remslang

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

remslang

Post by JEAN »

Weet er iemand het referentie nr van een remslang voor een matra murena 1.6?
Zou dan eerst eens kijken of ik het hier ergens vind?

jean
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Hi Jean,

Heb je hier iets aan?

het originele nummer is volgens mij: 00309353 00 bruikbaar voor de 1.6 en de 2.2.

een alternatief zou zijn: Peugeot ref. 4806-50 (let op 4cm te lang, controleer voor plaatsen)

met vriendelijke groet,

Jeroen
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Welke zoek je jean, voor of achterkant?





grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik heb eens gekeken naar de nummers van de remslangen.


Achter is 2284 en van voor is 32.401 maar dat is dan wel bij mij in de autoschop he.Nu weet ik niet of die nummers ook bij jou in de autoschop zo zijn dat kunnen daar ook andre nummers zijn je ziet maar als je daar wat aan hebt.





grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hendrik

Is dat dan voor het merk talbot of matra murena?

jean
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is voor matra murena.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jean,

Zijn van het merk" Pex ".
Als je ze in West Vlaanderen niet kunt vinden wil ik ze wel voor je bestellen. :wink:
Kosten ongeveer €20 per stuk. De juiste prijs moet ik vragen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

20 euro dat is niet veel bij carjoy en simons zijn ze een stukje duurder
is er echt niet een ander merk die ook past die nog overal te verkrijgen is.
Godfried moeten ze die nog bestellen of hebben ze dat ik stock?
Laat iets weten via mail ga eerst hier nog eens rond bellen.
Op mijn remslangen zie ik echt geen datum staan is dit opdat ze al zo oud zijn???
Of van een wit product hahaha :D
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, als het de voorste zijn kan je die van een peugeot 205 nemen dat zijn de zelfde als die van een murena.





grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hendrik,

Zijn de achterste nu voor het moment rechtsachter alleen waar ik miserie mee heb.
T'is toch raar dat er van geen ander frans merk de slangen zouden passen. :-?
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, die slangen kan je nog krijgen achter en van voor ook.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik stuur er vandaag twee op, komen uit mijn persoonlijke stock. Zal me zelf dan een nieuw stel kopen. :wink:

De datum zal wel afgegaan zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Zoals afgesproken via mail hé Godfried nogmaals bedankt jij bent een waardevol clublid :D zoals er wel nog zijn bij de club :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Wat zijn die Limburgers toch fijn mannen he jean grapje.






grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Godfied is fijn jij bent iets dikker :D grapje
T'is alleen jammer dat jullie zo ver wonen best dat Benny nog dicht woont daar heb ik ook veel hulp en raad van :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, jij bent ook niet te dik he.



grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Remslange al gemonteerd probleem nog niet opgelost :evil:
Begint mijn ............ uit te hangen :lol:
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Wat is het probleem jean?




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

1 = wiel draait soepel
2 = na remmen iets moelijker
3 = na een tik met de hand of eens weg en weer wringen met de hand
van de rem.
4 = wiel draait weer soepel.
Al een paar keer de zuiger uit gehaald remslangen vernieuwd.
De wagen remt goed maar om én of andere reden blijft de rem iets hangen en als ik dan in een put rij of op een bobben dan is de rem weer los het wiel blokkeert wel niet volledig.
Ik zie geen beschadigingen aan zuiger of cilinder kan de zuiger ook gemakkelijk weer indraaien moet wel beetje macht gebruiken maar dat is normaal zeker ? maar het gaat erin.
Ik heb geen problemen met problemen maar wel met domme problemen als de deze die maar niet opgelost geraken daar krijg ik het ..........van
en dan zakt mijn moraal ziender ogen :cry:
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Hi Jean,

Ik krijg de indruk dat het niet in het hydraulisch gedeelte zit. Hoe zit het met het mechanische gedeelte? glijd de remklauw goed over de plaat? Deze zwaluwstaart verbinding goed schoonmaken en verwennen met een lik kopervet doet soms wonderen.

Sterkte,

Jeroen
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hé Jeroen,

Zal vandaag voor de zoveelste keer bekijken mss is er een hapering op het glijgedeelte maar denk het niet kopervet gbruik ik ook.
Is weer tegen beter weten in maar moet alles proberen zodat dit opgelost geraakt anders rijdt de wagen perfect maar dit onnozel probleem werkt op mijn zenuwen :evil:
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

oh nog iets wat me net te binnen schiet... omdat het gaat om twee verschillende metalen, klauw aluminium en plaat staal, wil het contactvlak tussen die twee nog wel eens ruw worden... als je toch gaat kijken is dit misschien de moeite waard. Sterkte en laat het niet teveel deze mooie dag beïnvloeden;-)))

groet,

Jeroen.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ja had daar al aan gedacht maar krijg dat niet van elkaar heb nu precies ook geen zin om dit stuk te maken.
Sommige zeggen doen andere zeggen dat dit geen invloed heeft.
Nu als het gemakkelijk was omdit te scheiden dan deed ik het al hoor maar heb geprobeerd en dat is gene zever zeggen we hier dan :-?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je schrijft dat je een beetje kracht nodig hebt om de zuiger terug in de cilinder te draaien. Kan normaal zijn maar kan ook je probleem zijn!
Als je de dichting uit de cilinder haalt dan moet het zonder kracht gaan anders heb je een probleem. Zie dan ook dat de groef waar de dichting in zit goed zuiver is.
Ik zou de hele remklauw samen het handremsysteem zuiver maken en controleren op zijn goede werking. Achter de rubber kan een deel vuil zitten, roest.
Ik neem aan dat het probleem zich ook voor doet bij koude remmen???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, je moet die beugel eens los maken van het aluminium als die spant gaan de remmen zich ook vast zetten. Hier een foto de beugel is bij mij rood die moet je eens los maken.




grt harry de matra.
Attachments
rem.JPG
rem.JPG (95.79 KiB) Viewed 7604 times
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Vanmorgen naar benny geweest en we hebben samen dan de beugel van de cilinder verwijderd met de pers.
En inderdaad daar lag het probleem alles goed zuiver gemaakt en de zuiger draaide los in de cilinder.
We hebben dan alles proper gemaakt nieuwe borgpen gehaald en alles terug gemonteerd klaar was kees.
6 maanden frustratie weggewerkt in 1u30.
Dit nochthans aangeraden van meerdere forums gebruikers omdit zeker eens uit elkaar te halen :lol: .
Mijn probleem was dat ik niet juist wist hoe vlot de zuiger in de cilinder moest draaien die ging er wel altijd in maar dus niet vlot genoeg dat zag Benny direct.
Ben dus weer een ervaring rijker mss in de winter doe ik eens de andere kant maar dit heeft voor het moment geen problemen :)
Alé ben weer een content mens :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Oja sorry bedankt hé Benny weeral voor de hulp smijt je 30 cent vanmiddag binnen :D
Ook jij hé Godfried voor de snelle levering en de hulp via mail en aan iedereen voor de raad en het helpen zoeken :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, dat is meestal ook het probleem bij de achter remmen. Nu zal je bloeddruk wel weer normaal zijn he.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eindelijk van je probleem verlost. Het mag niet altijd te gemakkelijk gaan, dan is dat zo vanzelfsprekend dit maakt het spannend en tot een uitdaging. Meestal gaan we het veel te ver zoeken.

Als ik iemand kan helpen is dat graag gedaan.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
--------
We hebben dan alles proper gemaakt nieuwe borgpen gehaald en alles terug gemonteerd klaar was kees.
6 maanden frustratie weggewerkt in 1u30.
=============================================================================

Dit staat toch allemaal uitgebreid beschreven op de 1e bladzijde in mijn remmentopic.
Dat is iedere 5 jaar standaard onderhoud voor de Murena en Bagheera.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... sc&start=0
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply