We gaan een bakske doen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

hmmmmmmmmm ben ik nu toch benieuwd wat het gevolg is als je er GL4 instopt, omdat ik net heb afgetapt en vernieuwd. Moet zeggen dat mijn bak wat last heeft met de 2e. Er naartoe vanuit 1 en 3 lukt bijna niet zonder 'tandenpoetsen' zalm die op den duur ook niet beter van worden denk ik.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, godfried, rijd al 6 of 7 jaar met GL5 en zegt dat hij zonder problemen nog altijd goed schakelt. Ik weet het nu ook niet meer.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Harry, de Comma gear oil van je foto is ook minerale olie.
EP 80 staat voor Extra Pressure SAE80
Het zal geen dichtingen oplossen, wat bijvoorbeeld bij een vol synthetische olie zou kunnen.
Lijkt me prima geschikt.
GL5 gebruiken wij in alle bakken als wisselolie.
Nog nooit geen problemen mee gehad.

@ Richard.
Als je tanden poetst met schakelen is dat eerder een synchro probleem (zie mijn versnellingsbak topic daarover).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

klopt daar ben ik ook bang voor, volgens mij kan ik bij de 1.6 de bak wisselen met de motor erin toch ? dan zal ik hem anders eens uitwisselen met de sloper die ik heb staan, die heeft nog geen ton op de teller, de mijne meer dan het dubbele. (al zegt dat natuurlijk ook niet alles)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De bak kan er wel uit zonder de motor er uit te halen.
Het blijft natuurlijk altijd een gok of de bak beter is uit de donor.
KM standen zeggen helaas niet veel.
Het gaat meer om bouwjaar bak en behandeling in het verleden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok herman, bedankt voor de tip ik ga ze er dan maar in doen.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik gebruik ook al jaren GL5, wist zelfs niet dat er een GL4 bestond.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is een beetje een fabel dat je de GL-5 niet kan gebruiken voor de GL-4.
Toen GL-5 op de markt kwam in de 90er jaren was er sprake van versnelde oxidatie met bronzen bussen in de bak op hoge temperaturen.
Er zijn in toen aanpassingen gedaan dmv extra dopes.
Tegenwoordig worden in bijna alle garages API GL-5 gebruikt als wisselolie voor bakken met minerale olie voorschrift.
Op de flessen die ik gezien heb staat zelfs backwards compatible met GL-4.

In de Murena bakken zitten trouwens geen bronzen bussen.
Alleen de 5e synchro zou een legering van dit metaal kunnen zijn in de oudere bakken.
Lijkt me volledig veilig om te gebruiken.
Ik heb het er zelf inzitten en vond de bak zelfs beter schakelen, maar de olie die er uit kwam was dan ook echt oud.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Denk dat de viscositeit minstens zo belangrijk is, als ik in de Citroën andere olie doe als 75W80 dan schakeld die binnen de 500km slechter.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb de afgelopen weken veel gereden, daarvoor altijd bezig met de wagen dus toen altijd kleine stukjes. Nu veel langere afstanden (ca 70 km per rit) en autobaan beetje 120 a 130 km/h.

het tandenpoetsen valt me nu wel veel meer op dan eerder, toen deed hij dit volgens mij niet, alleen terug van de 3 naar de 2 kostte wat meer tijd wilde je het geruisloos doen.
Nu kraakt hij ook tijdens het opschakelen uit de 1.

De olie stond toen helemaal onderaan het peil.

Ik kan nu dus slecht bepalen of het te maken heeft met de nieuwe olie of doordat ik de auto intensiever ben gaan gebruiken.

Misschien dat ik als expiriment ook eens die andere erin doe.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
het tandenpoetsen valt me nu wel veel meer op dan eerder, toen deed hij dit volgens mij niet, alleen terug van de 3 naar de 2 kostte wat meer tijd wilde je het geruisloos doen.
Nu kraakt hij ook tijdens het opschakelen uit de 1.
==================================================================

Rustig opschakelen en een beetje tussengas bij terugschakelen zal helpen.
Als de olie warmer wordt dan word die ook dunner en zal dus meer kraken bij slechte synchro.
Mijn synchro's werken nog wel, maar als ik echt als een gek te keer ga dan poets ik naar 2 ook tanden. :cry:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

als ik nu rustig schakel kraakt hij ook, gedraag me wat dat betreft altijd keurig 8)
sprak straks iemand die aanrade om de GL5 automaatbak olie erin te doen, dat schijn ook erg goed te werken bij 'krakende' bakken. Daar toevallig ook een idee over ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nou nee geen idee, maar automatenolie (ATF) is vermoedelijk niet geschikt voor het cardan.
Het is dunner van samenstelling.
Goeie dingen hoor ik van Castrol EPX 80w / 90, maar volgens mij mag het allemaal niet veel verschil maken.
Geen enkele olie zal je synchro repareren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat geloof ik direct, maar dat hij gaat kraken na een oliewissel vind ik ook vreemd. Ga gewoon eens testen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Komt je koppeling wel goed vrij ?
We horen in ieder geval graag je ervaringen over toegepast olie.
Wat zit er nu precies in?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Kroon 80W (gearlube GL4)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Gooi in elk geval geen automaat-olie in een handbak, dat vind een handbak echt niet fijn.
Gewoon gebruiken wat fabrieksaf voorgeschreven is, is over het algemeen het beste voor de bak.

Heb even bij Kroon Oil gekeken naar een leverbare vervanger voor de voorgeschreven Shell Spirax 80EP: Kroon Oil Gearlube GL-4 80W.

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -gl-4-80w/
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat zit er dus in bij Richard.
Vreemde zaak, want het is de voorgeschreven olie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dan vermoed ik dat er voor die tijd al dikkere olie in heeft gezeten om de geluiden uit de bak te camoufleren.
Wordt helaas wel vaker gedaan :evil: , dit truukje haalt de geluiden een tijdje weg maar versnelt tevens de slijtage....
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ja houtzaagsel bij de bak doen, ooit zo een brommer..... :oops:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb er inmiddels weer een paar dagen andere olie in, GL5 maar inderdaad het gekraak blijft. Het zal dus te maken hebben met het feit dat ik er meer mee ben gaan rijden dan de wagen gewend was. Binnenkort zal ik de bak eens uitwisselen met de sloper die ik heb staan kijken of ik dan minder bekijks heb bij het op en neer schakelen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Geïnspireerd door dit topic heb ik mijn oude bak vandaag ook maar even open getrokken. Deze bak wilde niet meer in de 5 en de achteruit. Dit probleem was snel opgelost want dit kwam namelijk door een vast gerot veertje onder de motor steun. Had ik dat maar eerder geweten :(
Hetzelfde zou theoretisch ook met de 1+2 en de 3+4 kunnen gebeuren.
Dus mocht je een murena hebben die al lang stil staat check dit dan even.

De bak die ik heb open getrokken is volgens mij al eens gereviseerd, want alles ziet er nog zo netjes uit. De meeste tandjes zijn nog behoorlijk scherp en de slechtste synchromesh zit op 0.7 mm en dat is niet eens de 2de versnelling.
Ik vermoed dan ook dat deze bak niet het vervelende 2de versnelling probleem heeft. Wel heb ik volgens mij dat gekke 5de versnelling tandwiel maar dat is op zich geen probleem. Wel een probleem is het feit dat het oog van de koppeling is afgebroken tijdens het demonteren hiervan. Ik zal een expert eens vragen of dit nog te lassen valt, zo niet dan ga ik opzoek naar een vervangend bellhouse of ik bouw de hele boel over op mijn huidige bak. En dan het liefst meteen met een langere 5de versnelling.

Image
Image
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Versnellingsbak is te lassen, heb ik ook laten doen. In St Lievens ESSE bij www.danydewilde.be/Contact.html
Last edited by jurgen M on Sun Aug 21, 2011 2:09 pm, edited 1 time in total.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kijk, daar doe ik het allemaal voor, dat anderen er ook inspiratie uit putten.
Zat de bediengaffel vastgerot???
Ook dat draaipunt van de stangetjes is wel is een probleem.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1516

Ik heb hier een 2.2 Bell housing over, dus als je die nodig hebt is die beschikbaar.

5e ombouwen :wink:
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1664
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Lassen zou idd het mooiste (lees makkelijkste) zijn echter is het al weer een tijdje geleden dat ik deze bak heb uitgebouwd en ik zoek me nu een breuk naar het missende deel van het koppeling oog :(
Maar als we gaan lassen doen we dat wel wat dichter bij de deur. Voor iemand uit Friesland is Houtem toch wel wat ver weg.

Ik heb net het topic over de 5e versnelling doorgelezen. Jammer dat ik een 5 van Lancia heb maar gelukkig staat er een draaibank bij mij op het werk die ik af en toe wel even mag gebruiken. :)

Even voor de duidelijkheid. De bedien gaffel zat niet vast. De as waar de vork van de 5 en de achteruit aan vast zit wilde niet meer naar boven en naar beneden. Dit kwam omdat het veertje en kogeltje dat achter de ophang steun zit was vast geroest.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

uberprutser wrote:Lassen zou idd het mooiste (lees makkelijkste) zijn echter is het al weer een tijdje geleden dat ik deze bak heb uitgebouwd en ik zoek me nu een breuk naar het missende deel van het koppeling oog :(
Maar als we gaan lassen doen we dat wel wat dichter bij de deur. Voor iemand uit Friesland is Houtem toch wel wat ver weg.

Ik heb net het topic over de 5e versnelling doorgelezen. Jammer dat ik een 5 van Lancia heb maar gelukkig staat er een draaibank bij mij op het werk die ik af en toe wel even mag gebruiken. :)

Even voor de duidelijkheid. De bedien gaffel zat niet vast. De as waar de vork van de 5 en de achteruit aan vast zit wilde niet meer naar boven en naar beneden. Dit kwam omdat het veertje en kogeltje dat achter de ophang steun zit was vast geroest.

Je zou versteld zijn over welke afstand onderdelen zich verplaatsen onder clubleden :)
Last edited by jurgen M on Sun Aug 21, 2011 2:08 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit zijn nu tips waar we veel aan hebben. Een veertje en kogel die vastzitten en zo het schakelen van een een versnelling niet meer mogelijk maken. Eenvoudig op te lossen maar je moet het weten.

Bedankt voor de tip.
Ook welkom op dit forum. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Gisteravond nog even een bak van een Talbot 1510 gesloopt.
Er zitten wel wat bruikbare onderdelen in, zeker voor een 1.6, maar het is toch behoorlijk anders dan een 2.2. bak.
Zo heeft de bak een kleiner kroonwiel en een aandrijving voor een snelheid meter kabel. Ook is de 5de versnelling wat korter.

Pri Sec
------------------
1st 12 38
2de 13 33
3de 28 35
4de 33 31
5de 43 33 (Pri Murena 45)
R 13 41
Pignon 14 (Murena 13)
Kroonwiel 59 (Murena 62)

Image

De tandwielen van de 3de, 4de en 5de zagen er als nieuw uit :)
Helaas was er nogal wat roest vorming bij de afdichting van de pri as.
Geen idee of dit nog wel goed wil afdichten en de sec as tandwielen gebruiken bij een andere pri as lijkt me ook niet echt geweldig.

Binnenkort krijg ik een CX Turbo II bak op mijn werkbank. Hi-5 dus :)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De synchro's zullen wel bruikbaar zijn denk ik ?
Ik heb zelf nog geen 1.6 bak uit elkaar gehad, maar volgens mijn gegevens is de inhoud tandwielen van een 1.6 bak gelijk een 2.2 behalve het differentieel.
Ik zal dat is controleren in het onderdelenboek.

Als je de boel Hi-5 hebt, heb ik nog wel een sticker voor je :wink:

Helaas heb ik momenteel wat weinig Matra-tijd.
Te veel kluswerk om me heen :cry:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Het is allemaal zeker bruikbaar. Alles op de secondaire as kan volgens mij zo in een 1.6 of 2.2 bak. De primaire as kun je niet gebruiken voor een 2.2 omdat de koppeling niet past op de spiebanen. Of je moet een koppelingsplaat van een 1.6 gebruiken maar dat lijkt mij niet een geweldig idee. Tenzij je natuurlijk als hobby koppeling platen vervangt.
Het bellhouse is volgens mij ook gelijk aan de 1.6. En heeft ook de bekende scheur bij de startmotor. :(

Zo'n Hi-5 club sticker lijkt me geweldig. Ben nog nooit lid geweest van zo'n exclusieve club :)
Post Reply