Page 10 of 10

Posted: Wed Sep 04, 2013 7:00 am
by oetker
Je kunt de bak in de blokkade brengen door 2 versnellingen tegelijk in te schakelen.
Je zet hem in zijn 3 bvb.
Vervolgens draai je de bedienvork vd 5 los en dan kan je de 5e ook inschakelen waardoor de bak in alle richtingen vast staat.

Groet herman

Posted: Thu Sep 05, 2013 2:50 pm
by uberprutser
Wie kan mij vertellen wat de olie kering afmeting is van een 1.6 prise as bak.
Kan ik er van uitgaan dat deze gelijk is aan een 2.2 prise as olie kering?

Posted: Thu Sep 05, 2013 3:01 pm
by oetker
1.6 heeft andere maat.

Chrysler 21.9x47x8/6.3 mm ofwel 22x47x8 euromaat

Dit topic blz 5

Groet Herman

Posted: Thu Sep 05, 2013 3:08 pm
by uberprutser
Daar was ik al bang voor.
Hopelijk heeft Veam Drachten hem op voorraad.
Thx. Herman.

Posted: Thu Sep 05, 2013 3:19 pm
by oetker
let op draairichting anders bi-directioneel nemen

Posted: Thu Sep 05, 2013 3:50 pm
by uberprutser
Draairichting, daar heb ik geen rekening mee gehouden met mijn 2.2 bak. Misschien dat die daarom wel wat lekt. Heb gewoon passende keringen met een stof-lip gekocht.
Hoe kan ik zien wat de draairichting is? Staat dit op de kering vermeld of kun je dit zien aan de constructie van de kering?

Posted: Thu Sep 05, 2013 3:56 pm
by oetker
Staat op de keerring. (pijltje)

Dit is de originele.
Ik heb ze bij Simon gekocht dus mag verwachten dat het de goede zijn. maar 21.9 mm is niet te vinden dus werd het 22mm.
Image

Groet herman

Posted: Fri Sep 06, 2013 12:57 pm
by Urbain
test pagina 10

Posted: Fri Sep 06, 2013 12:58 pm
by Urbain
test pagina 10

Posted: Fri Sep 06, 2013 12:59 pm
by Urbain
test pagina 10, het blijkt dit keer niet te werken (of toch)

Software kan toch reuze amusant zijn....

Posted: Fri Sep 06, 2013 1:44 pm
by oetker
Ja hij gaat weer.
Ik dacht al dat ik niets meer mocht zeggen :lol:
Was zeker 10 postings voor nodig om werkelijk op pagina 10 te komen.
De postings van Anthoon zijn eruit want die waren ineens weg.
Daardoor komt het waarschijnlijk.

Groet Herman

Posted: Mon Sep 23, 2013 11:12 am
by oetker
De bak heeft de afgelopen tijd geweldig goed gewerkt, maar mag er weer uit :evil: :evil: %4*@#%^6 censuur....
De 1 en 2e met het CX tandwiel werken perfect maar de 3e versnelling schiet er sinds kort uit bij gas geven.
Tijden de montage had er een alarrmbel moeten gaan.
De bedienarm vd 3e/4e was namelijk ingesleten en had ik vervangen.
Image
Die slijtage is gevolg van een ander probleem.
De zgn hondetanden in de ring is wat mis mee of de veertjes daar zijn te slap waardoor de ring niet in de middenpositie blijft.
Door tegen de pook te leunen blijft die wel in positie.
Vandaar de slijtage.
Balen dus.
Ik ga mijn eigen bak maar klaar maken.
Dan weet ik wat ik heb.

Ook nog wat met het pookstelsel gespeeld.
Dat experiment loopt nog.

Stalen kogel gezet.
Image

Ander systeem gemaakt om de pookslag te verkleinen.
Is meer trefzeker wat schakelen aangaat.
1e =nu altijd 1e.
Image
Hier zit de kogel echter te hoog dus moet wat meer naar de stang toe.
Ander nadeel is dat je de schakelpook wat meer hoort omdat het chassis als klankkast functioneerd.
Daar moet ik nog wat op verzinnen.
Hier zaten al gaten dus voor experiment hier geplaatst.
dat gaat nog wat fraaier opgelost worden.
Image

Groet Herman

Posted: Mon Sep 23, 2013 11:49 pm
by uberprutser
Herman, ik voel met je mee :)
Hoewel de 1.6 weer in elkaar zit moet de bak van de 2.2 er eigenlijk voor de derde keer uit.

Posted: Tue Sep 24, 2013 5:31 am
by oetker
@Wobbe,
Ben ik zo minutieus te werk gegaan en dan ga je nog nat op een onachtzaamheid.
Het is dan wel een hobby, maar versnellingsbakken in en uitbouwen word ik niet vrolijk van en dan heb ik nog een brug ter beschikking die het wat eenvoudiger maakt.
Deze bak had ik in een schoenendoos gekregen en dan weet je vaak niet wat je koopt.

Ik heb nu nog 2 1.6 bakken liggen.
1 komt uit de rat en heb ik al een jaar mee gereden.
Als ik daar 3 synchro's op steek en een geluidje uit het dif haal is die perfect.
Moet wel het goede tandwiel van de 2 aanwezig zijn, anders kan ik daar ook weer op af.
Ook de gereviseerde slaaf koppelingscilinder begint te lekken op de nieuwe seal.
Bij de nieuwe seals zet ik dus ook vraagtekens.
De slaaf was beslist niet roestig en de seal was preventief vervangen.
Wilde er eigenlijk een nieuwe op zetten, maar wat goed is hoef je niet te vervangen.
Eerst op vakantie voor 2 weekjes, dan ben ik daarna weer vers.
Maar zien dat ik er wat meer tempo in krijg, want zo schiet het allemaal niet op.

Groet Herman

Posted: Sun Sep 29, 2013 12:37 pm
by jo
Voor dat klankkastgeluid trildemper gebruiken Image

Posted: Fri Oct 25, 2013 7:22 pm
by oetker
Ik heb de pook wederom aangepast.
De 2.2 reageert toch een heel stuk beter op de eerste modifiacatie als de 1.6.
Stangetje wat lager gezet en nu is het goed.
Image
Image
Hier heb ik vrede mee.

Groet Herman

Posted: Fri May 09, 2014 8:20 pm
by oetker
Inmiddels ben ik de 4e bak aan het reviseren.
1 zit er in de rat maar heeft de 3e kapot.
Heb 2 andere klaar.
1 voor de rat en 1 voor Yoran.
Image

Ik kom in de bakken toch wel wat problemen tegen.
Zo heb ik in 3 bakken de dogteeth vd 3e versnelling defect.
Daar heb ik dus gebrek aan om er meer klaar te maken.
1 bak had ik een versleten achteruit bedienas en 1 de achterste lagers versleten.

Dit bakje had ik van Murena81 gekregen met versleten 2e synchro.
Image
Nog bedankt Erik.
Daar zijn helaas de dogteeth vd 3e ook stuk.
Image

Dit zijn de andere 3e Dogteeth tandwielen
Image
Image

Liefst vervang ik de complete 3e groep want vermoed dat er in de rat ook zoiets aan de hand is omdat die uit zijn 3 schiet.
Mocht iemand in de catacomben van matra-onderdelen nog wat over hebben voor weinig dan houd ik me aanbevolen.

Herman

Posted: Fri May 09, 2014 9:37 pm
by benny
Herman, ik heb hier nog een kistje vol met onderdelen van zo'n versnellingsbakken. Geïnteresseerd?

Posted: Fri May 09, 2014 9:42 pm
by oetker
Jazeker.
Heb nog diverse 1.6 bakken uit elkaar liggen.
Kom nog wat zaken te kort om nog wat reserve te maken.
het 3e/4e gebeuren is het meest nijpend.

Posted: Fri May 09, 2014 9:47 pm
by benny
Moet ik het volgende week meebrengen?

Posted: Fri May 09, 2014 9:56 pm
by oetker
Stuur even een pb voor de kosten.
Neem maar mee als het kan.

Herman

Posted: Thu May 22, 2014 8:24 pm
by oetker
Tijdens het reinigen van een differentieel kwam het volgende naar voren.

Filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=3ryVMsT ... e=youtu.be

Als de reinigingsvloeistof er zo doorheen gaat klopt er iets niet.
We gaan dit dif dus is uit elkaar halen.
Image
Image

De afsluiting van de satteliet is er uitgestoten, maar door wat?
Image
Image

Onmiddelijk gaan mijn gedachten naar de retainerring die vaak niet meer op de korte as gemonteerd word maar dit was de afsluiting vd sateliet rechts.

De satteliet eerst maar is op de korte as geschoven.
Image
Image

De korte as kan dit niet veroorzaken want die komt er niet ver genoeg in.
De retainerring kan dus zonder probleem weg gelaten worden.

Nu de satteliet op de lange as geschoven.
Die kan dus wel degelijk de plaat er uit wippen en dat is ook wat gebeurde.
Image
Image

Wat kan hier aan ten grondslag liggen?
De as heeft duidelijk te veel kunnen bewegen en dat geeft stevige lekkage op de rechteras.
Dit verdiend nadere studie.

Herman

Posted: Thu May 22, 2014 9:08 pm
by hendrik
Herman, ik heb die retainerring ook niet meer op de korte as gezet en heb tot nu toe er nog geen probleem mee gehad. Maar dat die lange as zo ver door gaat klopt toch niet hoor.





grt harry de matra.

Posted: Thu May 22, 2014 9:32 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:
Wat kan hier aan ten grondslag liggen?
De as heeft duidelijk te veel kunnen bewegen en dat geeft stevige lekkage op de rechteras.
Dit verdiend nadere studie.

Herman
Ik heb dit bij andere merken wel eens gezien in combinatie met torsievering... torsievering te laag gesteld met als gevolg dat de aandrijfas dus eigenlijk iets te lang is.
Zou dit ook bij een Murena kunnen?

Posted: Thu May 22, 2014 9:40 pm
by oetker
Muddy Bandit wrote:
oetker wrote:
Wat kan hier aan ten grondslag liggen?
De as heeft duidelijk te veel kunnen bewegen en dat geeft stevige lekkage op de rechteras.
Dit verdiend nadere studie.

Herman
Ik heb dit bij andere merken wel eens gezien in combinatie met torsievering... torsievering te laag gesteld met als gevolg dat de aandrijfas dus eigenlijk iets te lang is.
Zou dit ook bij een Murena kunnen?
Eigenlijk niet.
Alleen als de lange as uit zijn lagering loopt
Image

Posted: Thu May 22, 2014 10:31 pm
by Urbain
Misschien iets teveel kracht gezet bij het monteren van de as wanneer de beugel met het lager los van de motor was....

Posted: Thu May 22, 2014 10:36 pm
by oetker
Ik heb dit bij 2 difs.
De achtergrond weet ik niet want deze bakken hebben niet op mijn auto gezeten.
Het kwam naar voren bij reinigen.
je kunt zien dat de as toch meerere keren tegen dat afsluitplaatje heeft staan wringen.
Het is zo weer terug te tikken want vrij zacht en sluit dan ook weer goed af.
Ga toch is kijken of er niet iets te verzinnen is waardoor het niet meer kan gebeuren.

Re:

Posted: Mon May 23, 2016 7:19 pm
by Urbain
oetker wrote: Wat kan hier aan ten grondslag liggen?
De as heeft duidelijk te veel kunnen bewegen en dat geeft stevige lekkage op de rechteras.
Dit verdiend nadere studie.

Herman

Herman,

Ik heb enkele dagen geleden de simmerringen aan het differentieel vervangen en daardoor ben ik op een idee gekomen wat uw probleem met het uitgedrukte plaatje langs de rechtse as zou kunnen verklaren.
In het onderdelen boek kan je zien dat er, naast een stofkap, een rubber ringetje ook een nylon ring op de rechtse steekas wordt gemonteerd. Deze nylon ring zorgt ervoor dat de steekas niet te ver kan doorschuiven. Het zou dus kunnen dat uw differentieels ooit gemonteerd werden met een steekas waar het nylon ringetje ontbrak. Ik heb nu pas een mogelijk verband gelegd, anders had ik het nylon ringetje opgemeten. Het heeft ongeveer de breedte van het uitstekend gedeelte van de as op uw foto.
Of het nog te krijgen is weet ik niet, bij Simon heb ik het niet in de catalogus gevonden.
Als je nog een nylon ringetje liggen hebt kan je testen of dat uw probleem oplost.

Re: We gaan een bakske doen.

Posted: Wed May 25, 2016 2:39 pm
by oetker
Bedankt voor het meedenken Urbain.
In principe kan de lange as niet bewegen in het dif, maar tijden de montage zou dat mis kunnen gaan.
Image

Re: We gaan een bakske doen.

Posted: Mon Jun 05, 2017 8:36 am
by oetker
Ik heb al een tijdje de bak van HW uit zijn gecrashte Murena in mijn 2.2 zitten.
Deze bak werkt werkelijk als een nieuwe.
Als ik handig was geweest had ik gelijk de bak nagelopen want de bak begon al snel te lekken of het differentieel.
Ik had eigenlijk geen zin de hele bak opnieuw uit te bouwen.
Ik had me al is afgevraagd waarom Citroën die sleufjes in de platen waar de assen in draaien en afdichten had gemaakt.
WP_20161006_14_11_28_Pro (Custom).jpg
WP_20161006_14_11_28_Pro (Custom).jpg (104.99 KiB) Viewed 14379 times
Door die sleufjes is het mogelijk het dif uit te bouwen zonder de gehel bak te moeten verwijderen.
Er is in de 2.2 een kleine ruimte ruimte om deze moer te lossen.
P1080050 (Custom).JPG
P1080050 (Custom).JPG (170.49 KiB) Viewed 14379 times
De rechtse as verwijderd en de achterplaat van het dif verwijdert.
WP_20161006_13_33_45_Pro (Custom).jpg
WP_20161006_13_33_45_Pro (Custom).jpg (116.46 KiB) Viewed 14379 times
Moer zo ver mogelijk gelost.
WP_20161006_13_33_36_Pro (Custom).jpg
WP_20161006_13_33_36_Pro (Custom).jpg (113.64 KiB) Viewed 14379 times
Dan kan je het spul er zo uitpakken.
WP_20161006_14_00_08_Pro (Custom).jpg
WP_20161006_14_00_08_Pro (Custom).jpg (141.27 KiB) Viewed 14379 times
WP_20161006_14_00_14_Pro (Custom).jpg
WP_20161006_14_00_14_Pro (Custom).jpg (130.7 KiB) Viewed 14379 times
Dit kan met name ook handig zijn om een vaste as te verwijderen door de roestige retainerring.
Denk dat dit ook op de 1.6 wel mogelijk is.