Carburator 2.2 reinigen/vernieuwen/afstellen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ik heb ook alle dichtingen nieuw gezet.
Heb ondertussen ook een ultrasoonreinger gekocht, maar nog niet gebruikt.
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik heb ondertussen mijn "reserve" carburateur schoongemaakt.
Nu viel het mij op dat deze carburateur een boutje mist.
Wie kan mij vertellen waar deze bout/schroef voor is?

Image

Blijkbaar ben ik niet de enigste die deze bout/schroef mist.

http://dinsen.net/murena/carburettor/description
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Loopt het gat wel door tot in de carburator, wordt misschien niet gebruikt!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb meer carbs gezien die het gat open hebben.
Bij mij zit er een soort luchtsproeier.
Aan de andere kant zit het zelfde gat met het elektr. ventiel.
Heb getracht een nummer van die sproeier te vinden, maar niet gelukt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Vandaag heb ik een poging gedaan om mijn carburateur een onderhoud beurtje te geven. Tot nu toe heb ik weinig succes de auto loopt nu op 2 soms 3 cilinders omdat de bougies nat slaan.
De gekochte onderhoud kit is een grote teleurstelling.
Zo past b.v. de pakking niet om het buisje wat uit het bovenste deel in het onderste deel valt. (Het bekende O ring buisje) De handleiding is ook waardeloos waardoor ik nu met veel vraagtekens zit. Misschien kunnen jullie helpen.

Kijkende naar de exploded view. (Deze zat ook bij de set en was met 8 regeltjes buitenlands tekst de handleiding)

http://www.matramania.be/phpBB2/download.php?id=3978

Klopt het dat er een O ring moet om F (CO), 32 (Acceleratie jet) en 39 (e.o.a. buisje met kogeltje onder de vlotter). Dit is niet te zien op schema.

Waar is eigenlijk dat bekende o ring buisje gebleven? Die zie ik niet eens terug op het schema. Weten we zeker dat er een O ring om moet? Ik twijfel nu namelijk overal aan. Deze ring miste bij mij namelijk op beide carburateurs.

Ik heb het vermoeden dat de vlotter kamer nu overstroomt doordat de ring onder de vlotter naald iets dunner is (ongeveer 0.25mm). Helaas kan ik de oude ring niet van de oude vlotter naald afkrijgen. (vreemd) Ik zou ook de vlotter iets hebben kunnen verbogen maar ben tijdens demontage hiermee bewust erg voorzichtig geweest.
De nieuwe pakking is ook doordrenkt met benzine. Met de pakking gemonteerd kun je aan de zijkant zien dat die nat is.

Nog even voor de zekerheid. De buitenste benzine slang aansluiting, met het grote gat, is toch de aanvoer? Er staan namelijk geen pijltjes op de carburateur.

Ik krijg steeds meer zin om iets met injectie te gaan doen want dit gepruts met carburateurs vind ik maar niets.
En anders moet de Weber maar weer terug op de auto, niet origineel maar hij werkte wel. (En zuipen dat die kon)
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik kan je er niet zo veel over vertellen, want heb er een nieuwe opzitten en een oude die ik ook moet reviseren.
Winterklus waarschijnlijk.

Wat ik wel heb.
De juiste maat kleine O-ring die in alle kitjes schijnbaar ontbreekt.
Heb ik onlangs bij Theo meegenomen.
Indien nodig heb ik 1 reserve.

Ik heb ook nog een originle revisiekit voor Murena SX7061 van Federal Mogul (Carter) uit de oude doos.
Is niet te koop maar zit een docje bij wat ik morgen on-line kan zetten met de onderdelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

In geval van twijfel is een goed en juist schema van de carburator onmisbaar. Een o ringetje wel of niet geplaatst is een hemelsbreed verschil!!
Inderdaad het schema dat je gebruikt is onduidelijk. Hier moet toch een beter schema voor te vinden zijn.

Eerst het juiste schema zoeken.
Wie heeft er een duidelijk schema van de carburator??
Over welke carburator gaat het nu, merk,type nr???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat mijn schema niet beter is.
Image

De separate O-ringen (plastic zakje) die ik na maatneming van Frank bij Theo's vader in Deurne heb gevonden.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

@Godfried. Het gaat om de originele Solex CICF141 Murena carburateur.

@Oetker. Dat schema ziet er inderdaad niet veel beter uit. Jammer, maar toch bedankt voor de moeite.

Toen ik mijn onderhoud setje kocht heb ik ook meteen wat van die kleine o-ringen meegenomen. Echter twijfel ik sterk aan het nut van deze ring. Wanneer de pakking goed is, waarom zou er dan nog een o-ring nodig zijn? De benzine kan nergens anders naar toe, en niet voor niets mist deze ring in alle onderhoud setjes. Bovendien miste hij ook in mijn beide carburateurs.
Carburateurs waar ik overigens nog nooit meer gereden heb. Want toen ik mijn (Belgische) Matra kocht zat er een Weber op.

Edit: Ik heb vanavond weer een poging gedaan met de twee Solex carburateurs die ik heb. Maar beide pissen volgens mij benzine en alleen cilinder 2 en 3 lopen. De andere twee staan waarschijnlijk blank. Alle bougies zijn er nu uit en de carb is er af. Hopelijk wil de benzine een beetje verdampen want zo wordt het niets. Het is oude benzine maar daar liep hij vorige maand nog prima stationair op.
Wat me opviel is dat beide carbs een pakking hebben die doordrenkt is met benzine. (1 nieuwe en 1 oude pakking)
Ik heb de carb met de oude pakking maar eens gemonteerd met wat vloeibare pakking. Morgen maar weer poging doen want de accu is nu ook leeg.

Nog even iets waar ik vanavond tegenaan liep;
Mocht je 16 volt meten terwijl de auto uit staat dan is je multimeter batterij niet al te best meer.
Ik had dit nog nooit eerder gezien en stond dus verwondert naar de display te staren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou alle dichtingen die op de tekening aanwezig zijn ook plaatsen.

Ik heb de indruk dat je vlotter niet goed sluit., dan loopt alles over. Controleer deze werking en de maat eens!!
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Je bedoelt alle pakkingen onder de carburateur voet?

De nieuwe vlotter naald ziet er hetzelfde uit en er staat hetzelfde nummer op. Kan me haast niet voorstellen dat deze defect is maar ik zal het binnenkort nog eens proberen met de oude naald.

Er zit ondertussen zo veel benzine in het carter dat het olie peil behoorlijk over het maximum heen is :(
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als er benzine bovenop de cilinders de motor instroomt en ook nog het carter vol zet terwijl de wagen gewoon op stal staat dan is er wat anders aan de hand, dan staat er druk op het brandstofsysteem.

Controleer de tankontluchting en de bijbehorende terugslagklep maar eens op een goede werking voordat je de carburateur gaat reviseren.
Onder invloed van warmte verdampt de benzine in de tank en creëert daar een overdruk... als deze druk niet via de juiste afvoer weg kan dan wordt de benzine naar de motor geperst, overstroomt de carburateur en staan uiteindelijk je cilinders en carter vol benzine... gaat trouwens het snelste bij meer dan halflege tanks i.c.m. stevige temperatuurschommelingen.

Ik heb bij m'n Talbot Horizon ook lang naar dit probleem gezocht, kwam er pas achter toen de bij de carburateur losgenomen benzineslang maar bleef stromen ondanks het omhoog houden van de slang....
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Als er benzine in het carter komt, ook eens controleren of het membraam van de benzinepomp geen scheurtje heeft...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb het nog nooit gehoord, een benzinetank die blijft stromen maar ik kan me het wel voorstellen. Dit verwacht je zeker niet.
Ik heb de indruk dat die vlotternaald gewoonweg niet afsluit, dit kun je controleren zonder de carburators uit te bouwen. Als de carburator overloopt sluit deze niet.
Indien er een lek in de carburator is door een dichting die niet aanwezig is of sluit dan kan de benzine zonder weerstand de boel laten vollopen.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb het met m'n Horizon dus meegemaakt, en heb er lang over gedaan om de oorzaak van dit probleem te achterhalen.

Ik heb de Horizon gekocht in 2010, en die zomer openbaarde het probleem zich... ik vermoedde het probleem ook in de carburateur of de brandstofpomp, en heb toen laat in het najaar (tegen de koude periode aan) de gehele carburateur gereviseerd en de pomp vervangen.
Het probleem leek opgelost, de hele winter heb ik er probleemloos mee gereden maar in het late voorjaar van dit jaar begon het weer van voor af aan.
Stom toevallig heb ik toen (was op het einde van een warme dag) de brandstoftoevoer naar de carburateur losgetrokken, en de benzine spoot er gewoon uit... overdruk op de brandstoftank dus.
Vervolgens heb ik die terugslagklep gedemonteerd en even getest door te zuigen aan beide kanten, bleek die klep maar in 1 richting te werken.
Ik heb die klep er tussenuit gelaten en vervangen door een simpel stukje slang van 5 cm, en sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Ik zet er ook geen nieuwe klep meer tussen, bij de Horizon zit deze namelijk 50 cm boven de tank dus ik hoef niet bang te zijn voor benzinelekkage op dit punt. (ben toch niet van plan om de auto op de zijkant te gaan parkeren :wink: )

En vergis je niet op die overdruk die in een tank kan ontstaan, deze kan net zo hoog oplopen als de onderdruk (die je soms hoort sissen als je de tankdop losdraait om te tanken)... er is geen vlotternaald die overdruk af kan sluiten, de benzine wordt gewoon door de carburateur geperst.


Urbain wrote:Als er benzine in het carter komt, ook eens controleren of het membraam van de benzinepomp geen scheurtje heeft...
Via deze weg kan de benzine inderdaad ook in het carter komen, maar de verbrandingsruimte zal dan droog blijven en er zal geen benzine op de zuiger staan.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy.
Ik zet er ook geen nieuwe klep meer tussen, bij de Horizon zit deze namelijk 50 cm boven de tank dus ik hoef niet bang te zijn voor benzinelekkage
De 2 wegklep fungeert ook als stankafsluiter heb ik begrepen.
Je zult hem dus nu iets maar gaan ruiken als die binnen geparkeerd staat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Helaas is mijn carburateur probleem nog niet opgelost. Op aanraden van de pakking leverancier zou ik eigenlijk eerst de brandstof druk moeten controleren. Gister heb ik op de vehikel beurs in Utrecht een vacuüm en brandstof druk meter gekocht. Echter is de Engelse handleiding wat onduidelijk. Want mag ik nu wel of niet benzine door de meter stromen?
Ik denk van niet maar weet het niet zeker. In dat geval kan ik de pomp alleen maar droog testen en ik weet niet hoe nuttig die meet gegevens dan zijn.

Het gaan om de volgende tester.
http://www.draperproducts.co.uk/59075/D ... ESTER.html

De onderstaande tekst staat op de verpakking.

Petrol pump testing: The gauge can be easily used for testing the suction (inlet vacuum) and delivery (outlet pressure) of the vehicle fuel pumps in cases where poor engine starting or sudden engine cut-out indicates a possible fuel pump fault. The scale of the gauge indicates acceptable levels of pressure and suction, and manufacturer's supplied data can be used if available (as described in the vehicle manufacturer's workshop manual or the appropriate Haynes workshop manual)

Het is mij dus niet duidelijk of "outlet pressure" nu lucht druk of benzine druk mag/moet zijn.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

T stukje in de leiding en aansluiten.

http://www.youtube.com/watch?v=8twT13I2 ... re=related
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nog even een extra toelichting.
De benzine komt nooit bij de meter als je die boven de motor houd.
Daar blijft een luchtbel tussen, dus de meter wordt niet nat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Dat klinkt logisch. Thx Herman.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik meet iets minder dan 4 psi. (~0.27 bar)
Helaas kon ik de brandstof druk voor de 2.2 niet terug vinden in de werkplaats handleiding. Maar dit is vergelijkbaar met de 1.6 en zal hoogstwaarschijnlijk wel goed zijn. Niet te veel niet te weinig.

Ik heb voor de zekerheid ook maar nieuwe bougies geplaatst.
De oude bougies hadden een iets hogere warmtegraad. (N9YC i.p.v. N7YC) Helaas heb ik nog steeds dezelfde problemen. Cilinder 1 en 4 doen niet lekker mee en de bougies slaan weer nat.

Morgen ga ik kijken of ik nieuwe bougie kabels en verdeelkap+rotor kan krijgen. Misschien dat het probleem toch in de ontsteking zit. Moeilijk te geloven omdat hij prima liep voor de carburateur revisie.
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Normaal is 0.28 bar dus perfect.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply