nieuw geluid :)

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

nieuw geluid :)

Post by JEAN »

Wat een zalig weer deze dagen 8) ik noem dit matra weer :D
weer vele coole km gemaakt vandaag en ook deze week geweest. :D
Tussen 4000 en 5000 toeren wat een mooie sound die van achter mijn rug komt was weer kicken in de matra mss niet goed voor de motor :lol: maar zalig voor mijn oren :wink:
T'is toch een taaie murena dat ik heb hoor :D hahahahaha
Attachments
mijn wagens 7.JPG
mijn wagens 7.JPG (22 KiB) Viewed 6322 times
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, en dat wil jij gaan verkopen man man man toch.





grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Verkopen als de prijs goed is hé zou graag een murena S hebben :D maar moet nog mijn vrouw overtuigen en dat is niet gemakkelijk :lol:
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat mag toch geen probleem zijn he. Anders zal ik eens met ze gaan praten als je het goed vind wat denk je er van?





grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

JEAN wrote: .... maar moet nog mijn vrouw overtuigen en dat is niet gemakkelijk :lol:

Geen probleem toch?... moederdag staat voor de deur dus over een kado hoef je niet meer na te denken.
En een gegeven paard mag ze dan niet in de bek kijken. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die motors kunnen veel meer verdragen dan je denkt, gelukkig maar.
Een mens wil altijd iets anders dan wat hij heeft, hoe komt dat toch?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Godfried

Je klinkt als mijn vrouw die zegt dat ook altijd dat ik nooit content ben :lol:
Maar ja we kunnen nog wisselen hé als je niet graag met je murena S rijdt :D
Word wel eens tijd dat ik met een S eens mee ga om te kijken wat een S in zijn mars heeft :) .
Dan kan ik nog zien of het de moeite loont om te veranderen hé :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jean, ga dan maar vast sparen om de tank af en toe te kunnen vullen.
De S lust met een stevige rijstijl wel een slokje :roll:
Als ik de 2.2 vergelijk met de 1.6, dan vind ik de 2.2 wat meer een lange baan auto.
Het duurt lang voor de temperatuur er in zit en het vermogen kan eigenlijk pas aangesproken worden als de auto goed warm is.
De 1.6 rijdt wat losser naar mijn menig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mijn murena rijdt geweldig totaal niet te vergelijken met de bagheera.
De murena heeft een geweldige trekkracht in alle versnellingen ook bij een lage snelheid reageert hij zeer goed. Zefls in derde vertrekken laat hij zonder problemen toe. Dit kun je van de bagheera niet zeggen die moet je in de toeren houden om iets vermogen te voelen.
Het enige nadeel vind het hoge verbruik maar ja die paar duizend km wat ik maak op een jaar maken niet niet zoveel uit. Ik zou er liever het hele jaar mee rijden maar als je drie auto's hebt zit je altijd met een dilemma, welke nemen. Gelukkig is dat een luxe probleem. :lol:

Een goede S vinden zal ook niet eenvoudig zijn. Ik heb veel werk aan mijn murena gehad. Hij is nog niet hoe ik hem wil. Vooral de lak en nog wat kleinigheden maar dat komt wel goed.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Nu als je sportief rijdt met een 1.6 is hij ook wel dorstig maar ja is een hobby hé 8)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

JEAN wrote:Nu als je sportief rijdt met een 1.6 is hij ook wel dorstig maar ja is een hobby hé 8)
Lange afstanden 8 liter. Puur den ezel uithangen -soms denken we nog 18 te zijn ;-) - op korte afstanden zorgt voor 12 liter. ... Reed vroeger zuiniger toen hij nog dagelijks vervoer was... :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je rond de kerk rijdt maakt dat niet veel uit maar als je naar een meeting van MatraMania in west-Vlaanderen gaat wel.
Ik ben al meerdere keren thuisgekomen met 650-700km op de teller. Dit is voor de bagheera 1 keer tanken maar voor mijn murena 2 keer en de bak zal ook leeg zijn. Ik weet het die km maak je niet dagelijks maar toch. Het bederft de pret een beetje.

Dit is ook de reden volgens mij dat de meeste 2.2 niet zo veel km hebben.

Mijn murena heeft maar iets van 100000km gemaakt althans volgens de km teller!!!!!!!!
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

JEAN wrote:Godfried

Je klinkt als mijn vrouw die zegt dat ook altijd dat ik nooit content ben :lol:
Maar ja we kunnen nog wisselen hé als je niet graag met je murena S rijdt :D
Word wel eens tijd dat ik met een S eens mee ga om te kijken wat een S in zijn mars heeft :) .
Dan kan ik nog zien of het de moeite loont om te veranderen hé :wink:
Puur voor de pk's kan je natuurlijk 4 constant vacuum carburatoren (van een fzr bvb.)monteren. Op youtube enz. claimen die mannen 140 pk met een murena 1600... :o
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

lijkt me zeer sterk dat je met een stel carbs plotsklaps 50pk winst maakt. Met constant vacium carbs verbeter je wel de gasrespons in't kwadraat, maar een pk of 10-15 winst lijkt me al enorm positief. :wink:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vollegaaz wrote:lijkt me zeer sterk dat je met een stel carbs plotsklaps 50pk winst maakt. Met constant vacium carbs verbeter je wel de gasrespons in't kwadraat, maar een pk of 10-15 winst lijkt me al enorm positief. :wink:
Dit is dezelfde gedachte die door mijn hoofd ging na het lezen van het bericht. Alleen met carburators 50 pk winnen zou iets te gemakkelijk gaan.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Als ik eerlijk ben dan moet ik zeggen dat als je met de 1.6 goed doortrekt en durft toeren te maken dat hij toch redelijk vlot is voor een wagen van die leeftijd en het gebrul heeft al de indruk dat je vliegt :D
En Harry heeft gelijk dat de stukken voor een 2.2 of 2.2S nog duurder zijn en moelijker te vinden dus denk ik best dat ik bij mijn 1.6 blijf :wink:
Godfried ik heb naar de nieuwjaarsmeeting gekomen met een volle bak benzine en deze was nog niet leeg bij terugkomst dus naar verbruik toe als je normaal doet valt dit reuze mee vind ik :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Op de wagen van Richard zitten deze Mikuni''s, maar ook een scherpere nokkenas.
Dat gaf echter koelingsproblemen en er moest een oliekoeler bij gemaakt worden om dat op te lossen.
Deze zit daadwerkelijk rond het vermogen van een S.
Met een setje Mikuni's alleen red je dat niet.

De vraag is natuurlijk hoe de rest van de wagen zich gaat houden.
Om van 1.6 naar 2.2 te gaan hebben de Matra ingenieurs zwaardere steekassen en draagarmen, ander differentieel, zwaardere veren en schokbrekers geplaatst om het meer vermogen aan te kunnen.
Het is wel zo dat deze wagen 10 jaar terug al is omgebouwd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, dat lijkt mij ook het verstandigste om je matra te houden, nu weet je wat je hebt en als je verandert moet je nog afwachten wat je dan krijgt.







grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Al die pk's zijn idd nergens voor nodig. En al die tuning-trucjes beloven natuurlijk de hemel...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb maar een keer met een 1.6 murena gereden en stond er van te kijken wat die in huis heeft. Niet te vergelijken met de bagheera, wel vreemd ze hebben alle twee 90pk, maar het voelt veel meer aan!!!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply