slechte ontsteking bij warme motor

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

slechte ontsteking bij warme motor

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

ben nieuw op dit forum. 't Ziet er wel een leuke bende uit!

Ben al een 4-tal jaar in bezit van een goudkleurige 1.6, maar staat meer stil dan bollen (wegens huisje bouwen...).

Het volgende probleem stelt zich:
Bij koude motor draait de motor als een klok, maar bij warme motor heeft ie de neiging om af te slaan bij stationair toerental.
De stroomversterker (rechts tegen chassis in motorruimte)is vervangen ; omdat de hars was uitgelopen dachten we dat dit de oorzaak moest zijn, maar het probleem blijft.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Welk toerental in warme toestand?
Loopt de motor mooi rond koud/warm?
Welke is de leeftijd van uw electriche componenten en kabels?
Met mijn wagen had ik als probleem dat hij regelmatig maar op drie cilinders draaide, dit bleek uiteindelijk meerdere oorzaken te hebben en zijn oorsprong te vinden in slechte ontstekingskabels en "1" ontstekingsdop die het "soms" liet afweten!
Last edited by Paul on Wed Apr 20, 2005 9:15 am, edited 2 times in total.
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hey dieter ik zou eerst de wagen kompleet op zijn punt zetten begin met meten kompressie en dan regeling kleppen dan afstellen van ontsteking en boegie kabels testen en ontstekings pennen van verdeelkap kijken oxidatie rotor dan ben je al zeker als deze punten uitgevoert zijn dat je de oorzaak mischien al hebt gevonden is dat niet zo laat iets weten onze matra frieken zullen je bijstaan met raad en daat de groeten Ronny
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Allemaal,

alvast bedankt voor jullie reacties!

De motor draait als ie koud is prima, maar na een 5-tal km begint ie zo'n beetje te "bokken", net alsof ie niet genoeg benzine krijgt.
Stationair (of bij nemen van bochten tegen lage snelheid) heeft de motor neiging om af te slaan.

Zo op 't eerste zicht zitten er nog de 1e kabels in, dus 't zou kunnen dat er daar ergens iets niet meer in orde is.

'k Zal de garage eens opzoeken en daar de wagen laten controleren op de punten die jullie aanhalen.
De garagist had vorige keer gezegd dat ik maar beter de electronische ontsteking kon (laten) vervangen door ouderwetse met platin?s, maar zelf zie 'k da nie zo zitten...

Missch off-topic => de wagen heb ik gekocht met een MatraMania-sticker erop! De vorige eigenaar was ne zekere man uit Lommel (Raf??) en was op dat moment bezig aan een restauratieproject Fiat X 1/9 voor zijn aziatische schoonheid. Missch dat jullie m'n wagen uit 't verleden kennen...

Groetjes,

Dieter
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Hoe zit het eigenlijk met de brandstoftoevoer, de benzinepomp maakt die voldoende debiet? De brandstoffilter is die al eens vervangen? De luchtfilter heb je die al eens gereinigd of vervangen? Sluiten de gummi leidingen nog voldoende aan de koppelingen mogelijk heb je ergens een lek in het onderdruk systeem deze leidingen kan je extra laten aansluiten met kabelbinders. We kunnen nog wel wat verzinnen hoor.
Die electronische ontsteking zou ik echt laten zitten, je motor is er juist beter door, hoger rendement, bedrijfzekerder op lange termijn geen afstellingen, enz. Ik overweeg juist om een electronische ontsteking in mijn M530 te plaatsen op aanraden van een kennis die dit bij zijn VW-Porche heeft geplaatst met overtuigend positief resultaat!
Is het een hobby wagen?
Dan kan je toch zelf leren sleutelen! Dat is juist de pret, er zelf wat op vinden. :D De meeste zaken zijn eigenlijk tamelijk eenvoudig als je een klein beetje handig bent. Bij vastlopers is er het forum nog en er zitten er toch altijd tussen die je verder kunnen helpen. Probeer het toch eerst eens zelf het geeft een pak voldoening en het kan je verder helpen bij problemen onderweg.
Last edited by Paul on Wed Apr 20, 2005 8:14 pm, edited 1 time in total.
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

inderdaat dieter wat paul verteld is waar je kan snel leren met wat help from friends op het forum zijn er wel een paar die zeker altijd raad weten en je leerd snel en je kan ervaring opdoen groeten Ronny
Last edited by ronnyluxor on Thu Apr 21, 2005 9:19 pm, edited 1 time in total.
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Paul, Ronny & iedereen,

nogmaals bedankt voor jullie deskundig advies!

Ik zal met jullie tips eens aan de slag gaan s?! Missch is de oplossing wel simpeler dan het probleem wel lijkt!

'k Zal jullie laten weten of alles tippietoppie verlopen is!

Groetjes!

Dieter
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi allemaal,

ben een blij man ; het probleem is volledig opgelost!
Een volledige check gedaan van de mogelijke oorzaken en toch nog steeds die problemen tot...we n?t iets verder gingen nadenken...
Waar voor het laatst getankt enz...

Het bleek dus volledig te liggen aan de loodvrije benzine. Loodvervanger erbij gedaan en na enkele ritjes draait de motor weer als een zonnetje!

In elk geval nog bedankt voor jullie tips!

Groetjes,

Dieter
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Op aanraden van iemand die niet anders doet als oude motoren en branstofsystemen afstellen. De loodvervanger "correct" of zelfs "wat minder" toevoegen. De reden : deze producten blijken hun impact te hebben op het octaangehalte!
Post Reply