We gaan een bakske doen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De secundaire as op zich is onderling niet verwisselbaar wegens het verschillend aantal tanden van het differentieel.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Interessanste is het tandwiel van de 2e versnelling.
Die heeft in de 1510 bak ook 33 tanden en zou gelijk kunnen zijn aan het probleemtandwiel van de Murenabakken.
Deze wagens zijn van voor de Murena, dus beter is misschien een Horizonbak te slopen om op zoek te gaan naar de betere gemodificeerde tandwielen.
Die is gebouwd tot 1986.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

@benny. Daar heb je helemaal gelijk in. Het is zo wie zo beter om tandwiel setjes bij elkaar te houden. Echter de 2.2 heeft wel een gelijk aantal tandjes.
Maar misschien is het ook wel mogelijk om het kroonwiel over te zetten op het differentieel van de murena.

@Oetker. De 1510 waar deze bak uitkwam was wel een paar jaartjes jonger dan de jongste Murena. Je zou mogen verwachten dat hier geen probleem tandwiel meer in zou zitten. Het zal lastig worden om nu nog een solara/1510 of horizon te vinden met een 5 bak. Een paar jaar geleden stond er nog een Solara op de sloop in Emmeloord. Misschien staat ie nog.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als dat 2e tandwiel goed is, en de bak is jonger, dan kan dat misschien wel bruikbaar zijn om dit soort problemen op te lossen.
Zou dat tandwiel wel is naast het 2e tandwiel vd bak willen leggen voor vergelijking.
Meenemen naar Car-joy binnenkort???
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

uberprutser wrote:@benny. Daar heb je helemaal gelijk in. Het is zo wie zo beter om tandwiel setjes bij elkaar te houden. Echter de 2.2 heeft wel een gelijk aantal tandjes.
Maar misschien is het ook wel mogelijk om het kroonwiel over te zetten op het differentieel van de murena.

@Oetker. De 1510 waar deze bak uitkwam was wel een paar jaartjes jonger dan de jongste Murena. Je zou mogen verwachten dat hier geen probleem tandwiel meer in zou zitten. Het zal lastig worden om nu nog een solara/1510 of horizon te vinden met een 5 bak. Een paar jaar geleden stond er nog een Solara op de sloop in Emmeloord. Misschien staat ie nog.
Mijn Solara 1600 5 versnellingen is van 1986 !!!
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Mijn Solara 1600 5 versnellingen is van 1986 !!!
Verkopen? ik zoek namelijk nog een 1.6 motor. :)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

uberprutser wrote:
Mijn Solara 1600 5 versnellingen is van 1986 !!!
Verkopen? ik zoek namelijk nog een 1.6 motor. :)
Motor zit al in mijn Murena, het oude 1600 ligt als back up in mijn garage. Eens de Murena verkocht :oops: , verkoop ik ook mijn reserve onderdelen :-?
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Uberprutser, Ik heb nog een 1.6 motor met bak waarvan de synchro van de 2e defect is. Ik zoek nog een revisiebak voor een 1.6
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

jurgen M wrote:
uberprutser wrote:
Mijn Solara 1600 5 versnellingen is van 1986 !!!
Verkopen? ik zoek namelijk nog een 1.6 motor. :)
Motor zit al in mijn Murena, het oude 1600 ligt als back up in mijn garage. Eens de Murena verkocht :oops: , verkoop ik ook mijn reserve onderdelen :-?
Reserveonderdelen mogen in de verkoop. Ik zal ze in de sectie te koop plaatsen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Was vd week een dagje brabant/Limburg.
Bij een bekende een bak voor mijn 1.6 opgedoken.
Image
Image
Doosje losse onderdelen er bij.
Image
Was helaas niet helemaal compleet, maar wordt nog opgezocht wat ik mis voor me.
Dit gaat er dus fout als het beugeltje niet op de startmotor zit.
Image
Image
foto Jos

Ziet er sterk gelast uit, dus is geen probleem.
Ik hoopte deze bak vlotjes klaar te maken.
Alleen de 2e syncring zou defect zijn.
Bakje vd 5e er af.
Hier moet ik de delen nog van krijgen.
Image
Hier zit nog een goed differentieel in.
Tanden perfect.
Image
Image
Synchroring vd 2e is inderdaad defect.
Image
Nieuwe opgezet.
Image

Helaas is dit ook weer een verkeerd gedraaid tandwiel.
Slechts 0.5 mm tussen nieuwe ring en tandwiel. (moet 1mm zijn).
Image
Citroen heeft absoluut de slechte bakken aan Matra verkocht.
Garantiegeval...maar ja, wie moet ik daarvoor hebben.

Ik heb inmiddels de Werkplaatshandboeken van CX1 en CX2 opgesnort.
In de Murena 2e zitten tandwieln met tandwielverhouding 18:33.
Dat Tandwiel heeft Peugeotnummer 2335.45.
Dat is nog te vinden voor een kleine €200.- maar in biina alle CX zitten deze tandwielen ook heb ik uitgevist.
Daar zijn er bergen van gesloopt.

Ik ga van de week even bij mijn CX vriendin langs.
Die gaat mij helpen het goede tandwiel te vinden.
Een vrouw naar mijn hart :lol:
Image
Image
Image

Vervolg komt
Last edited by oetker on Mon Jul 27, 2015 5:09 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer weinig vrouwen die hier interesse in hebben. Er zijn altijd uitzonderingen. Wel handig om een vrouw te hebben die meesleutelt.

Waarom moet de opening 1mm zijn, werk het anders niet goed?
Denk dat ik dat beugeltje van de starter niet op mijn murena heb zitten, moet dit toch maar eens controleren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

0.5 mm is versleten en dat met een nieuwe synchro.
Het werkt dan misschien 3000 km goed.
Er zijn veel Murena rijders die de 2e synchro hebben vervangen en dat ging maar kort mee.
Er zitten fouten in dit tandwiel (verkeerd gedraaid).
1 mm is fabrieksopgave bij de CX.
Als bij opzetten van een nieuwe synchro 0.8 mm of minder hebt dan is het tandwiel niet goed.
Ik hoop met een oplossing te komen want al mijn bakken hebben dit probleem.

@ Godfried.
Op de 2.2 zit dat beugeltje niet.
Die hebben een sterkere Bell housing.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Ik ook...

Post by gydomatra »

Ik wil ook zo'n CX-vriendin!!


Haha, Herman je hebt het weer goed voormekaar!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:0.5 mm is versleten en dat met een nieuwe synchro.
Het werkt dan misschien 3000 km goed.
Er zijn veel Murena rijders die de 2e synchro hebben vervangen en dat ging maar kort mee.
Er zitten fouten in dit tandwiel (verkeerd gedraaid).
1 mm is fabrieksopgave bij de CX.
Als bij opzetten van een nieuwe synchro 0.8 mm of minder hebt dan is het tandwiel niet goed.
Ik hoop met een oplossing te komen want al mijn bakken hebben dit probleem.

@ Godfried.
Op de 2.2 zit dat beugeltje niet.
Die hebben een sterkere Bell housing.

Groet Herman
Dan doe je zoveel werk aan de versnellingsbak en denkt dat deze weer jaren mee kan, helaas.
Je moet het maar weten. Staat nergens geschreven.
Maar goed dat onze Matradokter Herman dit weer in onderzoek genomen heeft.

Hopelijk vindt je vlug een oplossing. :wink:
Je bent een echte aanwinst voor MatraMania. Velen zijn al met je oplossingen geholpen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik wil nou eenmaal niet met een invalide auto rijden en het moet opgelost worden, net zoals alle andere zaken waar ik geen vrede mee heb.
Dan probeer ik van alles.

Dit probleem hoorde ik al van toen ik de Murena kocht.
Arend (the Eagle ) vertelde dat hij de synchro's had vervangen voor nieuw en een jaar later alweer problemen had.
Dit hoor ik trouwens van meerdere Murena rijders.

Toen hoorde ik over de tandwielen van Roy G (DK forum) en dat er in de 80er jaren kits waren voor de 1e en 2e. (500 Euro of zoiets).
Die zijn al heel lang niet meer te vinden.
Er is toen vermoedelijk een tandwiel gemaakt wat los leverbaar is/was maar nog alleen te vinden bij enkele dealers en een Duitse website die hem niet leveren kan.
Dat maakt het lastiger.

