Roest op de deur: wat te doen?
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Roest op de deur: wat te doen?
Heren van het murena leven.
Ik heb op het moment 2 murena deuren staan die ik op het punt sta te verkopen (teveel onderdelen bij de keet is ook niet wat).
Deze zijn beide hard en stevig in de scharnieren.
In enkele jaren wil ik mijn 2.2s gaan opknappen. De deuren heb ik gecontroleerd en hangen zeer stevig in de scharnieren.
Echter roest zichtbaar:
Dat ziet er dus niet best uit. Ik weet dat dit deel ingelijmd is op het polyester.
Is dit goed te herstellen?? Het lijkt mij namelijk in elk geval verstandig om het voorste paneel los te maken van de deur zodat ik het hele binnenwerk kan controleren en waar nodig aanpakken. Dan zou ik dit kunnen lassen...
Of raden jullie aan de andere deuren te bewaren?
Als ik ervoor kies het voorste paneel te verwijderen, is dit goed te doen of is het haast onmogelijk?
Hopelijk weten jullie mij advies te geven op dit gebied. Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het gedeelte waar de scharnieren bevestigen er aan de binnenkant uitziet. Heeft iemand hier foto's van? Is dit gedeelte b.v. makkelijk opnieuw te fabriceren?
Groeten
Ik heb op het moment 2 murena deuren staan die ik op het punt sta te verkopen (teveel onderdelen bij de keet is ook niet wat).
Deze zijn beide hard en stevig in de scharnieren.
In enkele jaren wil ik mijn 2.2s gaan opknappen. De deuren heb ik gecontroleerd en hangen zeer stevig in de scharnieren.
Echter roest zichtbaar:
Dat ziet er dus niet best uit. Ik weet dat dit deel ingelijmd is op het polyester.
Is dit goed te herstellen?? Het lijkt mij namelijk in elk geval verstandig om het voorste paneel los te maken van de deur zodat ik het hele binnenwerk kan controleren en waar nodig aanpakken. Dan zou ik dit kunnen lassen...
Of raden jullie aan de andere deuren te bewaren?
Als ik ervoor kies het voorste paneel te verwijderen, is dit goed te doen of is het haast onmogelijk?
Hopelijk weten jullie mij advies te geven op dit gebied. Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het gedeelte waar de scharnieren bevestigen er aan de binnenkant uitziet. Heeft iemand hier foto's van? Is dit gedeelte b.v. makkelijk opnieuw te fabriceren?
Groeten
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Laurens,
Het is een typische plaats aan de Murena deuren, ik heb dit al dikwijls gezien.
De oorzaak is te zoeken in de gaten die geboord zijn waar de kunststof onderdelen met blindnagels zijn vast gezet en het deurframe is inwendig dan gevoelig voor roest.
Het deurpaneel verwijderen is niet eenvoudig, maar het kan.
Het terug plaatsen is een zeer nauwkeurig werkje.
Het is toch mogelijk om de deur te herstellen, zo erg is de schade niet.
Natuurlijk moet deze geheel kaal gemaakt worden en dan het slechte stuk vervangen en ze kan weer 30 jaar mee.
Mvg,
Matra 530 LX
Het is een typische plaats aan de Murena deuren, ik heb dit al dikwijls gezien.
De oorzaak is te zoeken in de gaten die geboord zijn waar de kunststof onderdelen met blindnagels zijn vast gezet en het deurframe is inwendig dan gevoelig voor roest.
Het deurpaneel verwijderen is niet eenvoudig, maar het kan.
Het terug plaatsen is een zeer nauwkeurig werkje.
Het is toch mogelijk om de deur te herstellen, zo erg is de schade niet.
Natuurlijk moet deze geheel kaal gemaakt worden en dan het slechte stuk vervangen en ze kan weer 30 jaar mee.
Mvg,
Matra 530 LX
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Roest op de deur: wat te doen?
