Page 8 of 10

Posted: Sat May 25, 2013 3:38 pm
by Richard
Vanmorgen gereedschap binnen gekregen via de post. Linkse boren en -tappen. Handig voor een volgende keer want het mocht allemaal niet baten. Inmiddels moedeloos geworden dacht ik 'ik gok het erop'. Heb de bout een stukje scheef uitgeboord en er vervolgens en dop overheen geslagen. Met het gewenste effect (was het niet gelukt was ik nog verder van huis geweest).

Ik heb weer een draadeind en kan met een gerust hart verder.....

Dank voor de reacties !

Posted: Sun May 26, 2013 9:23 am
by GODFRIED
Proficiat het is gelukt. Gaat inderdaad niet altijd hoe je wil. Soms moet het een beetje meezitten.

Ik had er waarschijnlijk ook een moer opgelast zoals ec230no schrijft.
Dit is een methode die ik vaker toepas en meestal met succes. Door het lassen komt er veel warmte vrij die het soms al losmaakt. :wink:

Posted: Sun May 26, 2013 10:25 am
by Richard
maar het tapeind lag iets onder de oppervlakte, lukt het lassen dan ook zonder het bakhuis te verbranden ?

Posted: Sun May 26, 2013 10:37 am
by hendrik
Je kon het ook met een tig lasser doen daar kan je heel fijn mee lassen.








grt harry de matra.

Posted: Sun May 26, 2013 11:47 am
by GODFRIED
Richard wrote:maar het tapeind lag iets onder de oppervlakte, lukt het lassen dan ook zonder het bakhuis te verbranden ?
Ja, dat moet kunnen. Met een elektroden lassen zie ik niet zitten wel met een halfautomaat of hoe Harry zegt tiglassen.

Posted: Sun May 26, 2013 11:56 am
by hendrik
Ja met een tig kan je heel fijn mee lassen.









grt harry de matra.

Posted: Thu May 30, 2013 5:58 pm
by oetker
Ja dat kan dramatisch tobben zijn.
Zelf een keer meer als een hele dag op een bout in het stuurhuis zitten tobben.
Boren hakken frezen lukte het uiteindelijk de 4 afgebroken bouten er uit te krijgen.
Mooi dat het gelukt is Richard.
Greetz from Turkey...30 graden 8)

Herman

Posted: Thu May 30, 2013 9:17 pm
by matrafan
oetker wrote:Ja dat kan dramatisch tobben zijn.
Zelf een keer meer als een hele dag op een bout in het stuurhuis zitten tobben.
Boren hakken frezen lukte het uiteindelijk de 4 afgebroken bouten er uit te krijgen.
Mooi dat het gelukt is Richard.
Greetz from Turkey...30 graden 8)

Herman
Kun je er een tien of vijftien graden van naar de Benelux sturen.

Heb jij er nog genoeg en bij ons is het ook wat aangenamer (momenteel +/- 10 graden)

Posted: Sun Jun 09, 2013 9:28 pm
by Richard
De bak zit eronder en ik kan weer schakelen zonder gekraak. Ik moet nog wel even de stangen fijn afstellen maar dat komt nog.

Ik heb aan 1 kant de nieuwe rubbers in de draag armen zitten, de andere kant zat zo vast dat wordt inderdaad uitbranden of iets dergelijks.
Ik ga eerst eens kijken of ik ze bij de draagarmen die ik heb liggen wel kan verwijderen anders als dat lukt wissel ik een draagarm uit. Klusje voor de winter denk ik.

Nieuwe aandrijfassen zitten eronder en de draagarmen en stabilisator stangen etc zitten weer fris in de verf. Met Hammerite gaat het wel super glimmen trouwens.

Onlangs nog wel stressvolle momenten gehad. Ik heb ook de koppelingsset vervangen en had wat met de voelers voor de diverse meters zitten prutsen. Nu bleek ik een plug te zijn vergeten terug te plaatsen en wel 1 die pal boven de timing opening in de bak zit. Na het starten had ik geen oliedruk, toen ik uitstapte bleek waarom. Alle olie stond onder de wagen en de bak was zeiknat van de olie. Wonder boven wonder werkt alles nog. Voor de zekerheid wel een hele hoop remmen reinger erachteraan gespoten, wellicht heeft dat nog geholpen of ik heb gewoon veel geluk gehad. Zo zie je maar dat je altijd zaken altijd moet dubbel checken

Posted: Sun Jun 09, 2013 10:37 pm
by oetker
Misschien moeten we is op zoek naar een rubber daar.
Water en zo kan er ook zo maar inlopen.
Het is te hopen dat de boel niet vet slaat.
Hoe is het met de stabstang?
Wel fijn dat de bak het goed doet.
Nu die van mij nog.
Groet Herman

Posted: Sun Jun 09, 2013 10:49 pm
by Richard
ik hoop dat het droog blijft daar, voor mijn gevoel zal het nu wel goed blijven ik heb met een slang de kanten van de belhousing volgens mij aardig schoon gespoten met remmen reiniger.

De stabilisator stang zal ik voorzien van wat extra opvulling tussen de beugels en het chassis, maar die moet ik eerst nog maken.

Ik moet zeggen dat het wel een wereld van verschil is deze bak, ik kan maarzo terug in versnelling zonder hoeven na te denken. Ik neem aan dat jouw bak ook vlekkenloss gaat werken, dus binnenkort voor jouw ook dit genoegen.

Posted: Mon Jun 10, 2013 6:19 am
by GODFRIED
oetker wrote:Misschien moeten we is op zoek naar een rubber daar.
Zit daar origineel geen rubber? Bij de bagheera zit hier wel een dichtingsrubber. Weet niet of deze ook op de murena past.

Posted: Mon Jun 10, 2013 6:19 am
by GODFRIED
oetker wrote:Misschien moeten we is op zoek naar een rubber daar.
Zit daar origineel geen rubber? Bij de bagheera zit hier wel een dichtingsrubber. Weet niet of deze ook op de murena past.

Posted: Tue Jun 11, 2013 12:19 am
by Muddy Bandit
Bij de Rancho zit daar ook een afdekrubber:

Image

...dus ook bij de Horizon, de Simca 1100, simca 1307/8/9, Talbot 1510, 1e serie Peugeot 309 enzovoorts.
Dat rubber moet dus nog wel te vinden zijn.

Posted: Thu Jun 13, 2013 7:55 pm
by Richard
Deze er ook maar gelijk onder gezet, met dank aan tips op het forum.

Posted: Thu Jun 13, 2013 11:42 pm
by oetker
Zal wel strak schakelen.
Zorg wel voor wat ruimte .
Ik heb het gat iets ruimer gemaakt.
Liep toch wat te strak vond ik.

Groet Herman

Posted: Fri Jun 14, 2013 6:32 am
by Richard
dat viel mij ook op ja, heb hem iets ruimer gemaakt maar kan nog een tikje hebben. eerst maar eens een tijdje rijden

Posted: Fri Jun 14, 2013 7:43 am
by oetker
Misschien dat bij de volgende aanpassing van een 28 mm beugel moet worden uitgegaan.
Zelf zit ik ook nog over de modificatie met het stangetje te denken om is te proberen.
Dat doe ik dan op de 2.2.
Daar heb ik geen ruimte genoeg op de beugel om het gat groter te maken.
Image

2.2 nu
Image

Groet Herman

Posted: Mon Jul 08, 2013 7:51 am
by oetker
De bak gaat er deze week in als het allemaal meezit bij Peter.
Ook al lijkt het allemaal hetzelfde er zijn verschillen tussen de merken.
Ik heb me gefocused op het 2e tandwiel omdat die de grootste problemen veroorzaken en die zitten in alle CX bakken heb ik uitgevist.
De 5e kent verschillende uitvoeringen.
Zie dit topic.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1664

Bakken zo overzetten is er niet bij.
Er zijn verschillen in de overbrengingen en prise assen.
Het gaat om de inhoud.
Ook Lancia Delta kent een CX bak maar daar zijn alle tandwielen chroomstaal en de synchro's allemaal bronslegering.
Dit schijnt de ideale inhoud te zijn voor onze bakken.
Stond er laatst 1 te koop in Tiel maar kon het niet eens worden over de prijs.
Het moet een hobby blijven.

Synchromes van 1-2 zijn gelijk en hebben Peugeot nummer 2324.03
Syncromes 3-4 en in Peugeot opbouw 5 zijn gelijk en hebben nummer 2324.04

Als de 5e synchro afwijkt met brons legering synchro dan heb je een 5e Lancia/Fiat opbouw en daar is geen nummer van te vinden, maar zeer waarschijnlijk zit die ook op de 5e van een Lancia Delta. (niet geverifeerd).

Rectificatie Edit: Moet zijn Beta 2000/Spider

Groet Herman

Posted: Mon Jul 08, 2013 12:53 pm
by oetker
Heb nog even nagezocht want ik gooi de laatste tijd nogal is wat door elkaar met het griekse alphabet maar het is Beta 2000/spider met 5 bak en niet de Delta.
Ik wilde er eigenlijk niet over beginnen voor ik er 1 in handen heb gehad.
Naar zeer grote waarschijnlijkheid zit daar de ideale combi in voor onze bakken.
Groet Herman

Posted: Sun Jul 14, 2013 12:44 pm
by oetker
Het is vakantietijd en dan word het meestal wat rustiger bij Peter.
Dan komt woensdagmiddag ineens het moment dat we het bakske even gaan doen.
Even is het niet geworden want het is uiteindelijk een Matra.
Eerst maar is alles demonteren nadat ik getracht had de bak er af te kijken.
Image
Image

Helaas dat werkt niet dus toch maar zelf aan de gang.
Image
Image
Image

Draagarm mee naar huis om te behandelen.
Image
Ook de vork klaar gemaakt met hersteld rubber maar deze vork paste niet.
Komt ergen anders uit denk ik dus Theo als je een vork ergens van kwijt bent dan ligt die hier...
Image
Image

Is alles er.....
FF kijken...Nieuwe drukgroep, nieuwe assen, Yes let's go.
Image

Alles paraat...sleutelen maar.
Image

Zo tussen het sleutelen door lopen de gemoederen tussen ons nog wel is wat op en wisselen we expressief wat onhebbelijkheden uit.
Vingers worden dan opgestoken.
Image

Dan laat ik mijn kont zien en zo :lol:
Image

Aan het eind van zo'n klus nuanceren we dat weer.
Dat zijn zo van die momenten.

Het spul zit er in inclusief nieuwe assen en drukgroep.
De retainerring was ook bij deze as niet aanwezig, en de as viel er dan ook zo uit.
Nadere bestudering van wat er verkeerd zou kunnen gaan is dat de stofring die op de as zit dan kapot zou kunnen lopen.
Die zat er dan ook niet meer op bij deze linkeras.
De seal wordt verder niet geraakt door de as maar er zijn wel meer laterale krachten op homokineten.
Ik twijfelde om de retainerring er op te zetten en heb dat voor een testfase niet gedaan.
Als de bak het goed doet ga ik hem wel plaatsen.
Image
Image
Image
Image
Image

Vrijdagmiddag hadden we de klus klaar en konden we de auto proberen.
De wagen schakelt uitstekend en de bak is stil.
Inmiddels een 50 km mee gereden.
Nog wat stellen aan de stangetjes om het fijn te tunen maar zie nu al terug op een geslaagde klus.
Het 2e CX tandwiel werkt uitstekend.

Ik heb nog wat contact gehad met Harry Martens over de Citroen bakken.
Die deed ook nog wat zaken uit de doeken. en ben nu volledig op de hoogte wat er mis is gegaan met deze bakken bij Matra.
Daar kom ik nog nader op terug.
Groet Herman

Posted: Sun Jul 14, 2013 3:34 pm
by Henk
Super dat het goed werkt Herman! Veel rijplezier ermee.

Posted: Sun Jul 14, 2013 5:59 pm
by oetker
Ik ga vd week is kijken of ik die kogelgewrichtjes bij een landbouwmech bedrijf kan vinden.
Die kun je dan met draadeinden op lengte maken.
Als je niet wilt klooien dan zijn ze ook bij de dealersnog wel te vinden a 25.- per stangetje compleet.
Bestelnummers 09030. 09032. 09026,
Daar ben je meestal niet klaar mee.
Het achterste kogelgwricht heeft meestal ook speling.
Die heeft nummer 09052.
De bus onder de pook met nummer 09057 is vaak uitgelubberd.
De bal op pook indien van plastic ook beter te vervangen 09046.
Dan zijn er ook nog de bussen in het draaipunt van plastic.
Die lopen vaak zwaar zodat de pook niet meer in de middenstand komt.
Daar zijn bronzen bussen voor. 09036 2x

Groet Herman

Posted: Sun Jul 14, 2013 6:06 pm
by oetker
Dan is dit ook nog wel is een punt van zorg.
Het draaipunt op de bak.
Daar zit vaak een bonk speling op.
173-174-175 was er vroeger als modificatie kit, maar die beginnen heel dun te worden.
Bij Stef kon ik hem zelfs centimeters heen en weer halen.

Posted: Sun Jul 14, 2013 6:18 pm
by oetker
Euhhh nee.
Dat zijn nummers uit de Matra catalogus.
Die nummers zijn bij Simon en Carjoy te gebruiken.
Groet Herman

Posted: Sun Jul 14, 2013 6:21 pm
by oetker
Die catalogus staat trouwens online en is best informatief.

http://www.simon-auto.de/matra/deutsch/kat_mur.htm