Uitdaging: motor overbouwen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zal het eens proberen, laten zitten is voor mij ook handig want dan kan hij direct weer terug op de wielen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Richard wrote:zit nog eens in het werkplaatshandboek te lezen, maar daar staat dat sowieso de draagarmen eronderuit moeten. Waar/hoe maak ik de aandrijfassen los om de draagarm te kunnen laten zitten ?
Omdat ik inmiddels heb bemerkt dat de draagarm bij mij ook vast zit (iig aan 1 kant) stel ik de vraag nog een keer........

Als ik zonder de draagarm te verwijderen de aandrijfassen wil verwijderen hoe pak ik dit dan het beste aan ?

(binnenkort zet ik het chassis op zijn kant en zijn de achterschermen etc verwijdert, dan kan ik beter bij de draagarmen, zo hoef ik er nu geen tijd aan te besteden)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard,duw de draagarmen met een krik omlaag dan krijg je aandrijfassen er ook uit zo heb ik dat bij die sloop murena's ook gedaan.





grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

super! dan ga ik dat proberen.............
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je moet wel eers die lange aandrijfas er uithalen he en dan maak je de motor los en dan kan je de korte er uittrekken zo heb ik dat bij die afbraak murena‘s gedaan succes er mee.





grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, maar als ik de draagarm naar beneden druk kan de lange er dus uit ? (als de naaf los is uiteraard)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Bij het uitbouwen van mijn 2.2 heb ik gewoon alles losgehaald wat in de weg zat... Draagarmen laten zitten en het blok laten zakken, wekrte perfect moet ik zeggen.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja Richard, zo heb ik dat ook gedaan.





grt harry de matra.
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

heren Matristen,

Ik ben op zoek naar een Murena 2.2 motor die gereviseerd moet worden. Weet iemand nog iets te staan?

Groet,

Jeroen.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

staan er volgens mij 2 op marktplaats.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Ik heb nog een 2.2 liggen uit een peugeot 505 turbo. Is alleen een onderblok met draaiend gedeelte, misschien kun je daar iets van maken.
Zullen zowiezo andere zuigers in moeten, in deze zitten kommen.
Heb er ook nog een bijna nieuwe drukgroep bij en koppelingsplaat, vliegwiel.
Dat is anders als bij een murena,zeg maar 7 gaten inplaats van 5.

Voor de liefhebber.
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Op marktplaats stond er laats een te koop voor 250 € kompleet van een 2.2.




grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Heb inmiddels de motor op de grond staan, maar hoe krijg ik nu de aandrijfassen uit de draagarmen ? ik heb niet genoeg ruimte om het blok naar links of rechts te schuiven.

wat is de truuk ?
Attachments
P2041983.JPG
P2041983.JPG (165.86 KiB) Viewed 9147 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, maak die rechter aandrijfas los van de motor dan kan je ze er normaal uittreken.







grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat heb ik inmiddels gedaan, het lager is los en ik kan hem ook een stukje schuiven maar niet voldoende....... moet misschien een bepaalde positie t.o.v. de draagarm worden aangehouden ?

links moet ik volgens het handboek een veertje lostikken maar het is mij een raadsel hoe ze dat bedoelen.......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Draai een wielnaafmoer los en dan kun je de cardan er uitrekken. Indien niet mogelijk de wielarm aan die zijde iets opkrikken zodat de afstand tussen de motor en de wielarm groter wordt. Of dit opkrikken nog gaat met een chassis waar de motor uit is, is nog niet zeker!!

PS; De cardan gaat niet gemakkelijk uit de versnellingsbak, misschien heb je nu genoeg plaats maar wordt de cardan tegengehouden door de veer op einde van de cardan in de versnellingbak.
Speciale puntbeitel gebruiken om deze er uit te kloppen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

PS; De cardan gaat niet gemakkelijk uit de versnellingsbak, misschien heb je nu genoeg plaats maar wordt de cardan tegengehouden door de veer op einde van de cardan in de versnellingbak.
Speciale puntbeitel gebruiken om deze er uit te kloppen.
dit gaat over de linker kant toch ?
kan je dit iets verder uitleggen , ik snap nl niet wat ze precies bedoelen in het handboek, waar zit die veer die ik moet indrukken ?

vwb de wielnaafmoeren,.... de schijven zijn er af dus alles is los maar ik kan ze niet ver genoeg indrukken om de assen te verwijderen.
Attachments
P2041986.JPG
P2041986.JPG (178.24 KiB) Viewed 9119 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

probleem opgelost, draagarm aan de bijrijders kant bleek niet erg vast te zitten die eronder vandaan gehaald dus nu kan ik de motor verwijderen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En Richard, het is je dan toch gelukt zie ik?







grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja, zoals gezegd hij staat er nu nog onder en morgen zal ik hem er even onder vandaan zien te rijden.