MatraMurena.nl wrote:
Ik heb op het moment 2 murena deuren staan die ik op het punt sta te verkopen (teveel onderdelen bij de keet is ook niet wat).
Mijn eigen ervaring met reserve-onderdelen: verkoop ze niet zolang de auto nog in je bezit is, tenzij je een veelvoud van het onderdeel op voorraad hebt staan.
Maar goed, ik weet dus niet wat je beperkingen zijn i.v.m. opslagruimte...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
Laurens,
Ik zou de deuren bewaren. De polyester panelen scheiden is waarschijnlijk een pittige klus. Ik heb een donordeur geplaatst en geprobeerd de originele plaat te scheiden maar kreeg het niet voor elkaar.
De roest zit binnen veel verder dan verwacht.
Neem eens een foto van de binnenzijde
Ik zou de deuren bewaren. De polyester panelen scheiden is waarschijnlijk een pittige klus. Ik heb een donordeur geplaatst en geprobeerd de originele plaat te scheiden maar kreeg het niet voor elkaar.
De roest zit binnen veel verder dan verwacht.
Neem eens een foto van de binnenzijde
- Attachments
-
- PICT3033.JPG (26.78 KiB) Viewed 5145 times
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik heb besloten ze te houden.
Hier fotos die ik gemaakt heb van de deuren die ik heb liggen.
Valt me niet tegen hoe ze eruit zien van binnen. Helemaal niet als je bedenkt dat de auto waar ze vanaf komen uiterst slecht was.
Hier de fotos voor de liefhebber. Hoe de deuren van de 2.2S eruit zien van binnen laat ik nog wel eens zien hier. Moet ik een keer tijd voor vinden.
Hier fotos die ik gemaakt heb van de deuren die ik heb liggen.
Valt me niet tegen hoe ze eruit zien van binnen. Helemaal niet als je bedenkt dat de auto waar ze vanaf komen uiterst slecht was.
Hier de fotos voor de liefhebber. Hoe de deuren van de 2.2S eruit zien van binnen laat ik nog wel eens zien hier. Moet ik een keer tijd voor vinden.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ze staan nu (nog) buiten onder de dakrand van het tuinhuisje. ik spuit de deuren daar bij het metaal wel een beetje vol met wd40. dat beschermt het wel redelijk.oetker wrote:Deze deuren zien er niet slecht uit op het oog.
Beste maar behandelen ter voorkoming van verdere ontbinding.
Je komt er alleen beroerd bij.
Tenzij dit afgeraden word i.v.m. het polyester natuurlijk.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Ja een roestomvormer.
WD40 werkt maar max. een maand goed en dan begint die vocht bij te houden...
WD40 werkt maar max. een maand goed en dan begint die vocht bij te houden...
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik heb fertan tot op heden enkel gebruikt als een klein potje met kwastje.
Waar kan je die flessen krijgen om mee te sproeien?
Overigens zijn bij de rode deuren wel de stukken uitgezaagd achter het deurpaneel waar het draad van de schakelaars doorheen gaan (het stukje wat daarvoor zit). waarschijnlijk vond met dit lastig bij het loshalen van het paneel. Jammer maar helaas. Je ziet het iig niet, maar toch jammer.
Waar kan je die flessen krijgen om mee te sproeien?
Overigens zijn bij de rode deuren wel de stukken uitgezaagd achter het deurpaneel waar het draad van de schakelaars doorheen gaan (het stukje wat daarvoor zit). waarschijnlijk vond met dit lastig bij het loshalen van het paneel. Jammer maar helaas. Je ziet het iig niet, maar toch jammer.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het is lastig voor een redelijke prijs te vinden.
Soms adverteert iemand uit Houten er mee op Marktplaats voor €25.- per liter.
Daar heb ik laatst wat gehaald, maar soms op oldtimerbeurzen is het ook wel is te vinden.
http://link.marktplaats.nl/417144409
Soms adverteert iemand uit Houten er mee op Marktplaats voor €25.- per liter.
