Page 3 of 10

Posted: Sat Jun 11, 2011 3:34 pm
by Richard
hmmmmmmmmm ben ik nu toch benieuwd wat het gevolg is als je er GL4 instopt, omdat ik net heb afgetapt en vernieuwd. Moet zeggen dat mijn bak wat last heeft met de 2e. Er naartoe vanuit 1 en 3 lukt bijna niet zonder 'tandenpoetsen' zalm die op den duur ook niet beter van worden denk ik.

Posted: Sat Jun 11, 2011 4:03 pm
by hendrik
Richard, godfried, rijd al 6 of 7 jaar met GL5 en zegt dat hij zonder problemen nog altijd goed schakelt. Ik weet het nu ook niet meer.






grt harry de matra.

Posted: Sat Jun 11, 2011 4:57 pm
by oetker
Harry, de Comma gear oil van je foto is ook minerale olie.
EP 80 staat voor Extra Pressure SAE80
Het zal geen dichtingen oplossen, wat bijvoorbeeld bij een vol synthetische olie zou kunnen.
Lijkt me prima geschikt.
GL5 gebruiken wij in alle bakken als wisselolie.
Nog nooit geen problemen mee gehad.

@ Richard.
Als je tanden poetst met schakelen is dat eerder een synchro probleem (zie mijn versnellingsbak topic daarover).

Posted: Sat Jun 11, 2011 5:05 pm
by Richard
klopt daar ben ik ook bang voor, volgens mij kan ik bij de 1.6 de bak wisselen met de motor erin toch ? dan zal ik hem anders eens uitwisselen met de sloper die ik heb staan, die heeft nog geen ton op de teller, de mijne meer dan het dubbele. (al zegt dat natuurlijk ook niet alles)

Posted: Sat Jun 11, 2011 5:16 pm
by oetker
De bak kan er wel uit zonder de motor er uit te halen.
Het blijft natuurlijk altijd een gok of de bak beter is uit de donor.
KM standen zeggen helaas niet veel.
Het gaat meer om bouwjaar bak en behandeling in het verleden.

Posted: Sat Jun 11, 2011 5:39 pm
by hendrik
Ok herman, bedankt voor de tip ik ga ze er dan maar in doen.





grt harry de matra.

Posted: Sat Jun 11, 2011 6:37 pm
by GODFRIED
Ik gebruik ook al jaren GL5, wist zelfs niet dat er een GL4 bestond.

Posted: Sun Jun 12, 2011 7:08 am
by oetker
Het is een beetje een fabel dat je de GL-5 niet kan gebruiken voor de GL-4.
Toen GL-5 op de markt kwam in de 90er jaren was er sprake van versnelde oxidatie met bronzen bussen in de bak op hoge temperaturen.
Er zijn in toen aanpassingen gedaan dmv extra dopes.
Tegenwoordig worden in bijna alle garages API GL-5 gebruikt als wisselolie voor bakken met minerale olie voorschrift.
Op de flessen die ik gezien heb staat zelfs backwards compatible met GL-4.

In de Murena bakken zitten trouwens geen bronzen bussen.
Alleen de 5e synchro zou een legering van dit metaal kunnen zijn in de oudere bakken.
Lijkt me volledig veilig om te gebruiken.
Ik heb het er zelf inzitten en vond de bak zelfs beter schakelen, maar de olie die er uit kwam was dan ook echt oud.

Posted: Sun Jun 12, 2011 8:41 am
by jo
Denk dat de viscositeit minstens zo belangrijk is, als ik in de Citroën andere olie doe als 75W80 dan schakeld die binnen de 500km slechter.

Posted: Sun Jun 12, 2011 3:07 pm
by Richard
heb de afgelopen weken veel gereden, daarvoor altijd bezig met de wagen dus toen altijd kleine stukjes. Nu veel langere afstanden (ca 70 km per rit) en autobaan beetje 120 a 130 km/h.

het tandenpoetsen valt me nu wel veel meer op dan eerder, toen deed hij dit volgens mij niet, alleen terug van de 3 naar de 2 kostte wat meer tijd wilde je het geruisloos doen.
Nu kraakt hij ook tijdens het opschakelen uit de 1.

De olie stond toen helemaal onderaan het peil.

Ik kan nu dus slecht bepalen of het te maken heeft met de nieuwe olie of doordat ik de auto intensiever ben gaan gebruiken.

Misschien dat ik als expiriment ook eens die andere erin doe.

Posted: Sun Jun 12, 2011 4:48 pm
by oetker
Quote
-------
het tandenpoetsen valt me nu wel veel meer op dan eerder, toen deed hij dit volgens mij niet, alleen terug van de 3 naar de 2 kostte wat meer tijd wilde je het geruisloos doen.
Nu kraakt hij ook tijdens het opschakelen uit de 1.
==================================================================

Rustig opschakelen en een beetje tussengas bij terugschakelen zal helpen.
Als de olie warmer wordt dan word die ook dunner en zal dus meer kraken bij slechte synchro.
Mijn synchro's werken nog wel, maar als ik echt als een gek te keer ga dan poets ik naar 2 ook tanden. :cry:

Posted: Mon Jun 13, 2011 8:56 pm
by Richard
als ik nu rustig schakel kraakt hij ook, gedraag me wat dat betreft altijd keurig 8)
sprak straks iemand die aanrade om de GL5 automaatbak olie erin te doen, dat schijn ook erg goed te werken bij 'krakende' bakken. Daar toevallig ook een idee over ?

Posted: Mon Jun 13, 2011 9:10 pm
by oetker
Nou nee geen idee, maar automatenolie (ATF) is vermoedelijk niet geschikt voor het cardan.
Het is dunner van samenstelling.
Goeie dingen hoor ik van Castrol EPX 80w / 90, maar volgens mij mag het allemaal niet veel verschil maken.
Geen enkele olie zal je synchro repareren.

Posted: Mon Jun 13, 2011 9:25 pm
by Richard
dat geloof ik direct, maar dat hij gaat kraken na een oliewissel vind ik ook vreemd. Ga gewoon eens testen.

Posted: Mon Jun 13, 2011 9:30 pm
by oetker
Komt je koppeling wel goed vrij ?
We horen in ieder geval graag je ervaringen over toegepast olie.
Wat zit er nu precies in?

Posted: Mon Jun 13, 2011 10:54 pm
by Richard
Kroon 80W (gearlube GL4)

Posted: Mon Jun 13, 2011 11:01 pm
by Muddy Bandit
Gooi in elk geval geen automaat-olie in een handbak, dat vind een handbak echt niet fijn.
Gewoon gebruiken wat fabrieksaf voorgeschreven is, is over het algemeen het beste voor de bak.

Heb even bij Kroon Oil gekeken naar een leverbare vervanger voor de voorgeschreven Shell Spirax 80EP: Kroon Oil Gearlube GL-4 80W.

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -gl-4-80w/

Posted: Mon Jun 13, 2011 11:06 pm
by oetker
Dat zit er dus in bij Richard.
Vreemde zaak, want het is de voorgeschreven olie.

Posted: Mon Jun 13, 2011 11:15 pm
by Muddy Bandit
Dan vermoed ik dat er voor die tijd al dikkere olie in heeft gezeten om de geluiden uit de bak te camoufleren.
Wordt helaas wel vaker gedaan :evil: , dit truukje haalt de geluiden een tijdje weg maar versnelt tevens de slijtage....

Posted: Tue Jun 14, 2011 12:02 am
by jo
Ja houtzaagsel bij de bak doen, ooit zo een brommer..... :oops:

Posted: Sun Jun 19, 2011 12:57 am
by Richard
heb er inmiddels weer een paar dagen andere olie in, GL5 maar inderdaad het gekraak blijft. Het zal dus te maken hebben met het feit dat ik er meer mee ben gaan rijden dan de wagen gewend was. Binnenkort zal ik de bak eens uitwisselen met de sloper die ik heb staan kijken of ik dan minder bekijks heb bij het op en neer schakelen.

Posted: Sat Aug 20, 2011 3:23 pm
by uberprutser
Geïnspireerd door dit topic heb ik mijn oude bak vandaag ook maar even open getrokken. Deze bak wilde niet meer in de 5 en de achteruit. Dit probleem was snel opgelost want dit kwam namelijk door een vast gerot veertje onder de motor steun. Had ik dat maar eerder geweten :(
Hetzelfde zou theoretisch ook met de 1+2 en de 3+4 kunnen gebeuren.
Dus mocht je een murena hebben die al lang stil staat check dit dan even.

De bak die ik heb open getrokken is volgens mij al eens gereviseerd, want alles ziet er nog zo netjes uit. De meeste tandjes zijn nog behoorlijk scherp en de slechtste synchromesh zit op 0.7 mm en dat is niet eens de 2de versnelling.
Ik vermoed dan ook dat deze bak niet het vervelende 2de versnelling probleem heeft. Wel heb ik volgens mij dat gekke 5de versnelling tandwiel maar dat is op zich geen probleem. Wel een probleem is het feit dat het oog van de koppeling is afgebroken tijdens het demonteren hiervan. Ik zal een expert eens vragen of dit nog te lassen valt, zo niet dan ga ik opzoek naar een vervangend bellhouse of ik bouw de hele boel over op mijn huidige bak. En dan het liefst meteen met een langere 5de versnelling.

Image
Image

Posted: Sat Aug 20, 2011 4:38 pm
by jurgen M
Versnellingsbak is te lassen, heb ik ook laten doen. In St Lievens ESSE bij www.danydewilde.be/Contact.html

Posted: Sat Aug 20, 2011 4:54 pm
by oetker
Kijk, daar doe ik het allemaal voor, dat anderen er ook inspiratie uit putten.
Zat de bediengaffel vastgerot???
Ook dat draaipunt van de stangetjes is wel is een probleem.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1516

Ik heb hier een 2.2 Bell housing over, dus als je die nodig hebt is die beschikbaar.

5e ombouwen :wink:
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1664

Posted: Sat Aug 20, 2011 9:29 pm
by uberprutser
Lassen zou idd het mooiste (lees makkelijkste) zijn echter is het al weer een tijdje geleden dat ik deze bak heb uitgebouwd en ik zoek me nu een breuk naar het missende deel van het koppeling oog :(
Maar als we gaan lassen doen we dat wel wat dichter bij de deur. Voor iemand uit Friesland is Houtem toch wel wat ver weg.

Ik heb net het topic over de 5e versnelling doorgelezen. Jammer dat ik een 5 van Lancia heb maar gelukkig staat er een draaibank bij mij op het werk die ik af en toe wel even mag gebruiken. :)

Even voor de duidelijkheid. De bedien gaffel zat niet vast. De as waar de vork van de 5 en de achteruit aan vast zit wilde niet meer naar boven en naar beneden. Dit kwam omdat het veertje en kogeltje dat achter de ophang steun zit was vast geroest.

Posted: Sun Aug 21, 2011 9:38 am
by jurgen M
uberprutser wrote:Lassen zou idd het mooiste (lees makkelijkste) zijn echter is het al weer een tijdje geleden dat ik deze bak heb uitgebouwd en ik zoek me nu een breuk naar het missende deel van het koppeling oog :(
Maar als we gaan lassen doen we dat wel wat dichter bij de deur. Voor iemand uit Friesland is Houtem toch wel wat ver weg.

Ik heb net het topic over de 5e versnelling doorgelezen. Jammer dat ik een 5 van Lancia heb maar gelukkig staat er een draaibank bij mij op het werk die ik af en toe wel even mag gebruiken. :)

Even voor de duidelijkheid. De bedien gaffel zat niet vast. De as waar de vork van de 5 en de achteruit aan vast zit wilde niet meer naar boven en naar beneden. Dit kwam omdat het veertje en kogeltje dat achter de ophang steun zit was vast geroest.

Je zou versteld zijn over welke afstand onderdelen zich verplaatsen onder clubleden :)

Posted: Sun Aug 21, 2011 10:43 am
by GODFRIED
Dit zijn nu tips waar we veel aan hebben. Een veertje en kogel die vastzitten en zo het schakelen van een een versnelling niet meer mogelijk maken. Eenvoudig op te lossen maar je moet het weten.

Bedankt voor de tip.
Ook welkom op dit forum. :wink:

Posted: Tue Aug 30, 2011 3:22 pm
by uberprutser
Gisteravond nog even een bak van een Talbot 1510 gesloopt.
Er zitten wel wat bruikbare onderdelen in, zeker voor een 1.6, maar het is toch behoorlijk anders dan een 2.2. bak.
Zo heeft de bak een kleiner kroonwiel en een aandrijving voor een snelheid meter kabel. Ook is de 5de versnelling wat korter.

Pri Sec
------------------
1st 12 38
2de 13 33
3de 28 35
4de 33 31
5de 43 33 (Pri Murena 45)
R 13 41
Pignon 14 (Murena 13)
Kroonwiel 59 (Murena 62)

Image

De tandwielen van de 3de, 4de en 5de zagen er als nieuw uit :)
Helaas was er nogal wat roest vorming bij de afdichting van de pri as.
Geen idee of dit nog wel goed wil afdichten en de sec as tandwielen gebruiken bij een andere pri as lijkt me ook niet echt geweldig.

Binnenkort krijg ik een CX Turbo II bak op mijn werkbank. Hi-5 dus :)

Posted: Tue Aug 30, 2011 9:32 pm
by oetker
De synchro's zullen wel bruikbaar zijn denk ik ?
Ik heb zelf nog geen 1.6 bak uit elkaar gehad, maar volgens mijn gegevens is de inhoud tandwielen van een 1.6 bak gelijk een 2.2 behalve het differentieel.
Ik zal dat is controleren in het onderdelenboek.

Als je de boel Hi-5 hebt, heb ik nog wel een sticker voor je :wink:

Helaas heb ik momenteel wat weinig Matra-tijd.
Te veel kluswerk om me heen :cry:

Posted: Wed Aug 31, 2011 9:17 pm
by uberprutser
Het is allemaal zeker bruikbaar. Alles op de secondaire as kan volgens mij zo in een 1.6 of 2.2 bak. De primaire as kun je niet gebruiken voor een 2.2 omdat de koppeling niet past op de spiebanen. Of je moet een koppelingsplaat van een 1.6 gebruiken maar dat lijkt mij niet een geweldig idee. Tenzij je natuurlijk als hobby koppeling platen vervangt.
Het bellhouse is volgens mij ook gelijk aan de 1.6. En heeft ook de bekende scheur bij de startmotor. :(

Zo'n Hi-5 club sticker lijkt me geweldig. Ben nog nooit lid geweest van zo'n exclusieve club :)