voorbereiding spuitwerk matra

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ik heb verleden jaar in m'n Bagheera ook een andere ruit laten plaatsen, die kerels hadden verschillende soorten rubbers bij aan de lopende meter.
De ruit in de bagheera is ook gelijmd, maar ik heb dan gekozen om er een rubber mee in te lijmen, met een mooi resultaat, daar komt geen druppel water onder. Misschien interessant om ook meteen het rubber mee in te lijmen?
Attachments
rubberkl.jpg
rubberkl.jpg (191.12 KiB) Viewed 8558 times
Bagheera X '78
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

wat is de maat van de bouten waarmee de achterbumper wordt opgehangen?

Kan ik deze simpelweg in de lokale brico kopen? :)
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

M8 slotbouten.

Ga je ze mee spuiten of plaats je blanke rvs bouten? (Wel even polijsten)
Ik heb ze dus blank gelaten omdat ik bang was dat de lak niet zou blijven zitten op de bout tijdens het monteren. Maar bij de ene kleur valt dit meer op dan bij de andere. Voor een eventueel nieuw project zou ik gewoon een stuk of 10 bouten in kleur laten spuiten. Altijd handig voor als de bumper er een keertje af moet of voor als er eentje beschadigt tijdens montage.
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

ik ga deze mee laten spuiten....ik breng die deze middag binnen bij de spuiter....ben benieuwd hoe de vorderingen staan :) foto's volgen
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb ook RVS gehaald en appart mee laten spuiten.
Ziet er beter uit als van die chromen knopen op je bumper.
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

ziet er heel netjes uit...ik ga de spuiter dit ook late doen....binnen een 2uurtjes sta ik aan zen deur met hoop op wat vooruitgang :) keep you guys posted
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Matraciens
In de beugels , waar de bumper mee aan het chassis hangt zitten vierkante moeren. Ik heb deze ook vervangen , na het galvaniseren (Thermisch) door RVS exemplaren en de bouten meteen ook maar ; zo kan de achterbumper altijd gemakkelijk ge(de)monteerd worden zonder dat er iets beschadigd.Dit geldt ook voor de twee slotbouten die onder de achterlichten zitten.
The Pete
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Je kunt net zo makkelijk de kooitjes er af slijpen en paar slotbouten in de gleuven steken. De moeren willen nog wel eens goed vast rotten en dan draai je die kooitjes kapot waarna je de flex in de bout moet zetten. Vervolgens moet je de kooitjes open zagen om de vierkante moer te vervangen. Wat een werk, zeker als je ook nog zelf de vierkante moeren moet maken. Ik heb dit een keer gedaan maar bij de tweede auto heb ik de kooitjes gewoon weg geslepen.
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Mijn grootste werk zal het terugmonteren zijn vAn het geheel...voor de achterbumper zie ik geen probleem maar het afstellen van de voorkant wOrdr een uitdaging....waar haal ik die metalen beugel voor de stoottubbers op de voor en achterbeugel... En de stootbumpers zelf ...
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

carjoy heeft het allemaal.

afstellen boorbumper is niet heel moeilijk.

eerst de bovenste 2 schoeven. hiermee bepaal je hoe diep hij moet komen te liggen (zodat de wielkast mooi rond is betreft hoekje bumper op het wielscherm).

Dan draai je die 2 schroeven vast aan.

dan ga je naar de zijkant. hier kan je met de hand aan de achterkant bijkomen. Je drukt de bumper omhoog zodat hij mooi rechtlijnig loopt met het zijscherm. dan draai je hem vast.

vergeet de 2 steunen onderop de bumper niet vast ze zetten op het chassis (de steunen aan de verstralers). dan zit het allemaal wat steviger en minder kans op rammels en barste in je bumper.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Het kost allemaal veel tijd. Zeker als je net als ik de voor schermen en de lampen kappen ook hebt verwijdert. Om dan alle naadjes een beetje netjes te laten aansluiten is erg lastig en perfect krijg je het waarschijnlijk toch niet. Het blijf een compromis zo'n, door warmte krom getrokken chassis.

Het is trouwens een aanrader om de voor schermen aan de binnenzijde iets te verstevigen op de plek waar je ze vast zet op de metalen steuntjes.
Zo iets:

Image

Bij mij waren de schermen hier dus ingescheurd.
Het bovenste deel van het steuntje was ook weg geroest waardoor het scherm meer dan normaal naar binnen kon worden gevouwen.
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Prijskaartje zal tussen de 4500 a 5000 € gaan kosten...wa bijkomstige kleine onvoorziene werkjes ,beetje laswerk aan het raamprofiel..barstje hier en een gaatje daar...maar het uiteindelijke resultaat zal mogen gezien worden...volhende week ophalen en het in elkaar steken kan beginnen...foto volgt
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Best wel veel geld.
Rubber is onderweg Joost
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Best wel veel geld.

Tsja, daar is het hobby voor... dan mag het soms een paar centen kosten.
Ik bekijk zoiets altijd van de positieve kant: die prijs ben je al snel weer vergeten (moet je natuurlijk niet op maandelijkse aflossing doen :lol: ), maar het plezier van de uitgave duurt voort.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de fotootjes :) niet echt veel op te zien....

het is inderdaad prijzig maar zoals de spuiter zelf zegt....beter ineens goed werk van te maken en het probleem grondig aanpakken ipv de auto voor 2ooo euro te laten spuiten en binnen dit en een jaar weer barstjes te hebben....

Hij wou er zelfs niet aan beginnen had ik gevraagd om de auto enkel in spuitplamuur te zetten en te spuiten...het was alles of niks :)

Maar we gaan blinkend de zomerzon tegemoet :) :)
Attachments
foto 1.JPG
foto 1.JPG (100.68 KiB) Viewed 8334 times
foto 2.JPG
foto 2.JPG (102.53 KiB) Viewed 8334 times
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het feit dat er niets aan te zien is geeft aan dat de Gelcoat er netjes opzit.
Komt helemaal goed, en voor langere tijd zo te zien.
Mooi werk 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Die kan er straks weer 30 jaar tegenaan. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er al goed uit.

Wordt weer een prachtexemplaar voor de komende jaren.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ziet er al goed uit. Die kan er binnenkort weer wat jaren tegen aan.










grt harry de matra.
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

deze donderdag de wagen ophalen :) ik heb nog voldoende gelcoat over voor 1 wagen in de coat te zetten...als iemand interesse heeft....
Attachments
foto 2-1.JPG
foto 2-1.JPG (146.43 KiB) Viewed 8274 times
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de vooruitzang :)
Attachments
foto 1-1.JPG
foto 1-1.JPG (116.93 KiB) Viewed 8271 times
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

voor de afwerking heb ik nog de volgende onderdelen nodig.

mocht iemand me hierbij verder kunnen helpen.....

anders wordt het leen prijzig bezoekje bij carjoy :)


benodigheden afwerking matra:


- metalen beugel voor bevestiging van de stootrubber op de voorbumper

- de stootrubber voor de voorbumper

- rubber die bovenaan de voorbumper komt

- afwerkingkapjes voor de rubbers vooraan

- montagebeugels voor de voorbumper


- metalen beugel voor bevestiging van de stootrubber op de achterbumper

- de stootrubber voor de achterbumper

- afwerkingkapjes voor de rubbers achteraan

- montageset voor bevestiging achterbumper via binnenkant koffer (bout, rondellen, rubber)


- L-rubber die naast het kofferraam loopt

- deurrubers met fluwelenafwerking voor zowel links als rechts
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Was er niets meer bij Joost?
Nieuw is hier op dat gebied niet veel.
Als het niet lukt heb ik gebruikt een complete achterbumper met strip compleet en goede bevestigingsbeugels.
Dat mag weg voor €50.-

Dan heb ik alle eindkapjes voor de strippen voorzijde gebruikt ook nog wel liggen.
Die moeten wel gespoten.
Ook heb ik nog afwerkdopjes die in de eindkapjes gaan nog wel liggen alsook wat rubbers voor de bevestiging.

Bij www.gorubber.nl zijn de velours deurrubers te krijgen mar niet iedere kleur.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

bij het terugplaatsen van de motorkap is de steun aan de bestuurderskant losgekomen.

blijkbaar zit deze niet vast met een bout of dergelijke, en word enkel op zijn plaats gehouden met montageschuim of iets gelijkaardigs?

de spuiter had hier al een soort schuim ingespoten maar deze steun komt tocht weer los.

wie brengt mij raad :)
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de vooruitgang...
Attachments
foto 1.JPG
foto 1.JPG (135.86 KiB) Viewed 8177 times
foto 2.JPG
foto 2.JPG (114.86 KiB) Viewed 8177 times
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dag Joost; ik ben geïnteresseerd in de gelcoat die je over hebt. Wil je eens mailen hoeveel je er nog voor wilt? Heeft de spuiter dan nog eens een grondlak gespoten op de gel, of heeft hij de gel gebruikt als grondlaag?
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

het laten werken van alle lichten blijkt nog een andere uitdaging te zijn..

bij het optillen van de zekering module merkte ik een losse draad...

er is echter geen andere losse draad te vinden die ik hier mee zou kunnen conecteren..
Attachments
foto.JPG
foto.JPG (106.1 KiB) Viewed 8125 times
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

joost wrote:het laten werken van alle lichten blijkt nog een andere uitdaging te zijn..

bij het optillen van de zekering module merkte ik een losse draad...

er is echter geen andere losse draad te vinden die ik hier mee zou kunnen conecteren..
Is niet aangesloten.
Is draad 41A
Was bedoeld voor de uitstapverlichting, maar die zit niet op de Murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zag dat in mijn vakantie je een vraag had over de scharnier voorzijde.
Deze zal wel gebroken zijn.
Kun je aan de binnenkant loshalen.
Stukje binnebekleding weg halen op de stijl (deurruber loshalen)
Zit met F bevestigd.
Attachments
scharnier.jpg
scharnier.jpg (78.35 KiB) Viewed 8104 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

Het gaat over de bevestigingsbeugel van de motorkap....deze zit volledig los. Ik merk dat op de beugel een opstaande bevestiging zit..een soort oog..ik kzn het moeilijk beschrijven :) deze moet binnenin de stijl ergens worden ingehaakt en vervolgens met montageschuim vastgezet worden?
Post Reply