voorbereiding spuitwerk matra

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Joost,
heb deze dingen gisteren van mijn sloper gedemonteerd en net ff een foto voor je gemaakt. De beugel scharniert op een asje dat met 2 bouten in de raamstijl vastgezet is. Na verloop van tijd lubbert dit uit ( roest) en dan komt de beugel los . ff geheel loshalen en opnieuw klinken of ring oplassen / hardsolderen.
Attachments
DSCN4319.JPG
DSCN4319.JPG (121.76 KiB) Viewed 8934 times
The Pete
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Het stopt ook nooit met die matra :) net wanneer je denkt we zijn er..dan is er net nog dat ene dingetje :)
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Wat weerhoudt dat het opstaande oog niet uit de opening valt?
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo Joost,
tja, dat is het leuke aan een "old- of youngtimer; je hebt altijd wat te doen, krijgt de vreemdste mensen over de vloer, je verveelt je nooit, het houdt je van de straat én uit de kroeg ! langzaam maar zeker brengt het virus je tot de status "sheddy"(uitleg zie elders), hetgeen niet verkeerd is.

De verbinding van het scharnier is niet altijd erg professioneel gefelst. Eigenlijk is het uiteinde alleen een beetje platgeslagen. Ik zou er gewoon een onderlegring op hardsolderen , of lassen en de hele handel roestvrij en behandeld weer monteren.
sccs ermee



PS noteer je de 23e september in je agenda?
The Pete
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Na de foto direct aan de slag gegaan om beide beugels eruit te halen..bestuurderskant moet idd dat oog wat opgesoldeert worden of zo want het oog blijft niet steken :) passagierskant was volgespoten met siliconen...joy!! Maar die beugel ziet er nog stevig uit...het einde is in zicht!!!
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

het "einde" is zoals ik zei in zicht hoewel je nooit klaar bent met restaureren :)

De motorkapbeugels laat ik ik weer herstellen door de lokale dorpsmit en dan zou de motorkap zonder problemen bevestigt kunnen worden.

Enkel nog een probleempje met de stadslichten (naast de richtingsaanwijzer) ..deze willen maar niet aangaan ondanks alle goede connecties...dit wordt wss de boel effe uitmeten....

Verder moeten de remmen onder handen genomen worden (revisie, nieuwe blokjes, olie, nazicht...) maar dit laat ik liever iemand doen die goed weet waar die mee bezig is...

Bij carjoy zou dit in de prijs van het groot onderhoud inbegrepen zijn...na bijna 2 jaar stilstaan kan men matra een groot onderhoud gebruiken en een check up...wat bij carjoy gratis zou gebeuren bij men eerste groot onderhoud daar....(aanrader of niet?)
Attachments
foto 1-1.JPG
foto 1-1.JPG (136.62 KiB) Viewed 8859 times
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

wat is hiervan de functie? :) het kabeltje komt ergens onderaan de stuurconsole binnen en is daar amateuristisch bevestigt met de mogelijkheid eraan te trekken
Attachments
foto 2-1.JPG
foto 2-1.JPG (116.85 KiB) Viewed 8856 times
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is de kraan die uw interieurtemperatuur regelt
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

joost wrote:wat is hiervan de functie? :) het kabeltje komt ergens onderaan de stuurconsole binnen en is daar amateuristisch bevestigt met de mogelijkheid eraan te trekken
Het kabeltje wat onder het stuur hangt gaat normaal gesproken niet naar de kraan maar is om de lampen omhoog te trekken als er defect is aan het klapsysteem.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Eigenlijk is het jammer dat je de auto eerst laat spuiten en dan er aan gaat werken met de kans op beschadigingen.

De remmen zijn niet moeilijk in een Murena (zie mijn remmentopic), maar als je niet de kneepjes van dit systeem kent kan het toch voor problemen zorgen.
Veel kennis bij de garagisten is er niet meer van dit merk, dus misschien toch bij iemand brengen die er kijk op heeft, maar beter is toch zoveel mogelijk zelf te doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

k ga het topic eens goed doorlopen...buiten de remmen is er niks dat direct vervangen moet worden of zo :)

maar het zit hem soms in een onverwacht hoekje :)
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Ik loop al een hele week te vloeken op het afhangen van het bodywork vooraan...lukt me maar niet dit in orde te krijgen. Enige raad met wat els eerste te beginnen om als referentie te gebruiken :) tips zijn van harte welkom! Matra rijders in de buurt van Geraardsbergen zijn altijd welkom ;)
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Joost wat bedoel je juist met "afhangen van het bodywork"
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Zijvleugels vooraan , motorkap, koplampen en voorbumper op elkaar afstemmen
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Joost,
Bumperstrip (ná) het spuiten het eerst plaatsen.

Allereerst voor diegenen die nog moeten beginnen : Doe het volgende pasmaken VÓÓR het spuiten!

Start met de voorspatborden mooi aan te sluiten op de deuren, de "drukplaat loszetten en dan naar buiten brengen om het spatbord met de deur te laten vluchten ; (denk om de naden) Eventueel de bovenste ophanging van het spatbord wat verbuigen én het spatbord aan de voorkant op de beugel monteren , maar niet te vast zodat je kunt manouvreren.
Daarna motorkap er op( NB altijd met 2 personen doen anders kost het lak) en zorgen dat de bovenkant van de spatborden mooi afhangen onder de motorkap, dus dat de zijkanten van de motorkap , mooi vluchten met de bovenkant van de spatborden ; hiervoor desnoods de gaten op de binnenschermen en de spatborden wat aanpassen
Voorbumper er op , maar onderkant nog niet vastzetten ( 2 bouten op het chassis) en zorgen dat de "punten " van de voorspatborden mooi aansluiten op de voorbumper.
Motorkap afstellen op de voorbumper d.m.v. de 4 rubber stoppen.
Rubbers en kapjes plaatsen zodat alles mooi in lijn ligt.
Koplampen erop en m.b.v. de stelplaatjes en de rubber dopjes aan de voorkant zorgen dat deze "vlucht" met de motorkap, dus er mooi strak in ligt, en de zijkanten van de voorspatborden.
NB de motorkap moet eigenlijk doorlopen aan de zijkant en bovenkant in de koplampen.
Daarna met hardboardplaatjes de rubberstrip tussen motorkap/koplampdeksels en bumper plaatsen zodat deze mooi nevenwijdig hieraan lopen

Bovenal , zeer zeer voorzichtig met veel oude handdoeken en lappen en het liefst met een (handige) hulp werken. Ga dit niet alleen doen!
succes ermee en hopelijk tot ziens met de Murena op 23 september en meet......................
The Pete
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Was de praktijk maar zo simpel als de theorie :) en idd eerst afhangen en san spuiten. Lukt niet altijd...motorkapbeugel onverwacht stukgegegaan na het spuiten dus moest motorkap er weer af. Het is allemaal toch een beetje wringen in prutsen om alles strak te krijgen betreft de naden :) maar we houden vol :)
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de vooruitgang
Attachments
foto 3.JPG
foto 3.JPG (90.3 KiB) Viewed 8764 times
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de foto ligt op zen zijn...paar rondellen tussen het binnenscherm en bevestiging van het buitenscherm vooraan...zo komt deze wat hoger en druk zo tegen rubber van de motorkap waardoor de de naad tussen motorkap en buitenscherm beter uitkomt
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de vooruitgang
Attachments
foto 1.JPG
foto 1.JPG (116.98 KiB) Viewed 8757 times
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de vooruitgang
Attachments
foto 4.JPG
foto 4.JPG (122.77 KiB) Viewed 8752 times
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de beugel heeft ook wat aanpassingen nodig :) ik heb de indruk dat er nog wat herboort zal mogen worden en wat wringwerk
Attachments
foto 5.JPG
foto 5.JPG (116.63 KiB) Viewed 8746 times
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

wat zou een revisie van de remklauw(en) vooraan mogen kosten? (vervangen van remblokjes en remolie)

Dit wil ik liever laten doen, aangezien dit een toch wel belangrijk aspect is van de wagen :)
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Set blokjes en een busje remolie zijn niet de kosten.
Uurtje arbeidsloon en je zit zo op €150.-
Dan wordt er verder weinig gedaan, en eigenlijk mag een 30 jaar oude auto daar best wel wat aandacht hebben.
Vaak zijn remleidingen roestig en rempistons aangetast.
Beter het gehele systeem aanpakken, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het is net wat Herman zegt, pak gelijk het gehele remsysteem aan.
Reviseren van de klauwen en hoofdremcilinder is wat materiaal betreft niet de grootste kostenpost, en ook de kosten voor een bosje nieuwe remslangen is goed te overzien.
De metalen remleidingen is normaliter gewoon een kwestie van inspecteren: alleen als er schade of roestputjes in zitten dan vervangen.

Het uurloon zal de grootste kostenpost zijn als je het laat doen... alles reviseren en slangen verversen is al gauw zo'n 8 uur werk.
Maar ik moet zeggen, als je het eenmaal zelf hebt gedaan dan zul je ervaren dat het ontluchten van het systeem eigenlijk nog het lastigste werk van alles is... :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

dat is op termijn de bedoeling dat alles wordt aangepakt :) maar ik wil de matra allereerst nu door de keuring krijgen.

als het remsysyteem voorlopig nog ok is wordt die kost even uitgesteld.

Het spuitwerk alleen was een flinke hap uit het budget ;)
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Het correct "afhangen" van de voorkant is inderdaad niet zo makkelijk, er bestaat geen handleiding voor. Alleen geduld en volhardig zorgen dat het goed komt. Trouwens bij de nieuwe Murena's destijds hing ook niet altijd alles 100%.
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

deze roestige bouten lossen voor geen meter!
Attachments
foto.JPG
foto.JPG (145.79 KiB) Viewed 8635 times
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Waarom moeten die eraf? Je kan een verlengbuis gebruiken, dat scheelt veel dat je meer kracht kunt zetten.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

joost wrote:deze roestige bouten lossen voor geen meter!
Eerst maar een nachtje in de kruipolie.
Dan met een goede dop met ratel evt. met verlenging zoals Benny al voorstelde.
In ieder geval niet met een Bahco.
Desnoods wat warm stoken met een brander.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply