Oplossing voor losliggende deurpanelen?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Oplossing voor losliggende deurpanelen?

Post by MatraMurena.nl »

Helaas heb ik nog niet de oplossing.

Zoals de meeste wel weten raken schroeven voor de bevestiging van de deurpanelen vaak dol. hierdoor zit het paneel niet overal meer evengoed vast.

Nu heb ik hier heel erg last van, met name bij de bovenste grote schroef.

Hierkan ik natuurlijk matten gaan leggen van polyester en een nieuw gat boren. Maar ik heb het idee dat het dan ook makkelijk terugkomt.

Weet iemand een goede oplossing hiervoor. Ikzelf zat de denken aan kunstof busjes erachter lijmen die als tapgat dienen. echter hier komt toch aardig kracht op met schroeven. Een aangezien de busjes die ik heb niet te lijmen zijn (PE ofzo), houd het volgens mij ook op.

Heeft iemand hier al een leuke oplossing voor bedacht?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Kung je er niet zo'n ijzeren klemmetje met een gat achter kwijt? Zo een die over het polyester wordt geschoven en waarin dan de schroef zich vast zet?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

als ik iets in polyester dien te bevestigen gebruik ik vaak van die rubber inserts met een boutje, komt uit de motorsport en in verschillende maten verkrijgbaar, je propt de rubber plug in het gat en wanneer je de bout aandraait trek je het rubber samen waardoor het gaat klemmen, werkt prima. In m'n bagheera zitten er verscheidene :wink:
Attachments
cb_1_b.jpg
cb_1_b.jpg (14.84 KiB) Viewed 4100 times
Bagheera X '78
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Vollegaaz wrote:als ik iets in polyester dien te bevestigen gebruik ik vaak van die rubber inserts met een boutje, komt uit de motorsport en in verschillende maten verkrijgbaar, je propt de rubber plug in het gat en wanneer je de bout aandraait trek je het rubber samen waardoor het gaat klemmen, werkt prima. In m'n bagheera zitten er verscheidene :wink:
dit is het mooiste ja. wat is de naam hiervan. en weet je waar ik die kan bestellen op internet?

@martijn. de klemmetjes zijn misschien ook wel en idee ja. stuk afzagen, en enkel het plaatjes met het gat vastlijmen tegen de achterkant van het polyester. zou kunnen werken
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

plak er dan ook een lekkere grote ring tussen, dat verdeeld de krachten wat beter.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Je kan het te groot geworden gat ook een beetje uitkrabben en dicht maken met polyester - glasvezel plamuur. Daarna kun je terug een gaatje boren van de juiste diameter. Ik heb het zo opgelost voor de schroeven in de afdekkapjes in de voorbumper.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Urbain wrote:Je kan het te groot geworden gat ook een beetje uitkrabben en dicht maken met polyester - glasvezel plamuur. Daarna kun je terug een gaatje boren van de juiste diameter. Ik heb het zo opgelost voor de schroeven in de afdekkapjes in de voorbumper.
dit plamuur is niet sterk genoeg voor de deurpaneel denk ik. het slaan van de deur levert toch wat krachten . en ik denk dat het plamuur wel sneller bezwijkt dan werken met een matje

Die busjes lijken me wel wat, dan kan ik het gewoon goed en makkelijk doen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt er natuurlijk ook rivet moeren in zetten en met boutjes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Mijn deur panelen zitten vast met behulp van popnagels met getapt schroefdraad erin.
Popnagels met een grote oppervlakte door het polyester, en een ring aan de achterkant. Vastpoppen. Vervolgens het stalen kern eruit tikken, en dan m4 schroefdraad erin tappen. Daarna kan de deurpanelen met m4 schroefjes vastgezet worden.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

deurpanelen vastzetten

Post by pete speed »

Hallo jongens
jaren geleden heb ik er al eens een artikel voor het clubblad van de S&MSC over geschreven :
" Toglerpluggen "
In elke goede DHZ-zaak te koop; je hebt ze in 3 maten en de kleinste maat voldoet perfect als je de gaten niet al te groot gemaakt hebt in het verleden, anders moet je een grotere maat plug. Je vijlt met een klein vierkant vijltje de gaten vierkant zodat de plug niet mee kan draaien. Dan duw je de plug tot de aanslag er in en met een bijgeleverd rood stiftje duw je de plug aan de achterkant van de deur uit elkaar ( je hoeft dus niet aan de binnenkant van de deur te zijn! het pennetje gaat dóór de plug) en vervolgens kun je er gewone tappers in gebruiken.Hoe dikker de tapper hoe vaster de plug. Ook hier gebruik ik altijd schoteltjes en dekseltjes uit de DHZ regaal voor zodat je de parkertjes niet ziet zitten . De dekseltjes zijn in bruin, beige en zwart verkrijgbaar en werken de zaak erg mooi af, en zijn makkelijk los te maken als de deurplaten er eens af moeten.
Nog een tip :
Vaak hoor je de deurplaten als je er tegen aan leunt in de auto kraken tegen het polyester ; heb ik het volgende op gevonden. Zelfklevende rubberen tochtband, die in zwart en bruin verkrijgbaar is plak ik rond de raakvlakken van het deurpaneel en schroef vervolgens het paneel gewoon vast : stilte treedt in als je er tegen aanleunt..
Zo en nu allemaal aan de slag ; er is vanavond toch niks op de TV
meet....
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat idee van Vollgaaz spreekt me nog meer aan als de rivet moeren.
Zal ze ook is proberen

http://cgi.ebay.co.uk/M4-Rubber-Well-Nu ... 3cb5367610
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag matramannen, ik heb deze gebruikt voor mijn deurpanelen en ze zijn goed. Voor 15 stuks heb ik 5€ betaald daar kan je niet voor prusen.





grt harry de matra.
Attachments
clips.JPG
clips.JPG (93.7 KiB) Viewed 4014 times
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

hendrik wrote:Dag matramannen, ik heb deze gebruikt voor mijn deurpanelen en ze zijn goed. Voor 15 stuks heb ik 5€ betaald daar kan je niet voor prusen.





grt harry de matra.
Bij Auto5 gehaald?
Ik heb ook altijd een doos vol van die verschillende pennetjes. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja jo, die komen van in de auto5 en ik vind ze goed voor de deurpanelen vast te zetten.






grt harry de matra.
Post Reply