Contactslot ontlasten.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Heerlijk die kerst, je kunt zo lekker opschieten als iedereen aan het eten is en je dus niet lastig valt :D

Ook ik had het relais laatst besteld, maar het moest er nog eens tussen worden gezet.
Als je de zaak loshaalt zie je o.a.hoe fijn ze bij Matra ook aan het prutsen zijn geweest met de bekabeling. 1 grijze stekker is bij mij al buiten gebruik ivm de kachel die zijn eigen circuit heeft gekregen, maar intern hebben ze zaak gewoon doorvebonden blijkt nu.

Zoals op de foto te zien heeft het relais een plaatje gekregen naast de zekeringkast, moet e.e.a. nog vastzetten. Misschien in de toekomst een andere locatie zoeken maar vooralsnog kan hier hier wel zitten.

Ik blijf nog steeds met het idee in het hoofd zitten om geleidelijk de kabelbomen te vervangen en de zekeringprint af te bouwen of zelfs helemaal te verwijderen.......... of dat gaat lukken ???

iig had ik al wel een boxje aangeschaft om de relais van de zekeringkast in onder te brengen. Omdat ik ook de accu nog eens naar achteren wil verplaatsen (en met iets anders het gewicht voorin wil compenseren) begin ik er steeds meer aan te denken de hele electra handel ook in de kofferruimte onder te brengen.Dit omdat voor zo weinig geschikte locaties aanwezig zijn om de zaak af te monteren. Dus zowel de accu, als de extra zekering kastjes die ik heb en de relaisbox(en)

Dit natuurlijk wel met in het achterhoofd dat ik ook met de draadbomen aan de slag ga, anders wordt het wel heel erg houtje-touwtje.

Zou het een reeele optie zijn de zaak bij nieuw opbouw naar achteren te verplaatsen of is dat niet verstandig bijvoorbeeld met het oog op draadlengtes ?
Attachments
P4082414.JPG
P4082414.JPG (176.37 KiB) Viewed 4094 times
P4082416.JPG
P4082416.JPG (162.34 KiB) Viewed 4094 times
P4082418.JPG
P4082418.JPG (162.5 KiB) Viewed 4094 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zit de schema's nog eens te bestuderen en kom tot de volgende conclusie, misschien dat iemand even mee kan denken om te beoordelen of het allemaal klopt.

Met het plaatsen van het nieuwe relais om het contactslot te ontlasten kan m.i. relais R1 komen te vervallen. Dit relais trekt aan als de wagen op contact gaat. Normaal krijgen de instrumenten hun spanning via het contactslot draad 8 op C22 (gezekerd via F3). Ook schakelt deze de spanning voor de electrische ramen (gezekerd via F5 & F6).

M.i. kan ik dus alles wat achter F3, 5 en 6 zit direct op het nieuwe relais koppelen, uiteraard met zekeringen ertussen.

Klopt mijn bewering ?

bedankt voor het meekijken/denken

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb hier even naar gekeken, maar het contactslot mag niet alles lamleggen.
Als de wagen van contact is moeten in ieder geval de alarmlichten en stadslicht kunnen werken.
Stads/parkeerlicht is nodig als je s'nachts buiten de bebouwde kom verder als 30m van een lantaarnpaal bent, en alarmlichten zal duidelijk zijn.
ook backupspanning van klokje en radio moet er komen.

Als ik op de schema's kijk dan komt op R1 een constante plus die ook verder de wagen in gaat om bvb deze functies stroom te geven samen met backup voor klok en radio.
Het contactslot schakelt de rest.
Ik zou dat niet zo wijzigen.

Zelf denk ik er over het relais de grote dikke draad naar het zekeringenpaneel te laten schakelen.
De functies die stroom moeten houden via zekeringen van stroom te voorzien.
Dus eigenlijk zelf een back up circuit maken.
Omdat ik dus nog niet zo ver ben weet ik het ook nog niet exact.
Last edited by oetker on Sat Feb 11, 2012 1:14 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

hmmmmmm ook weer een goeie, ik wil eigen lijk de hele handel verhuiizen naar een andere oplossing, maar vooralsnog moet ik daar dan nog goed naar kijken en testen wat het gevolg is. Iig verplaats ik de electrische ramen vast naar een andere zekering kast, dat kan wel achter het nieuwe relais zitten volgens mij.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja hoor dat kan wel 3A en 3B groep doen volgen mij verder niets.
Zal dat voor de zekerheid nog even checken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je de draden 3A en 3B van de stekker haalt dan kan je die inderdaad zo extern voeding geven via contact, of je moet de ramen met contact af willen schakelen wat ook wel prettig is.
We hebben nu eenmaal geen parkeerstand op het contactslot.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb een nieuwe zekeringkast welke geschakeld zit achter dat nieuwe relais. daar prop ik ze bij. Zitten ze als origineel zeg maar.

Ben met de nieuwe draadboom naar achter bezig dus eens kritisch aan het kijken naar wat daar nu precies in moet. Nu de accu achterin staat en daar ook een zekeringkast zit met een deel continue en geschakeld kan ik een aantal draden beter daar monteren. iig al de achterruit verwarming, maar ook een deel van de motorspanning lijkt mij. Vandaar dat ik tegen die drijze draad aan liep. Het is nogal een dikkert, dus als ik die kan herleggen dan graag.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik weet nog niet of ik de accu wil verplaatsen als ik naar LPG ga.
Ik ga straks is even meten wat voor tank mogelijk is.
Als ik rechtop een ringtank met voldoende inhoud kan zetten dan kan de accu wel blijven waar die is.

Het is altijd moeilijk besluiten als er zo veel plannen zijn en je niet weet waar het in de praktijk uit gaat komen.
Geen standaard klussen aan deze wagen wat dat betreft 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik vindt accu achterin sowieso wel praktisch en scheelt me een hoop dikke kabels
vandaar de verplaatsing. Voor de toekomst is het dan al geregeld mocht ik naar LPG gaan.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply