koppeling problemen?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

koppeling problemen?

Post by HF-09-DG »

Matra maniakken,

Vanmiddag heb ik lekker een stuk getoerd in mijn Murena. alles perfect tot ik in een file van een uur kwam. De motor bleef zoemen als een zon en keurig op temperatuur, maar de bak begon te protesteren... Na ongeveer 30 minuten stapvoets rijden kreeg ik de auto steeds lastiger in z'n 1e versnelling. Daarna leek het alsof het probleem per versnelling erger werd. Eerst moeilijk in z'n 1 daarna ook moeilijk in z'n 2 etc. Op de terugweg weer file. Zelfde probleem maar, toen leek het alsof de motor door z'n koppeling kroop. Wanneer ik de koppeling helemaal intrapte liep de auto langzaam door.

Heb ik een koppeling probleem, of is het de overbrenging tussen de pook en de bak die onder invloed van de temperatuur aan het einde van z'n instelling kwam?

N.B. nadat ik de auto ongeveer twee uur voor de garage liet staan kon ik hem weer gewoon in z'n 1e versnelling zetten.

Graag jullie deskundig advies.

met vriendelijke groet,

Jeroen.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Lucht in de hydr. koppeling door een lekke seal.
Kijk maar even waar die lekt, vermoedelijk is de mat onder de koppelingspedaal nat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

En als je geen lek kunt vinden de vloeistof maar eens verversen.
Dat spul absorbeert namelijk water, en als het de nodige jaren niet vervangen is (moet eigenlijk om de 2 jaar) wil het ook wel eens gelijkwaardige problemen geven als de temperatuur ervan te hoog oploopt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja lucht, waarschijnlijk heeft één van de koppelingscilinders het begeven.
Reviseren of een nieuwe plaatsen!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

De mijne heeft het ook gehad zal een nieuwe monteren heb één besteld bij carjoy maar heb nog geen tegen bericht gekregen.
Heb de indruk dat hij niet veel naar zijn pc kijkt :-? of zijn emails
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

JEAN wrote:De mijne heeft het ook gehad zal een nieuwe monteren heb één besteld bij carjoy maar heb nog geen tegen bericht gekregen.
Heb de indruk dat hij niet veel naar zijn pc kijkt :-? of zijn emails
Wat zoek je???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hoofdkoppelingscilinder murena 1.6 dus deze voorraan hé maar dat weet je wel hé :wink:
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Matra Maniakken,

Vanmorgen ben ik Bij Carjoy geweest om mijn koppeling problemen op te lossen. Laslo was gisteren avond voor de tweede keer vader geworden, maar was desalniettemin keurig op tijd aanwezig. De cilinder achter het pedaal was een peulenschilletje, binnen 10 minuten de oude er uit een een nieuwe op z'n plek. Achter was het een heel ander verhaal. Dankzij het vernuft van de franse ontwerpers was de cilinder in eerste instantie niet uit het aluminium huis te krijgen. Brander en grote hamer hebben hem uiteindelijk in stukken los gekregen. Wie verzint het ook om een stalen cilinder in een aluminium huis te zetten. dat is vragen om problemen (net als bij de remmen trouwens). Met elke klap was ik blijer dat ik besloten had de ingreep in Leerdam te doen.
Terug weg was fantastisch! bak is nog perfect en het geheel schakelt weer als een zonnetje. Ik kan het echt aanbevelen, nooit reviseren, gewoon nieuwe cilinders plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nieuwe plaatsen is het best, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Als ze niet roestig zijn op loop van de seal dan is reviseren best te doen.
Pas nog gedaan en werkt goed.
Vraag is altijd voor hoelang, maar tot nu toe werkt het weer perfect.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

JEAN wrote:Hoofdkoppelingscilinder murena 1.6 dus deze voorraan hé maar dat weet je wel hé :wink:
Perfect te reviseren met een setje indien zoals door Herman al aangehaald. Cilinder en zuiger moeten in perfecte toestand zijn, vrij van roest of beschadigging. De achterste cilinder is meestal fel aangetast door roest en niet te reviseren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Wat bedoel je met de achterste die bij de motor de hulpkoppelingscilinder dan die heb ik succesvol vernieuwd nu de hoofdkoppelingscilinder voorraan die zal ik volledig vernieuwen wanneer ik carjoy kan bereiken :-?

Wat bedoel je met deze achter de pedaal zit daar dan een cilinder of bedoel je de hoofdkoppelingscilinder??? :wink:
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Het gaan om de cilinder achter het pedaal, onder de voorklep. Die is heel eenvoudig te vervangen. Het probleem zat bij de slave cilinder onder de bak. De cilinder is van staal, de behuizing van de bak van aluminium. door potentiaalcorrosie (een soort elektrisch effect dat ontstaat door het contact tussen twee verschillende materialen) Zat de cilinder muurvast. we hebben hem eerst serieus verwarmd en toen in stukjes naar buiten kunnen tikken.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Dus toch de hoofdkoppelingscilinder?
Die bij de motor dus de hulpkoppelingscilinder heb ik ook wat werk gehad om deze uit te halen maar bij matra is het veel kleine prutsen die voor werk zorgen :wink:
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Klopt, maar hier gaat het eigenlijk een beetje om een ontwerpfout. Door die twee materialen te combineren vraag je om problemen. Een zelfde situatie vind je bij de remmen. ook hier zijn Aluminium en staal gecombineerd zodat er problemen kunnen optreden... Gewoon niet nagedacht bij het ontwerp.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Dat klopt,heb een hoofdkoppelingscilinder besteld bij carjoy via zijn site heb dan nog om een bevesteging gevraagd via mail maar nog niks gehoord zit veel in het moederhuis zeker :D
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Tja Laslo is vrijdagavond vader geworden, maar ik heb wel eens het gevoel dat de computer niet de meeste aandacht krijgt. Bellen werkt vaak beter.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Zal nog een beetje afwachten het is nie echt dringend maar zou toch deze week wel iets willen weten :wink:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad , de pc heeft hij te weinig tijd voor.
En als je net voor de 2e keer vader bent geworden zal het hoofd er ook niet helemaal bij zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

HF-09-DG wrote:Klopt, maar hier gaat het eigenlijk een beetje om een ontwerpfout. Door die twee materialen te combineren vraag je om problemen. Een zelfde situatie vind je bij de remmen. ook hier zijn Aluminium en staal gecombineerd zodat er problemen kunnen optreden... Gewoon niet nagedacht bij het ontwerp.
Waarschijnlijk gaat het om een 2.2. Deze hulpkoppelingscilinder is niet te vergelijken met een 1.6. Bij de 1.6 is uitbouwen geen probleem. Dat je er niet goed aankunt is normaal bij een Matra. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Carjoy is gesloten zeker voor ouderschapsverlof :(
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoe zou je zelf zijn?
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Kweet nie zo je geloven dat ik nog graag werk :oops: hahahahaha :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hoofdkoppellingspomp vandaag binnengekomen morgenvroeg monteren weet weer wat gedaan :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, daar gaat je weekend weer.






grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ja en begint goed hoor de koppelingspomp gaat niet.
Als ik ze gemonteerd heb kan ik gewoon de koppelingpedaal niet induwen.
Weer gedemonteerd en eens vergeleken met mijn oude pomp die kon ik mooi induwen die nieuwe zelfs geen mm.
*%£*%£ :evil: ga ze weer moeten opzenden ge bestelt dan eens bij een specialist ge denkt komt in orde en gaat dan niet daar kom ik slecht van zunne :evil:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Carjoy zend vandaag nog weer een nieuwe op zei dat dit kon gebeuren maar dat ze dat niet veel tegenkomen zal wel weer met ik zijn hé :cry:
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jij bent toch en pechvogel hé, maar dat komt nu wel goed succes er mee.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je hem niet juist monteert krijg je hem niet ingedrukt.
Je drukt de borgplaat dan krom.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ja maar als je de pomp los hebt moet je toch gewoon de cilinder kunnen induwen gaat wel met mijn oude pomp.
Zal het nu gerust laten mss mijn oude weer monteren tot ik de nieuwe heb.
Kan wel eens kijken waarom ze zo vast zit maar zal er af blijven normaal volgende week de nieuwe pomp denk dat lazlo ze wel zal controleren voor hij ze opzend naar Belgie.
Mocht het toch nog heel mooi weer worden dan kan ik nog altijd rijden met de oude pomp :wink:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als die dingen lang gelegen hebben kunnen ze plakken en wordt het met de hand moeilijk indrukken.
Ik kan me niet voorstellen dat hier wat verkeerd gemonteerd zit dat de obstructie kan veroorzaken..
Misschien de eerste keer wat meer kracht zetten?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply