Carburator 2.2 reinigen/vernieuwen/afstellen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

GODFRIED wrote:Als ik zie wat een resultaat dat heeft, dan wil ik ook zo een apparaat.
Dus, als er suggesties zijn!!!
Dat onderdeel is als nieuw. :wink:
Voor de duidelijkheid, de glimmende bovenkant van de rode carb is NIET in de reiniger geweest.
:roll:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

bart_heemskerk wrote:
GODFRIED wrote:Als ik zie wat een resultaat dat heeft, dan wil ik ook zo een apparaat.
Dus, als er suggesties zijn!!!
Dat onderdeel is als nieuw. :wink:
Voor de duidelijkheid, de glimmende bovenkant van de rode carb is NIET in de reiniger geweest.
:roll:
Maar als je dat rode verf eraf wilt krijgen zul je toch eerder op paint stripper moeten overschakelen voor je het ultrasone toestel gaat gebruiken.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

bart_heemskerk wrote:
GODFRIED wrote:Als ik zie wat een resultaat dat heeft, dan wil ik ook zo een apparaat.
Dus, als er suggesties zijn!!!
Dat onderdeel is als nieuw. :wink:
Voor de duidelijkheid, de glimmende bovenkant van de rode carb is NIET in de reiniger geweest.
:roll:
Dat is me wel duidelijk, maar dat dekseltje heb je wel zuivergemaakt en ziet er als nieuw uit. Hoeveel uren moet dat dan in dat toestel blijven?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote:Deze lijkt me wel wat.
Dat is inderdaad wel wat. Gaat wat meer in dan alleen een kunstgebit. Een carb zou er voor de helft in gaan. Hoogte tank is 80mm. Maar is dat ook maximum vloeistofpeil?
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

jo wrote:Maar als je dat rode verf eraf wilt krijgen zul je toch eerder op paint stripper moeten overschakelen voor je het ultrasone toestel gaat gebruiken.
Image

Carb geheel gestript, ingesmeert met verfafbijt, 10 minuutjes inweken, afspuiten met de hogedrukspuit. En.. Voilla!

Image

Kleinere onderdelen ook met afbijt ingesmeert, na 10 minuten het meeste met een doek eraf geveegt, en hup! in de reiniger.

Wat een geweldig spul is die verfafbijt van alabastine. Opletten of het geschikt is voor alu. Deze is er geschikt voor.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er weer strak uit Bart.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

wow netjes. 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Om jaloers op te worden. Zeer mooi.

Ik ga ook zo een toestel kopen. Misschien deze op Marktplaats????
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat die prijstechnisch wel goed is.
170 Watt vermogen is in ieder geval beter als die hele kleine dingen en er gaat ook wat meer in.
Inhoud 2.5 liter en verwarming.
De specificaties zijn best acceptabel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb zo een apparaat gekocht.
Zie link van Herman.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is mooi Godfried.
Ik zat zelf ook over aanschaf van deze te denken, maar heb eigenlijk niet veel werk voor het apparaat, dus nodig ik mezelf binnenkort een keer uit met mijn carburateur :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geen probleem daar is het voor gemaakt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Hoe beoordeel je nu een carburateur op slijtage?
Over schoonmaken, afstellen en demontage is genoeg te vinden op het internet maar over het beoordelen van de staat maar bitter weinig.
Zonder een nieuwe carburateur ter vergelijking kan ik maar moeilijk vast stellen hoe het met de slijtage zit. En hoeveel slijtage is nog acceptabel?
Wie kan hier wat over zeggen, wat zijn de zwakke punten die ik moet inspecteren om er achter te komen of mijn carburateur nog te redden is?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb nog niet veel aan de carb vd 2.2 behoeven te sleutelen.
Wat bekend is dat de venturi's los gaan zitten.
Speling op de klepasjes, lekke vlotters.
Rubbers en het membraam van de acceleratiepomp.

Er zijn kitjes voor te verkrijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Dat van die venturi's is een bekend probleem maar schijnt niet zo erg te zijn.
Die van mij zit ook los. Ik denk ook dat het membraam van de accelerator pomp kapot is. Zie filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=Vt-9y_azfQU

Maar ik heb mogelijk een groter probleem. Er zit namelijk een vreemd geluid in de motor. Klinkt als een lager maar ik weet het niet zeker.

En natuurlijk kookte die bende weer over.

http://www.youtube.com/watch?v=elqB6jB-5TU

Ach, gelukkig hebben we mooi weer. (En bier)
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Laat de motor eens draaien zonder de thermostaat in het blok. Het lawaai kan ook van je versnellingsbak of koppeling komen. Druk eens je koppelingpedaal in en luister of het geluid verdwijnt of niet.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als het stangetje van het membraam niet beweegt als je gas geeft zal het membraam vermoedelijk defect zijn.

Het geluid is moeilijk te definieren , dat klinkt opgenomen toch altijd anders.
Komt het geluid van de koppelingskant, of waterpompkant?
Gooi de snaar er is af en probeer even kort of het geluid weg is.
Zou een gare waterpomp of koppeling kunnen zijn is mij eerste gedachte.
Lekt die pomp

Verbind het thermocontact op de koelvin is door, dat gaat contant lopen dan.
Als het systeem ergens lekt dan krijg je ook dat gedoe in het expansievat.
Of het is een lekke koppakking die druk genereert op het systeem, maar dat zou dan aal vrij snel zich moeten vertonen, na even opwarmen.
Denk dat het motor uitbouwen gaat worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik verwachte eigenlijk een versnelling in toerental toen ik handmatig aan de hendel van de accelerator pomp trok maar er gebeurde dus niets. Maar misschien is mijn gedachte gang wel fout.

Het geluid komt niet uit de bak. Dit is namelijk een bekend probleem voor mij. Mijn 1.6 heeft hier namelijk last van.
Vanaf 0:26 is het voor mij goed te horen het is een rammelend slepend geluid. Het geluid zit wel aan de distributie zijde. Ik heb mijn oor daar even te luisteren gelegd m.b.v. een stuk tuinslang.

Ik hoop dat het uit de waterpomp komt maar die lijkt opzich zijn werk wel goed te doen. Radiateur wordt warm en de pomp lekt niet.

Een andere mogelijkheid is de distributie ketting. Kan ik deze eigenlijk handmatig bijstellen?

Ik zal zo meteen als de boel weer wat is afgekoeld de v-snaar even verwijderen.

Ik verwacht geen lekke koppakking. Ik heb het koelwater even in en teiltje laten lopen en dat was lekker helder. (Zat er ook nog maar net in)

De fan en bekabeling is goed. Dit had ik van te voren nog gecontroleerd door inderdaad even het thermo contact door te verbinden.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij de gesloopte motor die ik had was dit mis.
Image
Is een geleider in de distributie, maar daar kan wel meer fout zitten.
Stellen kun je er niets aan.
Alleen de winklof ontspanner kun je indraaien.
Daar ontspan je de ketting mee voor als de kop er af moet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je kan ook eens luchtdruk steken op de cilinders via de bougie-opening en controleren of er luchtbellen in het uitzetvat komen
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

De waterpomp is overleden. Tja, was eigenlijk wel te verwachten voor een auto die maar een paar keer gelopen heeft in deze eeuw.
Hij lekt nog niet maar draait verre van soepel. Er zit een behoorlijke aanloop weerstand op de as. Maakt ook een beetje een schrapend geluid als je hem rond draait.
Het geluid is dus verdwenen nu de v-snaar is verwijdert. Wel hoor ik nog een tikje. Zo injector achtige tik. Vreemd want ik ben vanochtend begonnen met kleppen stellen.

Nu nog een nieuwe waterpomp. Helaas heb ik niets aan die nieuwe QH pomp die ik nog heb liggen. Deze is blijkbaar voor een Tagora en heeft een langere as.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die pomp kan je gebruiken om te reviseren.
Godfried heeft hem ingekort en volgens mij de pulley omgedraaid.
Godfied...spring even bij hier.

Ik weet niet of je lid bent, maar in de ledensectie staat ook nog een story om een pomp om te bouwen.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... =waterpomp
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze pomp is inderdaad te gebruiken. Ik heb dit ook gedaan en het werkt en past perfect.

Wat moet je doen. De as uit het huis persen en het huis op dezelfde maat (hoogte) maken dan de oude. De as er terug inpersen. Gebruik nu de oude poelie en de oude waterpropeller op de nieuwe pomp. De uitstekende as afslijpen en klaar is de pomp.

Dit wordt duidelijk op forum beschreven maar als je geen clublid bent is het niet toegankelijk.

Maar vragen staat vrij!!

Ps; Ik heb een as en dichting gebruikt van een andere nieuwe pomp omdat de as in de QH pomp iets speling had door het uit en in persen.
Dus let tijdens het uitpersen erop dat je het lager van de as niet beschadigd.
Matra Bagheera S - 1977
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Heb m`n carburateurs gewoon in de vaatwasser gedaan.. :lol: Vaatwas tablet erin warm programma en kwam er schoon weer uit.

Heb het met meer onderdelen gedaan bv achterlicht units ideaal geen werk van..
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Mmm, die heb ik niet. Maar ik zou de was machine kunnen proberen.
Witgoed programma plus voorwas een centrifugeren op 1200 toeren lijkt me wel wat :)

Ik heb ondertussen de carburateur wat schoongemaakt door er wat carburateur reiniger in te spuiten en door te blazen met pers lucht.
Ik heb hem niet open gehad want dat durfde ik nog niet aan zonder nieuwe pakking op voorraad.
Boel weer terug gebouwd en nu loopt die motor echt waardeloos :(
Echt veel slechter als gister. Vreemde tikkende geluiden.... Om moedeloos van te worden. Bah!
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Kan nu ook best zo zijn dat er na het schoon blazen met lucht en nu juist ergens iets verstopt zit..

Zal de carb gewoon rustig en voorzichtig demonteren en dan pas goed door blazen, liep bij mij ook niet in 1 keer.
Dacht dat ik alles ook goed schoon had maar er zat toch stiekem nog troep in. goed schoon maken en de tijd nemen.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

carburateur reiniger ?
Aceton is het hoofdbestanddeel daarvan. :wink:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Indien de pakking niet vastgekleefd is je deze na opening weer opnieuw gebruiken. Het zijn vooral de kleine O ringetjes die over kunnen zijn of ontbreken.
Hier enkele foto's.
Attachments
ziet er al beter uit! (Medium).JPG
ziet er al beter uit! (Medium).JPG (82.25 KiB) Viewed 7242 times
Wat onderdelen van de zuipers. (Medium).JPG
Wat onderdelen van de zuipers. (Medium).JPG (94.91 KiB) Viewed 7242 times
Een beetje te vettig!! (Medium) (2).JPG
Een beetje te vettig!! (Medium) (2).JPG (87.34 KiB) Viewed 7242 times
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik ga eerst maar eens een revisie setje bestellen en vervolgens net zo lang poetsen tot ie net zo schoon is als die van Godfried.

Voorlopig kan ik toch niet meer testen omdat er geen waterpomp en koelleidingen meer op de motor zitten.
Post Reply