingesleten is dan is er in het bovenblok al weing aan de hand.
Vervolgens de carterpan er nog even onderweg draaien, als deze van binnen ook nog zo goed als vrij is van metaaldeeltjes dan maak ik me niet druk voor een dure revisie... dan vervang ik alleen pakkingen en keerringen en poets het blok verder mooi op. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Muddy Bandit wrote:Ik zou het blok zelf niet te snel lostrekken.

Eerst even een compressiemeter gebruiken, als de compressie goed is en de nokkenas niet ingesleten is dan is er in het bovenblok al weing aan de hand.
Vervolgens de carterpan er nog even onderweg draaien, als deze van binnen ook nog zo goed als vrij is van metaaldeeltjes dan maak ik me niet druk voor een dure revisie... dan vervang ik alleen pakkingen en keerringen en poets het blok verder mooi op. :wink:
De olie die we eruit lieten lopen zag er mooi schoon uit, maar de carterpan moet er nog af, al was het alleen al om de pakking te vervangen.

Zit nog te twijfelen over het vliegwiel, heeft het zin om die af te laten draaien of voegt dat niet veel toe?
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Persoonlijk zou ik van het vliegwiel afblijven, gaat stationair minder prettig lopen indien afgedraaid.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien het vliegwiel afgedraaid is, moet het opnieuw uitgebalanceerd worden met de krukas. Dat kost 250 euro.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

benny wrote:Indien het vliegwiel afgedraaid is, moet het opnieuw uitgebalanceerd worden met de krukas. Dat kost 250 euro.
Als je het vliegwiel eraf hebt gehaald (om bij de krukaskering te kunnen komen), moet dat weer op exact dezelfde manier terug? En als je vergeten hebt te markeren hoe die zat, heb je dan niet alsnog een probleem? :roll:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je kan het vliegwiel niet verkeerd monteren, de gaten zijn niet symmetrisch verdeeld.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

benny wrote:Je kan het vliegwiel niet verkeerd monteren, de gaten zijn niet symmetrisch verdeeld.
Dat is een geruststelling :D

Enfin, plan de campagne is dus om alle pakkingen en keringen te vervangen zodat ik de komende jaren (hopelijk) gevrijwaard blijf van olielekkages. Optioneel de kop en de kleppen eraf om de koolaanslag te verwijderen. De rest vanaf blijven.

Dank allen voor de goede raad :)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Post Reply