Carosserie op zijn Frans? Maak recht wat krom is.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Aan werk geen gebrek met een Matra. Ziet er weer netjes recht uit. Spijtig dat de ruit nog niet goed werkt maar dit zal wel definitief opgelost zijn met een nieuw motortje.
Zo blijf je maar investeren in je Matra en krijg je zeer betrouwbare auto.
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Bij mij heb ik de motoren wer gangbaar gekregen door WD40 in de motor te spuiten. En wd40 in de kabels. 8) Ik moet er wel bij zeggen dat ik de wd40 behandeling elke 4 jaar moet hethalen...

WD40 lost veel problemen op. Het zou goed zijn als de bankiers ook eens worden ingespoten met wd40 :lol:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij bankiers helpt WD40 niet meer, daar heb je shockspray voor nodig :o

vd week deed het raam het nog, maar ging zeer langzaam.
Ik spoot de bekende WD40 er op om het wat te verbeteren, maar ipv beter lopen liep die vast onderin :o
Met de hand loopt het raam redelijk goed, dus het zou geen probleem moeten zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De nieuwe motoren waren binnen.
Netjes verpakt met een pakking erbij.
Die zat er al helemaal niet meer in.
Image

Motor met pakking gemonteerd.
Image

In in het WP handboek nog wat info gevonden van hoe je het raam moet inmeten.
Dat luistert dus op en halve mm.
Image

Hij zat er bij mij maar 1 cm naast.
Dus maar even opnieuw in het rubber gemonteerd.
Image

Spulletje gemonteerd, en het raam gaat weer super.

filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=0KbS_vLH ... e=youtu.be

Wat een beetje vers magnetisme al niet doet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Laat nu de zon maar schijnen zodat je dat raam ook vaak kunt open doen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Dat filmpje is zeker versnelt! Zo snel, dat bestaat niet :lol:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

bart_heemskerk wrote:Dat filmpje is zeker versnelt! Zo snel, dat bestaat niet :lol:
Dat zou je wel zeggen, maar zo snel gaat die als de accu onder de deur staat.
Als je dan de boel hebt ingebouwd, dan krijg je weer de spanningsval van het boordnet, en dan gaat die wel ietsje langzamer.
Maar goed, hij gaat weer open en dicht, en daar ging het om.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dus de nieuw motorjes helpen ?............ gelukkig, ik heb ze nl ook al een tijde in huis van HB spoedig worden ze gemonteerd ! Misschien dat ik met de nieuwe bekabeling nog meer profijt heb :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het loste bij mij in ieder geval het probleem op.
De oude motoren hebben in de levensloop gewoon EMK verloren.
Een verse motor geeft wat meer.
Urbain gaf al aan waar de spanningsval gedeeltelijk vandaan komt.
Dat en het relais ter vervanging van het contactslot moet ook verbetering geven.
Je ziet hoe snel ze zijn als de accu onder de deur staat in het filmpje.
Koper was in Frankrijk vast erg duur in de 80er jaren, anders hadden ze de bedrading wel wat dikker uitgevoerd. :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De snelheid waarmee de ruit op en neer gaat is beinvloedbaar met de schroef in het omcirkeld gedeelte van de foto hieronder. Met een lange schroevendraaier kan dit zelfs in monteerde toestand. De ruit naar beneden doen en tussen de opening van het buiten en binnenpaneel van de deur kan je er net aan.
Attachments
motorruithefmechanisme.jpg
motorruithefmechanisme.jpg (58.55 KiB) Viewed 5526 times
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Mon Jul 09, 2012 9:16 pm, edited 1 time in total.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De schroef dient om de de geleider die tegen het tandwiel loopt spelingsvrij af te stellen.
Als je in mijn filmpje naar het geluid luisterd, dan hoorr je af en toe een prrrrrrrrrr-geluidje.
Als je dat geluid hoort dan is er speling tussen geleider en tandwiel.
aangezien na al die jaren er wel wat verloop in dikte over de geleider zit is het de clou dit geluid zo minmaal mogelijk te maken en een balans te vinden tussen vrij lopen en weinig speling.
Dat bereik je met die schroef af te stellen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Klopt Herman, maar als alles nog prima is kan je de snelheid hiermee duidelijk aanpassen.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

ALAIN VAN AKEN wrote:Klopt Herman, maar als alles nog prima is kan je de snelheid hiermee duidelijk aanpassen.
In de loop der jaren vervormd en vervuild de spiraal/geleider en gaat op sommige punten wat zwaarder lopen.
Dat kan dan net teveel worden om het raam nog goed te laten functioneren.
Dan kan iets losser zetten het probleem verlichten. :wink:
Het is natuurlijk wel een lapmiddel.
Het complete spul vernieuwen zou beter zijn, maar bijna niet vindbaar.
Inmiddels heb ik gezien dat in sommige Skoda Favorits een soortgelijk systeem bevat met handwinder.
Misschien iets voor een toekomstig project.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply