Ombouwproject Murena.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Ombouwproject Murena.

Post by oetker »

Carjoy heeft tegenwoordig ombouw kits voor andere motoren.

http://www.youtube.com/watch?v=lur3NqDtzBk
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

nog redelijk veel pk denk peugeot motor die was toch behoorlijk snel dus in een kas van een matra zal dat ook wel voorruit gaan.
Maar daar is de grote vraag weeral hou je een matra oldtimer of maak je er een mix van ik hou het bij het eerste matra talbot murena bj 1981 :wink:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

160 pk voor een 1.6 is wel vooruitgang.
Is wel een prijzig pakket heb ik vernomen.
€8000.- incl motor en aangepaste draagarm.
Wel even zelf inbouwen :wink:

Origineel, hmm.....tja......voor de waarde van een Murena hoef je het niet te laten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik vind dat een matra zoveel mogelijk origineel moet blijven. Wie veel PK wilt hebben moet maar een Ferrari kopen daar is een matra niet voor gemaakt dat vind ik er van.





grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

8000 ja dat is wel en beetje veel maar 160 pk dat zie ik wel zitten :wink:
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Nieuwe nokkenas en setje Consant Vacuum carburatoren aanpassen kan al veel helpen, jammergenoeg ook aan de pomp
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik zit al 6 jaar met een mi16 in mijn hoofd. Dacht dit zelf te kunnen doen. nooit aan toegekomen tot dusver. en mijn 1.6 is ook mijn 1e auto vandaar. dus stilzetten kan niet zo maar 1.2.3.

Dacht dat projectje van carjoy kan wat wezen. maar met de prijs haak ik af. Daarnaast komen ook kost en voor het herkeuren van de auto. en als nooit iemand eerder de mi16 heeft gekeurt in de 1.6 bij de rdw (nederland). dan kan het zo 600 a 800 euro kosten voordat je auto legaal 160 pk op papier heeft.

Dankzij het project van carjoy weet ik in elk geval dat inbouwen zonder lassen kan. Wat een prioriteit voor mij heeft (wil niks onherstelbaar aanpassen).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Peugeot 205 en 106 forums afzoeken, kom je dikwijls de zotste ombouws tegen.
Mi16 is niet goedkoop en zeker niet gereviseerd, dan moet je de ombouw nog kopen, persoonlijk vind ik de motor op lage toeren als een stoomtrein lopen maar op toeren o zo mooi.
http://www.youtube.com/watch?v=2fYz5UbkYQ4
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

MatraMurena.nl wrote:... daarnaast komen ook kost en voor het herkeuren van de auto. en als nooit iemand eerder de mi16 heeft gekeurt in de 1.6 bij de rdw (nederland). dan kan het zo 600 a 800 euro kosten voordat je auto legaal 160 pk op papier heeft.
Wees blij dat het in Nederland kan; in België is het gewoon verboden. :cry:
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

xxx
Last edited by pete speed on Tue Aug 30, 2011 4:48 pm, edited 2 times in total.
The Pete
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Pete. Als je de nieuwe motor keurt bij de RDW kan de verzekering niet moeilijk doen. dan heb je een legale murena mi16. Het keuren kost een paar honderd euro. en ik dacht als het blok niet eerder gekeurd is nog wat hondjes extra om hem te keuren in lelystad op een testcircuit?.

Er rijden enkel mi16 murena's, echter betwijfel ik of ze gekeurd zijn als mi16.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Klopt Laurens, Als de RDW hem goedkeurt is hij legaal , maar dat geldt voor Nederland en niet voor België en Duitsland, daar krijg je de ombouw niet goedgekeurd.Hij kan dus ook nooit meer naar het buitenland verkocht worden.
En inderdaad als de RDW het niet vertrouwd wordt het in Lelystad een dure business en ik betwijfel of Laslo dat er uit kan halen.
Ik ben ervan overtuigd dat een "S" het enige goede alternatief blijft, óf je zou in Frankrijk een ROC-motor op de kop kunnen tikken; dan staat de weg naar 200 of 300 PK open; die is in basis hetzelfde als de 2.2.
groeten
The Pete
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

pete speed wrote:...... óf je zou in Frankrijk een ROC-motor op de kop kunnen tikken; dan staat de weg naar 200 of 300 PK open; die is in basis hetzelfde als de 2.2.
groeten
http://www.anciennes.net/annonce.php?n= ... a%20murena

Image
Voor maar 28.000 eurootjes.
Eventueel met ROC motor van 320pk, of een Mathiot motor van 450pk.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En ik maar tobben met mijn 115 PKtjes :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

oetker wrote:En ik maar tobben met mijn 115 PKtjes :o
en toch heb je waarschijnlijk net zoveel plezier :wink:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat wel, het gaat om de funfactor, en die is met 115pk ook prima 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoeveel ik kwijt zou zijn als ik mijn 2.2 deels zou ombouwen naar 2.2S specs. Dubbele carburateur is niet zo nodig, snelle nokkenas wel. En om bij het vliegwiel te komen hoeft de motor er volgens mij niet uit, alleen de bak toch? (druklager moet sowieso vervangen worden, maakt lawaai)
Rest nog het probleem c.q. uitdaging dat ik met de ontsteking heb, ik heb van alles al geprobeerd maar op een of andere manier staat die niet op tijd of zo, het lijkt wel alsof 'ie inhoudt als je volgas geeft. Of het moet de brandstof zijn, ik gooi er altijd V-Power in, da's 97 geloof ik.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat enigzins inhouden zou veroorzaakt kunnen worden door een niet originele carberateur.
De dealers heben heel lang carburateurs geleverd van een CX2200.
Volgens mij hebben ze de sproeierbezetting niet aangepast.
Dat kun je aan het nummer terug zien.
34 CIC F141 is origineel, en CIC F161 is CX.
Ook door verslapping van de veertjes in de centrifugaal vervroeger kan op een bepaald toerengebied te veel voorontsteking worden gegeven.
Dat is sterk verbeterd bij mij sinds ik dat heb aangepakt.
Ook de pingel is verdwenen.
Mijn auto loopt trouwens niet goed op V-power.
Ik vertrouw die benzine niet.
Heb het vermoeden dat hier bepaalde dopes in zitten waar onze motoren niet goed mee uit de voeten kunnen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote: Mijn auto loopt trouwens niet goed op V-power.
Ik vertrouw die benzine niet.
Heb het vermoeden dat hier bepaalde dopes in zitten waar onze motoren niet goed mee uit de voeten kunnen.
Ik heb het ook enkele keren geprobeerd, heb het idee dat hij ook minder loopt daarop. 98 loopt stuk beter. (wel 1.6)
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier geeft Shell zelf antwoord op vragen.
De v-power is speciaal ontwikkelt voor wagens van na 1995 die uitgerust zijn met pingel-sensor.
Ook voor wagens met een hoge compressieverhouding niet zo geschikt.
Werkt goed voor 99% van de auto's van na 1995.

Matra zit meestal bij die 1%

http://z3.viaisn.org/Shell%20V-Power

Ik rij er met een bocht omheen :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply