Power murena en bagheera motor

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Power murena en bagheera motor

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Woensdag tijdens het naar de summermeeting rijden merkte ik dat het mijn bagheera plots een deel vermogen miste. Ik had het gevoel dat hij op 3 cilinders draaide, ook het geluid van de motor was anders. Thans hij bleef perfect stationair draaien.

Zoals de meeste van jullie weten vind ik het vermogen van mijn bagheera te laag. Dit kan volgens mij niet zo standaard geweest zijn. Ik voel geen 90pk!!! Dan leer je daar een andere Matra bagheera eigenaar kennen en wat vraagt me deze' heb jij ook zo weing vermogen,". Dit kwam voor mij op juist moment met een gevoel dat de motor haperde.

Na wat sleutelen, ontsteking bougies draait mijn motor van de bagheera weer zoals is het gewoon ben. Nu zou ik graag willen weten " is het vermogen van mijn bagheera normaal.
Hoe kan ik dit het best vaststellen. Rijden met een andere bagheera en iemand anders met mijn bagheera laten rijden. Dit zou een goede indruk kunnen geven omdat ik dan kan vergelijken.

Als ik aan het rijden ben en plots gas bijgeef dan voel ik niet een plotse versnelling maar ze komt er wel langzaam.

Ik heb enkele jaren geleden met een murena 1.6 van 90pk gereden. Deze ervaring kan ik me maar niet uit het hoofd zetten. Als die man toen gezegd had dat het een 2.2 was had ik hem geloofd. Toen had ik mijn 2.2S nog niet en kon dus ook niet vergelijken.

Wat ik wil zeggen "is het normaal dat de 1.6 motor motor van de murena veel meer vermogen heeft dan de deze van de bagheera??
Ik heb maar altijd de indruk dat het vermogen van mijn bagheera niet ok is.
De murena en de bagheera motor zijn toch bijna identiek. Zouden dan toch ook ongeveer het zelfde moeten zijn in rijden??

Alle informatie is van harte welkom.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De Bagheera heeft volgens mij 4 versnellingen, dus die zal zeker een andere overbrenging hebben.
Het gevoel is dan heel anders.

De Suzuki van mij vrouw heeft 68 pk en Ka had er 70.
De Ka voelde sportief aan, waar de Suzuki wat tam voelt.
Nu is het wel zo dat de Suzuki is ontworpen om zuinig te rijden, en je kan 100 in zijn 2 halen.
Toch is de beleving heel anders.

Je zou is met een stopwatch de 0-100 moeten timen.
Is er wel kracht voldoende in de hoogste versnelling en accelereert de wagen nog wel boven de 100?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Boven de 100 rijdt hij het beste. Op de autostrade heb ik nooit het gevoel gehad dat ik te weinig vermogen heb. Voor de bagheera gaat het liever snel dan traag.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik vind mijn Bagheera best pittig, trekt goed en heeft mijn inziens toch wel koppel onderin, enkel in hoge toeren is het vet van de soep, tot 5000rpm gaat ze echt goed, eens daarboven is de versnelling er wat uit en doorgaan tot 6000 haalt niet veel uit. Maar dat ligt een beetje aan de afstelling, ik heb niet de indruk dat er te weinig power inzit. We zullen bij een of andere meeting eens een stoplichtsprintje organiseren :lol:
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je er echt achter wil komen zou je het vermogen moeten laten meten op een rollenbank.
Die cijfers liegen niet.
Van dat sprintje wil ik dan wel een filmpje maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat met die stopwacht is een eenvoudige test ga ik zeker doen.

Misschien rij ik al jaren te laag in de toeren en heb ik haar zo lui gemaakt!!

Maar daar geloof ik niet echt in, het is geen paard maar een mechanische machine die de kracht geeft wat je vraagt. Of zie ik dat verkeerd??

Bij gelegenheid toch eens vergelijken met een andere bagheera. Ik heb vorig jaar nog even met Ruddy zijn bagheera gereden maar 500m. Ik had toen beter wat meer gereden. Ik vond toen al dat hij iets meer koppel had. Maar omdat ik daar toen niet bezig was heb ik daar te weinig aandacht aangegeven.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit zijn de cijfers van een Bagheera S die ik zo links en recht op het net kan vinden.

Bagheera ... 0-100 km/uur in 10,7 sec
1000 m met staande start in 32,7 sec

Snel schakelen als de synchro's dat toelaten en de toeren gebruiken maar op het punt waar de fut er uit is schakelen. ik denk volgens lijstje 5800 rpm.

Nu zijn dit de best haalbare cijfers, maar als je een beetje in de buurt kan komen zou het vermogen goed moeten zijn.
De veiligste manier is natuurlijk de rollenbank :wink:
Attachments
Bagcijfers.JPG
Bagcijfers.JPG (312.5 KiB) Viewed 5736 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt voor dit opzoekwerk, dit ga ik proberen. Maar 5800tr!!! Die gaat zich flink verschrikken, dat heb ik nog nooit gedaan. Ik schakel meestal rond de 3000tr.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Wil ik dat wel doen voor jou hoor Godfried :D jij moet maar de chronometer bedienen :wink:
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

De volledige lijst van de gebruikte motoren in een Bagheera:


Mvg,

Matra 530 Lx
Attachments
Gebruikte motoren in Matra Bagheera.xls
(27 KiB) Downloaded 121 times
Matra 530 A
Matra 530 LX
Matra 530 SX
Avantime 2.2 Dci x2
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, kom wij gaan die van godfried eens uittesten jij neemt de chronometer en ik zal eens op de gas duwen en godfried mag van mij toekijken hoe wij dat doen is dat goed godfried dan kunnen we eens afspreken?






grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Laat ons elk om beurt eens op het gaspedaal duwen 2 metingen is betrouwbaar dan één.
Of het gezond is voor de matra ja dat weet ik niet :-?

:wink:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wat een enthousiasme.
Godfried, daar kun je geld voor vragen :P
Eeen kermisattractie van maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die beulen mijn bagheera laten verkrachten!! Geen haar op mijn hoofd wat hier aan denkt. :lol: :lol:

Ik zal die test wel doen maar dan met veel liefde.

Indien er werkelijk een vermogen probleem is wil ik dit oplossen. Loop al een tijd te denken om een 1.6 murena motor in te bouwen maar de versnellingsbak te houden. Die moet daar zo inpassen zonder iets te veranderen. Althans dat denk ik toch.

Maar in principe kan het niet zo een groot verschil zijn daar de motor van de bagheera en de murena maar enkele pk verschil hebben. Als ik dat ergens goed gelezen heb, 2 pk verschil maar. Dit mag toch toch geen zeker groot verschil geven in rijeigenschappen.

Ik heb dat te weinig vermogen gevoel al van toen ik met mijn bagheera ben beginnen te riijden.
Wat heb ik toen allemaal gedaan!!
Een stel andere carburators geplaatst.
Een elektronische ontsteking geplaatst.
Een test gedaan met een andere uitlaat.
De cilinderkop gereviseerd. Had toen een compressie van 11kg wat 1.5kg te veel is.

Het wordt tijd dat ik enkele testen of eventueel de nodige herstelling ga doen zodat ik dat uit mijn hoofd kan zetten.

Die murena van mij dat is een heel andere beest, niet te vergelijken.

Jean, bedankt voor bijvullende informatie met de gebruikte motoren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, wij zijn wel geen beulen he we willen je alleen maar helpen he jean. Wij zijn er goed in om op de gaspedaal te duwen en jean toch dat weet ik zeker die heeft een zware voet.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Op het motorblok dat ik in mijn Bagheera wil bouwen is Y3 gegoten. Wat motorblok is dat dan?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ik dit filmpje mag geloven is dat uit een Simca 1200

http://www.youtube.com/watch?v=57jgNjN2sdA
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Denk eerder dat dit een motor uit een Talbot 1308 GT is.

Heb in het verleden nog met zo eentje gereden was ook een 1495cc.

Heb nog een inlaatspruitstuk + één dubbele carburator liggen.

Misschien ooit eens de vier webers vervangen door één dubbele.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Godfried,

Ben wel geen beul hé :D zal met heel veel liefde die pedaal tot aan de vloer duwen :D mijn matra kent dat gevoel al goed hahahahaha :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Denk eerder dat dit een motor uit een Talbot 1308 GT is.

Heb in het verleden nog met zo eentje gereden was ook een 1495cc.

Heb nog een inlaatspruitstuk + één dubbele carburator liggen.

Misschien ooit eens de vier webers vervangen door één dubbele.
Jos, denk je dat dit een verschil in de positieve zin zou geven? Ik dacht dat je iets meer vermogen hebt met 2 dubbele carburators.
Van de 4 bagheera's die ik heb afgebroken zat er geen enkle bij met één dubbele carburator zelfs die met de 1300 motor niet. Dit zal wel iets met het bouwjaar te maken hebben!!

Ik weet dat er bagheera's zijn met één dubbele carburator. Waarom weet ik niet!!


Dat jullie geen beulen zijn dat weet ik wel, alhoewel Jean die ken ik zo goed niet. Die heeft nogal een zware voet! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb deze collector met bijbehorende carburators nog liggen van een Talbot 1308.

Heb ook nog geen enkele bagheera gezien met één dubbele carburator.

Bij gelegenheid toch eens uittesten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ludo heeft ooit een bagheera gehad met één enkele carburator op. Of die zo uit de fabriek is gekomen weet ik niet.

Persoonlijk denk ik dat je aan vermogen inboet als je naar één carburator gaat.
Natuurlijk proberen kost niet, alleen enkele dichtingen en wat werk. Als ik hier aan over ga hoor je het van me.

Ik ga eerst enkele andere testen doen. Misschien moet ik de motor wat hoger in de toeren houden. In Plaats van 3000tr naar 4000tr! Dit voelt al heel anders aan.

Gisteren de achterste rubbers van de torsiestang vervangen, hoor al enige tijd een dof geluid bij een gat in de weg. Die wegen zijn hier slecht in de buurt van Lanaken of moet ik zeggen België! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, zeg maar heel Belgie het is hier een ramp om met je auto te rijden om maar te zwijgen met een motor. De wegen hier in Belgie zijn bijna slagvelden waar moet dat naar toe.






grt harry de matra.
Post Reply