Dan zal ik eens goed bekijken hoe die aandrijfassen vastzitten aan de bak, want daar snap ik niets van.

Wat mij iig nu al duidelijk wordt is dat als ik bij de andere Murena de versnellingsbak wil wisselen met de motor ingebouwd dat iig de draagarm verwijdert moet kunnen worden anders kan dat volgens mij nooit.

Dat is wel het mooie met het strippen van zo-n auto, het is een goede oefening en geeft inzicht voor werkzaamheden in de toekomst.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, die aan de rechterkant die lange hé die gaat er gemakelijk uit maar die korte aan de linkerkant heb je een soort bijtel voor nodig daar zit ook dat veertje op. Ik zal morgen eens een foto van die bijtel er op zetten dan kan je zien hoe dat er uit ziet en dan kan je er zelf een maken voor in de toekomst.Ik heb dat nog in een talbot garage gekocht.





grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo Richard, dat zijn die bijtels voor je aandrijfassen er uit te klopen. Daar moet je met eene goede slag op klopen en dan is ze er uit. Die kun je ook zelf maken.





grt harry de matra.
Attachments
bijtels.JPG
bijtels.JPG (95.64 KiB) Viewed 9076 times
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb je toevallig ook een foto van een as met het veertje zodat ik weet waar ik dan ong moet kloppen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard,dat veertje zit zo een 2cm in het gat rond de as en alleen aan de korte as.Die lange as kan je er zo uit trekken maar je moet ze wel los schoeven van de motor hé. Ik zal eens kijken voor een foto te maken.



grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hier zie je de veertjes zitten aan het uiteinde ik hoop dat het nu duidelijk is voor je ik hoor het wel hé.






grt harry de matra.
Attachments
veertje.JPG
veertje.JPG (96.98 KiB) Viewed 9061 times
vertje 2.JPG
vertje 2.JPG (94.75 KiB) Viewed 9061 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die veer zit normaal op beide assen. Maar meestal gaat de korste as er het moeilijkste uit.

Als je de cardanas niet uit de wielarm krijgt maak je best de linkse of de rechtse wielarm los. Dit wil niet zeggen dat hij gemakkelijk uit de versnellingsbak los komt maar je kunt de motor dan wel wegnemen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nee godfried, aan de rechterkan zit er geen veer op het gaat ook niet er zit geen sleuf in die lange as waar die veer in zit. Bij de 2.2 weet ik het niet daar zit er mischien wel ene op.




grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, maar als die ring op het einde zit waarom dan de drevel, je zou denken dat hij bij voldoende druk er wel af floept. Je kan die veer toch nooit raken met die drevel die zit dan nog in de bak toch ?

In ieder geval is de motor er nu uit. Ik wil het chassis nog niet direct van de hand doen maar opslaan. Ik ga hem proberen op zijn kant te zetten, moet alleen nog eens kijken waar ik voldoende steun en rechte kanten kan vinden.

Moet zeggen dat ik erg blij ben met 2 takels die ik onlangs heb opgehangen, koopje op ebay, maar kon er nu het blok langzaam mee laten zakken en daarna het chassis optillen.
Attachments
P2051990.JPG
P2051990.JPG (145.88 KiB) Viewed 9029 times
P2051993.JPG
P2051993.JPG (165.72 KiB) Viewed 9029 times
P2051994.JPG
P2051994.JPG (160.32 KiB) Viewed 9029 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, die korte as zit tamelijk vast hoor en die veer blijft op die as zitten. Ene goede klop met zo een bijtel er tussen en hij springt er uit.





grt harry de matra.
Post Reply