Toevallig struikelde ik vd week over gegevens van tandwielen van een CX.
Dat tandwiel van de 2e is vermoedlijk toegepast in bijna alle CX.
Dan moet je naar een plek waar er veel aan CX gewerkt word en kasten vol tandwielen liggen.
Leontien is een vakvrouw die veel weet van de CX.
Vandaar dat ik even langs ga bij haar.
Niet alleen omdat ze er leuk uitziet, maar dat helpt wel natuurlijk :lol:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Was nog even bij Car-joy vandaag om dit probleem aan te kaarten.
Was niet bekend bij hem.
Hij zoekt gewoon in de onderdelenbak tot die een setje heeft wat ongeveer 1mm geeft.
Tja, zo kan het ook natuurlijk. :o
Dat wordt dan optie 2.
Ik ga toch eerst even bij Leontien op de kofiie

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
corder
Posts: 29
Joined: Thu Feb 28, 2013 11:03 pm

Post by corder »

een vraag: kun je de versnellingsbak en de synchronisatie vernieuwen zonder het geheel uit te bouwen ?
volgens het werkplaatsboek lijkt het er op dat dit wel kan
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hallo Cor,
Welkom op het forum..
Het kan wel, maar als je tot het 2e tandwiel moet gaan en je onbekend bent met de bak dan kon dat wel is lastig zijn want alles moet er uit.
Je moet toch al veel loshalen, en als je de bak doet zou ik de koppeling en drukgroep ook gelijk vervangen, althans ik wel.
Daarvoor moet de bak er af.

mvgr Hrman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Persoonlijk vind ik een versnellingsbak uitbouwen en een tandwiel vervangen al een hele karwij . Als je dan tot de vaststelling moet komen dat het na een halfjaar opnieuw moet gebeuren en niet weet wat er mis is!! Geweldig frustrerend, dan spreken we nog niet van de kosten die dit meebrengen.

Ik vermoed dat ze bij Carjoy dit ook niet wisten, of hebben die mannen zoveel ervaring met Matra? Zijn toch ook nog jonge kerels.
Veel suces. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Over dit onderwerp botsten Laszlo en ik gisteren.
Hij weet het niet.
Ik zuig dit toch echt niet uit mijn duim en mijn bronnen zijn, Jean 530 en Roy Gilliaard, die Matra specialist is vanaf het begin.
Dat zijn mannen die echt wel op de hoogte waren.
Ook het uitbrengen an een separaat 2e tandwiel door Peugeot bevestigd het.
Er zit gewoon iets niet goed in die eerdere bakken, wat een nieuw tandwiel oplost.
Dat uitgebrachte tandwiel heeft Peugeot nummer 2335.45 en ik denk dat Citroen nummer 5.423.188 (wat in bijna alle CX bakken zit) hier in kan.

Als ik het niet bij Leontien kan vinden dan ga ik naar Harry Martens in Limmen om de feiten boven tafel te krijgen.
Dat is een behoorlijk eindje rijden, maar als er iemand weet hoe het in elkaar steekt is hij het wel.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Over dit onderwerp botsten Laszlo en ik gisteren.
Hij weet het niet.
Ik zuig dit toch echt niet uit mijn duim en mijn bronnen zijn, Jean 530 en Roy Gilliaard, die Matra specialist is vanaf het begin.
Dat zijn mannen die echt wel even meelopen.
Ook het uitbrengen an een separaat 2e tandwiel door Peugeot bevestigd het.
Er zit gewoon iets niet goed in die eerdere bakken, wat een nieuw tandwiel oplost.
Dat uitgebrachte tandwiel heeft Peugeot nummer 2335.45 en ik denk dat Citroen nummer 5.423.188 (wat in bijna alle CX bakken zit) hier in kan.

Als ik het niet bij Leontien kan vinden dan ga ik naar Harry Martens in Limmen om de feiten boven tafel te krijgen.
Dat is een behoorlijk eindje rijden, maar als er iemand weet hoe het in elkaar steekt is hij het wel.

Groet Herman
Gelukkig ben je een doorzetter. Je bent ook al vroeg wakker!
Ik kruip na een halfuurtje terug onder de wol. Ben dan al terug moe.
Blijf met een beperkte energie zitten. Zal ik mee moeten leren leven, hebben ze me gisteren weer duidelijk gemaakt.
Slik elke dag handenvol voedingssupplementen, maar hebben weinig effect.
Je had dokter moeten zijn. Wie weet kon je me dan helpen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Harry Martens weet wel een oplossing te vinden, knap wat die man doet.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jaaaa, Dokter Oetker wordt het dan :wink:
Ik kan je wel een recept geven, maar dat is dan voor taart :)

Je weet altijd zelf het beste wat je mogelijkheden zijn.
Voedingsupplementen heb ik nooit geloof in gehad.
Je ziet in de reklame tegenwoordig afgetobde mensen die na het nemen van een Supradyne weer met tomeloze energie door het leven rennen.
Yeah right, zolang je er zelf maar geloof in hebt.

Van 45 jaar kettingroken krijg ik momenteel ook de rekening gepresenteerd.
Heb ik vroeger nooit meer dan een aspirine genomen, heb ik nu een kast vol medicijnen.
Dat zijn vooral preventieve levensverlengende spullen.
Je ziet geen enkel effect van dit spul maar de heren doktoren zeggen dat het nodig is.
Mijn 8 jaar oudere broer, met dezelfde problemen, heeft onlangs de vuilbak opengezet en alle weg gekiept.
Hij zegt geen enkel verschil te merken.
Eigenlijk heb ik dezelfde gevoelens over die medicijnen.

Roken doe ik inmiddels bijna 2 jaar niet meer (zwaar gevecht met mezelf geweest), en ben wat meer gaan lopen/sporten.
Wat gewicht kwijt geraakt door wat verstandiger te gaan eten.
Dat heeft een positief effect gehad en kan geen Supradyne tegenop.
Buiten het afvallen kan ik dat ook aanraden voor je, maar of het je problemen oplost?
Je zal best het eea geprobeerd hebben en als niemand het meer weet dan is het inderdaad dat je er mee moet leren leven en zelf de beste invulling aan geven.

Aldus Dr Oetker

Over mijn stoppen met roken heb ik een boekje bijgehouden wat wel grappig is geworden.
Mensen die een uurtje over hebben.
lees
http://wijvallenaf.nl/forum/dagboek-van-manus
Last edited by oetker on Fri May 09, 2014 10:50 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een mens beseft niet wat een rijkdom hij heeft als hij gezond is. Begrijpelijk ook, je hebt dan tijd te weinig om in de malle molen van het leven mee te draaien. Zoveel zaken die men nog wil en moet doen.

Wat een verhaal, als ik het een verhaal mag noemen. Afzien om van je slechte gewoonte te geraken. We hebben wel allemaal een slechte gewoonte. Weten dus maar al te goed hoe moeilijk het is om daar vanaf te stappen.
Meestal wacht men daar mee tot een dokter dit noodzakelijk acht.

Ik heb je verhaal nog niet volledig gelezen maar je formuleert dat zo geweldig. Ik zal het zeker lezen.
Dit zet anderen aan om ook hun slechte gewoonte vaarwel te zeggen.
Verzorg je maar goed, We hebben maar één leven. Hier toch!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, we mogen even aanwezig zijn op deze aardkloot en dat moet goed zijn.
Dat boekje heb ik geschreven tijdens mijn stoppen en het is veel door rookstoppers gelezen en als positief leuk ervaren en een hulpje om zelf door te zetten.
Ik heb zelf ook nog lang ondersteuning op dat forum gedaan.
Voor mij was het 1 van de moeilijkste opdrachten in mijn leven.
Als zoon van een tabakshandelaar ken je alle facetten van het roken en kun je van alle vormen er van genieten.
Dat het slecht was wisten we toen nog niet.
In tegenstelling tot nu was roken in die tijd een sociale bezigheid.
tegenwoordig is het omgekeerd.
Nou ja, ik ben er in ieder geval helemaal klaar mee.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Herman,