Daar heb ik laatst wat gehaald, maar soms op oldtimerbeurzen is het ook wel is te vinden.
http://link.marktplaats.nl/417144409
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Hier kun je ze gewoon bestellen http://www.rustbuster.nl/index.html, moet je gelijk om korting vragen ivm club, is zelf lid van de vwbusclub waar ze zelf ook overal om korting vragen met hun lidmaatschapspasje
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Fertan is ook maar een tijdelijke oplossing.
Ik gebruik fertan alleen op metaal als ik er nog aan moet lassen, of als tijdelijke voorbehandeling voor een duurzame (primeren/schilderen) roestpreventie.
Als je het binnenwerk vandeze portieren voor langere tijd wilt beschermen kun je veel beter Owatrol-olie nemen.
Owatrol is een soort lijnolie, impregneerd in roest, kruipt overal in/tussen en is perfect overschilderbaar met alle ouderwetse (niet watergedragen) lakken.
En mocht je per ongeluk ergens op gemorst hebben, met een doekje terpentine is het altijd weer simpel weg te halen... ook na 3 jaar nog.
Maar als je echter nog moet lassen aan deze delen dan a.u.b. geen Owatrol gebruiken, het gaat dan namelijk spetteren en adembenemend stinken...
Ow ja, Bij Rustbuster noemen ze de Owatrol-olie dan weer Carprotech RX5, het is verder hetzelfde spul alleen wel een stuk duurder...
Ik gebruik fertan alleen op metaal als ik er nog aan moet lassen, of als tijdelijke voorbehandeling voor een duurzame (primeren/schilderen) roestpreventie.
Als je het binnenwerk vandeze portieren voor langere tijd wilt beschermen kun je veel beter Owatrol-olie nemen.
Owatrol is een soort lijnolie, impregneerd in roest, kruipt overal in/tussen en is perfect overschilderbaar met alle ouderwetse (niet watergedragen) lakken.
En mocht je per ongeluk ergens op gemorst hebben, met een doekje terpentine is het altijd weer simpel weg te halen... ook na 3 jaar nog.
Maar als je echter nog moet lassen aan deze delen dan a.u.b. geen Owatrol gebruiken, het gaat dan namelijk spetteren en adembenemend stinken...
Ow ja, Bij Rustbuster noemen ze de Owatrol-olie dan weer Carprotech RX5, het is verder hetzelfde spul alleen wel een stuk duurder...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Fertan moet na een paar dagen spoelen met water en laten drogen, dan primer, dan lakken,.
Ik heb ook een tijdje terug mijn bagageruim met HG roestprotectie van HG gedaan en doet ongeveer hetzelfde.
Daarna ets primer en daarna Rambo verf voor tuinhekjes opgezet.
Is na bijna 3 jaar nog steeds roestvrij.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... ghlight=hg
Ik heb ook een tijdje terug mijn bagageruim met HG roestprotectie van HG gedaan en doet ongeveer hetzelfde.
Daarna ets primer en daarna Rambo verf voor tuinhekjes opgezet.
Is na bijna 3 jaar nog steeds roestvrij.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... ghlight=hg
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Na het zien van de roestige deuren van de Murena van Laurens ben ik ook maar eens op inspectie getrokken en ja hoor... ook prijs, maar gelukkig belange zo erg nog niet. Het was alleen maar wat oppervlakkige roest onder de lak, maar het bewijst toch dat dit een gevoelige plek is bij de Murena's.
Binnenin leek alles nog zonder roest, ik heb toch maar veiligheidshalve het stuk waar de scharnieren zitten toch maar ingespoten met een holle ruimte wax.
Binnenin leek alles nog zonder roest, ik heb toch maar veiligheidshalve het stuk waar de scharnieren zitten toch maar ingespoten met een holle ruimte wax.
- Attachments
-
- DSC00518_s.jpg (43.21 KiB) Viewed 4986 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983