Motorrevisie murena 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Motorrevisie murena 1.6

Post by MatraMurena.nl »

Ik loop al een tijd met het plaatsen van een snellere motor. Dit is toch een tijdrovend project, en carjoy vraagt 8000 euro voor een mi16 ombouwpakket. mij teveel.

Nu rijd ik nu met een solara motor die nog wel de 178 laatst haalde op de snelweg. echter er zitten toch een aantal nukken in waar ik me aan erger. (b.v. schokken bij het uitrollen rond de 2000 toeren, alsof je ovale wielen krijgt). En daarnaast een schraal geluid die de motor maakt in de lagere toerenrange met veel trilling.

Ook meen ik dat bij mijn eerste murena de motor sneller was. deze voelt iets luier aan. dit komt mogelijk door een andere nokkenas?

maarja. het blok heeft 170000 km. kan nog wel even mee. maar ik kan ook kiezen om grotendeels zelf een origineel murena blok te reviseren, en eventueel daarbij wat dingen intern en extern anders maken dat er nog wat pktjes bijkomen.

Het is nog een afweging of ik er iets mee ga doen. maar de vragen die in mijn opkomen zijn:

wat zijn de materiaalkosten voor een grondige revisie van het gehele blok?
wat kan je niet zelf doen, en moet je uitbesteden? (en eventueel kosten daarvoor).
Wat kan je veranderen intern en extern om wat pk's extra te krijgen uit een 1.6 blok (volgens mij niet zo gek veel). Hoeveel pk krijg je uit een 1.6 op een niet te ingewikkelde manier?

Wie heeft het 1.6 blok gereviseerd of laten reviseren? wat zijn de prijzen voor het uitbesteden van het gehele plaatje?

Er zullen nog wel meer vragen komen, maar dit is een begin om beeld te krijgen. Ik heb nog nooit een motor laten reviseren of zelf gereviseerd.

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren.want ik kan wel ruilen bij carjoy. dat is 1900 euro ex btw. maar met het deels zelf organiseren kan ik volgens mij wel wat goedkoper uitkomen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik was van de week nog bij looman, daar zit jij vlak in de buurt toch ? anders kan ik wel eens langsrijden misschien dat de oplossing in mijn wagen voor je is, de R1 carbs.....
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Richard wrote:ik was van de week nog bij looman, daar zit jij vlak in de buurt toch ? anders kan ik wel eens langsrijden misschien dat de oplossing in mijn wagen voor je is, de R1 carbs.....
De enige looman die ik ken is de spuiterij. Bedoel je deze.
Hier is mijn auto gespoten.

Wat moest jij dan bij looman? Kom je daar nog dan binnenkort?

Hoeveel pk heb jij, ooit gemeten?

Woon ook in de buurt ja, woon bij de molen in de buurt van het centrum.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja die looman bedoel ik, ik loop er ook al een jaar of 20 de ene keer meer dan de andere.
ik heb volgens mij vermogens bank rapporten, zal ze eens opsnorren.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Om een motor te reviseren en om meer vermogen uit een 1.6 te halen moet het volgende gebeuren:
motorblok schaven en cilinders uitboren: 180 euro
de cilinderkop schaven 50 euro
nieuwe zuigers en zuigerveren:380 euro
nieuwe lagerschalen 200 euro
Lichter vliegwiel
uitbalanceren van het vliegwiel met de krukas: 250 euro
40-carburatoren met aangepaste inlaatcollector die gepolierd is
stalen uitlaatcollector (buizen)
sportuitlaat
sportnokkenas 500 euro
pakkingset 50 euro
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ok. Geeft een goede indicatie.

Benny,

waar krijg je allemaal mee te maken van dit rijtje bij een normale revisie?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij normale revisie is dat de cilinderkop vlakken 50 euro, de boringen behandelen 50 euro, een set zuigerveren 120 euro, een set lagerschalen voor de krukas ( indien die versleten zijn)142 euro, een set lagerschalen voor de drijfstangen 57 euro (indien versleten) en een pakkingset 50 euro en eventueel nog 8 klepsteeldichtingen indien niet aanwezig in de pakkingset 64 euro.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Daar zit zeker veel tussen. Dit laatste is goed zelf te doen betreft montage.

Ik heb nu een solara blok, wat zijn daar allemaal de verschillen met een murena blok. Ik dacht de nokkenas, klopt dit? zijn er nog meer verschillen?

Hoe kon je ook weer een origineel murena blok herkennen? Ga waarschijnlijk een oud blok kopen dan die ik rustig ga opknappen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Voor zo ver ik weet is er tussen de blokken van 90 pk van een Solara SX of een Murena geen verschil.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

benny wrote:Voor zo ver ik weet is er tussen de blokken van 90 pk van een Solara SX of een Murena geen verschil.
Heb ook een solara 90pk blok; enkel carburatie en uitlaatspruitstuk waren verschillend.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

even wat dingen op een rij van de carjoy site (ex btw)

pakkingset motor = 69
pakkingset cilinderkop = 48
zuigerveren = 25 (denk per zuiger)
zuiger = 84 per zuiger
lagerschaal drijfstang = 4,70 x 8
krukaslagerschalen - 67
afdichtring krukas = 14,90
lager krukas ??? = 13,90 ( x 2??)



Weet iemand revisiestappen voor een motor betreft controle en bepalen wat te vervangen? (link op internet ofzo).

Hoeveel tijd gaat er in zitten voor een eerste keer? (verder doe ik alles aan de auto).

Heeft er iemand nog een oud blok over, heb mijne helaas bij opruimingen weg gedaan die ik nog had staan.....

Moet de aanslag niet uit het blok weggehaald worden, kost ook wat zeker.

Reviseren lijkt me zeker leuk om te doen. kost dan in een gunstig geval niet gek veel. en je houd een mooi blokje over om in de auto te lepelen.

Tunen zal het niet worden, dit gaat dan wat te duur worden.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

http://cgi.ebay.de/Simca-Matra-Baghera- ... 2310724329

dekt dit de hele motor. klepsteelrubbers zitten er volgens mij ook in?

nog geen 70 euro incl zenden..
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Deze pakkingset is inderdaad goedkoop. Ik heb er reeds meerdere gekocht. Echter, de klepsteeldichtingen zijn niet de goede. Die moet je nog apart bestellen bij Carjoy of Simon.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Klopt. Ik heb dezelfde set gekocht maar was blij dat ik al klepsteeldichtingen bij Koutauto had besteld.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
Post Reply