Verstrooidheid --> water in motor

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Verstrooidheid --> water in motor

Post by brammozz »

Ik ga niet het hele verhaal doen want daar schaam ik me nogal voor :oops: .
Maar ik heb dus per ongeluk water in men benzinetank gegoten (+- 1l) en had het ook niet door.

Jammergenoeg startte de murena niet :s

Nu is het punt om dat water uit de motor te krijgen, momenteel staat hij gestald waar ik er onmogelijk onder kan.

Heb de tank ondertussen vol gedaan met 98 en proberen te starten het volgende actie is hem eventueel boven de smeerput trekken.

Als ik raad vraag zegt men ofwel geen enkel probleem gewoon hem proberen in "gang trekken".
ofwel benzine leiding losmaken, alles eruit etc..

Iemand betere raad?

Iedereen vind het in ieder geval grappig... :evil:
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Persoonlijk heb ik geen ervaring met water in een auto-motor, maar wel in een scheepsdiesel (zo een van 5 meter hoog met zuigers waar je in kan staan) En de gevolgen kunnen vrij desastreus zijn! Vandaar dat elke grote diesel eerst met open kraantjes bovenop de cilinders handmatig getornt wordt om eventueel water eruit te blazen voordat de motor gestart wordt.

Ik zou in dit geval het hele benzinesysteem loskoppelen en leeg maken. Dan zit hier geen water meer in in ieder geval. Het is niet erg aannemelijk dat het water via de benzinetank in de cilinders is gekomen, dus weer aansluiten en nieuwe benzine erin zou voldoende moeten zijn. Je zou voor de zekerheid de cilinderkop kunnen lichten als je bang bent dat er toch water op je cilinders ligt.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Vermits water zwaarder is dan benzine zal het water beneden in de tank staan. Ik zou proberen het water eruit te hevelen door de aansluiting van de benzineleidingen los te maken en er een plastic slang tot onder in de tank steken. Eventueel kan je de wagen langs één kant hoger zetten zodanig dat het water in één hoek van de tank komt te staan.
Veiligheidshalve zou ik de bougies eruit draaien, dan kan er geen schade ontstaan door eventueel water in de cylinders te willen samen persen...
Succes ermee...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik ken dat, is mij ook al verschillende keren gebeurt.
Is het geen water of diesel in de tank dan is het wel water wat via het luchtfilter (waterslag) in de motor komt... :oops:

In ieder geval niet gaan starten of proberen hem aan te slepen!

Eerst maar eens beginnen om de tank geheel leeg te maken, 1 liter water is gewoon te veel om te laten zitten.
Nu weet ik niet of een Murena een aftapbout in de tank heeft, en anders de vulslang aan de tank lossen en leegpompen/hevelen.
Daarna vanaf de brandstofpomp de leiding leegblazen (compressor, lage druk) richting de tank.
Vervolgens de aanvoer van pomp naar de carburateur loskoppelen en leegblazen (evt gelijk maar het filter vervangen) en de vlotterkamer van de carburateur aftappen.
In ieder geval geen compressor gebruiken voor de carburateur en de brandstofpomp!

Dan de bougies eruit en even doorstarten, mocht er namelijk water op de cilinders staan dan komt het er via de bougiegaten er wel uit.

Vervolgens goede benzine tanken, doorstarten tot er weer overal benzine zit, bougies erin en starten.
Het kan zijn dat er nogal wat condens uit de uitlaat komt, niet druk om maken want dat is water wat in het uitlaatsysteem is gekomen.
Gewoon een tijdje stationair laten draaien, en als de motor wat op temperatuur is gekomen dan even een uurtje rijden.

Succes ermee. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply