We gaan een bakske doen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die tanden dat ziet er zeer slecht uit! Verteld veel over wat de bak al heeft meegemaakt. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat moet toch problemen hebben gegeven met rijden, en lelijke geluiden hebben gemaakt.
De speling in dit differentieel is ook enorm.
Deze bak gaat waarschijnlijk de sloop in.
Ik ga hem wel verder demonteren ter lering en vermaak.
Heb inmiddels een bak van Henk overgenomen.
Die moet ik alleen nog even zien te halen.
Ik hoop dat die beter is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

OK, volgende etappe de as met de sychro's uit elkaar veteren.

Het tandwiel van de 4e met synchroring kan tegelijk er afgepakt worden.
Image

De synchro van de 4e is versleten.
Je kunt het ook zien aan het tandwiel wat vage inloopsporen heeft.
Ik meet hier maar 0.35 mm
Image
Image

Nu kunnen we deze bus er af halen.
Image

Hierna kan deze ring met tandwiel er af gehaald.
Oppassen niet aan de ring trekken, want schiet het mechaniek met kogels en veren uit elkaar, en het is bij sommige tandwielversies echt prutsen om het weer in elkaar te krijgen.
Hierna een trekbandje er om, om de boel bij elkaar te houden.
Image
Image

Dan de synchro van de 3e verwijderen en het 3e versnelling tandwiel er af rapen. (NB: kan ook tegelijk.)
Image
Image

De synchro gemeten van de 3e.
0.85mm dus nog zo goed als nieuw.
Image

Het tandwiel van de 2e zit geborgd met een dubbele ring.
2 halve ringen met een hele ring er omheen.
Deze zijn eenvoudig af te rapen.
Image
Image
Image
Image
Het tandwiel van de 2e laat zich nu eenvoudig afpakken.
Image
Nu komen we aan de essentie waar het me allemaal om te doen is.
De synchro = 0 mm.
Image

Als je nu naar de plek waar de synchro raakt kijkt, dan zie je dat de synchroring deze al heel lang niet geraakt heeft.
Dit tandwiel heeft een fabricagefout, een nieuwe synchroring zal maar heel kort werken op dit tandwiel.
Die komt niet op de vereiste 1mm maar 0.7mm bij nieuw.
De conische rand is te klein en heeft vermoedelijk een verkeerde hoek.
Image

Bij citroen is hier een modificatie voor.
Bij matra???? helaas niemand weet het.
Als je dus een bak hebt met dit tandwiel, zal je er mee moeten leren leven denk ik.
Dit ga ik nog nader onderzoeken.

Om het spulletje van de 1e los te halen heb ik een speciale tang nodig om deze retainerring los te halen.
Image
Ook is het belangrijk met deze ring niet de bussen te krassen waar hij overheen moet.
Speciale voorzorgen nemen dus in de vorm van beschermingsfolie of tape.
Dat in een volgend hoofdstuk.
Last edited by oetker on Fri Mar 23, 2012 11:10 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooie duidelijke foto's en beschrijving, maar dat zijn we wel van je gewoon. Ziet er toch allemaal niet zo eenvoudig uit. Zijn deze tandwielen onderling te gebruiken in de versnellingsbakken van Matra? Ik zou toch niet te vlug alles weggooien. Je weet maar nooit!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het binnenwerk van de bak zal ik wel bewaren.
Het omhulsel gaat hier in de weg liggen.
Natuurlijk kan iemand een keer de bak laten vallen en het nodig hebben.
Misschien bij Peter op zolder opslaan indien mogelijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Folie geplakt en met een aangepast tangetje de retainerring verwijderd.
Image
Daarna de rest er af getrokken en de synchro van de 1e gemeten.
Image
Deze is 0.6mm dus ook niet geweldig meer.
De onderste lager lijkt nog goed, maar voel een minimale speling.
Image
Image

Nou dat was het dan.
Viel mee om te doen.
Opbouwen in omgekeerde volgorde, maar dat ga ik bij deze bak niet doen.
Ondertussen even bij de Aldi geweest en met de boodschappen de volgende bak opgehaald 8)
Die gaat ook uit elkaar.
Image
Last edited by oetker on Wed Jun 03, 2015 8:01 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is me toch wel het een en het ander he herman om zo een bak uit mekaar te halen.
Daar komt toch wel wat bij kijken als ik dat zo zie. Ik heb dat nog nooit gedaan.




grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dat is inderdaad iets waar ik ook niet aan begin.
Op mijn 12 jaar kreeg ik een Wartburg van mijn pa, die ik in een paar dagen terug aan de praat had, toen kwam pa met een bak af, of je dat ook al kunt.....
Die heeft jaren uit elkaar in een oud vat gelegen maar in elkaar is die nooit meer geraakt.

Laatste bak dat ik uit elkaar haalde was met een 5kg hamer om staal en alu te scheiden. :oops:

Die synchro's kunnen die niet afgeslepen worden om terug op 1mm te komen?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik was ook nog niet zo ver geweest, en ik vond het erg meevallen om te doen.
Ik denk dat ik hem in 1-2 uur kan opbouwen als ik een beetje mijn best doe.
Maar dat heeft voor deze bak weinig nut.

Buiten het differentieel zou revisie van deze bak goed te doen zijn, ware het niet dat hier dus dat foute tandwiel van de 2e in zit en de synchro van de 5e niet los leverbaar is.
Alleen de 5e was Lancia, en de rest Peu/Citr.
Ik ben benieuwd wat ik in de volgende bak ga aantreffen.

@ Jo, ik heb dus ook zitten kijken of de ringen dunner kunnen worden gemaakt, maar er is te weinig spel voor zo'n actie.
Buiten dat kost een synchro voor 1 en 2 maar €40.- per stuk.
Dus niet interessant om te tobben met freesbanken.

Dat tandwiel van de 2e wordt me zorgenkindje om uit te zoeken wat mogelijk is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Herman,

Wat zou een totale reviesie van zo'n bak kosten en zijn alle onderdelen nog te krijgen?
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is afhankelijk hoe slecht de bak is.
Toplager keeringen en synchro's zullen in alle bakken wel aan vervanging toe zijn.
Beste is een zo laat mogelijke bak te vinden waar de updates al zijn uitgevoerd.

Een ruilbak voor een 2.2 kost bij Carjoy €1250.- ex btw
Dat vind ik nog meevallen, maar hoe goed zijn die nagelopen en waar komen ze vandaan?

Ik ben me nog aan het orienteren voor een goede bak als basis van een revisie.
Die hoop ik nu te hebben.
De bak die ik in dit topic uit elkaar heb gehaald was de moeite niet waard om nog tijd aan te besteden.

bepaalde onderdelen zijn moeilijk, en als je tandwielen moet vervangen kun je beter een ruilbak nemen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Laat ons hopen dat deze bak voor aangename verassingen zorgt.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als ik wat aan mijn bak moest krijgen breng ik ze hier in Hasselt binnen dat kost 1000€ voor een volledige reviesie daar kan je het niet voor laten.
Maar ik heb nog drie bakken liggen dus het is niet direkt nodig hoop ik.





grt harry de matra.
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

zo te lezen heb je die bak al..
Ik heb anders nog een 2.2 bak liggen waarmee ik zelf slechts 10 meter heb gereden dus kan ik niet beoordelen. Heeft echter slechts 115 kkm op de teller uit een 2.2 Murena.

Verwacht dat de bak nog 100% is. Aangezien de 2.2 minder te verduren heeft als een 1.6 qua schakelen. M'n Murena bak heb ik gereviseerd bij 180 kkm dacht ik zo. Heb ook nog een bak van een CX, Zou van de GTI 2500 moeten zijn als ik het goed had. Kan me vergissen. Verder nog 2x 1.6 bakken maar die hou ik zolang ik de 1.6 nog heb.

groeten, Theo
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja de bak heb ik al van Henk overgenomen.
Zou iets van 100.000 km hebben gedaan en OK zijn.
Die ga ik nog wel uit elkaar trekken om te bekijken dus kan er nog wel 1 nodig hebben als dat slecht uitpakt.
Dat word na de vakantie want dat red ik niet meer voor die tijd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Ja de bak heb ik al van Henk overgenomen.
Zou iets van 100.000 km hebben gedaan en OK zijn.
Die ga ik nog wel uit elkaar trekken om te bekijken dus kan er nog wel 1 nodig hebben als dat slecht uitpakt.
Dat word na de vakantie want dat red ik niet meer voor die tijd.
100000km is geen garantie voor een goede bak. Als hij goed werkend is uitgebouwd heb je al meer kans.
Spijtig dat je dat zo maar niet even kunt controleren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze is uit de Murena van Henk die total loss is gereden.
Die kwam nog bij Cornelis vandaan.
Volgens Henk was die goed, maar toch maar even uit elkaar trekken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

geinspireerd door dit topic heb ik het olie peil in mijn bak maar eens gecontroleerd. Zit wat weinig in naar mijn mening, iets onderaan de stok maar een eind onder de 2 streepjes. Kan ik dit bijvullen ? en zo ja, waarmee. Of is het verstandiger alles af te laten en nieuw erop te doen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb even olie gehaald, volgens het boekje moet er Spirax 80 EP in, heb van versnellingsbak olie weinig kaas gegeten. Bij de Brezan adviseerde ze Kroon 80W (gearlube GL4). Iemand enig idee of hun advies correct is ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik gebruik altijd SAE 90 dacht zelfs dat deze voorgeschreven was, niet dus!!!! Deze olie zit in mijn bagheera en murena.
Last edited by GODFRIED on Thu Jun 02, 2011 8:34 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ik zou dat ook eens vervangen wat is nu het best om te gebruiken? dat dat ze aanbevelen in het boekje kun je dat nog krijgen graag jullie mening wat ik er best in doe :wink:
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Let op met de olie vervangen van de versnellingsbak.
Het GL.. nummer is heel erg belangrijk anders lossen er onderdelen op in de versnellingsbak. Type olie staat bij de murena in het instruktieboekje.

Internationale specificatie:
Gear lubricant SEA 80
API Service GL 4

Aanbevolen smeermiddelen:
Shell Spirax
80 EP

Groet Fjodor
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, als ik het goed begrijp kan de kroon olie er dus in ?
geen SAE de rest wel..........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb deze er in zitten is die wel goed?






grt harry de matra.
Attachments
olie.JPG
olie.JPG (95.5 KiB) Viewed 8790 times
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Let op!!

Moet GL-4 zijn dit heeft met de samenstelling te maken.

leuk stuk informatie.

http://www.srcc.nl/smeerolie.htm
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok fjodor, bedankt .







grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, voor jou heb ik een vraagje, welke olie gebruik jij in je bak als ik vragen mag (GL 4 of GL 5) ?




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb Mobil SAE80 W90 in de bak zitten.
Werd als vervanger voor de Spirax 80 van Shell aangeraden.
Is vrij universeel voor versnellingsbakken.
Wij gebruiken het in alle handgeschakelde bakken.
Het zit er all een paar jaar in de Murena en geeft geen problemen.
Goed schakelen en geen lekkages.
GL nummers niet op gelet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nog even wat research gedaan.

Spirax 80 van Shell is GL5 en de Mobil die ik gebruik is dat ook.

Edit 2022: Foute info. Moet SAE80 GL4 zijn. Nu zijn die brons oplossende GL5 dopes ook veranderd dus waarschijnlijk geeft GL5 ook gheen probleem meer.
Last edited by oetker on Wed Jun 29, 2022 10:48 pm, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dus het kan dan geen kwaat als ik er GL5 in doe. Ok bedankt he herman.





grt harry de matra.
Post Reply