Ik lees zopas dit item i.v.m. de versnellingsbakken van de Murena's.
Je hebt het inderdaad bij het rechte end!. Ik kan je deze problemen uit eerste hand bevestigen.
Zoals je weet, kocht ik in januari 1982 op het autosalon in Brussel een (Mefisto)"rode" 2,2 l. Deze wagen werd mij geleverd in maart 1982. In juli 1982, m.a.w. toen ik de Murena nog maar 4 maanden had en zonder enig probleem, werd ik door de toenmalige officiële invoerder van TALBOT te Nijvel (Nivelles) gevraagd de Murena aan te bieden in de garage, waar dan "kostenloos" de versnellingsbak zou vervangen worden.
Vermits ik helemaal geen problemen had met de bak, en ik in feite liever had dat men van mijn wagen afbleef zolang zich geen "begin" van probleem voordeed, heb ik toen de invoerder rechtstreeks gecontacteerd om meer uitleg. "Of the record" werd toen gezegd dat het om "mogelijke" "toekomstige" problemen ging met de synchro's.!!!!!
Normaal gezien heb ik de originele brief nog en tracht ik hem wel op de kop te tikken tegen het weekend van 18 mei. Ik weet nog wel dat het een "gelimiteerd" probleem was en er werden nl. heel duidelijke chassisnrs opgegeven van nr...tot ...
Het lijkt er dus wel degelijk op dat zij in de beginfase, de door u aangehaalde problemen ondervonden hebben en getracht hebben hieraan te verhelpen...in de mate van het mogelijke...(of vrij vertaald uit het frans: voor zij die nog garantie genoten, de rest had pech!!! :o )
Mogelijks lopen er nog maar weinig "relikwiën" rond (ik dus), vandaag de dag, die dit nog zelf meegemaakt hebben. Voor mij lijkt het "gisteren" maar ja, da's ook nog zo'n slecht teken ...31 jaar geleden intussen...

Groetjes
André
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Andre, bedankt voor de bijval en ik zie graag de originele brief.
Dat is dan een officiele bevestiging voor me van de problemen.
De mannen van het 1e uur kennen de gebreken wel.
Ik had dit al uit meerdere hoeken gehoord maar bevestiging bleef uit.

Inmiddels weet ik nu ook de oorzaak.
Ik moet wat foto's maken en zal ik straks uit de doeken wat er fout is gegaan met die tandwielen.
Het heeft weer alles met de Franse slag te maken.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag even naar Leontien geweest die bij Hydrolique werkt.

http://www.hydraulique.nl/

Ik viel met me neus in de koffie dus konden we even rustig babbelen over het probleem.
De baas liep even naar beneden om een partij tandwielen en synchro's op de koffietafel te deponeren.
Image

Nu konden we is rustig wat vergelijken.
We doen een spelletje balletje, balletje.
Wijs het CX tandwiel aan de andere 2 zijn Matra.
Image
Image
Is niet moeilijk he.
Precies, het rechtse tandwiel.
Die heeft tussen de 0.95 en 1mm ruimte voor de synchro's.
1 mmgaat er wat strak door.
Image
Image

Wat is er nu loos?
Nou de diameter van de CX (raakvlak onderzijde synchro) tandwielen is 0.1 mm groter dan de Matra tandwielen
CX tandwiel.
Image

Matra tandwiel.
Image

De bovenzijde van het raakvlak is gelijk.
CX tandwiel.
Image

Matra tandwiel.
Image

Volgens Hydrolique zijn de Matra tandwielen verkeerd uit het magazijn gekomen.
Ze zijn voor de Lancia synchro's die brons zijn en een iets andere hoek hebben.
Het gaat om minimale verschillen denkt hij.
Of dat het is weet ik niet, het kan net zo goed een verkeerd ingestelde draaibank zijn geweest waar ze te laat achter kwamen.
Feit is dat we er wel mee zitten en dat onderdelen moeilijker worden om het op te lossen.
Het CX tandwiel lijkt goed te passen en is in de meeste CX toegepast type 1 en 2.
Dit tandwiel heb ik €70.- voor neer mogen tellen.
Daar koop ik normaal een hele bak voor, maar als het de problemen oplost is het prima natuurlijk.

wordt vervolgd
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Bij mij kraakt alleen de eerste versnelling. Zijn deze gelijk aan een cx?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De benzine uitvoeringen wel maar de dieseluitvoeringen niet.
De syncringen van de Matra 1 en 2 zijn gelijk ook in alle CX (zeker de latere vanaf 82)
Nu zijn in de oudere bakken ook wel de Lancia setup te vinden.
Dat is dus onderling niet standaard uit te ruilen.
Er is aan de buitenkant niet veel te zien maar een CX bak kopen blijft een gokje.
Als je dat doet is de CXII 2500 turbo de beste optie,
Daar zit ook een andere overbrenging in voor de 5e die bij mij al is doorgevoerd.

Zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1664

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply