rammelgeluid

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

rammelgeluid

Post by murena-man »

Murena-vrienden ,
Mijn wagen rijdt zeer goed , maar nu heb ik de laatste 500 km gemerkt een geluid te horen , net alsof een wiellager spelling heeft , begint aan 60 a 80 km / h .
Na enige inspectie zag ik op de korte kardan een vetlek op de pot/tov/dichtingsrubber dichtst bij de boite uitgang , het rollager van het wiel vertoond geen spelling ook op keuring in oktober geen opmerkingen van de wielen , speling op ophanging wordt grondig gecontroleerd .
Nu heb ik reeds een andere " nieuwe kardan" geplaatst van simon (prijzig grapje) maar probleem is niet verholpen , ook reeds andere banden gemonteerd , zelfde gerammel , k ben ergens bang deze kardan ook te beschadigen .
bij de kardanwissel kontroleerde ik of er speling op differntieel lager , geen speling was er optemerken .
Nu denk ik dat er in boite " differtieel " iets mis is ?
Heeft iemand z 'on probleem gehad ?
groeten
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het is altijd lastig om adviezen en tips te geven zonder zelf iets gehoord/gevoeld te hebben...
Is het geluid alleen bij deze snelheid, ongeacht in welke versnelling die staat?
Of is het geluid er bij een bepaald toerental, of maar in 1 versnelling, of bij een bepaalde belasting?

Als je denkt aan slijtage in de versnellingsbak of in het differentieel kun je eventueel de olie eens aftappen (zit er trouwens wel genoeg in?) en controleren op vervuiling en/of metaaldeeltjes.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

Post by murena-man »

Wel het is enkel bij een bepaalde snelheid , schakelen heeft geen invloed , enkel als ik een bocht naar links neem , neemt het geluid af , naar rechts geen verschil ( belasting blijft op linkerkant )
k ga eens wat olie aflaten , olie pijl wat juist , is gecontroleerd.
User avatar
oetker
Posts: 7987
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad is een geluid altijd moeilijk als je het zelf niet gehoord hebt.
Je spreekt over een geluid als een defecte wiellager, maar ik hoor ook het woord gerammel.
Als je rijdt en het geluid hoort, en je trekt zachtjes aan de handrem is het dan weg?
Is het geluid er ook als je de koppeling intrapt bij die snelheid?

Edit, als het geluid in een bocht meer aanwezig is, is de wiellager verdacht.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Heb eens mogelijk hetzelfde bij de 1.6 gehad,het klonk als het trommeltje in, no woman no cry van Bob Marley.
Het bleek dat de rechter spoorverbreder niet goed vast zat.

Een ander vervelend rammeltje zat bij de S in de bovenst motorophanging;
het bedrijf dat de motor er in gehangen had , had een van de bouten niet goed vastgedraaid.
mogelijk heb je er iets aan , anders gewoon verder zoeken
succes ermee
The Pete
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Denk dat ik weet wat je bedoelt.
In dat geval komt het geluid in principe voor bij elke snelheid (hoe sneller hoe harder het geluid) en vooral als je bochten naar LINKS neemt.
Dus op gehoor zou je dus zeggen dat je een kapot lager aan het rechter achterwiel zou hebben.

Of zoals André Dewael omschrijft:
"Un bruit incongru peut survenir de l'arrière : il s'agit du roulement de palier supportant l'arbre de roue droit."
(http://www.espace-murena.com/historique.html)

Foto van het te vervangen onderdeel te zien op deze site (wel even naar beneden scrollen):
http://www.forum-auto.com/automobiles-m ... 378715.htm

Succes!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

Post by murena-man »

dag murena vrienden ,

Vanavond is benny eens langs geweest en we zijn bijna zeker dat het linker wiellager defect is , deze kant was al erg warm na een ritje van 5 a 10 km , het stuk wordt besteld en vervangen , ik had de rechtse al vervangen , nu nog de linker .

Nog eens bedankt benny voor je advies .
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Dokter Benny did it again :wink:
Post Reply