Page 6 of 10

Posted: Sun Apr 21, 2013 8:55 am
by GODFRIED
We zijn hier nog met drie, Rudy zijn bagheera is van eigenaar verandert. Harry is de nieuwe trotse eigenaar. :wink:

Posted: Sun Apr 21, 2013 11:44 am
by hendrik
Dat is ook zo ik ben blij dat ik nu ook een bagheera heb is wel nog wat mechanisch werk aan maar dat komt wel goed.







grt harry de matra.

Posted: Sun Apr 21, 2013 4:31 pm
by Richard
Voordeel van het verhaal is wel dat er nu ook plaatjes in staan van een open differentieel. In het deel waar de lagers zitten zijn strepen te zien, kan dat kwaad ? In het tandwiel van de uitgaande as van de bak zit een groef op het midden van alle tanden, hoort dat zo te zijn ?

Posted: Sun Apr 21, 2013 8:37 pm
by oetker
streepje op tandwiel is een oliekanaal.
strepen op lager ??

Posted: Sun Apr 21, 2013 9:11 pm
by Richard
ja slecht omschreven, zeg maar de uitsparing in de behuizing waar de lagerschalen invallen. Het is iets zichtbaar op foto 20130421_155504.jpg

Posted: Sun Apr 21, 2013 9:17 pm
by oetker
neem die deksel maar even mee.
kunnen we daar even over brainstormen

Posted: Tue Apr 30, 2013 12:31 pm
by Richard
Dit soort tekst in een handboek blijft cryptisch (voor mij iig) .
3mm onder het buitenste oppervlak van de kap
is dat gemeten vanaf de kant waar de af naar binnen gaat ?
zeg maar de kant waar de kap op onderstaande afbeelding op ligt ?

(wil niet het risico lopen door een interpretatiefout de boel verkeert te plaatsen)

Posted: Tue Apr 30, 2013 1:06 pm
by oetker
Ik tikte hem ook te gemakkelijk door.
Image
Toen heb ik de plaat maar even los gehaal en de onderkant vd seal gelijk gezet met de onderkant plaat.
Lijkt me goed want dan heeft de seal het meeste draagvlak op de plaat.
Image
Image

Groet Herman

Posted: Tue Apr 30, 2013 1:13 pm
by Richard
dank, dan doe ik dat ook

Posted: Tue Apr 30, 2013 6:16 pm
by oetker
Afgelopen week zo tussendoor de bak opgebouwd.
Nieuwe keerring geplaatst.
Image
Nieuwe dikkere afstandringen.
Image
De 0.05 voeler mocht er eigenlijk niet onder kunnen maar met wrikken lukte dat toch nog dus eigenlijk zou de ring nog een paar 100ste dikker mogen zijn.
Nou.....ik geloof het wel.
Rest van de secundaire as opgebouwd.
Alle synchro's zijn 0.9mm of beter geworden.
Image
Primaire as new front lager geplaatst.
Image
Image
Image

Assen geplaatst.
Image
Tijdens de opbouw met de vorken viel me dit op.
Image
Daar zat duidelijk te veel speling op.
Ik had nog een vork uit de 2.2 bak die paste ook.
Image

Verdere opbouw.
Image
Image

Beetje gepruts om dit er allemaal tegelijk tussen te frobelen.
Image
Image
Image
Image
Image

Alle bouten op de assen locktite en met de pondentrekker aangetrokken.
Image
Image

De assen keurig op rij en de vorkjes mooi in lijn.
Image
Image

De bedienas die de vorkjes gaat schuiven.
Image
Image

Nieuwe pakking met sealpasta bakdeel weer gemonteerd.
Image
Image
Image

Nu is het tijd de synchro/tandwielpakket vd 5e weer op te bouwen.
Die springen graag uit elkaar en dan kun je even tobben om het wer in elkaar te frotten.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Bedienhevel er op en in 1x op zijn plaats brengen.
Image
Image

Toen ik de arretreer veertjes en kogeltjes op de plek wilde brengen viel het volgende op.
Image
Vermoedelijk is de motorsteun niet met Locktite vast gezet en die heeft zichzelf los gewrikt.
Dat heb ik al is eerder gezien op de rat.
Dat betekende dus dat er nieuw groter draad is ingetapt.

Pakking op de plek.
Image
Image

De arretreerveertjes die de schakelstangen in de bak op de plaats houden.
Image
Image
Image
Hier komt straks de motorsteun.
Nu een tijdelijke plaat om de boel op de plek te houden.

Nieuwe extra dikke keerring in de bus.
Daar wil het nog wel is aardig roesten.
Dit heft de speling iets op.
Image
Image

Modificatie om waterinloop daar tegen te gaan.
Rubber condoompje.
Image

Nieuwe keeringen op het dif bij de steekassen.
Image

Schakelt superstrak.
Image

Ingevette nieuwe pakking er op.
Image

Deksel er op en voila.
1 gereviseerde bak.
Image

Inbouwen gaat pas na de vakantie in Juni plaatsvinden.
Ben benieuwd, want dit is voor mij ook een avontuur.
Ik hoop dat het CX tandwiel de problemen met de synchro oplost.
We zullen zien.

Groet Herman

Posted: Tue Apr 30, 2013 6:24 pm
by Richard
als nieuw ! knap staaltje werk.

zijn de pakkingen ook als set verkrijgbaar ?

Posted: Tue Apr 30, 2013 6:55 pm
by hendrik
Dat is knap gedaan herman, dat doen er niet veel na wat jij daar hebt gedaan ik toch al niet.





grt harry de matra.

Posted: Tue Apr 30, 2013 7:19 pm
by pete speed
Petje af Herman , dat heb je knap gedaan; als ik zie hoe je werkt dan móet de bak gewoon goed schakelen ; ben benieuwd hoe die het in juni gaat doen.

Posted: Tue Apr 30, 2013 7:49 pm
by Richard
heb je nog een tip om deze los te krijgen ? zit bij mij flink vast.

Image

Posted: Tue Apr 30, 2013 9:01 pm
by oetker
Die zitten echt geweldig vast.
Ik heb hem met een beitel een keep ingetikt zo los getikt.
Paar stevige klappen schrikt die los.
Image

Daarna wat net geslepen en met een sleutel weer vast getikt.
Image

Posted: Tue Apr 30, 2013 9:16 pm
by Richard
hmmm ik en beitels........ ik laat hem wel even zitten :oops:

Posted: Tue Apr 30, 2013 9:27 pm
by oetker
Je komt er bijna niet onderuit.
Met de steeksleutel draai je de steek zo rond.
Misschien het huis van de bak iets warm maken en tikken met een goed passende sleutel.

Oh ja de pakkingen zijn gewoon los te bestellen.

Hier toevallig de achterste van de deksel op Marktplaats.
http://link.marktplaats.nl/671204961

Groet Herman

Posted: Tue Apr 30, 2013 10:03 pm
by Richard
dank u ! voor de steun toevallig ook nog ergens ?

Posted: Tue Apr 30, 2013 10:12 pm
by oetker
Ik heb hier pakkingspul.
Die kan ik wel voor je stanzen.

Posted: Tue Apr 30, 2013 10:23 pm
by Richard
aha volgens mij zat tussen de bak ik die ik heb liggen geen pakking. als dat aan te bevelen is houd ik mij aanbevolen.

Richard

Posted: Tue Apr 30, 2013 10:26 pm
by oetker
Zal er zo snel mogelijk even 1 in elkaar prutsen.
Morgen of overmorgen want ik moet even bij Peter de stanzen lenen.

Posted: Tue Apr 30, 2013 10:36 pm
by Richard
nou dat hoeft ook niet hoor, je gaat met vakantie. kan papierpakking ook ? denk dat ik wel ergens pakking papier kan ritselen

Posted: Wed May 01, 2013 6:02 am
by oetker
Heb je geen vloeibaar pakking?
Druk komt er niet op, eigenlijk alleen spatolie.
Beetje dik papier zal ook wel gaan denk ik.
Het is een kleine moeite hoor.

Groet Herman

Posted: Wed May 01, 2013 8:57 am
by Richard
ja dat heb ik, maar ik zie dat de master er een pakking tussen doet dus ik denk... 'zo hoort dat !'

Volgens mij zat er bij mijn bak niets tussen vandaar de vraag. Je hoeft het niet speciaal voor mij te regelen, ik red me. Bedankt.

Posted: Wed May 01, 2013 9:52 am
by GODFRIED
Weinigen die hier aan durven te beginnen, zelfs garagisten met jarenlange ervaring. Natuurlijk is dit in uurloon niet te betalen.
Herman dat heb je zeer vakkundig gedaan en met duidelijke prachtige foto's aangevuld.
Petje af. :wink:
Die lager had die iets speling of heb die uit voorzorg vervangen?

Posted: Wed May 01, 2013 9:55 am
by JV
Chapeau!

Posted: Wed May 01, 2013 11:38 am
by oetker
GODFRIED wrote: Die lager had die iets speling of heb die uit voorzorg vervangen?
De lager had een fractie speling (minimaal) maar zo'n ding kost 15 Euro dus heb hem gewoon vervangen.
Heb wel vaker zwierende prise assen gezien op bakken dus maar geen risico.
De andere lagers voelden goed.

Groet Herman

Posted: Wed May 01, 2013 6:46 pm
by GODFRIED
Inderdaad voor €15 kun je niet klossen. Het juiste lager vinden is meestal niet gemakkelijk. Maar we kennen je ondertussen, alles kan hij... :lol:

Posted: Wed May 01, 2013 7:36 pm
by bart_heemskerk
Koning Oetker!

Proficiat. Je heb nu wel geBAK verdient :wink:

Posted: Wed May 01, 2013 8:23 pm
by oetker
Ik vier pas een feestje als ik er mee gereden heb.
Ik denk dat het allemaal wel goed gaat werken maar voor mij is het ook een spannende aangelegenheid.
Loopt het allemaal mooi rond?
Bijgeluiden, het zal weer op elkaar in moeten lopen waarschijnlijk.
Die had de 2.2 ook na vervanging 5e andere overbrenging.
Dat is uiteindelijk zo goed als verdwenen en loopt steeds beter.
Die bak moet ook nog een keer helemaal uit elkaar.
Ik heb in ieder geval alles volgens boekje gedaan en alle spelingen gecontroleerd en gecorrigeerd voor zover mogelijk.
Het zou allemaal goed moeten zijn.
Maar ja...het blijft een auto met verassingen.
We gaan het zien binnenkort.

Groet Herman