We gaan een bakske doen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Om de opbouw te kunnen beginnen eerst maar de retainer-ring van het 1e tandwiel eraf om de sync-ring vd 1e te bekijken.
De tape is om de bus te beschermen.
Die mag absoluut niet krassen.
Image

Uit deze stapel een goede sync-ring voor de 1e genomen (NB: de 2e komt een nieuwe), en geplaatst.
Image
Deze gemonteerd en het 1e tandwiel er weer opgeschoven en de ring terug gezet.
De ring is in diverse maten te krijgen om axiale speling op het tandwiel te voorkomen.
Ook is plaats waar je het tangetje zet afgeschuind zodat de ring pressie krijgt van het tandwiel af als je gaat knijpen met het tangetje.
Image

De dikte van deze ring is 1.62 mm en houd het 1e tandwiel op zijn plek.
Na het bevestigen van deze ring mag er geen voeler van 0.05mm tussen kunnen anders moet je de ring dikker nemen.
Gaat perfect, hier was ook niets veranderd qua tandwiel.

Image
Image

Sync-ring vd 2e er in en CX tandwiel er op.

Image

Op het tandwiel komt een ring uit 2 helften bijeengehouden door een ring er omheen.
Deze afstand mag ook geen 0.05 mm voeler tussen kunnen voor de axiale speling te beperken.
Omdat het een ander tandwiel is is er teveel ruimte.
Image

0.1 gaat er niet tussen en de dikte van deze halve ringen is 2.50 mm
Image
Image
Die zal k dus in 2.53 mm moeten bestellen.

Als ik toch ga bestellen gelijk maar een oliekeerring voor de prise-as bestellen.
Nou is daar maar 1 bestelnummer van, maar de as van een 1.6 is dus dunner als van een 2.2
Er moeten dus 2 maten zijn (Iemand die 1.6 nummer weet?)
De 2.2 heeft 28x47x7
De 1.6 heeft 22x47x7 (EDIT: na vewijdering afgelezen 21.9x47x8/6.3 directioneel)

2.2
Image

De 1.6 plaat past in ieder geval.
Image

Vervolg als ik de onderdelen heb.

Groet Herman





.
Last edited by oetker on Wed Mar 27, 2013 9:22 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Mooi werk Herman ; ben benieuwd hoe die schakelt
we horen het wel
The Pete
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, jij hebt je beroep wel gemist hé zo leren we nog wat van jou dat is fijn mee genomen.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Weinigen die het zo ver gaan zoeken. Zeer vakkundig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Op de keeringen staan normaal gesproken een nummer. Dit nummer is normaal gesproken het type, maat en merk. Zo hoef je dus geen dure te bestellen bij enig leverancier specifiek voor matra. Het is een tip
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

ec230no wrote:Op de keeringen staan normaal gesproken een nummer. Dit nummer is normaal gesproken het type, maat en merk. Zo hoef je dus geen dure te bestellen bij enig leverancier specifiek voor matra. Het is een tip
Nu ik de keerring eruit heb ligt dat niet zo eenvoudig door de maat.
De maat 29.9x47x8/6.3 met directionele groef gemaakt door Chrysler 8)
Schrijffout.....Edit = 21.9x47x8/6.3 mm
Image
Image

Ben al bij 3 bedrijven geweest die hem niet konden leveren waaronder een motor revisiebedrijf.
Bij Simon in Duitsland gewoon te koop voor €11.-
Verder alleen een adres in Mexico gevonden die hem had (zeggen ze)
Theo zou ook nog even kijken bij zijn Pa die een Landouw mechanisatie bedrijf heeft.
De dif keerringen had ik al in huis en zijn standaard 35x50x7.
Het prise-as top lager is gewoon SKF 6206 open diepe groef en heb ik vanmiddag. €15.-

Groet Herman
Last edited by oetker on Wed Mar 27, 2013 7:01 pm, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Aan de maatvoering van deze keerring te zien lijkt mij deze maat is afgeleid van de inch-maat. (komt vaker voor bij Chrysler-onderdelen)

Maar naar mijn idee moet de standaardmaat 30x47x7 hiervoor dan ook voldoen, en die is overal leverbaar. (SKF)


Ow ja Herman, voor ik het vergeet:
Controleer de ontluchting van de bak ook nog even op een goede werking.
Ik heb het namelijk al een paar keer meegemaakt dat er een keerring als boosdoener aangewezen werd terwijl uiteindelijk bleek dat de ontluchtingnippel verstopt zat... en dan houdt je ook lekkage als de bak op temperatuur komt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zag dat ik 29,9 mm schreef, maar dat moet 21.9 mm zijn.
De maat moet dus zijn 21.9x47x8/6.3 mm
Dat is een bestaande maat maar slechts op weinig plekken te krijgen.
De ontluchting is wel belangrijk.
druk wil je niet hebben in je bak.
Nu zal bij het grasduinen wat Muddy doet dat wat eerder optreden denk ik.
Mijn ontluchter ziet er clean uit.

Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

22x47x7 is ook een standaard maat, eriks.nl heeft ze wel in het assortiment zitten.

oetker wrote: Nu zal bij het grasduinen wat Muddy doet dat wat eerder optreden denk ik.

:lol:
Bij mijn grasduinauto's zijn alle ontluchtingen wel zo verlegd dat water en modder geen kans meer krijgen... even een stuk tuinslang erop en dan zo hoog mogelijk plaatsen. (en een oliewissel van bakken en difs is bij die auto's toch al halfjaarlijks onderhoud, cardanolie koop ik daarom ook per vat :wink: )

Maar even zonder gekheid, sludge komt niet alleen voor in een motorblok... ook in versnellingsbakken en differentieelhuizen is deze 'mayonaise' regelmatig te vinden.
En een iets te fanatiek gehanteerde tectylspuit dicht soms ook meer af dan je lief is.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Herman,

Ik heb de ontbrekende spullen.
olie keerring 21.8 heb ik niet... wel 22x47-7
Zal ik die meesturen of past dat toch niet?

Edit: de 22 keerring zou ik niet aanraden nu ik bovenstaande lees... gewoon bestellen bij Simon. 11,- is een normale prijs per keerring zoals deze. Beter goed dan twijfelachtig en een bak vul je in principe voor de levensduur van de auto ! bij Ford (oops) zit veelal geeneens een plug om de olie af te laten.

Groeten, Theo
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hallo Theo, ik ben ook niet zeker en wil hier eigenlijk geen risico's nemen ook al is het verschil minimaal.
0.1 mm zou niet echt een probleem moeten zijn voor de seal denk ik.
Het is echter veel werk als het uiteindelijk toch niet goed afdicht.
Simon zegt de originele te kunnen leveren en kost uiteindelijk niet veel.
Overweeg deze dan ook te bestellen.
Hoor wel wat de kosten zijn.

Alvast bedankt.

Groet Herman
Last edited by oetker on Wed Mar 27, 2013 8:40 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Stuur 'm wel mee met de rest.
Als je 'm niet gebruikt geef je 'm maar een keer retour.
En een pintje is altijd lekker een keer.
Proost, Theo
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De spullen zijn aangekomen Theo.
Ik maakte het doosje iets te enthousiast open en moest even alle kogels en veren opzoeken van de synchro.

Bier hou je even te goed tot ik in de regio ben.
Fleurop wil geen kratje bezorgen :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Nou daar gaan we dan.
Even het boek bestudeerd en uitgevoerd wat er beschreven staat.
Er ziten 3 bedieningsvorken in die vast zitten met een bout.
Begonnen deze 3 bouten los te halen.
Image
Image
Nu kun je deze as omhoog trekken.
Image

Dan het kleine binnenste bedienigsheveltje er tussen uit peuteren en het bronskleurige deel weg halen.
Onderin zie je een pen die aan een veer vast zit en die schiet weg dus even attent op zijn.
Image
Image
Image

Deze beugel heb ik ook maar even weg gehaald.
Is waarschijnlijk niet nodig maar gaf wat meer zicht.
Image
Image

Hierna deze bout losgehaald.
Image

Vervolgens deze as omhoog getrokken.
Image

Daarna kon de middelste as omhoog getrokken worden.
Hier even opletten want onder op de as zit een borgpennetje door de as die er uit kan vallen als je hem scheef houd.
Image
Image

De andere assen van hebben ook van deze dingetjes tussen de asgaten, dus even opletten dat deze juist bleven zitten.
Veren zitten er niet tussen dus ze springen niet weg, maar als je de bak omdraait dan kunnen ze er uit vallen.
Image

De laatste vork verwijderen.
Image

En dan ziet het er zo uit.
Image

Nu kun je met een beetje prutsen de hele santekraam omhoog trekken.
Image
Image
Het rubber in het kleine gat is de oliekeerring en die is nogal hard geworden.
Zou vervangen moeten worden.
Het toplager op de prise as is echter nog perfect in orde, en de tanden op deze as zien er uitstekend uit.
Image

Dit pakket is echter het belangrijkste, het pakket met tandwielen en synchroringen.
Dat gaan we van de week is verder aan een controle onderwerpen.
Image

Wordt vervolgd.

Edit.
Diverse malen nabewerkt voor extra info en fotoaanpassingen.
IK heb nog nieuwe oliekeerringen liggen voor tussen de 1.6 motor en de versnellingsbak 2 grote en 1 kleine. Het doosje heb ik niet meer
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb inmiddels wat keerringen van Simon binnen.
Zijn niet de 21.9 mm keerringen die ik graag gezien had maar 22mmx47x8
Welke maten hebben die van jou Jurgen?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Ik heb inmiddels wat keerringen van Simon binnen.
Zijn niet de 21.9 mm keerringen die ik graag gezien had maar 22mmx47x8
Welke maten hebben die van jou Jurgen?
Op de keerring staat 40. 58. 8 Als ik ze zelf meet 38,5 58 8
De grote keerring is 71 . 88 . 8 mm
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat die voor de motor zijn en niet voor de bak. (mischien diferentieel?)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik hoop dat dit een succesvol project wordt. kom zojuist terug van een ritje en ik kan nu niet meer terug in de 2. Opschakelen gaat (met beleid) goed, maar terug met geen mogelijkheid. Terug naar de 1 kraakt nogal, ook niet echt reclame als je achter het stuur zit.

Ik heb nog 1 bak liggen, toch maar eens zien dat ik die weer glimmend krijg (zit onder 30 jaar aanslag) en dan moet spoed eronder. Zo rijden is niet echt handig meer :evil:
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee, het wordt meestal van kwaad naar erger.
Het is te hopen dat die bak in orde is.
Altijd een beetje de vraag met dat soort dingen.
Ik heb goede hoop dat dit project gaat slagen.
Alles past en meet goed.
Moet alleen is even wat energy hebben. :-?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heeft iemand toevallig ook foto's beschikbaar van een opengewerkt differentieel ? De tekeningen in het wp handboek geven mij weinig houvast. Ik heb net mijn bak nog eens bekeken, maar ik heb hem toch te had aangepakt bij het verwijderen van de aandrijfas. De bus waar de as in schuift is ingescheurd. Zou het mogelijk zijn om dit deel van het differentieel te vangen. Of moeten de tandwielsets altijd bij elkaar blijven en is uitwisseling misschien niet mogelijk ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik doe altijd mijn best difs juist dicht te houden omdat het vaak tot extra geluiden leidt, maar daar heb jij nu niets aan.
Ik denk dat je geluk hebt maar moet het nog even veriferen.
Dit is de klok die je nodig hebt maar is van een 2.2
De buitenring hier gedemonteerd bepaalt de overbrenginging dus moet je overzetten van de 1.6.
Ik denk dat je de klok dan zo kan gebruiken.
Gratuit...

Image
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

super ! dat zou mooi zijn.
ik moet eerst de bak goed reinigen dan ga ik er verder mee.
helaas moet ik maar even rijden onder 2, t is niet anders.

Hoe zitten die keringen trouwens ? het uiteinde van de schacht (dunnere deel) waar de as in gaat is heeft de klappen gevangen. Zo aan dit plaatje te zien raakt de dichting op het dikkere deel precies boven het lager toch ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De dichting zit er van buiten gewoon opgetikt.
maat 35x50x7 (dikte 7mm dus wel te bekijken)
Heb ik ook nog nieuw liggen maar zijn eigenlijk bestemd voor de revisie, maar indien nodig..

Dat de 2 het helemaal niet meer doet komt meestal door het bediensysteem.
Stangen speling afscheuren krom of zo.
Kijk maar wat je doet het dif ligt klaar voor je.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:De dichting zit er van buiten gewoon opgetikt.
maat 35x50x7 (dikte 7mm dus wel te bekijken)
Heb ik ook nog nieuw liggen maar zijn eigenlijk bestemd voor de revisie, maar indien nodig..
waar komen die vandaan dan ? ik zie bij Simon een paar ringen staan maar die lijken (op tekening 09-231 / 09-069) niet echt op keerringen. Ik ga maar vast wat delen bij elkaar zoeken. Kom zeer binnenkort (na afspraak en als je weer bent opgeknapt) even dat differenteel ophalen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je komt maar gewoon aan, wel even bellen/vertellen.
Ik heb vandaag Bart en Robert ook hier gehad.
Heel gezellie.
Morgen zou Yoran aanwippen.
Ik heb dan wel geen puf, maar ouwehoeren gaat nog goed.
Ik heb die ringen al 3 jaar op stock liggen.
Zal is kijken waar ik ze vandaan had.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij Simon, Onderdeelnummer Simmering 09069
In Murena boek wijst dat naar Peugeotnummer 3010.14
Dat nummer wijst weer naar Ajusa nummer 15013000

Met deze gegevens zou je ze zo bij een beetje autozaak op moeten kunnen pakken.
orijs ongeveer 10.- p/s
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, links en recht zijn dezelfde ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

yep
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Henk
Posts: 95
Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am

Post by Henk »

Word het geen tijd voor een Tielse meeting?..lol..
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, eigenlijk wel.
De Betuwe leent zich er wel voor.
Dat wil ik best een keer oppakken, maar dat moet dan heel goed worden en dat doe je dan niet zo maar.
Dit jaar zal het niet gebeuren maar richt mijn gedachten een beetje op volgend jaar.

In Belgie hebben ze regio Lanaken als Matra centrum.
Ik moet Tiel er naast zetten op de kaart.
We kunnen hier niet achter blijven wat dat betreft.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply