We gaan een bakske doen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Vanmorgen gereedschap binnen gekregen via de post. Linkse boren en -tappen. Handig voor een volgende keer want het mocht allemaal niet baten. Inmiddels moedeloos geworden dacht ik 'ik gok het erop'. Heb de bout een stukje scheef uitgeboord en er vervolgens en dop overheen geslagen. Met het gewenste effect (was het niet gelukt was ik nog verder van huis geweest).

Ik heb weer een draadeind en kan met een gerust hart verder.....

Dank voor de reacties !
Attachments
20130525_132305.jpg
20130525_132305.jpg (451.34 KiB) Viewed 12415 times
20130525_134316.jpg
20130525_134316.jpg (382.81 KiB) Viewed 12415 times
20130525_132338.jpg
20130525_132338.jpg (417.62 KiB) Viewed 12415 times
20130525_135951.jpg
20130525_135951.jpg (457.15 KiB) Viewed 12415 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Proficiat het is gelukt. Gaat inderdaad niet altijd hoe je wil. Soms moet het een beetje meezitten.

Ik had er waarschijnlijk ook een moer opgelast zoals ec230no schrijft.
Dit is een methode die ik vaker toepas en meestal met succes. Door het lassen komt er veel warmte vrij die het soms al losmaakt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

maar het tapeind lag iets onder de oppervlakte, lukt het lassen dan ook zonder het bakhuis te verbranden ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je kon het ook met een tig lasser doen daar kan je heel fijn mee lassen.








grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard wrote:maar het tapeind lag iets onder de oppervlakte, lukt het lassen dan ook zonder het bakhuis te verbranden ?
Ja, dat moet kunnen. Met een elektroden lassen zie ik niet zitten wel met een halfautomaat of hoe Harry zegt tiglassen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja met een tig kan je heel fijn mee lassen.









grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat kan dramatisch tobben zijn.
Zelf een keer meer als een hele dag op een bout in het stuurhuis zitten tobben.
Boren hakken frezen lukte het uiteindelijk de 4 afgebroken bouten er uit te krijgen.
Mooi dat het gelukt is Richard.
Greetz from Turkey...30 graden 8)

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:Ja dat kan dramatisch tobben zijn.
Zelf een keer meer als een hele dag op een bout in het stuurhuis zitten tobben.
Boren hakken frezen lukte het uiteindelijk de 4 afgebroken bouten er uit te krijgen.
Mooi dat het gelukt is Richard.
Greetz from Turkey...30 graden 8)

Herman
Kun je er een tien of vijftien graden van naar de Benelux sturen.

Heb jij er nog genoeg en bij ons is het ook wat aangenamer (momenteel +/- 10 graden)
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

De bak zit eronder en ik kan weer schakelen zonder gekraak. Ik moet nog wel even de stangen fijn afstellen maar dat komt nog.

Ik heb aan 1 kant de nieuwe rubbers in de draag armen zitten, de andere kant zat zo vast dat wordt inderdaad uitbranden of iets dergelijks.
Ik ga eerst eens kijken of ik ze bij de draagarmen die ik heb liggen wel kan verwijderen anders als dat lukt wissel ik een draagarm uit. Klusje voor de winter denk ik.

Nieuwe aandrijfassen zitten eronder en de draagarmen en stabilisator stangen etc zitten weer fris in de verf. Met Hammerite gaat het wel super glimmen trouwens.

Onlangs nog wel stressvolle momenten gehad. Ik heb ook de koppelingsset vervangen en had wat met de voelers voor de diverse meters zitten prutsen. Nu bleek ik een plug te zijn vergeten terug te plaatsen en wel 1 die pal boven de timing opening in de bak zit. Na het starten had ik geen oliedruk, toen ik uitstapte bleek waarom. Alle olie stond onder de wagen en de bak was zeiknat van de olie. Wonder boven wonder werkt alles nog. Voor de zekerheid wel een hele hoop remmen reinger erachteraan gespoten, wellicht heeft dat nog geholpen of ik heb gewoon veel geluk gehad. Zo zie je maar dat je altijd zaken altijd moet dubbel checken
Attachments
20130609_182729.jpg
20130609_182729.jpg (427.09 KiB) Viewed 12299 times
20130609_182531.jpg
20130609_182531.jpg (282.89 KiB) Viewed 12299 times
20130609_182818.jpg
20130609_182818.jpg (475.25 KiB) Viewed 12299 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misschien moeten we is op zoek naar een rubber daar.
Water en zo kan er ook zo maar inlopen.
Het is te hopen dat de boel niet vet slaat.
Hoe is het met de stabstang?
Wel fijn dat de bak het goed doet.
Nu die van mij nog.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik hoop dat het droog blijft daar, voor mijn gevoel zal het nu wel goed blijven ik heb met een slang de kanten van de belhousing volgens mij aardig schoon gespoten met remmen reiniger.

De stabilisator stang zal ik voorzien van wat extra opvulling tussen de beugels en het chassis, maar die moet ik eerst nog maken.

Ik moet zeggen dat het wel een wereld van verschil is deze bak, ik kan maarzo terug in versnelling zonder hoeven na te denken. Ik neem aan dat jouw bak ook vlekkenloss gaat werken, dus binnenkort voor jouw ook dit genoegen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Misschien moeten we is op zoek naar een rubber daar.
Zit daar origineel geen rubber? Bij de bagheera zit hier wel een dichtingsrubber. Weet niet of deze ook op de murena past.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Misschien moeten we is op zoek naar een rubber daar.
Zit daar origineel geen rubber? Bij de bagheera zit hier wel een dichtingsrubber. Weet niet of deze ook op de murena past.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Bij de Rancho zit daar ook een afdekrubber:

Image

...dus ook bij de Horizon, de Simca 1100, simca 1307/8/9, Talbot 1510, 1e serie Peugeot 309 enzovoorts.
Dat rubber moet dus nog wel te vinden zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Deze er ook maar gelijk onder gezet, met dank aan tips op het forum.
Attachments
schakelstang_kl.jpg
schakelstang_kl.jpg (372 KiB) Viewed 12227 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zal wel strak schakelen.
Zorg wel voor wat ruimte .
Ik heb het gat iets ruimer gemaakt.
Liep toch wat te strak vond ik.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat viel mij ook op ja, heb hem iets ruimer gemaakt maar kan nog een tikje hebben. eerst maar eens een tijdje rijden
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misschien dat bij de volgende aanpassing van een 28 mm beugel moet worden uitgegaan.
Zelf zit ik ook nog over de modificatie met het stangetje te denken om is te proberen.
Dat doe ik dan op de 2.2.
Daar heb ik geen ruimte genoeg op de beugel om het gat groter te maken.
Image

2.2 nu
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De bak gaat er deze week in als het allemaal meezit bij Peter.
Ook al lijkt het allemaal hetzelfde er zijn verschillen tussen de merken.
Ik heb me gefocused op het 2e tandwiel omdat die de grootste problemen veroorzaken en die zitten in alle CX bakken heb ik uitgevist.
De 5e kent verschillende uitvoeringen.
Zie dit topic.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1664

Bakken zo overzetten is er niet bij.
Er zijn verschillen in de overbrengingen en prise assen.
Het gaat om de inhoud.
Ook Lancia Delta kent een CX bak maar daar zijn alle tandwielen chroomstaal en de synchro's allemaal bronslegering.
Dit schijnt de ideale inhoud te zijn voor onze bakken.
Stond er laatst 1 te koop in Tiel maar kon het niet eens worden over de prijs.
Het moet een hobby blijven.

Synchromes van 1-2 zijn gelijk en hebben Peugeot nummer 2324.03
Syncromes 3-4 en in Peugeot opbouw 5 zijn gelijk en hebben nummer 2324.04

Als de 5e synchro afwijkt met brons legering synchro dan heb je een 5e Lancia/Fiat opbouw en daar is geen nummer van te vinden, maar zeer waarschijnlijk zit die ook op de 5e van een Lancia Delta. (niet geverifeerd).

Rectificatie Edit: Moet zijn Beta 2000/Spider

Groet Herman
Last edited by oetker on Mon Jul 08, 2013 9:22 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb nog even nagezocht want ik gooi de laatste tijd nogal is wat door elkaar met het griekse alphabet maar het is Beta 2000/spider met 5 bak en niet de Delta.
Ik wilde er eigenlijk niet over beginnen voor ik er 1 in handen heb gehad.
Naar zeer grote waarschijnlijkheid zit daar de ideale combi in voor onze bakken.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is vakantietijd en dan word het meestal wat rustiger bij Peter.
Dan komt woensdagmiddag ineens het moment dat we het bakske even gaan doen.
Even is het niet geworden want het is uiteindelijk een Matra.
Eerst maar is alles demonteren nadat ik getracht had de bak er af te kijken.
Image
Image

Helaas dat werkt niet dus toch maar zelf aan de gang.
Image
Image
Image

Draagarm mee naar huis om te behandelen.
Image
Ook de vork klaar gemaakt met hersteld rubber maar deze vork paste niet.
Komt ergen anders uit denk ik dus Theo als je een vork ergens van kwijt bent dan ligt die hier...
Image
Image

Is alles er.....
FF kijken...Nieuwe drukgroep, nieuwe assen, Yes let's go.
Image

Alles paraat...sleutelen maar.
Image

Zo tussen het sleutelen door lopen de gemoederen tussen ons nog wel is wat op en wisselen we expressief wat onhebbelijkheden uit.
Vingers worden dan opgestoken.
Image

Dan laat ik mijn kont zien en zo :lol:
Image

Aan het eind van zo'n klus nuanceren we dat weer.
Dat zijn zo van die momenten.

Het spul zit er in inclusief nieuwe assen en drukgroep.
De retainerring was ook bij deze as niet aanwezig, en de as viel er dan ook zo uit.
Nadere bestudering van wat er verkeerd zou kunnen gaan is dat de stofring die op de as zit dan kapot zou kunnen lopen.
Die zat er dan ook niet meer op bij deze linkeras.
De seal wordt verder niet geraakt door de as maar er zijn wel meer laterale krachten op homokineten.
Ik twijfelde om de retainerring er op te zetten en heb dat voor een testfase niet gedaan.
Als de bak het goed doet ga ik hem wel plaatsen.
Image
Image
Image
Image
Image

Vrijdagmiddag hadden we de klus klaar en konden we de auto proberen.
De wagen schakelt uitstekend en de bak is stil.
Inmiddels een 50 km mee gereden.
Nog wat stellen aan de stangetjes om het fijn te tunen maar zie nu al terug op een geslaagde klus.
Het 2e CX tandwiel werkt uitstekend.

Ik heb nog wat contact gehad met Harry Martens over de Citroen bakken.
Die deed ook nog wat zaken uit de doeken. en ben nu volledig op de hoogte wat er mis is gegaan met deze bakken bij Matra.
Daar kom ik nog nader op terug.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Henk
Posts: 95
Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am

Post by Henk »

Super dat het goed werkt Herman! Veel rijplezier ermee.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik ga vd week is kijken of ik die kogelgewrichtjes bij een landbouwmech bedrijf kan vinden.
Die kun je dan met draadeinden op lengte maken.
Als je niet wilt klooien dan zijn ze ook bij de dealersnog wel te vinden a 25.- per stangetje compleet.
Bestelnummers 09030. 09032. 09026,
Daar ben je meestal niet klaar mee.
Het achterste kogelgwricht heeft meestal ook speling.
Die heeft nummer 09052.
De bus onder de pook met nummer 09057 is vaak uitgelubberd.
De bal op pook indien van plastic ook beter te vervangen 09046.
Dan zijn er ook nog de bussen in het draaipunt van plastic.
Die lopen vaak zwaar zodat de pook niet meer in de middenstand komt.
Daar zijn bronzen bussen voor. 09036 2x

Groet Herman
Attachments
pook3.jpg
pook3.jpg (72.35 KiB) Viewed 12079 times
pook2.jpg
pook2.jpg (68.53 KiB) Viewed 12079 times
pook1.jpg
pook1.jpg (61.9 KiB) Viewed 12079 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan is dit ook nog wel is een punt van zorg.
Het draaipunt op de bak.
Daar zit vaak een bonk speling op.
173-174-175 was er vroeger als modificatie kit, maar die beginnen heel dun te worden.
Bij Stef kon ik hem zelfs centimeters heen en weer halen.
Attachments
pook4.jpg
pook4.jpg (47.35 KiB) Viewed 12074 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Euhhh nee.
Dat zijn nummers uit de Matra catalogus.
Die nummers zijn bij Simon en Carjoy te gebruiken.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die catalogus staat trouwens online en is best informatief.

http://www.simon-auto.de/matra/deutsch/kat_mur.htm
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply